GTX 1060. Ena fläkten snurrar till max ibland

Permalänk

GTX 1060. Ena fläkten snurrar till max ibland

Okej jag har ett mycket märkligt problem som jag förstått, och har inte kunnat hitta någon lösning efter ett flertal googlanden så jag tänkte om ni på sweclockers hade någon ide vad det kan vara.

Jo det är så att en av mina fläktar på grafikkortet ibland får spelet och är okontrolerbar. Den går till max och stannar i princip där tills man öppnar chassit och antingen "Vickar" på kortet lite eller stannar fläkten, då fungerar allt som vanligt ett tag. Ibland kan man även höra hur den "försöker" gå till 100% men inte riktigt lyckas och går upp och ner i ett sorts "mellanläge". Detta tills den antingen går igång på 100% eller slutar helt. Fläkten brukar göra så här främst under diverse spelsektioner, men även ibland när jag endast startar datorn. Det kvittar egentligen vilket spel det är, cs:go, hoi4, battlefield 1 och rainbow six siege. Det går dock inte att replikera utan ibland kan jag köra i flera timmar utan att någonting händer.(Den andra fläkten fungerar helt som den ska)

Problemet är att det finns INGA spår av att fläkten gör så här i msi afterburner. I övrigt lyssnar den på fläktkurvan och beter sig som den ska, och temperaturen överstiger aldrig 60 grader. Vi har testat att ta loss kortet från porten och in igen utan någon lycka. Vi har även testat att stoppa en "support" under kortet så det inte skulle luta. Detta hjälpte dock bara ett par dagar och nu har kortet börjat igen.

Det tråkiga är att ena "vingen" av fläkten har gått sönder (En liten olycka) Så jag vet inte om garantin fortfarande gäller (kortet är ca ett halvår gammalt från komplett). Så är det bara och köpa nytt eller finns det något hopp av att kunna rädda det?

//MVH Steken

Permalänk
Medlem

@Steken123:

Vilket kort har du? Två eller tre fläktar?

Det finns modeller där en av fläktarna inte går att styra med Afterburner.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

@Steken123:
Om en av vingarna har gått av kan detta tänkas vara varför den beter sig på det viset, då det blir obalans i fläkten.

Om du är intresserad av att köpa fläkt från utlandet för att byta ut den, är AliExpress en utmärkt sida.
Dock så behöver du fläktens märke och modell så du måste plocka isär kortet, vilket definitivt bryter garantin.

Jag hade dock provat att kontakta Komplett först, för att höra om det kan tänkas gå på garantin trots att en av vingarna gått av.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Videoapan: Typ denna fast utan oc https://www.msi.com/Graphics-card/GeForce-GTX-1060-6GT-OC.htm... Alltså 2 fläktar
Det känns ju konstigt dock att den går att styra normalt och oftast fungerar perfekt. Kan inte tänka mig att det ska låta som 3:e världskriget när man har igång den

@Belzader Nej det var inte tack vare att fläkten fick en smäll då den var så flera månader innan, vingen gick bara av för några dagar sedan

Permalänk
Medlem

Jag har också ett msi 1060 6GB men jag inte styra fläktarna överhuve taget. När jag startar så är kortet tyst men när jag spelat lite så ökar fläkten men när jag stänger av spelet så fortsätter fläkten att spinna på rätt bra fast tempen är 33 grader.
I afterburner så står det att dom inte snurrar men det gör den ju uppenbarligen. Jag kan ej styra hastigheten manuelt i afterburner heller, det händer inget. Rätt irriterande

Permalänk
Medlem

@Steken123: Hade nog hört av mig till inköpsstället eller till MSI och beskrivit felet och se vad de säger.

Permalänk

Jag tror jag hittat felet, då kontakten från sladdarna satt lite halvdant på ena sidan från fläktarna. Nu har allt fungerat, men fläkten låter som i i *** nu när den är trasíg, så vet någon något svenskt ställe som säljer fläktar, eller kan man höra av sig till msi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steken123:

så vet någon något svenskt ställe som säljer fläktar, eller kan man höra av sig till msi?

Denna fråga har ställts några gånger.
Det korta och tråkiga svaret är.
Nej, det är för specifik marknad.
Sen om du kan kontakta MSI, visst kan du det men förvänta dig inte att de säljer sådant.

Nä, tyvärr så måste du förmodligen köpa från sidor som AliExpress eller liknande.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.