Rengöra datorns dammfilter med dammsugare?

Permalänk
Medlem

Rengöra datorns dammfilter med dammsugare?

Jag har ett fractal design define r5 som jag har haft sen runt oktober men har inte rengjort filterna eller insidan sedan dess, jag öppnade datorn sist efter nyår då jag installera en ny hdd var inget damm i datorn men filterna börjar se en aning galna ut.

så frågan är som titlen kan jag köra med dammsugare på dammfilterna? är väl en aningen korkad fråga men jag tänkte så den inte blir statisk och skadar nätagget eller något och jag såg att det fanns en annan tråd om ämnet men vill bara vara 100% säker innan jag gör något galet.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk

Du kan ju jorda av filtret innan du stoppar tillbaks det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Du kan ju jorda av filtret innan du stoppar tillbaks det.

Skickades från m.sweclockers.com

ok hur ska jag göra de? dra den emot chassit eller vad?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Skrivet av Kethsi:

ok hur ska jag göra de? dra den emot chassit eller vad?

Classikern röra vid elementet borde fungera bra, brukar finnas en bit ren metal där man ändrar temperaturen. (förutsatt att du har vattenburen värme) balkongräcke eller liknande fungerar annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Classikern röra vid elementet borde fungera bra, brukar finnas en bit ren metal där man ändrar temperaturen. (förutsatt att du har vattenburen värme) balkongräcke eller liknande fungerar annars.

Skickades från m.sweclockers.com

mina element är väldigt plastiga så inte mycket ren metall där och ingen balkong heller.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Classikern röra vid elementet borde fungera bra, brukar finnas en bit ren metal där man ändrar temperaturen. (förutsatt att du har vattenburen värme) balkongräcke eller liknande fungerar annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle man röra på ett element eller balkongräcke? På vilket sätt skulle det utjämna potentialskillnaden mellan dig och datorn?

Potentialutjämning är vad det handlar om... detta är avhandlat i flertalet trådar vid det här laget. Sök...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kethsi:

Jag har ett fractal design define r5 som jag har haft sen runt oktober men har inte rengjort filterna eller insidan sedan dess, jag öppnade datorn sist efter nyår då jag installera en ny hdd var inget damm i datorn men filterna börjar se en aning galna ut.

så frågan är som titlen kan jag köra med dammsugare på dammfilterna? är väl en aningen korkad fråga men jag tänkte så den inte blir statisk och skadar nätagget eller något och jag såg att det fanns en annan tråd om ämnet men vill bara vara 100% säker innan jag gör något galet.

Tror inte att det är någon fara, är du orolig kan du lägga filtret diskbänken, eller hålla det mot en vattenkran, en kort stund.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ingen fara att dammsuga filtren. De är inte statiskt laddade efteråt. Dessutom sitter de i chassiet som är jordat.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Varför skulle man röra på ett element eller balkongräcke? På vilket sätt skulle det utjämna potentialskillnaden mellan dig och datorn?

Potentialutjämning är vad det handlar om... detta är avhandlat i flertalet trådar vid det här laget. Sök...

tänkte mer om själva filtret blir laddat (vet inte om det ens kan bli det) och hur man får bort det då efter dammsugningen.

Skrivet av Ratatosk:

Tror inte att det är någon fara, är du orolig kan du lägga filtret diskbänken, eller hålla det mot en vattenkran, en kort stund.

ok tack då kör jag på något sånt.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Inget kommer hända, så länge du inte har raggsockor på dig gjorda av katthår och samtidigt gnuggar rumpan mot en ballong.
Dammsug och sluta oroa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ingen fara att dammsuga filtren. De är inte statiskt laddade efteråt. Dessutom sitter de i chassiet som är jordat.

inte? fantastiskt jag trodde dom skulle bli det (har 0 kunskaper om det).

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Inget kommer hända, så länge du inte har raggsockor på dig gjorda av katthår och samtidigt gnuggar rumpan mot en ballong.
Dammsug och sluta oroa dig.

haha nae går barfota bra bra då får det bli dammsugning nu då!

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Varför skulle man röra på ett element eller balkongräcke? På vilket sätt skulle det utjämna potentialskillnaden mellan dig och datorn?

Potentialutjämning är vad det handlar om... detta är avhandlat i flertalet trådar vid det här laget. Sök...

Nu försvann inlägget jag skrev, men för att få ur en statisk uppbyggnad ur sig själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Nu försvann inlägget jag skrev, men för att få ur en statisk uppbyggnad ur sig själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det är sant att man "laddar ur sig". Men vad som händer är att du och elementet får samma potential. Vilket rent praktiskt inte har någon som helst betydelse när man sedan ska pilla på datorn och dess komponenter.

Visst nu rör det sig bara om fläktfilter och chassi... men iallafall.

Ska man göra det ordentligt så ska man använda ESD-armband och ESD-matta som man placerar komponenterna på. Vilket gör att man bibehåller samma potential mellan sig själv och komponenterna och på så vis förhindrar en urladdning av statisk elektricitet.

Permalänk
Medlem

Läs åtminstone ESD-tråden innan ni ger felaktiga ESD-relaterade råd.
Jag tänker inte gå in på dom specifika dumheterna, för tusende gången, som skrivits i den här tråden.
Istället hänvisar jag till den klistrade tråden.

Beträffande det specifika problemet kan man ta bort filtret, rengöra, och sedan låta det ligga på chassit en stund innan man monterar tillbaka det. Detta minskar risken för stora potentialskillnader, och därmed risken för farliga urladdningar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av StuntmanMike:

Nu försvann inlägget jag skrev, men för att få ur en statisk uppbyggnad ur sig själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men att blanda in jord i sammanhanget blir fel. Ganska vanligt i den här typen av trådar.

Det man vill uppnå är att ha samma potential på datorn, datordelen och dig själv. Om alla har en laddning på -8000V så är det fine. Om alla ligger på plus 4000V så är det också fine. För det kommer inte slå någon gnista mellan två objekt som har lika laddning oavsett vad laddningen är på.
Vad man däremot inte vill ha är en dator som har en elektrisk laddning på exempelvis -12000V medan man själv precis har jordat sig och därmed har potential på 0V. Varför då? Jo för att om det skiljer 12000V i potential mellan datorchassi och en själv som precis jordat sig så kommer det bli en snabb urladdning när man rör vid chassit.

Så allt gällande jord är utan relevans för att skydda komponenter från ESDskador.

Jaha, vad är det man vill åt då?
Det man vill är att jämna ut eventuell potentialskillnad mellan sig själv och datorn. Detta görs genom att koppla ihop sig själv med datorn. ESDarmband som fästs i datorn är ett vanligt verktyg för ändamålet. Det ESDarmbandet kan erbjuda är en koppling mellan dig och datordel där kopplingen även innehåller ett motstånd på någon megaohm eller liknande. Motståndet gör att potentialutjämningen går långsamt istället för direkt så att man slipper de här dåliga och snabba urladdningarna som skadar elektronik.

Nu är ovan svar inte direkt något svar till TS utan bara ett förtydligande om att stryka jord ur denna ekvation.

Vad ska TS göra då? Att dammsuga filtren utanför datorn låter som en vettig idé ;).
Att använda ESDarmband är väl rätt lämpligt dessutom när filtren lär vara laddade efter rengöringen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Ja att jorda av va fel ordval.
Proceduren jag beskrev är mer för att slippa noja, om ts tex är en person som lätt får statiska stötar och då fått en stöt när han förde in filtret så hade man nog oroat sig även om det inte hänt något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jorda behöver väl inte alls vara fel i sammanhanget.

Personligen har jag mitt nätagg kopplat till ett jordat uttag vilket förenar mitt chassi till jord. Inte drar jag ur sladden för att pilla på dammfilterna. Så i denna extremt vanliga situation har chassit jordpotential.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Undie:

Jorda behöver väl inte alls vara fel i sammanhanget.

Personligen har jag mitt nätagg kopplat till ett jordat uttag vilket förenar mitt chassi till jord. Inte drar jag ur sladden för att pilla på dammfilterna. Så i denna extremt vanliga situation har chassit jordpotential.

I just ditt fall, ja. Som generell lösning för ESDskydd, nej.
I det här fallet vet vi varken om TS har jordade uttag eller om andra som senare ser tråden och letar råd har detta.
Vidare var det inte definierat att det var av relevans att i de fall man har jordade uttag så måste datorn även vara inkopplad för att rätt typ av potentialutjämning ska kunna ske.
Har man förståelse för ellära och ESDproblematiken så kan man slarva lite med bakgrundsinfon, men kring detta område finns det så pass mycket missförstånd att det är bättre att vara övertydlig än att chansa och anta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled