Ny laptop ca 6000 kr, tacksam för förslag!

Permalänk

Ny laptop ca 6000 kr, tacksam för förslag!

Laptop till studier, surf och film. Max budget 6000kr. Okunnig söker hjälp!

Hej,

Då min nuvarande dator sjunger sin sista sång är jag på jakt efter en ny latop, eftersom jag själv har mycket begränsad koll på laptop tänkte jag dra nytta av de mer lärda!

Som titeln säger kommer jag främst använda den för studier, surfa etc, och kolla på film.
Vissa egenskaper som jag värdesätter:
Hyfsad batteritid.
Bra fläkt, blir ej för varm.
Bra skärm (gärna 15,6).
Gärna ssd och hyfsat snabb överlag.
Hyfsat smidig så att jag ej behöver bära runt på ett betongblock.

Har en max-budget på ca 6000 kr som den student jag är.

Tacksam för alla råd!

Väl mött!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olausson91:

Laptop till studier, surf och film. Max budget 6000kr. Okunnig söker hjälp!

Hej,

Då min nuvarande dator sjunger sin sista sång är jag på jakt efter en ny latop, eftersom jag själv har mycket begränsad koll på laptop tänkte jag dra nytta av de mer lärda!

Som titeln säger kommer jag främst använda den för studier, surfa etc, och kolla på film.
Vissa egenskaper som jag värdesätter:
Hyfsad batteritid.
Bra fläkt, blir ej för varm.
Bra skärm (gärna 15,6).
Gärna ssd och hyfsat snabb överlag.
Hyfsat smidig så att jag ej behöver bära runt på ett betongblock.

Har en max-budget på ca 6000 kr som den student jag är.

Tacksam för alla råd!

Väl mött!

Kraven går inte riktigt ihop. bra skärm på minst 15,6 tum, ssd och "hyfsat smidig" för 6000 kronor går inte att få tag i. Här är en som uppfyller kravet på bra skärm, det är en IPS:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Kraven går inte riktigt ihop. bra skärm på minst 15,6 tum, ssd och "hyfsat smidig" för 6000 kronor går inte att få tag i. Här är en som uppfyller kravet på bra skärm, det är en IPS:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Ett billigare alternativ till den ovan är denna för 4 490. Båda är identiska förutom att den ena har en i3-7100 och den andra i5-7200 processor. Båda har dubbelkärniga processorer med hyperthreading från samma generation med samma grafikdel, enda skillnaden är en lite högre klockfrekvens på i5:an vilket du inte kommer märka av vid vardagligt användande.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk

Toppen, tack för förslagen båda två, ska kolla in dessa!

Permalänk
Medlem

Jag har en helt ny acer swift som är blygsamt använd i två veckor. Inköpt på elgiganten för 9000kr, kommer sälja den för 7000 då jag insett att jag vill ha en dator som jag kan spela på.

Intel i5 7200u 2.5ghz
8 ram
256gb ssd
14" ips skärm
Upp till 13 timmar batteri tid
Datorn väger lika mkt som två fisar från GW (1.3kg)

Kvitto och så finns såklart med garanti. Tänkte kanske är något sådant du letar efter om du nu fortfarande letar efter en bra jobbdator!

Visa signatur

Zegamax unicorn// Intel core i7 920 2.66ghz// Corsair tripple chanel 3x2048mb 1333Mhz CL9// Sapphire Ati radeon 4870x 2GB // WD caviar 750GB // GIGABYTE GA-EX58-UD5, Intel X58 Chipset // CM Real Power Modular 620W// Samsung DvD //

Permalänk

@sneak1:

Det Låter absolut som något av intresse, dock nyfiken på hur du tänkt dig att lösa det praktiskt då jag inte är så sugen på att överföra pengar i förtur och på samma sätt vill ju självklart inte du skicka datorn utan säkerhet?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Olausson91:

Oj, riktigt bra pris. Med det grafikkortet kan du till och med spela en del. Det är dock ingen bra skärm på den.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av sneak1:

Jag har en helt ny acer swift som är blygsamt använd i två veckor. Inköpt på elgiganten för 9000kr, kommer sälja den för 7000 då jag insett att jag vill ha en dator som jag kan spela på.

Intel i5 7200u 2.5ghz
8 ram
256gb ssd
14" ips skärm
Upp till 13 timmar batteri tid
Datorn väger lika mkt som två fisar från GW (1.3kg)

Kvitto och så finns såklart med garanti. Tänkte kanske är något sådant du letar efter om du nu fortfarande letar efter en bra jobbdator!

Du kanske redan kollat upp det, men oftast har man 30 dagar ångerrätt för laptops, det enda du skall behöva göra är att systemåterställa och ta bort grov smuts och ha med all originalförpackning!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olausson91:

Bra pris, bra grafik-kort.

Dock är det TN-skärm.

Går fetbort i min värld men man kan tyvärr inte få allt.

Hade du velat ha en ny laptop på Black Friday så hade du kunnat få samma dator - dock med IPS-skärm för 4500 kr....

Det var en Lenovo-dator om jag kommer ihåg rätt. Kanske den billigaste laptop för prestanda jag nånsin varit med om.

Permalänk

Tråkigt att skärmen är dålig då det är en ganska stor prioritet för mig eftersom jag sitter en del framför den både med skola och underhållning.

Någon som har något förslag på liknande prestanda fast med en bra skärm också?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Rätt prisvärd med tanke på att den har dedikerat grafikkort + 500gb ssd men tyvärr har den ingen IPS skärm

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]