AMD Ryzen-leveranser beräknas uppgå till en miljon på lanseringsdagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Köpte aktier förra året. De har ökat med 650% rätt bra investering fast min bankrådgivare tyckte jag var dum i huvudet...

Skickades från m.sweclockers.com

Helt rätt !
Man ska inte lyssna för mycket på bankernas rådgivare ... dom vill bara ha sina avgifter

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Datavetare
Skrivet av klk:

Delar inte den åsikten, AMDs prissänkningar på 8 kärnor är vad brukar kalla för "market disruption". Folk inser var marknaden är på väg och transformeringen går mycket snabbare

2 kärniga fasas ut, low end och mainstream blir 4 kärniga, alla som köper prestanda kommer välja 8 kärnor

Tänk på att intel måste ner på AMDs nivåer med 6800k/6850k/6900k/6950k i och med att AMD drar mindre ström och presterar bättre

Fast är inte tvåkärniga redan i praktiken utfasande på den marknad alla de CPU-modeller du listade tillhör, d.v.s. stationära datorer? Som jag förstått det är i7-x700K den modell Intel säljer mest av på desktop.

Antal i3 som säljs till desktop är en extremt försvinnande liten del, varför välja en sådan i stället för en bärbar eller NUC/motsvarande?

Sett till hela PC-marknaden är tvåkärninga knappast på väg att fasas ut, läst att laptops/2-in-1 står för ca 70 % av försäljningen. Alla kategorier utom 2-in-1 minskar, dock ökar 2-in-1 långsammare än de andra minskar så är netto en minskning. För 2-in-1/laptops har tvåkärniga ökat då Atom/Jaguar (som båda var fyrkärniga) i princip inte längre existerar här.

Vi slipper i alla fall krigsrubriker om att pekplattorna ska döda PC, PC-försäljningen må minska men just nu minskar plattorna ännu snabbare!

Är inte heller säker att i7-7700K kommer behöva prisjusteras, i spel kommer den knappast ligga efter R7 1800X som är dyrare. AMD, Intel och Nvidia hävdar ju alla att PC-gamers är en av de få grupper som fortfarande köper stationära datorer (och allt dyrare sådana tydligen).

Däremot måste Intel göra något åt E-serien. Tyckte E-serien var svårmotiverad långt innan Ryzen (t.ex. i7-6800K är ju totalt meningslös när den ställs mot i7-7700K, såg inte riktigt poängen i i7-5820K heller) och om man inte justerar priset lär det gå än trögare framöver.

När väl Coffee-lake släpps kokar ju E-serien ner till: man kan ha dubbelt så mycket RAM (128 GB i stället för 64 GB) och det är fler PCIe-linor. Ryzen gör priset på E-serien omotiverat och Intel själva kommer se till att prestandavinsten över S-plattformen blir minimal (utgår att den kan klockas väsentligt högre då det är en enklare plattform).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast är inte tvåkärniga redan i praktiken utfasande på den marknad alla de CPU-modeller du listade tillhör, d.v.s. stationära datorer? Som jag förstått det är i7-x700K den modell Intel säljer mest av på desktop.

Antal i3 som säljs till desktop är en extremt försvinnande liten del, varför välja en sådan i stället för en bärbar eller NUC/motsvarande?

Sett till hela PC-marknaden är tvåkärninga knappast på väg att fasas ut, läst att laptops/2-in-1 står för ca 70 % av försäljningen. Alla kategorier utom 2-in-1 minskar, dock ökar 2-in-1 långsammare än de andra minskar så är netto en minskning. För 2-in-1/laptops har tvåkärniga ökat då Atom/Jaguar (som båda var fyrkärniga) i princip inte längre existerar här.

Vi slipper i alla fall krigsrubriker om att pekplattorna ska döda PC, PC-försäljningen må minska men just nu minskar plattorna ännu snabbare!

Är inte heller säker att i7-7700K kommer behöva prisjusteras, i spel kommer den knappast ligga efter R7 1800X som är dyrare. AMD, Intel och Nvidia hävdar ju alla att PC-gamers är en av de få grupper som fortfarande köper stationära datorer (och allt dyrare sådana tydligen).

Har inte siffror men kan tänka mig att tvåkärniga är vanliga i HTPC och mindre barebones, dessa är mycket vanliga. Även portabla är de vanliga i. En lägre klockad fyrkärnig drar troligen mindre än en högre klockad tvåkärnig men kan leverera mer prestanda om programmen skalar ut arbeten i trådar. AMDs fyrkärniga konkurrerar direkt mot Intels tvåkärniga så om inte de dumpar ut dem så försvinner de

Att det finns enstaka populära spel kvar som går något bättre på högt klockad processor med färre kärnor, där tror jag de flesta förstår att den fördelen nu kommer försvinna. Streamar man samtidigt som man spelar eller har online med kameror, då blir det genast större problem med fyrkärniga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Hoppas att dom nya cpu från AMD kan ge Intel på tafsen 😃😃

Sitter och väntar in alla tester .
Moderkortet jag vill ha kommer ut senare i år Asrock X370 Taichi

Jaså, är det bekräftat? Jag har också span på det modermodemet, själva hjärtat i hårddisken.

Skrivet av Donkey:

Köpte aktier förra året. De har ökat med 650% rätt bra investering fast min bankrådgivare tyckte jag var dum i huvudet...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Bulan75:

Helt rätt !
Man ska inte lyssna för mycket på bankernas rådgivare ... dom vill bara ha sina avgifter

Ekonomi är pseudovetenskap. Och sådana marknadsanalytiker kan egentkigen bara läsa grafer och kurver och spå någon slags trend utifrån det, de har ingen branschkunskap.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Har skrivit till Prisjakt och föreslagit att egenskapen "Hyper-Threading" ersätts med "SMT" eller dylikt, då det i dagsläget är inkorrekt att sätta "Ja" på en Ryzen, men orättvist att sätta "Nej". Får hoppas de hänger med i svängarna nu.

Står det inte "Hype-Threading"

Härligt AMD, bra för oss konsumenter.

Permalänk
Avstängd

De där klackarna matchade inte så väl med övrig klädsel. MEN, man kan inte ha känn för allt!

Detta ser mycket lovande ut, och jag är glad att AMD valde en teknisk kunnig som VD snarare än någon ekonom som enbart bryr sig om att tillfredsställa investerarna, trots att det senare per definition ej behöver innebära något dåligt för bolaget på marknaden.

Permalänk
Medlem

X370 Taichi finns listat hos caseking.de (from 02.03.17) https://www.caseking.de/en/asrock-x370-taichi-amd-x370-mainbo...

Permalänk
Medlem

@GilbertG: Har redan Asrock X99 Thaichi den rockar fin fint och är luftig har 2 st M.2 platser
så jag tror inte X370 Thaichi är något sämre kort .

Stämmer det jag har hört kan det ta upp till 3 månader innan kortet kommer till Sverige men en sen då jag väntar gärna på ett fint moderkort

Med lite tur har cpu priserna lugnat ner sig och Ryzen 7 1800X finns på lager

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Bara så ni vet... AMD tåget har fortfarande inte gått.... det har bara börjat röra sig lite sakta, så det finns tid kvar om man vill hoppa på och köpa aktien: Innom ett år borde AMD vara upp på 30-40 USD och på längre sikt läg de komma upp i 50-60 USD...

http://seekingalpha.com/article/4048939-amd-full-steam-ahead?...

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Nice! Ser ut som ett moderkort för mig också med en extra SATA-controller och massor utav SATA-portar, U.2 och en NVMe. Totally kan man alltså ha 10 SATA 6-diskar, en U.2 (gör en PCIE-port obrukbar men det är ok) samt en NVMe-disk som bootdisk.

Lär ju inte komma gratis dock men förhoppningsvis klockar Ryzen 1700 bra så man kan köpa den istället för x-varianterna.

Gillar att wi-fi och bluetooth är inbyggt också. Fett moderkort och tack för "tipset"!

Edit: till och med "rätt" nätverkschip. Vet vi något uppskattat pris?

När jag köpte Asrock X99 Thaichi kosta den ca 3300 kr med frakt från Proshop var då ensamma att ha kortet när den kom ut .
Tror nån stans där kommer nog asrock X370 taichi att ligga gissar jag med lite tur billigare

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Snarare är ryzen och dess prestanda med i aktiekursen redan.
Säljer den inte enligt de beräkningarna så kommer aktien falla.

Ja kursen ligger rätt så högt i dagsläget. En ganska riskabel investering med tanke på senaste årets uppgång. Jag köpte själv för 2,15 dollar i början av 2016 och nu ligger den över 14. Det vill med andra ord till att Ryzen drar in bra med pengar för att inte kursen ska falla tillbaka på sikt. Personligen så gillar jag AMD och hoppas det går bra för dom även om jag redan sålt av mitt innehav. Men Intel sitter troligen inte och rullar tummarna.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Nej... 7700k kommer sälja bra med en prislapp på 3400-3500. Det är 6800k/6850k/6900k/6950k som de kommer va tvungna att sänka priset på då de är löjligt dyra jämfört med prestandan och den nya konkurrensen.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror som dig här att de måste sänka dessa modeller rejält i pris, för att vara konkurens kraftiga men om de gör de så skapar det en domino effekt som i princip betyder att de måste sänka priset på deras lägre cpuer också, så tveksammt ifall de kommer att göra detta eller inte.

Skrivet av Paddanx:

Är dock inte en papperslansering iaf... även om lagren är tomma, men å andra sidan är där redan nu en efterfråga.

http://hexus.net/tech/news/cpu/102826-amd-ryzen-cpu-pushed-be...
Ryzen ska tydligen redan ha slagit världsrekordet i CineBench @ 5,2Ghz på 8 kärnor!

Nu är detta extrem kylning, men det finns iaf hopp för en hel del prestanda även med många kärnor.

Beror väl på hur man ser det. Det är ju bara high-end delarna som lanseras också, personligen ser jag fram emot hur prisvänlig 1600x och 1500 blir... 1400x kan bli enormt prisvärd med 8 trådar också, och dessa lär vanliga användare som inte är entusiaster också kunna ha råd med. Om man ska välja mellan 4 kärnor med 4 trådar eller 6 kärnor med 12 trådar så är det senare helt klart vettigare. Alt 2 kärnor med 4 trådar vs 4 kärnor med 8 trådar, samma sak.

Intels i5as dagar är räknade, och de kommer blir uråldriga väldigt snart imho, när Intels i3a kan göra samma jobb och AMD motsvarande kan sopa mattan i multitråd beräkning.

Det kommer nog att vara svårt för intels i3 och i5 modeller när Ryzen släpper R5 6 core med smt mot i5, 4 core med smt mot i3, dags för intel att ta tummen ur, och börja göra nåt nytt. Det enda som kommer vara bättre är nog 7700k/6700k, resten neråt kommer inte vara konkurenns kraftigt, möjligtvis g4560, resten blir utanför.

Har sett en hel del som börjat sälja i5 mm för att uppgradera till ryzen, dessa kommer nog tappa värde ganska snart så är nog ett smart drag att sälja innan det droppar allt för mycket

Skrivet av Donkey:

Köpte aktier förra året. De har ökat med 650% rätt bra investering fast min bankrådgivare tyckte jag var dum i huvudet...

Skickades från m.sweclockers.com

HAHA vad säger din bakrådgivare idag då?
Du hade bara tur? xD
Måste kännas rätt skönt att du gjorde den investeringen iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Ja kursen ligger rätt så högt i dagsläget. En ganska riskabel investering med tanke på senaste årets uppgång. Jag köpte själv för 2,15 dollar i början av 2016 och nu ligger den över 14. Det vill med andra ord till att Ryzen drar in bra med pengar för att inte kursen ska falla tillbaka på sikt. Personligen så gillar jag AMD och hoppas det går bra för dom även om jag redan sålt av mitt innehav. Men Intel sitter troligen inte och rullar tummarna.

Jag är inte så säker på det. Det finns en stor skara fanboys som kommer köpa intel oavsett för att de än så länge har ett starkare varumärke. Och även om Ryzen så småningom får bättre IPC än intel så kan de nog köpa sig ur den krisen. Det har de gjort förr.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Delar inte den åsikten, AMDs prissänkningar på 8 kärnor är vad brukar kalla för "market disruption". Folk inser var marknaden är på väg och transformeringen går mycket snabbare

2 kärniga fasas ut, low end och mainstream blir 4 kärniga, alla som köper prestanda kommer välja 8 kärnor

Tänk på att intel måste ner på AMDs nivåer med 6800k/6850k/6900k/6950k i och med att AMD drar mindre ström och presterar bättre

För de som är ute enbart efter bästa prestanda i spel för under 4000kr så ligger 7700k bra till med sin höga frekvens så den kommer sälja bra ett bra tag framöver

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

ja jag var lite sen att köpa men dom har gått upp 35% sedan köp, synd att man inte våga satsa mer bara

Läste på /r/AMD_Stock att flera tjänat flera miljoner på att köpa när den låg på $2 och sålt vid $12. Verkligen en sån där man önskar att man varit med tidigt och vågat satsa.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

För de som är ute enbart efter bästa prestanda i spel för under 4000kr så ligger 7700k bra till med sin höga frekvens så den kommer sälja bra ett bra tag framöver

Skickades från m.sweclockers.com

Men det är bara några äldre spel som använder dx11 eller äldre som den ger bättre prestanda i och där är det oftast grafikkortet som spelar roll ändå. Alla spel som behöver kraft skalar redan ut i trådar eller kommer göra det

Och varför skulle man köpa en fyrkärnig intel som är dubbelt så dyr men har samma prestanda som en fyrkärnig AMD

Permalänk
Avstängd

Passade på att sälja min 6800k rigg och sitter nu på z97+g3258 vilket känns så där.
Men 1700x m asus crosshair förhandsbokat så känner mig inte allt för ledsen även om prestandan är lite si och så även i 4,7ghz

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag är inte så säker på det. Det finns en stor skara fanboys som kommer köpa intel oavsett för att de än så länge har ett starkare varumärke. Och även om Ryzen så småningom får bättre IPC än intel så kan de nog köpa sig ur den krisen. Det har de gjort förr.

Man undrar ju varför AMD köpte ATI en gång i tiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Frågan är när Intel's prissänkningar kommer och hur stora de blir. de måste nästan halvera priset på 7700k för att inte tappa

Sen lär väl Intel vara vid rätt stadd kassa vid det här laget och krigskassan torde vara välfylld så dom har nog råd med ett priskrig, vilket jag misstänker att AMD inte har. Det ska bli spännande att se Intels motdrag!

I övrigt så hoppas jag på framgångar för AMD nu så att vi vanliga dödliga får ett bra urval av processorer till vettiga priser.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Tror som dig här att de måste sänka dessa modeller rejält i pris, för att vara konkurens kraftiga men om de gör de så skapar det en domino effekt som i princip betyder att de måste sänka priset på deras lägre cpuer också, så tveksammt ifall de kommer att göra detta eller inte.

Det kommer nog att vara svårt för intels i3 och i5 modeller när Ryzen släpper R5 6 core med smt mot i5, 4 core med smt mot i3, dags för intel att ta tummen ur, och börja göra nåt nytt. Det enda som kommer vara bättre är nog 7700k/6700k, resten neråt kommer inte vara konkurenns kraftigt, möjligtvis g4560, resten blir utanför.

Har sett en hel del som börjat sälja i5 mm för att uppgradera till ryzen, dessa kommer nog tappa värde ganska snart så är nog ett smart drag att sälja innan det droppar allt för mycket

HAHA vad säger din bakrådgivare idag då?
Du hade bara tur? xD
Måste kännas rätt skönt att du gjorde den investeringen iaf

Jag ska dit på möte igen nästa vecka så återkommer med svar, tror nog de kommer säga något liknande med tur;) men ja det känns rätt skönt att veta men jag är osäker på om jag ska sälja inom den närmsta månaden eller ha is i magen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Sen lär väl Intel vara vid rätt stadd kassa vid det här laget och krigskassan torde vara välfylld så dom har nog råd med ett priskrig, vilket jag misstänker att AMD inte har. Det ska bli spännande att se Intels motdrag!

Ja de har säkert lång uthållighet men jag tror inte de kommer ge sig in i något priskrig, snarare försöker de satsa pengarna på utveckling och så får de ta något år eller två där AMD käkar marknadsandelar.
AMD är troligen en mycket slimmad organisation och har låga operativa kostnader så deras uthållighet är antagligen god med nu när de har en så stark produkt.

Men jag skulle inte bli förvånad om de sänker 7700k till runt 2000 :- inom 2 - 3 månader när AMDs 6 och 4 kärniga dyker upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Ja de har säkert lång uthållighet men jag tror inte de kommer ge sig in i något priskrig, snarare försöker de satsa pengarna på utveckling och så får de ta något år eller två där AMD käkar marknadsandelar.
AMD är troligen en mycket slimmad organisation och har låga operativa kostnader så deras uthållighet är antagligen god med nu när de har en så stark produkt.

Men jag skulle inte bli förvånad om de sänker 7700k till runt 2000 :- inom 2 - 3 månader när AMDs 6 och 4 kärniga dyker upp

Jag håller tummarna för att du har rätt, jag hoppas verkligen att det ska bli medvind för AMD ett tag nu. Det ska hursomhaver bli intressant att se hur det hela utspelar sig.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag håller tummarna för att du har rätt, jag hoppas verkligen att det ska bli medvind för AMD ett tag nu. Det ska hursomhaver bli intressant att se hur det hela utspelar sig.

är ganska säker på att jag har rätt och det baserar jag på ekonomisk logik. de här är affärsdrivande företag och tittar man på marknaden så går det hyffsat säkert räkna ut vad som går att göra.

Den enda risken som jag ser för oss konsumenter är att Intel och AMD pratar ihop sig och kommer överens om priserna istället för att kriga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Har skrivit till Prisjakt och föreslagit att egenskapen "Hyper-Threading" ersätts med "SMT" eller dylikt, då det i dagsläget är inkorrekt att sätta "Ja" på en Ryzen, men orättvist att sätta "Nej". Får hoppas de hänger med i svängarna nu.

Är det inte bättre att bara byta ut det mot "Flertrådad" i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Det är 6800k/6850k/6900k/6950k som de kommer va tvungna att sänka priset på då de är löjligt dyra jämfört med prestandan och den nya konkurrensen.

Man ha klart för sig att de som köper processorer ur det segmentet är en ofattbart liten andel av alla som köper en dator. Om de skulle börja chocksänka sina fetaste konsument-CPUer p.g.a. AMDs release så skulle de dessutom signalera till marknaden att AMD är bättre. Den som hoppas kunna köpa en sådan Intel billigt får nog vänta tills de är begagnade, men framtida Intel-modeller kan säkert bli intressanta om det går bra för AMD nu.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sveklockarn:

Är det inte bättre att bara byta ut det mot "Flertrådad" i så fall?

Nej, skulle jag säga, framförallt då även en flerkärnig CPU utan SMT (till exempel 6600K) är "flertrådad".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Angående AMD:s aktiekurs

Detta är min reflektion som aktieägare sedan 2014. Jag har varit med om nedgång på nästan 50% och en uppgång på över 600% under min tid som aktieägare.

Först och främst, köp inte aktier för att göra en snabb vinst, även om AMD:s aktie under lång tid nu rört sig uppåt i hög fart. Massor av aktieägare sitter med stora vinster och det är inte ovanligt att aktien då och då drabbas av stora tapp när folk plockar hem vinsten. Vill ni köpa aktien, invänta istället de dippar som kommer ibland och köp på er då.

Min reflektion på varför aktien har gått upp 600%
Först och främst så har aktien varit extremt nedtryckt. Börsvärdet i början av 2016 var kring 2 miljarder $. Företagets omsättning under 2016 låg på 4,27 miljarder $. Företaget värderades alltså till halva årsomsättningen om vi ser till P/S-värdet. (Som jämförelse värderas Intel till ungefär 3ggr årsomsättningen). Marknaden verkade utifrån dåvarande aktiekurs tro att AMD skulle gå i konkurs förra året. Efter att förlusterna har minskat och flera goda nyheter presenterats har marknaden nu ställt in sig på att AMD kommer finnas kvar och därför har kursen justerats därefter.
Hur mycket mer skall ett livskraftigt företag värderas jämfört med ett konkursfärdigt? (Svar: mycket!)

I dagens läge värderas AMD ungefär till samma P/S-värde som Intel, och någon mer uppsida borde inte finnas baserat på att AMD nu lämnat ruinens kant.

Den uppsida som nu finns kvar borde därför baseras på framtida vinster och företagets möjligheter att växa inom de områden som företaget satsar på: Graphics (Vega), Compute (Zen och Zeppelin), Solutions (Xbox, PS4, specialdesignade lösningar, licensintäkter, m.m.)

För att få en hint om vad AMD skulle kunna värderas till om allting går vägen så kan vi kolla på vad konkurrenterna värderas till idag (börsvärde):

Intel - 173 miljarder $
Nvidia - 49 miljarder $
AMD - 13 miljarder $

Om företaget lyckas exekvera utifrån den roadmap man nu sitter på borde det finnas betydlig uppsida i aktien. Enligt mitt tycke skulle företaget kunna värderas till samma nivå som Nvidia, helt enkelt för att den tillgängliga marknaden är större för AMD (x86+GPU) än den är för Nvidia (endast GPU).

En rimlig aktiekurs skulle då vara 55 $/aktie.

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Sen lär väl Intel vara vid rätt stadd kassa vid det här laget och krigskassan torde vara välfylld så dom har nog råd med ett priskrig, vilket jag misstänker att AMD inte har. Det ska bli spännande att se Intels motdrag!

Om jag vore Intel hade jag prissatt motsvarande Intelprocessor lägre än AMD´s.

Check Mate.

Permalänk
Medlem

@Barilla08: Då hade du snabbt fått sparken. Detta då du i ett slag kraftigt försämrat företagets marginaler och resultat. Samtidigt hade du förargat samtliga Intelfantaster som under de föregående åren betalat dyrt för sina processorer. Vad sänder det för signal om produkterna om man prissänker dem med 50%?

Intel sitter i ett skruvstäd.

Permalänk
Medlem

Intel bör inte se detta som något större hot. AMD:s återkomst är för lite och för sent. MTP hypen så borde skillnaderna vara större.

Att konventera en film tio sekunder snabbare är inget köpargument för min del iaf. AMD jämför sig med teknik som redan finns tillgänglig. AMD har inte börjat leverera sina produkter ännu.

Det kommer alltid att finnas plats för AMD. Dock så kommer de att få hålla sig till en andraplats.

Visa signatur

MS-DOS 6.22 | Windows 3.11 | Windows 95A/B | Windows 98 A/B | Windows 2000 | ME | Windows XP | Windows Vista | Windows 7 | Windows 8 | Windows 8.1 | Windows 10