Permalänk
Medlem

Byta ut Telias router!!

Tjo

Jag har precis köpt en ny router för Telias är sämst, Köpte ASUS DSL-AC68U allt funkar utom tvn. Måste man ha telias router för att det ska funka, Vill helst inte brygga routern. Vad kan man göra för att få tvn att funka?

TIA

Permalänk
Inaktiv

Finns guider för det på denna sidan om jag inte kommer ihåg helt galet.
Använd sökfunktionen..
EDIT: Guiderna jag minns var med routers inte modem/gateways. Men kika på dem så kanske det går ändå.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Ezyn:

Tjo

Jag har precis köpt en ny router för Telias är sämst, Köpte ASUS DSL-AC68U allt funkar utom tvn. Måste man ha telias router för att det ska funka, Vill helst inte brygga routern. Vad kan man göra för att få tvn att funka?

TIA

hur får du internet till lägenheten.. ? nätverkskabel, fiber, telefon uttaget, ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag hade rekommenderat att du har kvar telias router men bryggar den så att den bara används för modem funktionen. Sen har du TV och telefoni kvar i telias box. Då kan du köpa en "vanlig" router och inte en ADSL anpassad router. Oftast får man mer för pengarna och du skippar ADSL funktionen i routern och köper en vanlig asus router. Den vanliga AC68U kostar 1300 ungefär.

Permalänk
Skrivet av Ezyn:

då blir det svårt hitta något bra, hur många tusen kr vill du spendera ?
vad är skälet till att du inte vill "brygga" technicolor ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Aene: Ska försöka med detta

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Vill använda så lite plats så möjligt mm

Permalänk
Medlem

@Ezyn: lan-iptv-iptv -ställ in vilken port du vill ha(i routern)

Permalänk
Rekordmedlem

Vilken typ av uppkoppling har du, adsl eller vdsl och vad är problemet med Teliasmarten ?
Många som klagar på den verkar snarast ha behov av accesspunkter och inte att skaffa nån egen router.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@hyperbol: Ser ut så här för mig Router

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ezyn:

Tjo

Jag har precis köpt en ny router för Telias är sämst, Köpte ASUS DSL-AC68U allt funkar utom tvn. Måste man ha telias router för att det ska funka, Vill helst inte brygga routern. Vad kan man göra för att få tvn att funka?

TIA

I din nya router så konfigurerar du en ny bryggrupp för TV. Gruppen innehåller ett LAN-interface samt pvc 8/45 (adsl) alternativt vlan845 (vdsl). Har dock ingen aning om detta går att göra i din routers GUI.

Skrivet av mrqaffe:

Många som klagar på den verkar snarast ha behov av accesspunkter och inte att skaffa nån egen router.

Så är det och orsaken är nog att många tror att accesspunkt och router är samma sak.

Permalänk
Skrivet av Ezyn:

@Grönahunden: Vill använda så lite plats så möjligt mm

vad är din budget i kronor ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ezyn:

@hyperbol: Ser ut så här för mig Router

Välj IPTV STB-port

Permalänk
Medlem

@hyperbol: lan4 för port 4? så jag är 100% hahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ezyn:

@hyperbol: lan4 för port 4? så jag är 100% hahaha

Svar: Ja.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av madtop:

I din nya router så konfigurerar du en ny bryggrupp för TV. Gruppen innehåller ett LAN-interface samt pvc 8/45 (adsl) alternativt vlan845 (vdsl). Har dock ingen aning om detta går att göra i din routers GUI.

Så är det och orsaken är nog att många tror att accesspunkt och router är samma sak.

Faktiskt... man kan konfigurera så en router blir en accesspunkt. Så dessa två begrepp behöver inte händelsevis betyda två olika saker.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tumnus:

Faktiskt... man kan konfigurera så en router blir en accesspunkt. Så dessa två begrepp behöver inte händelsevis betyda två olika saker.

Du kan få låna en av mina Ciscoroutrar och försöka konfa den som accesspunkt....
Det finns inte en tillstymmelse till radiodelar i dem, de har inte särskilt många portar heller så de är kassa som switchar och urusla som mediaservers då de saknar usb och annat lulllull, de har däremot en konsolport och de är de bra på routing men det är det enda de kan.

Jag förstår vad du menar men tycker att man ska använda rätt benämning på saker speciellt på ett forum där det inte alltid är helt uppenbart att det inte finn risk för förväxlingar av funktioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du kan få låna en av mina Ciscoroutrar och försöka konfa den som accesspunkt....
Det finns inte en tillstymmelse till radiodelar i dem, de har inte särskilt många portar heller så de är kassa som switchar och urusla som mediaservers då de saknar usb och annat lulllull, de har däremot en konsolport och de är de bra på routing men det är det enda de kan.

Jag förstår vad du menar men tycker att man ska använda rätt benämning på saker speciellt på ett forum där det inte alltid är helt uppenbart att det inte finn risk för förväxlingar av funktioner.

Går iallafall på mina Asus routrar. Både min 1200G+ och min RT-N12.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@hyperbol: Har testat flera inställningar men inget verkar funka är det något specifikt jag ska ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ezyn:

@hyperbol: Har testat flera inställningar men inget verkar funka är det något specifikt jag ska ha? https://i.gyazo.com/b94bfcc11762f4d4cc2d6bf9b1bef086.png

http://m.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-tel... kolla den här länken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Faktiskt... man kan konfigurera så en router blir en accesspunkt. Så dessa två begrepp behöver inte händelsevis betyda två olika saker.

Jo det betyder två helt skilda saker.
En router kopplar ihop två eller flera nät, en accesspunkt är en L2-brygga mellan kabel och wifi. Routern terminerar L2 medan AP'n är transparent för ethernet. Routern har en arptabell och en routingtabell men AP'n fullständigt skiter i både arp och routing. Det enda de har gemensamt är att båda terminerar L1 (cat5/6/7).

Att det går att konfigurera om en "hemmarouter" till en accesspunkt betyder inte att begreppen router och accesspunkt är samma sak. Det betyder bara att en "hemmarouter" består av både en router och en accesspunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ezyn:

@hyperbol: Har testat flera inställningar men inget verkar funka är det något specifikt jag ska ha? https://i.gyazo.com/b94bfcc11762f4d4cc2d6bf9b1bef086.png

Du måste se över dina WAN inställningar. Du måste på något sätt ange att du har två olika WAN-interface, dels Internet och dels TV. Internet kommer via 8/35 (adsl) eller vlan835 (vdsl) och TV via 8/45 alternativt vlan845.

Och du ska definitivt klicka i "remove vlan tag from dsl WAN"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Går iallafall på mina Asus routrar. Både min 1200G+ och min RT-N12.

Det beror på att dina "routrar" inte bara är routrar utan de är kombinationsburkar som innehåller en router, en switch, en AP, en dhcpserver, en NAT och en firewall.

Att som du gör blanda ihop begreppen router och accesspunkt är väldigt olyckligt. Vilket mer än tydligt visas av den här tråden, TS har gått ifrån att ha WiFi problem till att ha routingproblem pga av hen har bytt ut routern i stället för accesspunkten. Hade TS bara bytt ut accesspunkten hade TS inte haft problem med routing.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av madtop:

Det beror på att dina "routrar" inte bara är routrar utan de är kombinationsburkar som innehåller en router, en switch, en AP, en dhcpserver, en NAT och en firewall.

Att som du gör blanda ihop begreppen router och accesspunkt är väldigt olyckligt. Vilket mer än tydligt visas av den här tråden, TS har gått ifrån att ha WiFi problem till att ha routingproblem pga av hen har bytt ut routern i stället för accesspunkten. Hade TS bara bytt ut accesspunkten hade TS inte haft problem med routing.

Nej det gör jag inte. Är fullt medveten om att routrar och accesspunkter kan vara olika saker men behöver inte händelsevis vara det. Vissa kan konfigureras till att användas som accespunkter.. vilket jag påstod. Ingenstans har jag menat att det gäller alla routrar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej det gör jag inte. Är fullt medveten om att routrar och accesspunkter kan vara olika saker men behöver inte händelsevis vara det. Vissa kan konfigureras till att användas som accespunkter.. vilket jag påstod. Ingenstans har jag menat att det gäller alla routrar.

Jag förstår vad du vill få fram men...
Tekniskt sett är routrar och accesspunkter är alltid olika saker. Tyvärr envisas dock alla tillverkare med att kalla de där konsumentanpassade kombinationsapparaterna som består av både router, accesspunkt och switch, för endast "router," därav ihopblandningen.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av era909:

Jag förstår vad du vill få fram men...
Tekniskt sett är routrar och accesspunkter är alltid olika saker. Tyvärr envisas dock alla tillverkare med att kalla de där konsumentanpassade kombinationsapparaterna som består av både router, accesspunkt och switch, för endast "router," därav ihopblandningen.

"Router" låter ju bättre än vad de egentligen brukar kallas "3 in 1" produkter med inbyggd accesspunkt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds