Permalänk
Medlem

Även jag sitter och är väldigt sugen på KS7005, framför allt på grund av låg input lag...

Fler intryck???

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

det finns knappt 60+ TV som är dåliga, det säljs för få för att motivera "dåliga" paneler

Permalänk
Medlem

Jag tänker framför allt på 55" nu.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Muyfa666:

Även jag sitter och är väldigt sugen på KS7005, framför allt på grund av låg input lag...

Fler intryck???

Jag har haft en sådan ett tag nu, så jag passar på att skriva ner en knippe detaljer som jag noterat under denna tid:

  • Jag är inte speciellt överväldigad av Tizen-mjukvaran, även om KS7005 enligt bekanta är bra mycket rappare än modeller med Tizen för bara några år sedan. Det saknas också officiell SVT Play-app för Tizen, och SVT verkar inte ha något intresse av att utveckla någon heller. Det går att titta via exempelvis den inbyggda webbläsaren, men det är ordentligt frustrerande att styra muspekaren med fjärrkontrollen. Är detta något av intresse så rekommenderar jag nästan rakt av att gå via en Chromecast eller dylikt i stället (allmänt är jag väl likt många på detta forum rätt negativt inställd till TV-apparaters inbyggda "smarthet" och använder hellre externa källor).

  • Denna modell saknar gimmicks som 3D och kurvad display. Om HDR slår eller ej (och i vilket format) är svårt att veta än, så se detta mer som en intressant bonus som åtminstone inte gör något sämre. Röststyrningen har för mig också en rätt hög gimmickfaktor, men om man ser till att inte godkänna de användaravtal som presenteras när man startar TV:n så är denna funktionalitet avstängd därefter.

  • KS7005 (och motsvarande Samsung-modeller) saknar analoga ingångar utöver RF-signal via antennkabel, dvs ingen SCART, komponent eller liknande.

  • Jag har inte haft några anmärkningar på byggkvalitén för mitt exemplar. Jag noterade också att en 10 år gammal fjärrkontroll till en Samsung-datorskärm jag hade liggande var fullt kompatibel med Samsungs nyaste modeller, vilket kan vara till nytta när jag tröttnar på den extremt avskalade variant som Samsung skickar med sina "finare" modeller.

  • På tal om notiser så går det av någon anledning inte att varken flytta runt på eller namnge kanaler som kommer in via analoga RF-ingången. Att se på analog-TV på en 60" 4k-skärm är väl något av ett helgerån i sig, men det känns halvhjärtat att inte erbjuda dessa funktioner när nu ändå denna bildkälla finns. Rättning: det går visst! Se kommande konversation.

  • Gällande input lag: när du kopplar in externa källor så kan du välja vilken typ av källa det är genom att koppla en viss ikon till källan. En någorlunda överraskande sak är att den ikon du väljer påverkar vilka filter som du kan applicera på denna källa! Ställer du in en källa till att ha "PC"-ikonen (jag antar detsamma gäller "Spelkonsol"-ikonen) så är den låst till att använda läget utan bildbearbetning, vilket är det som ger lägst input lag, vilket är det du vill. Skulle du av någon anledning vilja slå på såpaeffekten på utsignalen från din dator så får du först se till att ändra dess ikon till något annat. Inte helt självklart.

  • Samsung verkar bara stoppa in 100BASE-TX-kretsar för fast nätverksanslutning i stället för Gigabithastighet av någon anledning (finns väl några kronor att spara), men det finns mig veterligen inga praktiska problem med detta. Inte ens 4k-material är nära att bräcka 100 Mbps i H.264-kodning.

  • När man använder den inbyggda DLNA-klienten så ser man max 100 föremål per utdelad katalog (eller var det 200? Begränsat är det i alla fall). I övrigt fungerar det bra att spela material denna väg. Jag har i Kodi ställt in så att standardspelaren i praktiken bara triggar TV:n att strömma valt media över DLNA och rendera det själv så att jag kan använda TV:ns inbyggda hårdvaruavkodningskretsar och mediaspelare, i stället för att skicka en färdigrenderad signal till skärmen.

  • Kodi, ja: HDMI-CEC för att vidarebefordra fjärrkontrollens signaler till externa enheter med stöd för detta (exempelvis en Raspberry Pi, eller en dator med en CEC-dongel) fungerar utan anmärkning för mig (om man nu hade anledning att tro något annat).

  • Det viktigaste till sist: bilden är i mina ögon fenomenal för sin klass. Uppskalningen från 720p/1080p känns riktigt bra. Se till att du är medveten om VA-panelers allmäna styrkor och svagheter så att du inte har förväntningar som överstiger vad som är möjligt att producera med skärmtekniken så tror jag säkert att du kommer bli nöjd med den biten.

Allt i allo: väldigt nöjd med köpet i och med att bilden ofta är ruskigt bra. Designen på själva TV:n tycker jag också håller hög klass (den starkt lysande Samsung-loggan i underkant går tack och lov att stänga av! ). Jag har inte hängt upp den på väggen ännu, men då den är så pass tunn så misstänker jag att det kommer se alldeles finemang ut. Har hängt upp den ny, vilket bland annat genererade tråden Svårt hitta skruv för att fästa Samsung KS7000 på vägg: M8 45 mm — det löste sig, och visst ser det bra ut.

Tillägg om väggupphängning.
Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Jag har haft en sådan ett tag nu, så jag passar på att skriva ner en knippe detaljer som jag noterat under denna tid:

  • Jag är inte speciellt överväldigad av Tizen-mjukvaran, även om KS7005 enligt bekanta är bra mycket rappare än modeller med Tizen för bara några år sedan. Det saknas också officiell SVT Play-app för Tizen, och SVT verkar inte ha något intresse av att utveckla någon heller. Det går att titta via exempelvis den inbyggda webbläsaren, men det är ordentligt frustrerande att styra muspekaren med fjärrkontrollen. Är detta något av intresse så rekommenderar jag nästan rakt av att gå via en Chromecast eller dylikt i stället (allmänt är jag väl likt många på detta forum rätt negativt inställd till TV-apparaters inbyggda "smarthet" och använder hellre externa källor).

  • Denna modell saknar gimmicks som 3D och kurvad display. Om UHD slår eller ej (och i vilket format) är svårt att veta än, så se detta mer som en intressant bonus som åtminstone inte för något sämre. Röststyrningen har för mig också en rätt hög gimmickfaktor, men om man ser till att inte godkänna de sekretessavtal som presenteras när man startar TV:n så är denna funktionalitet avstängd därefter.

  • KS7005 (och motsvarande Samsung-modeller) saknar analoga ingångar utöver RF-signal via antennkabel, dvs ingen SCART, komponent eller liknande.

  • Jag har inte haft några anmärkningar på byggkvalitén för mitt exemplar. Jag noterade också att en 10 år gammal fjärrkontroll till en Samsung-datorskärm jag hade liggande var fullt kompatibel med Samsungs nyaste modeller, vilket kan vara till nytta när jag tröttnar på den extremt avskalade varianten som Samsung skickar med sina "finare" modeller.

  • På tal om notiser så går det av någon anledning inte att varken flytta runt på eller namnge kanaler som kommer in via analoga RF-ingången. Att se på analog-TV på en 60" 4k-skärm är väl något av ett helgerån i sig, men det känns halvhjärtat att inte erbjuda dessa funktioner när nu ändå denna bildkälla finns.

  • Gällande input lag: när du kopplar in externa källor så kan du välja vilken typ av källa det är genom att koppla en viss ikon till källan. En någorlunda överraskande sak är att den ikon du väljer påverkar vilka filter som du kan applicera på denna källa! Ställer du in en källa till att ha "PC"-ikonen (jag antar detsamma gäller "Spelkonsol"-ikonen) så är den låst till att använda läget utan bildbearbetning, vilket är det som ger lägst input lag, vilket är det du vill. Skulle du av någon anledning vilja slå på såpaeffekten på utsignalen från din dator så får du först se till att ändra dess ikon till något annat. Inte helt självklart.

  • Samsung verkar bara stoppa in 100BASE-TX-kretsar för fast nätverksanslutning i stället för Gigabithastighet av någon anledning (finns väl några kronor att spara), men det finns mig veterligen inga praktiska problem med detta. Inte ens 4k-material är nära att bräcka 100 Mbps i H.264-kodning.

  • När man använder den inbyggda DLNA-klienten så ser man max 100 föremål per utdelad katalog (eller var det 200? Begränsat är det i alla fall). I övrigt fungerar det bra att spela material denna väg. Jag har i Kodi ställt in så att standardspelaren i praktiken bara triggar TV:n att strömma valt media över DLNA och rendera det själv så att jag kan använda TV:ns inbyggda hårdvaruavkodningskretsar och mediaspelare, i stället för att skicka en färdigrenderad signal till skärmen.

  • Kodi, ja: HDMI-CEC för att vidarebefordra fjärrkontrollens signaler till externa enheter med stöd för detta (exempelvis en Raspberry Pi, eller en dator med en CEC-dongel) fungerar utan anmärkning för mig (om man nu hade anledning att tro något annat).

  • Det viktigaste till sist: bilden är i mina ögon fenomenal för sin klass. Uppskalningen från 720p/1080p känns riktigt bra. Se till att du är medveten om VA-panelers allmäna styrkor och svagheter så att du inte har förväntningar som överstiger vad som är möjligt att producera med skärmtekniken så tror jag säkert att du kommer bli nöjd med den biten.

Allt i allo: väldigt nöjd med köpet i och med att bilden ofta är ruskigt bra. Designen på själva TV:n tycker jag också håller hög klass (den starkt lysande Samsung-loggan i underkant går tack ock lov att stänga av! ). Jag har inte hängt upp den på väggen ännu, men då den är så pass tunn så misstänker jag att det kommer se alldeles finemang ut.

Föredömligt uppskrivet.

Jag sitter med NUC och kan därför i stort sett bortse från alla smarta fuktioner.

Min prio är UHD film och gaming.

Jag sitter med en Xbox One S och en PS4 Pro. Kan man använda och få riktig HDR även i spelläge?

Min nuvarande TV är inte gammal, men köpt när 4K var i sin linda och har fått HDR i efterhand via firmware. Hög input lag med HDR på just min TV gör att jag inte kan utnyttja den funktionen i spel vilket är tråkigt.

Jag förlorar så klart 3D, men har förstått att branschen mer eller mindre vill döda av det och jag lägger ändå mer fokus på UHD då jag anser att det är betydligt roligare än 3D.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Bakteria: Kan också vara spelet som är konstruerat så.

Verkar ha fått till så dimningen är minimal. Men blir skärmen svart så stänger bakgrundsbelysningen av sig helt. Det verkar inte gå att få bort.
Kollade på en film igår och introt var svart bakgrund med text. Mellan textbytena så var bilden svart vilket ledde till disco-strobe-effekt.

Har också en del clouding i botten av panelen. Men syns bara när det är helt svart bakgrund. Hur mycket clouding ska man acceptera? Och har någon provat att massera ut det? Har läst att det kan fungera om man har tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

På tal om notiser så går det av någon anledning inte att varken flytta runt på eller namnge kanaler som kommer in via analoga RF-ingången. Att se på analog-TV på en 60" 4k-skärm är väl något av ett helgerån i sig, men det känns halvhjärtat att inte erbjuda dessa funktioner när nu ändå denna bildkälla finns.

Det går att sortera och namnge kanalerna, men det var fan inte smidigt
Jag sitter tyvärr på jobbet så jag kan inte kolla exakt hur man gör, men för att sortera dom så måste du gå in i settings någonstans och sätta igång någon inställning för att kunna sortera kanalerna. Har mina menyer på engelska och jag har för mig att inställningen hette något i stil med just "enable channel sorting".

Sen måste du in i någon meny (som jag fortfarande inte vet hur man kommer in på, har fått klicka runt massor tills jag kommit dit) som jag tror du kommer åt genom att trycka på "OK"-knappen (den som sitter i mitten av ringen där du har upp, ner, höger, vänster-knapparna) och någon mer knapp, typ höger(?) när du har någon kanal igång, för att sedan komma in i någon undangömd meny.
Du ska iallafall till höger om skärmen få upp en lista med alla kanaler, och längst upp i högra hörnet så var det någon menyknapp man gick in på.

Sedan kommer du till en ny meny... Dålig beskrivning nu tyvärr, men.... den undangömda menyn du nu är inne i ser typ ut på följande sätt:
Kanallistan visas nu till vänster på skärmen.
Du har några val nere till höger på skärmen.
Resten av bilden tas upp av programmet som visas på den kanal du var på innan du gick in i denna meny.

Så länge du faktiskt har satt igång att kunna sortera kanalerna någonstans bland inställningarna så ska det finnas en knapp nere i högra hörnet för att kunna sortera kanalerna.
Dock är det fruktansvärt jobbigt att sortera kanalerna då om du t.ex. har satt in 1:an på kanal 1, 2:an på kanal 2, men ska nu t.ex. sätta 3:an på kanal 3 där exempelvis 5:an är just nu så puttar den bara ner (upp?) 5:an till där 4:an ska vara.

Sen att kanalerna tar bort sin jävla logga under de extremt långa reklampauserna SAMT att massor med kanaler gör reklam för programmen som går på andra kanaler (9:an gör reklam för 12:an och vise versa, 3:an gör reklam för 6:an, 4:an för 8:an, etc) vilket gör det förrvirrande och man vet inte vilken kanal man faktiskt kollar på så får du vara beredd på att spendera ltie tid på att sortera.

Hur man byter namn vet jag inte riktigt. Jag fick byta in min KS7005 pga ett streck som gick vertikalt över skärmen och fick en "ny" som var inplastad och hela köret, men som redan hade omdöpta kanaler (dock på spanska eller något liknande språk) så jag fick göra en systemåterställning för jag vet inte hur dom lyckades sätta namn på kanalerna och kunde därför inte ta bort det. Jag är dock 100% säker på att kanalerna var döpte för vissa hette t.ex. något i stil med "sport", andra var inte döpta alls.
Förmodligen så var det väl en refurbished TV jag fick i utbyte men har inte hittat några skavanker trots gediget letande så jag nöjde mig med den.

Personligen så gillar jag INTE Tizen... fattar inte hur Samsung kunde ha gjort ett så korkat val.
Jag saknar mest Dplay, men jag har dock en HTPC kopplad till TVn så det är inte så farligt. Måste dock ha något bättre grafikkort då HDMI-CEC inte vill fungera med det AMD kort som sitter i just nu. Tror den tillochmed saknar funktionen (HD5850).
Har dock en Raspberry Pi som ligger och skräpar som jag bara kör Pihole på just nu men den skulle förmodligen funka som en bra HTPC då jag gillar Kodi och att den samtidigt har stöd för HDMI-CEC, men har inte haft någon ork att pilla med PI:en för att få Kodi till att vara perfekt (för 8:e gången).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Majora:

Det går att sortera och namnge kanalerna, men det var fan inte smidigt

Det låter ju hoppfullt. Gäller detta alltså även de analoga kanalerna? De digitala via marknätet verkade vara sorterbara, men jag lyckades inte med de analoga. Ska ge det ett nytt försök med dina instruktioner för att se om jag kan överlista systemet!

Skrivet av Majora:

Måste dock ha något bättre grafikkort då HDMI-CEC inte vill fungera med det AMD kort som sitter i just nu. Tror den tillochmed saknar funktionen (HD5850).

Det är i min erfarenhet nästan inga "vanliga" grafikkort som har CEC-stöd. Jag använder en Pulse-Eight USB–CEC-adapter (finns på Kjell & Co för 350:-, men det är utgående i deras sortiment, så lagret börjar sina ordentligt — jag tog sista exemplaret på Ringvägen i Stockholm ) som splittar ut CEC-signalen från HDMI via USB in i datorn. Det var extremt plug and play för mig i Debian — bokstavligen bara att koppla i sladdarna så upptäckte och konfigurerade Kodi enheten direkt. Det är tydligen personer som ligger bakom huvudutvecklingen av just Kodi som skapat denna pryl, så konstigt vore väl annat.

350:- är ju dock lite i saftigaste laget i och med att man mer eller mindre får en hel Raspberry Pi som har inbyggt CEC-stöd för detta, och speciellt då om man redan har en sådan liggandes som du nämner att du har .

Länkade till Kjell & Co, inte Clas Ohlson som jag först skrev.
Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

@phz
Jajamen, jag kör helt och hållet på analogt då jag får in flest kanaler där.
Kvalitén är ju inte särskilt bra, men jag gillar att ha TVn igång när jag sitter vid datorn för lite bakgrundsbrus, men filmer kollar jag via HTPC:n och Netflix.

Tack för tipset på Pulse-Eight adaptern!

Dock saknar HD5850 HDMI 2.0 så jag får ju max 30 fps i 4K men det duger fint till film, sen finns ju dock Plex. Kör Plex server på HTPC:n.

Ska även kolla upp detta du skrev tidigare, det hade jag missat helt och var ett bra tips!

Citat:

Gällande input lag: när du kopplar in externa källor så kan du välja vilken typ av källa det är genom att koppla en viss ikon till källan. En någorlunda överraskande sak är att den ikon du väljer påverkar vilka filter som du kan applicera på denna källa! Ställer du in en källa till att ha "PC"-ikonen (jag antar detsamma gäller "Spelkonsol"-ikonen) så är den låst till att använda läget utan bildbearbetning, vilket är det som ger lägst input lag, vilket är det du vill. Skulle du av någon anledning vilja slå på såpaeffekten på utsignalen från din dator så får du först se till att ändra dess ikon till något annat. Inte helt självklart.

Permalänk
Medlem

@phz

OK, har precis kollat och jag gjorde följande för att sortera kanalerna:

Settings -> Broadcasting -> Expert settings -> Edit channel numbers -> Enable

Håll in knappen du byter kanal med (tryck bara in den, inte uppe/ner för att byta kanal) tills en meny poppar upp.
Välj "Edit" längst upp i högra hörnet.
Checka i den kanal du vill sortera, sen klicka på "Change Number" längst ner till höger.
Du kan även ändra namn på kanalerna här inne tydligen

Upptäckte även precis att text-tv finns på TVn medans jag försökte hitta menyn där man sorterar och ändrar namn på kanalerna.
Håll in "123" knappen i några sekunder

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Majora:

Det går att sortera och namnge kanalerna, men det var fan inte smidigt

Jag sitter tyvärr på jobbet så jag kan inte kolla exakt hur man gör, men för att sortera dom så måste du gå in i settings någonstans och sätta igång någon inställning för att kunna sortera kanalerna. Har mina menyer på engelska och jag har för mig att inställningen hette något i stil med just "enable channel sorting".

Sen måste du in i någon meny (som jag fortfarande inte vet hur man kommer in på, har fått klicka runt massor tills jag kommit dit) som jag tror du kommer åt genom att trycka på "OK"-knappen (den som sitter i mitten av ringen där du har upp, ner, höger, vänster-knapparna) och någon mer knapp, typ höger(?) när du har någon kanal igång, för att sedan komma in i någon undangömd meny.
Du ska iallafall till höger om skärmen få upp en lista med alla kanaler, och längst upp i högra hörnet så var det någon menyknapp man gick in på.

Sedan kommer du till en ny meny... Dålig beskrivning nu tyvärr, men.... den undangömda menyn du nu är inne i ser typ ut på följande sätt:
Kanallistan visas nu till vänster på skärmen.
Du har några val nere till höger på skärmen.
Resten av bilden tas upp av programmet som visas på den kanal du var på innan du gick in i denna meny.

Så länge du faktiskt har satt igång att kunna sortera kanalerna någonstans bland inställningarna så ska det finnas en knapp nere i högra hörnet för att kunna sortera kanalerna.
Dock är det fruktansvärt jobbigt att sortera kanalerna då om du t.ex. har satt in 1:an på kanal 1, 2:an på kanal 2, men ska nu t.ex. sätta 3:an på kanal 3 där exempelvis 5:an är just nu så puttar den bara ner (upp?) 5:an till där 4:an ska vara.

Sen att kanalerna tar bort sin jävla logga under de extremt långa reklampauserna SAMT att massor med kanaler gör reklam för programmen som går på andra kanaler (9:an gör reklam för 12:an och vise versa, 3:an gör reklam för 6:an, 4:an för 8:an, etc) vilket gör det förrvirrande och man vet inte vilken kanal man faktiskt kollar på så får du vara beredd på att spendera ltie tid på att sortera.

Hur man byter namn vet jag inte riktigt. Jag fick byta in min KS7005 pga ett streck som gick vertikalt över skärmen och fick en "ny" som var inplastad och hela köret, men som redan hade omdöpta kanaler (dock på spanska eller något liknande språk) så jag fick göra en systemåterställning för jag vet inte hur dom lyckades sätta namn på kanalerna och kunde därför inte ta bort det. Jag är dock 100% säker på att kanalerna var döpte för vissa hette t.ex. något i stil med "sport", andra var inte döpta alls.
Förmodligen så var det väl en refurbished TV jag fick i utbyte men har inte hittat några skavanker trots gediget letande så jag nöjde mig med den.

Personligen så gillar jag INTE Tizen... fattar inte hur Samsung kunde ha gjort ett så korkat val.
Jag saknar mest Dplay, men jag har dock en HTPC kopplad till TVn så det är inte så farligt. Måste dock ha något bättre grafikkort då HDMI-CEC inte vill fungera med det AMD kort som sitter i just nu. Tror den tillochmed saknar funktionen (HD5850).
Har dock en Raspberry Pi som ligger och skräpar som jag bara kör Pihole på just nu men den skulle förmodligen funka som en bra HTPC då jag gillar Kodi och att den samtidigt har stöd för HDMI-CEC, men har inte haft någon ork att pilla med PI:en för att få Kodi till att vara perfekt (för 8:e gången).

Dold text

Alright, menyvalet för att aktivera någon sorts redigeringsmöjlighet av kanalerna hittades via:

  1. Välj TV som bildkälla.

  2. Inställningar → Mottagning → Expertinställningar → Redigera kanalnr → Aktivera

Sedan skulle man kunna tro att kanaler skulle kunna redigeras genom:

  1. Välj TV som bildkälla.

  2. "Smart Hub"→ Kanallista → Markera kanal → Högerpil → Redig.

…och här hade jag tänkt skriva "men det fungerar ändå inte, då detta val är grått och inaktiverat", men nu när jag gick via menyerna för kunna skriva ner exakt vad saker hette så fungerade det! Det fungerade banne mig inte när jag försökte tidigare. Jag hade startat om TV:n mellan försöken, så det kanske var det som krävdes efter att ha ändrat inställningen (möjligen hade det räckt att flippa mellan bildkällor).

Jag vet att jag hade hittat "Redigera"-knappen tidigare och varit frustrerad över att den varit utgråad. Tack så mycket för tipset, nu är alla kanaler i fin ordning .

Det går både att redigera namn och ändra ordning på kanalerna genom denna meny. Jag får lägga till en rättning till mitt tidigare påstående om att det inte går att ändra namn eller byta ordning på analoga kanaler: det går, även om det inte är speciellt uppenbart hur.

Tillägg: Jag skrev detta inlägg, men väntade ett par timmar innan jag skickade det, och ser att jag redan fått proceduren beskriven ovan. I vilket fall så fungerade det!

Tillägg 2: Nu var den där "Redigera"-knappen utgråad igen, men jag har listat ut när det händer: den är aktiv ifall man valt att lista "Alla" kanaler, men inte om man väljer att lista efter "Kategori" ("Analog", osv), av någon anledning. Även om "Redigera kanalnr" är inaktiverat så är "Redigera"-knappen då åtminstone tillgänglig för att exempelvis namnge kanaler, men alltså bara om man är i "Alla"-läget. Det var säkerligen detta jag hade ändrat tidigare när jag lekte runt i menyerna och sedan startade om TV:n. Elementärt!

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Muyfa666:

Jag sitter med en Xbox One S och en PS4 Pro. Kan man använda och få riktig HDR även i spelläge?

Min nuvarande TV är inte gammal, men köpt när 4K var i sin linda och har fått HDR i efterhand via firmware. Hög input lag med HDR på just min TV gör att jag inte kan utnyttja den funktionen i spel vilket är tråkigt.

Jag spelar inte på TV:n själv, men det bör gå att hitta precisa fördröjningsmätningar på nätet eftersom det är en så vanlig modell. KS7005-serien heter (eller åtminstone "är tekniskt ekvivalent med") KS8000 i USA, om jag inte är felinformerad, så håll ögonen öppna efter sådana siffror.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag har läst på under hela helgen och UE55KS7005 verkar vara ett mycket bra val för den seriösa spelaren.

Jag kastade tärningen och beställde en från Elgiganten för 9990:-

Leverans i slutet av veckan då den var slut i butik. Mycket spännande.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bakteria:

Verkar ha fått till så dimningen är minimal. Men blir skärmen svart så stänger bakgrundsbelysningen av sig helt. Det verkar inte gå att få bort.
Kollade på en film igår och introt var svart bakgrund med text. Mellan textbytena så var bilden svart vilket ledde till disco-strobe-effekt.

Har också en del clouding i botten av panelen. Men syns bara när det är helt svart bakgrund. Hur mycket clouding ska man acceptera? Och har någon provat att massera ut det? Har läst att det kan fungera om man har tur.

Alla LCD-TV med kapacitet att reglera sin belysning släcker ned vid helsvart. Syftet är att dölja de ojämnheter som finns i svärtan, likt just clouding. Detta beteende är hårdkodat och går inte att stänga av men man kan lura sig förbi det genom att ställa Brightness-reglaget precis ett steg för högt. Då tror TV:n att svart är första nyansen av mörkgrått och släcker inte ned. Ger något sämre kontrastförhållande men är kanske värt det?

Clouding blir tydligt när man kör bakgrundsbelsyningen för högt för rummet man befinner sig i. Det blir också tydligare om man sitter något snett mot TV:n. Det är väldigt ovanligt med LCD-TV som är fria från clouding och liknande fenomen.

Permalänk
Bildexpert 📺

Input lag på Samsung 2016 är 20-30 ms i spelläget. Lite beroende på mätningen, aktuell firmware, var man sätter mätaren etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Input lag på Samsung 2016 är 20-30 ms i spelläget. Lite beroende på mätningen, aktuell firmware, var man sätter mätaren etc.

Låter ju fantastiskt för en spelare med 4K-ambitioner.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Rekommenderar LG OLED55B6 för alla som letar TV just nu. Farsan köpte den för en vecka sedan och jag är grymt imponerad, både av användargränssnittet och av bildkvaliteten. Svärtan är perfekt; det går inte att se var bilden slutar och den svarta ramen tar vid, inte ens med näsan tryckt mot skärmen. Den är inte billig med priset på knappt 17 000 kr, men senast i juni kostade den ju 35 000 kr så det är verkligen läge om man kan leva med att köpa en fjolårsmodell. Har däremot ingen koll på hur det är med input lag.

Interpunktion
Permalänk
Bildexpert 📺

@abxy: Input lag är förhållandevis hög, ca 50 ms, när du kör spel med HDR och det talas om firmware-fixar för detta. Som inte verkar ha kommit ännu.

Permalänk
Medlem

Jag fick min UE55KS7005 idag och har kört igång den och kört en av de rekommenderade inställningarna från AVForums.

Jävlar vilken bild alltså! Min "gamla" Sony måste varit totalt kass, för det här är som natt och dag. Minimalt med clouding, vilket alltid är trevligt. Har inte hunnit testa spel ännu, men Youtube, Netflix, 4K UHD och BD ser riktigt bra ut. Så här långt är jag väldigt nöjd.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Håller på att bli tokig på min KS7005. Tvn vägrar starta när den vaknar ur sleep mode, måste manuellt ta in och ut sladden eller starta om datorn manuellt för att få bild igen. Står bara no signal.
Sen har jag problem med att när jag avslutar kodi eller steam så blir tvn bara helt svart. Får inget meddelande att den inte har signal. Tabba, task manager, ctrl+alt+del inget väcker tvn. Måste alltså manuellt dra in och ur sladden eller starta om.

Det händer aldrig av sig själv i övrigt. Tex. att bilden bara blir svart mitt i en film eller när jag spelar.

Har provat flera olika HDMI-kablar, olika ingångar i tvn, provade till och med en dvi-hdmi-kabel.
Alla lider av samma sak.

Nån sa att det kunde ha och göra med att grafikkortet är för gammalt. Men sitter ett GTX Titan (1st gen) i den. Visst det är inte jättenytt men borde vara nytt nog.

Börjar ifrågasätta om det är något fel på tvn.

Något du varit med om @Laxpudding?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Bakteria: Testa fabriksåterställning. Om det inte hjälper - reklamation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Jag fick min UE55KS7005 idag och har kört igång den och kört en av de rekommenderade inställningarna från AVForums.

Jävlar vilken bild alltså! Min "gamla" Sony måste varit totalt kass, för det här är som natt och dag. Minimalt med clouding, vilket alltid är trevligt. Har inte hunnit testa spel ännu, men Youtube, Netflix, 4K UHD och BD ser riktigt bra ut. Så här långt är jag väldigt nöjd.

Har nu testat att spela och KS7005 har inga som helst problem med input lag enligt vad jag kan avgöra.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

hej, alltså jag har så sjukt stor absintens av en ny tv ny, antingen 65" 7005 / 8005 men mitt hjärta har fallit lite mer på lgs Oled 55b6v.... jag vet att den har högre input lag vilket är dåligt då jag skall spela till större del... men patcharna har börjat rulla ut i Usa där den går ned till 28 med hdr, men har även tillfört vissa problem med screen tearing... frågan är om jag ska chansa å köpa den eller om jag helt enkelt bara ska köpa samsungs 7005 eller 8, fast det är vell i princip samma skärm?