En dator får inte kontakt med switch, den andra funkar bra

Permalänk

En dator får inte kontakt med switch, den andra funkar bra

Hej!

Bakgrund;

Har två pojkrum som jag dragit in nätverkskabel till. Dragit installationskabel till rummen, klämt på RJ45 Solid kontakter, och kopplat det till en switch, som i sin tur är kopplad till routern.

Båda pojkarna har varsin dator, (A och B). Dator A är en gammal häck, vet knappt vad som sitter i längre, men den fungerar bra, och hittar nätverket utan problem. Har även provat med en gammal laptop, och den har heller inga problem med nätverket. (båda datorerna som fungerar är +5 år)

Men dator B som är nybyggd (MSI B150M moderkort) får inte kontakt med nätverket. Har använt samma uttag, och samma kabel. Nätverkssymbolen pendlar ibland mellan rött kryss och gul triangel, så nånting känner den av.

Har provat att koppla datorn direkt i switchen, och då funkar det. Intressant även att den kabeln som jag använde när jag kopplade dator B direkt i switchen inte fungerar med dator A i nätverksuttaget i väggen.

Min gissning är att det är de solida RJ45-kontakterna som spökar (Allt är rätt kopplat, det är trippelkollat) som har för dålig kontakt eller nått, och att dator B helt enkelt är känsligare för det än de andra datoren jag provat.

Ska åka in i eftermiddag och köpa en patchpanel, och hoppas att det hjälper, men tar tacksamt emot tips om någon har några andra idéer på vad det kan vara som spökar.

Kan nämna också att kabel från routern upp till Switchen även är installationskabel med klämda kontakter i ändarna. Fundera på om jag ska byta den till en mjuk, kommer dock likväl att vara tvungen att klippa ena änden och klämma på en ny kontakt, för att kunna dra kabeln genom hålet mellan våningarna.

mvh Martin

Permalänk
Medlem

Dom har inte samma ip så dom slår ut varandra i nätverket?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

vanliga rj45 på installationskabel är bäddat för problem, byt kabel eller köp speciella rj45 som är gjorda för det.

låter som du har dålig kontakt på några par.
möjligen att du kopplat ena kabeln som korsad i stället för rak,
har du ingen testare?

Permalänk
Skrivet av nätverksmupp:

vanliga rj45 på installationskabel är bäddat för problem, byt kabel eller köp speciella rj45 som är gjorda för det.

låter som du har dålig kontakt på några par.
möjligen att du kopplat ena kabeln som korsad i stället för rak,
har du ingen testare?

Jag har köpt RJ45 för solid kabel, det skrev jag i trådstarten.

Har även testat i samtliga 4 uttag jag dragit, det är exakt samma symptom. De gamla datorerna fungerar, inte den nya.

Men ska prova med patchlådan nu

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Dom har inte samma ip så dom slår ut varandra i nätverket?

Har kopplat in dem en i taget. Och det är väl de man har en switch till, att se till att det funkar med flera datorer på en kabel från routern?

Permalänk
Hedersmedlem

Har de äldre datorerna gigabitnät? Gigabithastighet kräver fler ledare än 100mbit, så det kan tänkas att inte alla ledarna har riktig kontakt.

Men kan bara stämma in med övriga angående patchkontakter och installationskabel. Har haft massa strul med den kombon. Bättre att köpa plintar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Har de äldre datorerna gigabitnät? Gigabithastighet kräver fler ledare än 100mbit, så det kan tänkas att inte alla ledarna har riktig kontakt.

Men kan bara stämma in med övriga angående patchkontakter och installationskabel. Har haft massa strul med den kombon. Bättre att köpa plintar.

Det är ju de äldre som fungerar, borde det inte bli tvärtom isåfall?

I vilket fall så funkar det nu! Installerade i en patchpanel, och nu funkar 3 av 4 uttag. Troligtvis har jag inte pressat ner kablarna ordentligt, då jag märkte nu när man kunde ta i lite mer att det var 2 klick på verktyget innan kabeln var helt i botten, så troligtvis sitter en del kablar i vägguttagen inre riktigt ordentligt, så jag ska se över allihop.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pajjemannen113:

Det är ju de äldre som fungerar, borde det inte bli tvärtom isåfall?

100Mbit Ethernet använder två av kabelns fyra par. Gigabit Ethernet använder alla fyra paren. Har du haft (o)tur och inte fått kontakt med alla sladdarna så kan det vara så att kabeln är fullt fungerande för 100Mbit men inte Gigabit. Dessutom är ju hastigheten i varje par högre vid Gigabithastighet, så det blir ju känsligare för dålig kontakt också.

Detta förutsätter att dina äldre datorer kör 100Mbit, vilket inte alls är säkert. Det kan också vara så att deras nätverkskretsar är bättre på att känna av om kabeln är bra. Under en övergångsperiod användes ju en blandning av olika kablage så det var viktigt att kunna avgöra vilken fart som kunde användas. Nu är ju mer eller mindre alla kablar ok för Gigabit, så det är bara till att tuta och köra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Pajjemannen113:

Jag har köpt RJ45 för solid kabel, det skrev jag i trådstarten.

Har även testat i samtliga 4 uttag jag dragit, det är exakt samma symptom. De gamla datorerna fungerar, inte den nya.

Men ska prova med patchlådan nu

a ok , läste inte så noga.
jag har varit med om två fall som liknar ditt.
i båda fallet var kabeln och huvud inte kompatibla.
i första fallet var kabeln inköpt på Kjell&kompani och jacken var inköpta från elbutik.se (lexcom)
i det fallet var så var det även fabrikations fel på kabeln. (kjell står dock för den kostnaden och jobbet)
i det andra fallet så var det tvärt om, Huvud från kjell klarade inte skära igenom ordentligt på kabeln.

Ps: ska du köpa huvud och kabel kan jag rekommendera Biltemas uttag och kabel, dom är dock ej skärmade.
(billiga och bra kvalitet)

/Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

@Pajjemannen113: Främst nätverksrelaterat, flytta därför tråden. Mycket större sannolikhet att få relevanta svar här.

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av nätverksmupp:

a ok , läste inte så noga.
jag har varit med om två fall som liknar ditt.
i båda fallet var kabeln och huvud inte kompatibla.
i första fallet var kabeln inköpt på Kjell&kompani och jacken var inköpta från elbutik.se (lexcom)
i det fallet var så var det även fabrikations fel på kabeln. (kjell står dock för den kostnaden och jobbet)
i det andra fallet så var det tvärt om, Huvud från kjell klarade inte skära igenom ordentligt på kabeln.

Ps: ska du köpa huvud och kabel kan jag rekommendera Biltemas uttag och kabel, dom är dock ej skärmade.
(billiga och bra kvalitet)

/Mvh

Är faktiskt Biltemas grejer. Och nu funkar alla uttag, var några tåtar som inte var pressade ända ner i botten

Tack för tipsen ändån!

Permalänk
Medlem

Om man skall dra egna kablar eller klämma patchkablar så är det bra att ha en kabeltestare.
Sparar mycket huvudbry.
Kjell har en:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Man skall aldrig använda skärmad kabel (STP) använd alltid UTP.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Pajjemannen113:

Är faktiskt Biltemas grejer. Och nu funkar alla uttag, var några tåtar som inte var pressade ända ner i botten

Tack för tipsen ändån!

gött det löste sig, a ok då kan du och andra som letar billga nätvärk/el saker ett till tips som kan vara bra att veta.
köpte du http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Uttag-Strombrytare-och-Dimme...
eller någon av deras uttag och brytare.

så är det stort sätt samma ram som http://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/in... (Sveriges vanligaste villa uttag trend) räcker att putsa till hörnen ytterst lite för att dom ska passa i ramarna.
Detta är smidigt när man kör tex fler uttag/brytare med en större ram.

vill du köra skärmade uttag passar nästan alla moduler från tex:keystone i ramen tex:
http://www.ebay.com/itm/261190414904?_trksid=p2057872.m2749.l...

/Mvh