Datorn tror jag är ansluten till en ip i Norge

Permalänk
Inaktiv

Datorn tror jag är ansluten till en ip i Norge

Mina kompisar märkte för några dagar sen att jag hade norska flaggan i teamspeak. Nu kommer jag även in på google norge? Förstår inte varför, använder inte mig av vpn eller liknande så vad kan ha orsakat detta?

Någon som möjligtvis har en förklaring?

Mvh Linus

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276229:

Någon som möjligtvis har en förklaring?

Din ISP kanske är Telenor baserad, som BBB eller Ownit. De har fått/tagit över adresser som var tidigare registrerade till Norge.

Permalänk
Medlem

Vilken isp har du? Kan det vara routing via norge eller liknande?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Inaktiv

@VexedRelic: Har Telia Öppen Fiber, Villa. Bredbandet är från Viasat 100/100

EDIT: Har kört detta bredband i över ett år, nu den senaste veckan har plötsligt norska flaggan har börjat dyka upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276229:

nu den senaste veckan har plötsligt norska flaggan har börjat dyka upp

Inget att oroa sig över, det kanske tar ett tag men du kommer nog att få att du är från Sverige i slutändan. Som jag skrev så har nog VIASAT tagit över IP-Adresser från VIASAT i norge och själva IP-Adress uppdateringen, från ett globalt perspektiv har inte uppdateras än.

Om det stör dig så kan du väl alltid prova att stänga av din router i typ 30 minuter, så kanske du får en annan IP-Adress som ger dig en svensk flagga.

Permalänk
Inaktiv

@VexedRelic: Okej tack för hjälpen! Provade att starta om men är kvar i Norge haha Men iallafall då behöver jag inte oroa mig!

Trevlig helg

Permalänk
Medlem

@anon276229: Har detta lösts sig för dig? Har själv samma problem med Viasat bredband och norsk ip-adress. Fortfarande inte löst för min del...

Permalänk
Inaktiv

@magnuskr: Nej inte löst här heller. Börjar bli riktigt störigt faktiskt...

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är problemet med att ha en "Norsk" IP-adress?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad är problemet med att ha en "Norsk" IP-adress?

Att vissa tjänster per default visar Norskt innehåll, att man kanske hämtar innehåll från en CDN-punkt från ett annat land (vilket kan göra att ens hastighet inte är så bra som den skulle kunna vara).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iXam:

Att vissa tjänster per default visar Norskt innehåll, att man kanske hämtar innehåll från en CDN-punkt från ett annat land (vilket kan göra att ens hastighet inte är så bra som den skulle kunna vara).

Ja, alltså jag kan ju förstå att det kan få vissa oanade effekter. Det var därför jag frågar. Att byta IP blir ju nog svårt.

Hastigheten har ju även att göra med hur man routas, så den är inte så svart-vit som du vill göra gällande. Särskilt inte mellan Norge och Sverige där det finns flera företag som verkar i båda länder.

Så om man är lite mer specifik med vilka problem man får kanske man kan få hjälp att gå runt dem. Hänger man bara upp sig på att man har ett "Norskt" IP för sakens skull så är nog det enda man kan göra att byta leverantör.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad är problemet med att ha en "Norsk" IP-adress?

Att du är Norsk!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad är problemet med att ha en "Norsk" IP-adress?

det @iXam sade plus att alla play tjänster, svt, tv4 osv inte funkar eftersom du från deras synvinkel inte är i sverige. Detta inkluderar videoklippen på många dagstidningar då de går via dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Hastigheten har ju även att göra med hur man routas, så den är inte så svart-vit som du vill göra gällande. Särskilt inte mellan Norge och Sverige där det finns flera företag som verkar i båda länder.

Jag använde orden "kanske" och "kan" just för att inte göra det så svart och vitt...
Jag känner dock inte till något större CDN som inte använder anycast.

Permalänk
Medlem

Osäker (och okunnig) på om dessa förslag kan lösa ditt problem.
Om den felaktiga geolocation baseras på ipadressen så byt den via telias hemsida om du har dynamiskt och har möjligheten via din kund-login att göra så.
Om dns kan vara problemet så försök med:
Ändra din dns manuellt till vad telia har eller till googles 8.8.8.8 och sekundära 8.8.4.4
I Command kör "ipconfig /flushdns"

Om du låter detta va så kan du kanske få tillgång till norska program som skam =P
Har inte följt skam med hört att de inte kommer släppa utanför norge p.g.a. musikrättigheterna.