Permalänk

problem i script

Får följande felmeddelande i ett script:
Output: checkdir: cannot create extraction directory: C:/windows/system32/config/systemprofile/documents/windowspowershell/modules

Säger det något vad det är för problem?

Permalänk
Medlem

Behörighet? Kör du som admin?

Permalänk
Medlem

Hej, om du postade scriptet skulle det hjälpa endel

Det där verkar tyda på att den inte kan skapa en mapp under pathen som är specad där, bara för att verifiera så kör du powershell fönstret som administratör?

Permalänk
Skrivet av Aene:

Behörighet? Kör du som admin?

Japp kör som admin!

Permalänk
Medlem

Länge sedan man höll på med powershell.
Kan det vara ett documets för mycket i sökvägen? Jag har C:\WINDOWS\System32\WindowsPowerShell men inte C:\WINDOWS\System32\documents\WindowsPowerShell

Permalänk
Skrivet av Wully:

Hej, om du postade scriptet skulle det hjälpa endel

Det där verkar tyda på att den inte kan skapa en mapp under pathen som är specad där, bara för att verifiera så kör du powershell fönstret som administratör?

Det är en del av ett script, men iaf:

Note: Packar upp ZIP-filen... LOG: Extraherar powershell filen... SHELL: %windir%\LTSVC\unzip.exe -o %windir%\LTSVC\Packages\win10upgrade\PSwindowsupdate.zip -d %windir%\system32\windowspowershell\v1.0\modules\ and store the result in %shellresult% SHELL: %windir%\LTSVC\unzip.exe -o %windir%\LTSVC\Packages\win10upgrade\PSwindowsupdate.zip -d %userprofile%\documents\windowspowershell\modules\ and store the result in %shellresult%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tryckvagen:

Det är en del av ett script, men iaf:

Note: Packar upp ZIP-filen...

LOG: Extraherar powershell filen...

SHELL: %windir%\LTSVC\unzip.exe -o %windir%\LTSVC\Packages\win10upgrade\PSwindowsupdate.zip -d %windir%\system32\windowspowershell\v1.0\modules\ and store the result in %shellresult%

SHELL: %windir%\LTSVC\unzip.exe -o %windir%\LTSVC\Packages\win10upgrade\PSwindowsupdate.zip -d %userprofile%\documents\windowspowershell\modules\ and store the result in %shellresult%

Kan du slänga på en -verbose parameter och posta resultatet om du inte kan lägga upp scriptet/scripten.

Vad har du för språk på ditt OS? %userprofile%\documents\windowspowershell\modules\ fungerar i mina VM's, men på laptop som är på svenska går det inte pga \dokument\ istället för \documents\

Permalänk
Skrivet av Wully:

Kan du slänga på en -verbose parameter och posta resultatet om du inte kan lägga upp scriptet/scripten.

Vad har du för språk på ditt OS? %userprofile%\documents\windowspowershell\modules\ fungerar i mina VM's, men på laptop som är på svenska går det inte pga \dokument\ istället för \documents\

Den jag försöker köra det på är svenska som språk, är en win7. Vart lägger jag till -v?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tryckvagen:

Den jag försöker köra det på är svenska som språk, är en win7. Vart lägger jag till -v?

-verbose går att lägga till på alla default cmdlets, så komandot som failar ska du lägga till det i

Skulle förövrigt byta approach för att hitta module pathen, finns ett fint kommando som är "$env:PSModulePath" vilket ger en lista på alla module paths, den första pathen där bör vara din användarens egna, så om du kör följande:

$CurrentUserModulePath = $env:PSMOdulePath -split ";"

Sedan när du vill referera till den pathen så använder du

$CurrentUserModulePath[0]

istället för att använda

%userprofile%\documents\windowspowershell\modules\

, då blir din kod mer portabel

Permalänk
Skrivet av Wully:

-verbose går att lägga till på alla default cmdlets, så komandot som failar ska du lägga till det i

Skulle förövrigt byta approach för att hitta module pathen, finns ett fint kommando som är "$env:PSModulePath" vilket ger en lista på alla module paths, den första pathen där bör vara din användarens egna, så om du kör följande:

$CurrentUserModulePath = $env:PSMOdulePath -split ";"

Sedan när du vill referera till den pathen så använder du

$CurrentUserModulePath[0]

istället för att använda

%userprofile%\documents\windowspowershell\modules\

, då blir din kod mer portabel

Alright! Ska testa det sen.

Permalänk

Varför kan jag inte köra modulen? Den ligger i mappen

PS C:\windows\system32> Import-Module PSwindowsUpdate Import-Module : Cannot load module 'C:\windows\system32\WindowsPowerShell\v1.0\Modules\PSWindowsUpdate\PSWind psm1' because the module nesting limit has been reached. Modules can only be nested to 10 levels. Please reex order in which you are loading modules so that they are not as deeply nested then try running your script aga At C:\windows\system32\WindowsPowerShell\v1.0\Modules\PSWindowsUpdate\StartWin10Upgrade.ps1:1 char:1 + Import-Module PSWindowsUpdate.psd1 + ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ + CategoryInfo : InvalidOperation: (C:\windows\syst...dowsUpdate.psm1:String) [Import-Module], I rationException + FullyQualifiedErrorId : Modules_ModuleTooDeeplyNested,Microsoft.PowerShell.Commands.ImportModuleCommand