Permalänk
Medlem

Frågor om RAM-minne

Jag har ett Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB installerat i min dator.
Det står att det gråa är maskinvarureserverat och kommer att användas för BIOS och andra drivrutiner, då så undrar jag om man kan avaktivera det eller om jag måste köra mer RAM?
Hittar ingenting i min BIOS som låter mig stänga av denna funktionen.

https://i.gyazo.com/281f6e411da0f223c8a161ec2bf1674f.png

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för hårdvara i övrigt? Min första tanke är att RAM används för grafikminne, kan inte tänka mig att någon annan hårdvara tar så mycket minne.

Permalänk
Medlem

@Shimonu: Processor: Intel(R) Core(TM) i5-3350P CPU @ 3.10GHz
Moderkort: ASUS P8H61-M PRO motherboard DDR3 H61 Intel LGA1155 SATA 6Gb/s
Grafikkort:MSI GeForce GTX 660 2GB TwinFrozr OC
Nätagg: inte säker, 450W iaf

Permalänk
Medlem

Det skulle kunna vara fel på en av stickorna, testa gärna med Memtest.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Vad har du för hårdvara i övrigt? Min första tanke är att RAM används för grafikminne, kan inte tänka mig att någon annan hårdvara tar så mycket minne.

4.5GB är väll ändå å ta i för integrerad grafik? Samtidigt håller jag med om att det verkar otroligt om det är något annat. Dumt av intel att tillåta så mycket minne.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Det skulle kunna vara fel på en av stickorna, testa gärna med Memtest.

Verkar som han har ett minne? Och isåfall borde det väll vara 4GB och inte 4.6?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Larnick:

@Shimonu: Processor: Intel(R) Core(TM) i5-3350P CPU @ 3.10GHz
Moderkort: ASUS P8H61-M PRO motherboard DDR3 H61 Intel LGA1155 SATA 6Gb/s
Grafikkort:MSI GeForce GTX 660 2GB TwinFrozr OC
Nätagg: inte säker, 450W iaf

Någon får gärna hjälpa mig men efter snabb sökning verkar inte processorn i integrerad GPU men jag uppfattade det som att moderkortet har det. Försäkra dig i UEFI att du inte kör på någon integrerad grafik.

Skrivet av theo0019:

4.5GB är väll ändå å ta i för integrerad grafik? Samtidigt håller jag med om att det verkar otroligt om det är något annat. Dumt av intel att tillåta så mycket minne.

Jag vet inte, tyckte också det kändes som en absurd siffra men det är inte ovanligt att tillverkare försöker locka med stora siffror och integrerad grafik med upp till 8 GB VRAM(mobo klarar 16 och kanske hälften snos till GPU) låter säkert asballt.

Är det bara en 1x8GB RAM du har är det knepigt men skulle du sitta på 2x4 kan det vara intressant att ta ut en och se om hårdvaruallokerade sjunker till 2 GB eller däromkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Verkar som han har ett minne? Och isåfall borde det väll vara 4GB och inte 4.6?

Ja det stämmer. Kan ju vara värt att testa memtest ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.