Permalänk
Medlem

Koppla från mediaomvandlaren

Så då har man äntligen hoppat på tåget och dragit in fiber till villan.
Jag har beställt internet från bahnhof och tv från telia, köpt ny router och ny wifi-extender.

Problembeskrivning, medieomvandlaren sitter på ovanvåningen i ena änden av huset och Tv sitter på nedre våningen i andra änden av huset, jag har dragit en kabel mellan dessa och även placerat min wifi-extender vid tvn.

Där uppe i uttaget för internet har jag kopplat in min router och i uttaget för tv har jag kopplat in en switch, i switchen har jag också kopplat in i routern och därefter kopplat switchen ner till wifi-extendern på nedanvåningen.

Wifi-extendern är sedan kopplad till tvn vilket tidigare har fungerat, men sen jag bytte till fiber fungerar detta inte.

Jag kan inte förstå varför detta inte fungerar!
Behöver jag sätta en ny switch innan tv och wifi-extender?

Tackar på förhand för hjälp!

Edit: En bild på hur jag satt upp det just nu!
https://gyazo.com/38b1e7f75c68acdf5e4bdf2471753cee

Permalänk
Medlem

vilken typ av tv-tjänst har du beställt? iptv, ottv, telias "play" app etc?

hur levereras detta till dig?(vilka portar och enheter för vad tex)

alternativ:
testa att följa beskrivningen du får från dina operatörer exakt för att se att tjänsten fungerar, testa sedan med att koppla in en del i taget för att se vilken del som ej fungerar.

//mvh martin

Permalänk
Medlem

@spacecow: Jag har beställt telias fibertv och vad de sa till mig vid beställning var att det skulle fungera att använda samma digitalbox som tidigare!

Internet osv fungerar utmärkt bara digitalboxen som inte får tag i sändningarna.

Redo att ringa telia imorgon fall det behövs en ny box.

Permalänk
Medlem

huh? då det inte framgår vilket nät du är ansluten till så går det inte att säga hur leveransen fungerar just där du bor.

Börja med att följa instruktionerna du får från dina operatörer så får du se att leveransen åtminstone fungerar. återkom efter det

Permalänk
Medlem

Om du kopplat enligt den bilden som du ritat så är du troligtvis abusespärrad på iptv-nätet då du skickar in skräp bakvägen. koppla ur allt och ställ tvn bredvid cpe(fiberboxen) koppla mot anvisat uttag och se om det fungerar

//mvh

Permalänk
Medlem

Jag antar att du hade någon ADSL/VDSL från Telia innan.
Deras router körde då in IPTV på ditt LAN och eftersom allt var kopplat bakom routern fungerade det.

Nu har två olika uttag, ett för Internet och ett för IPTV, och dessa måste du hålla isär.
Så du kan inte få Wifi extendern på nedervåningen att både ta hand om Internet och IPTV.
Det bästa är att dra en egen kabel från Mediaomvandlaren till IPTV boxen.

Det går att fixa till det hela med bara en sladd till nedervåningen men då måste du ha 2 VLAN kapabla switchar och konfigurera dessa rätt, vilket kan vara lite bökigt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Jag antar att du hade någon ADSL/VDSL från Telia innan.
Deras router körde då in IPTV på ditt LAN och eftersom allt var kopplat bakom routern fungerade det.

Nu har två olika uttag, ett för Internet och ett för IPTV, och dessa måste du hålla isär.
Så du kan inte få Wifi extendern på nedervåningen att både ta hand om Internet och IPTV.
Det bästa är att dra en egen kabel från Mediaomvandlaren till IPTV boxen.

Det går att fixa till det hela med bara en sladd till nedervåningen men då måste du ha 2 VLAN kapabla switchar och konfigurera dessa rätt, vilket kan vara lite bökigt.

Kör han telias iptv genom telias RGW så räcker det med en sladd, och en switch vid TVn för både iptv och internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McOgge:

Så då har man äntligen hoppat på tåget och dragit in fiber till villan.

Edit: En bild på hur jag satt upp det just nu!
https://gyazo.com/38b1e7f75c68acdf5e4bdf2471753cee

Vad är det för router?
Vad är det för "wifi-extender"?

Switchen lär ha problem med att kopplas till både mediaomvandlare och router, då det förs in olika ip-nät i den.

Utifrån din beskrivning skulle jag föreslå:
1. Kabel direkt mellan Mediaomvandlare och digitalbox. (För TV)
2. Kabel mellan Mediaomvandlare och router. (För Internet, WiFi). Sedan är det din "wifi-extender", om den är kabelansluten är det ingen extender, det ser ut som en accesspunkt, men oavsett vad den kallas så behövs en separat kabel från router till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McOgge:

Edit: En bild på hur jag satt upp det just nu!
https://gyazo.com/38b1e7f75c68acdf5e4bdf2471753cee

Du har kopplat ihop Telias Digital-TV med ditt LAN och det är ingen bra idé.

Din router kommer agera dhcp-server för inte bara din TV-box utan kanske även för dina grannar.
TV-paketen kommer att via din router spridas till dina datorer.
Dina datorer är kopplade till TV-nätet och kommer att skicka ut en massa paket åt det hållet.

Det lättaste du kan göra är att köpa både TV och Internet från Telia samt installera deras router.
Det näst enklaste är att dra två kablar till nedervåningen, en kabel för ditt LAN och en annan kabel för TV-boxen.
En 3:e lösning är att du skaffar två vlan-switchar och kör vlan-trunk på din befintliga kabel.

Permalänk
Rekordmedlem

Telias normala iptv tv går inte via internet så du måste hantera internet och tv med hjälp av vlan om du ska överföra båda via samma kabel, du måste sätta ihop dem till en trunk för att de ska kunna dela kabel annars blir det som du märker problem.
Telia har däremot en tjänst som heter Play+ som ger dig samma kanalpaket som du tecknat fast via internet, skillnaden är att du måste ha en dator/enhet som har internetaccess och kan köra en webbläsare eller app för att ta emot det.
Det kostar inget extra men kräver att du fixar ett konto för att aktivera det.
https://playplus.telia.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Du har kopplat ihop Telias Digital-TV med ditt LAN och det är ingen bra idé.

Din router kommer agera dhcp-server för inte bara din TV-box utan kanske även för dina grannar.
TV-paketen kommer att via din router spridas till dina datorer.
Dina datorer är kopplade till TV-nätet och kommer att skicka ut en massa paket åt det hållet.

Det lättaste du kan göra är att köpa både TV och Internet från Telia samt installera deras router.
Det näst enklaste är att dra två kablar till nedervåningen, en kabel för ditt LAN och en annan kabel för TV-boxen.
En 3:e lösning är att du skaffar två vlan-switchar och kör vlan-trunk på din befintliga kabel.

Ett annat alternativ är att använda en router som stödjer t.ex. dd-wrt eller någon annan så kallad "custom firmware" där man får samma funktionalitet som med Telias gateway. Alltså internet, iptv och telefoni i samma uttag. Då slipper man separata kablar för de olika tjänsterna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Galvanizer:

Ett annat alternativ är att använda en router som stödjer t.ex. dd-wrt eller någon annan så kallad "custom firmware" där man får samma funktionalitet som med Telias gateway. Alltså internet, iptv och telefoni i samma uttag. Då slipper man separata kablar för de olika tjänsterna.

Telia levererar inte Internet i det här fallet och TS kommer inte att få en smart av dem, det är Bahnhof som är internetleverantör.
Telia levererar tv och den kan man nå på 2 sätt, via tvporten på tjänstefördelaren eller via internet och tjänsten Play+

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@McOgge: Hej, som flera andra skriver så är din fiberkonverter troligtvis VLAN taggad. T.ex att internet kommer in på lan port 1-2 på fiberkonvertern och IPTV kommer in på lan port 3-4. Börja med att koppla digitalboxen direkt till korrekt lan port på fiberkonvertern och starta sedan om digitalboxen genom att rycka strömmen till digitalboxen för att säkerställa att digitalboxen kommer igång när du kopplar in digitalboxen i första punkten i nätverket. Om detta fungerar så vet vi iaf att det fungerar i punkt 1. Om trafiken är VLAN taggad så kommer du aldrig att få digitalboxen att fungera genom någon av BISP (internet portarna på konvertern) då det endast skickas internet trafik genom detta VLAN.

Om det är som sagt en VLAN taggad konverter så behöver du koppla koppla wifi extern mot korrekt lan port på fiberkonvertern som hanterar IPTV och sedan kommer wifi extern skicka trafiken vidare mot din digitalbox.