Firefox segar ner sig efter ett längre tags drift.

Permalänk
Medlem

Firefox segar ner sig efter ett längre tags drift.

Vad har hänt med firefox? Jag kör oftast Firefox när jag surfar och har ganska många flikar öppna och stänger dessutom nästan aldrig ner varken läsaren eller datorn.
Detta har FF klarat tidigare utan större problem. Visst har jag fått rensa lite efter någon vecka men nu har det blivit illa. Nu går det snabbt, bara på någon timme så blir det segt. Till och med att stänga ner FF tar lång tid.
Jag tänkte såklart att det var versionen till linux som spökar så jag startade Windows, likadant.
Jag har nu rensat flikarna ordentligt men det är fortfarande lika segt.
Någon med liknande upplevelse och kanske en lösning?

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Avstängd

Kör FF på Fedora 25 utan problem. Visst får jag starta om FF ibland, men inte efter en timme. Ett dygn med många öppna flikar är inga problem.

Kör FF 51.0.1 (64-bitars)

Permalänk
Medlem

Jag har samma version. I alla fall på linux, windows är säkert samma då jag uppdaterar så fort jag får chansen.
Jag kör synk mellan alla mina enheter så det kan ju vara därför det är segt både på linux och windows.
När jag tänker på det så har jag ju över hundra flikar öppna i mobilen. Ska testa att rensa där också.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Samma för mig. Jag kör FF i Windows och upplever att det blivit värre och värre de senaste månaderna för mig. Jag har sällan många flikar öppna men ett par stycken har jag oftast. Jag stänger sällan ner FF men ibland börjar det gå så segt att jag blir tvungen, den äter minne verkar det som och över 2000mb är inte ovanligt efter ett par timmar.

Det verkar som att facebook också har blivit värre på att suga minne i FF, där är det så att jag inte längre kan scrolla utan att det fastnar i några sekunder ibland för att sen rulla på som fan.

Jag har några tillägg som jag verkligen gillar och vill ha kvar, jag har även många bokmärken som jag lagt upp som jag vill ha dem och vill inte byta browser för att få mer flyt. Jag tror att FF har försämrats de senaste åren och helt enkelt inte är i närheten lika resurssnålt som det var förr.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns några saker som gör alla webbläsare sega och minnesbrist är en, det kan ju också uppstå pga dåliga tillägg men har man många flikar uppe så går det åt mycket ram bara för att sidorna i sig ska fungera, det hjälper att köra 64 bitversionerna och ha mycket ram så att den kan använda mer än ca 2,5 Gbyte ram.
Det kan ibland även bli skador/dåliga/gamla inställningar i din profil så det kan vara värt att prova att skapa en ny eller reseta för att inte släpa med sig gamla inställningar, gör en backup på FF så kan du lätt prova från en tom profil och ändå lätt gå tillbaka om du vill.
http://mozbackup.jasnapaka.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.