Nokia 3310 återuppstår – får ny design och en månads batteritid

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

fjortonisar?

Så menade @pekkasteele med "14isar med 3310"

Fotnot: Jag hittar anledningar att inte åka till gymmet

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Hade lätt köpt en "3310"a om dem faktiskt hade släppt en 3310a.

Men när jag såg bilderna på den så såg den ju ut som skit!

Enda modellen som såg halvt bra ut va ju den blåa. Men ne jag förväntade mig den gamla Nokia 3310an med gamla designen men kanske lite uppgraderad hårdvara och färgskärm. Inte en helt ny telefon som dem döper till 3310.

Blir inte ett köp för mig.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

bra telefon om man reser runt och sover på hostels

Permalänk
Testpilot
Skrivet av NiV3Rt:

Känns som att många har väldigt förskönade minnen av batteritiden på gamla 3310. Taltiden var väl inte ens 5 timmar?

Kan inte svara för taltiden, utan mitt svar till föregående var angående standby.

Många klagar på att nya telefonen verkar ha dåligt batteri, men min uppfattning är att den slår den gamla med råge när det kommer till hur ofta man kommer behöva ladda.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inaktiv

Hepp! Får bli att försöka få händerna på en av de originala 3310 via Tadera/Blocket istället då detta inte känns det minsta 3310.

Finns säkert dock de som längtar tillbaks till knappar, så denna kommer nog endå sälja bra.
Hade själv dock för höga förhoppningar på den nya Nokia ''3310''

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Hade hoppats på liknande design som originalet med fräschare hårdvara. Nä detta var lite av en besvikelse tycker jag. Får se hur den lyckas.

Lite som nya VW-bubblan kontra gamla. Tyvärr. Var inte själv direkt spekulant på en "dumtelefon", men hade ju mycket hellre sett att de behållit den gamla lite mer fyrkantiga modellen och originalformgivningen. Nu faller ju lite av hela konceptet (tycker jag personligen).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vet inte riktigt vad du förväntade dig, en mobiltelefon med samma design, OS, skärm och (icke-existernade) kamera? Känns ju inte riktigt som att det hade funnits en poäng till att släppa något sånt.

Enda poängen hade varit just en 3310 precis som originalet (utan kamera är bara bonus i de flesta sammanhang för en sådan här telefon).

Skrivet av Mithras:

Tanken är ju att skapa en "modern" version av 3310 med samma grunder; Hållbar, batteritid, enkel. Där verkar de ändå ha lyckats, och med tanke på priset så kan jag absolut se denna telefon bli en standard i utvecklingsländer där smartphones fortfarande är alldeles för dyra för de flesta.

Finns hundratals sådana här billiga "dum"-telefoner.

Ser faktiskt ingen poäng med denna (inte ens någon nostalgifaktor).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Retro/nostalgi trenden fortsätter. Vad kommer näst ? Windows 3.11 i ny tappning

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Har själv aldrig förstått varför 3310 är sån legend för sin hållbarhet och batteritid. Nästan alla telefoner var väl likvärdiga? Hade ett flertal Ericsson och Nokia som var minst lika bra. Däremot kommer jag ihåg att nästan varenda jämnårig unge hade en 3310 och spelade snake, så det beror nog på den nostalgin.

Eftersom jag var rätt långsam med att börja med smartphone hade jag en Nokia 3720 runt 2010. Fanemej den bästa telefon jag ägt. Använder den fortfarande som reservtelefon om man är ute på sjön eller så.

Permalänk
Medlem

Beror på priset men skulle kunna tänka mig att ha en som nödtelefon, med tanke på standbytiden.
Hade velat haft en i mörkblått men röd såg inte fel ut häller.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

köper en sån till morsan ingen snack om saken

Skrivet av fermia:

Blir en till flickvännen

Hon har inte haft en telefon sedan hennes Nokia 1310 dog för ett par år sedan.

...frånsett min gamla iPhone 5:a som hon pensionerade samma dag hon fick den genom att lägga den under bilen...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

Ganska ball telefon, även om det är mycket som skiljer sig från originalet. Är det android som operativsystem eller missade jag det helt? Tänkte mest på stöder för appar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Ganska ball telefon, även om det är mycket som skiljer sig från originalet. Är det android som operativsystem eller missade jag det helt? Tänkte mest på stöder för appar...

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.sweclockers.com/nyhet/23436-nokia-3310-ateruppstar...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Som andra har nämnt här så hade jag också köpt denna om den såg mer ut som originalet, jag känner ingen nostalgi i denna nya designen.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem

Skall man bara ha en så enkel osmart telefon som möjligt att främst ringa med så hade jag nog köpt denna istället:
http://www.icahemma.se/mobiltelefon-nanophone-gsm-space-grey-...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Jag tror hade denna haft extremt bra batteritid alltså mkt bättre än orginalet så hade det nog funnits en marknad för denna telefonen! det är många i u länder framförallt som kanske inte har tillgång till eluttag varje dag. Tror färgskärm var ganska överdrivet, man hade fått bättre batteritid med monokrom. som många säger denna är ju inte lika stöttålig, frågan är om ens nokia har designat denna eller om det bara är rebrandad ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Jag tror hade denna haft extremt bra batteritid alltså mkt bättre än orginalet så hade det nog funnits en marknad för denna telefonen! det är många i u länder framförallt som kanske inte har tillgång till eluttag varje dag. Tror färgskärm var ganska överdrivet, man hade fått bättre batteritid med monokrom. som många säger denna är ju inte lika stöttålig, frågan är om ens nokia har designat denna eller om det bara är rebrandad ?

Det är inte Nokia som är företaget bakom telefonen (de gör inte telefoner längre).

Företaget heter HMD Global, och har bara licensierat namnet "Nokia" för att klistra det på sina produkter. De står för all design, försäljning och marknadsföring. Företaget som HMD använder för konstruktion och tillverkning av telefonerna är Foxconn FIH.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Det är inte Nokia som är företaget bakom telefonen (de gör inte telefoner längre).

Företaget heter HMD Global, och har bara licensierat namnet "Nokia" för att klistra det på sina produkter. De står för all design, försäljning och marknadsföring. Företaget som HMD använder för konstruktion och tillverkning av telefonerna är Foxconn FIH.

HMD är startat av nokiachefer, HMD är nokia på alla sätt utom på papper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ertiyed:

Vill bara ge lite input

Mobilkameror överexponerar oftast bilder.

Mobilkameror klarar i de flesta fallen inte att ta bra bilder i mörker eller i dålig belysning.

Megapixel antalet är inte så viktigt så vida du inte ska trycka upp bilder på större affischer eller liknande.

Med det sagt är det massor med fotografer som håller med dig.
Men ska man ut och vandra i fjällen skulle jag nog hellre valt en riktigt kamera. Tycker man det är klumpigt kan man skaffa sig en spegel-lös kamera.

OnT: Inte mycket Nokia över denna skapelsen. Ser inte varför man ska välja denna framför en billig android mobil?

Håller med i det mesta.

Dock håller jag inte helt med dig i MP delen, så vida att om du ha en kamera med högre upplösning, så kan du sänka den i mjukvaran och få lite bättre bilder speciellt i sämre ljus genom att flera pixlar kan sammanväva till en. Du har också möjlighet att digitalzooma utan att det blir totalt värdelöst (bara nästan )

Det sagt så är en bättre sensor mer värt än fler MP, helt klart. Men tar du 5-10MP med en 16MP kamera så får du faktiskt helt okej bilder som inte är så gryniga och felexponerade. Men jag vet att det lik väl är ljusår mellan en bra systemkamera bild vs en normal mobilkamera. Nokia dock har tidigare haft några av de bästa mobilkamerorna som fanns på marknaden, och därför var detta något jag reagerade på.

Sen självklart ska man ta med sig systemkameran om man ska någonstans där man vet att man ska ta vackra bilder, detta har jag inte argumenterat emot, utan mer att man inte har den med sig varje dag/överallt.

Problemet är ju att om du ska klättra högt så spelar varje kg rätt mycket roll, och att ta med sig kamera + mobil kändes kanske onödigt för honom. Eller så menade han kanske i skidpisten, och vill du verkligen riskera en 15kkr kamera här? Så jag förstår att om den hade haft kamera likt Nokias andra telefonen så hade den kunnat fungera utan att riskera dyr utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiskFisk33:

HMD är startat av nokiachefer, HMD är nokia på alla sätt utom på papper.

Det finns före detta Microsoft-anställda (och före detta Nokia-anställda) i bolaget, både chefer och vanliga anställda, ja. Så långt riktigt.

Det är dock ett helt nytt och helt separat bolag som har 0% att göra med Nokias och deras verksamhet (förutom att de drar in licenspengar på sitt varumärke inom produktsegment som de själva inte är det minsta intresserade av).

Starten på HMD Global var före detta Microsoft Mobile (feature phone-delen) som Microsoft ville sälja ut. Detta blev sedermera HMD Global med nya ägare.

Det är, förutom på pappret/kartongen, ett helt separat bolag med egen verksamhet och ansvar.

(Snacka om att förvränga verkligheten; är själv lite av Nokia-fan, men det finns begränsningar.)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Detta summerar upp problemet med SweC och de flesta av kommentarerna:

"As you'd expect, it's on no par to modern standards but that's the beauty of it. This phone is all about getting as far away from the polished 1080p screens that we've come to take for granted. And it still does the job. It's bright, clean, and as pixelated as any early-2000 phone was, and it's this that makes you want one."

Taget från Forbes och deras recension av telefonen.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

Lätt att glömma att det fortfarande säljs fler "feature phones" än smartphones. Varenda person i Indien, Bangladesh och Pakistan har en mobiltelefon, men det är inga iPhones direkt.
Detta är en telefon för folk som använder telefonen som en telefon, men vill kunna köra några appar och ta enkla fotografier. Om den tål stryk som en 3310 och har en månads batteritid -- ja, då kommer den nog att sälja bra till de som bara vill ha en telefon.
Fast kanske inte här i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vet inte om den hade sålt otroligt bra. Den ser ju inte ens ut som en 3310. För några år sedan så försökte de ju sig på lite mer påkostade modeller av denna varianten ( Nokia 515 ) som hade hyffsad kamera för sin tid och produktsegment, vet inte om den blev någon succé?

Detta är nog mer tänkt som en enkel billig mobil för folk som vill ge till sina små barn, eller om de inte vill ha några avancerade smartphone funktioner.

Helt rätt. jag själv anser att barn inte ska ha telefoner såsom iphone etc, barnen sitter med dem konstant vilket är dåligt.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Lätt att glömma att det fortfarande säljs fler "feature phones" än smartphones.

Stämmer. Marknaden är stor. Dock är konkurrensen likaså.

Man skall komma ihåg att det nästan finns tusentals telefonmodeller som konkurrerar om denna marknaden (med ganska små marginaler).

Skrivet av Awakeruad:

Fast kanske inte här i Sverige.

Säljs säkert några typer av enklare telefoner även här, så tror det inte det är omöjligt. Perfekt för vissa som extratelefon, nödtelefon, för pensionärer, etc. Tom. ICA säljer sådana, och de säljer i princip bara volymprodukter.

Här är två exempel som finns på tex. vanliga ICA Maxi:
http://www.icahemma.se/gsmmobiltelefon-gsp-120-denver-p-40882...
http://www.icahemma.se/mobiltelefon-nanophone-gsm-space-grey-...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Skall man bara ha en så enkel osmart telefon som möjligt att främst ringa med så hade jag nog köpt denna istället:
http://www.icahemma.se/mobiltelefon-nanophone-gsm-space-grey-...

Jag gillar den, men batteritiden var inte lika bra. Dessutom så va den dyrare. 700 är rätt mycket för en sådan telefon.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Vem riktar sig denna telefon till?

Jag var gansak sugen på en ny 3310 pga nostalgin men med tanke på hur den ser ut är enda likheten namnet.
jag och många andra som var intreserade kommer inte köpa den pga att nostalgifaktorn inte finns.
Om man vill ha en billig, hållbar telefon med bra batteritid så finns det både billigare och bättre telefoner på marknanden idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jag gillar den, men batteritiden var inte lika bra. Dessutom så va den dyrare. 700 är rätt mycket för en sådan telefon.

Visst, man kan få en enkel smarttelefon för samma pengar, och det är nog det reservalternativet jag hade gått på. Tex. finns ju dessa (för att ta samma butik):

http://www.icahemma.se/mobiltelefon-lumia-550-svart-microsoft... (700)
http://www.icahemma.se/mobiltelefon-a-plus-8gb-svart-lenovo-p... (800)

Som någon sa, även utomlands på "riskabla" platser så vill man ju ha tillgång till alla smarttelefonfunktioner som mail, webb, kartor, GPS, etc.

För närvarande så kör jag på en dual SIM-smarttelefon (950XL), men om jag en dag i framtiden byter till tex. att endast köra 100% iOS (har redan en hög iOS-prylar) så finns tyvärr inga telefoner med dual-SIM. Då kan det vara ett alternativ med en pytteliten extra GSM-telefon för att bara ringa/SMS:a.

Skall man då alltid släpa på två stycken mobiler så ser jag en poäng med att den extra "dum"-telefonen är så lätt, liten och tunn som möjligt (denna dyrare hos ICA var endast 6mm).

Vill man bara ha en så billig som möjligt finns tex. denna för 300 pix (för mig är 700 lite av kaffepengar, och jag tycker något är värt det): http://www.icahemma.se/gsmmobiltelefon-gsp-120-denver-p-40882...

Som sagt; det är inte ont om olika alternativ på marknaden. Finns nästan något för de flestas smaker och behov.

Personligen så hade jag tyckt det varit mycket mer retro och roligare om HMD lanserat en replika på den riktiga 3310 (eller annan äldre Nokia-telefon). Då hade det varit en potentiellt kul extratelefon (även om inte just för mig)!

Problemet kan nog vara att, eftersom det inte är Nokia vi har att göra med, så hade/har HMD troligen inte rättigheterna till designen till den riktiga 3310. Därav var de förmodligen tvungna att ta till denna kompromissen, och endast kunna skapa en "inspirerad" klon (som många kineser gör ibland) som lånat designdrag ifrån 3310, men utan att inkräkta på dess skyddade formgivning.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Blir en till flickvännen

Hon har inte haft en telefon sedan hennes Nokia 1310 dog för ett par år sedan.

...frånsett min gamla iPhone 5:a som hon pensionerade samma dag hon fick den genom att lägga den under bilen...

HAHA så gjorde jag för 2 veckor sedan

S7 edge trillade ur fickan när jag kliver in i bilen och självklart backar jag över mobilen..Dubbdäck dessutom..Mobilen såg inte så bra ut efter det..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Oj... verkar som jag trampade på en tå.

*Plus en massa text som kan läsa ovan**

Du trampade verkligen inte på min tå iallafall Paddanx

Alltid lika roligt att få en spegling

Ha det

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Visst, man kan få en enkel smarttelefon för samma pengar, och det är nog det reservalternativet jag hade gått på. Tex. finns ju dessa (för att ta samma butik):

http://www.icahemma.se/mobiltelefon-lumia-550-svart-microsoft... (700)
http://www.icahemma.se/mobiltelefon-a-plus-8gb-svart-lenovo-p... (800)

Som någon sa, även utomlands på "riskabla" platser så vill man ju ha tillgång till alla smarttelefonfunktioner som mail, webb, kartor, GPS, etc.

För närvarande så kör jag på en dual SIM-smarttelefon (950XL), men om jag en dag i framtiden byter till tex. att endast köra 100% iOS (har redan en hög iOS-prylar) så finns tyvärr inga telefoner med dual-SIM. Då kan det vara ett alternativ med en pytteliten extra GSM-telefon för att bara ringa/SMS:a.

Skall man då alltid släpa på två stycken mobiler så ser jag en poäng med att den extra "dum"-telefonen är så lätt, liten och tunn som möjligt (denna dyrare hos ICA var endast 6mm).

Vill man bara ha en så billig som möjligt finns tex. denna för 300 pix (för mig är 700 lite av kaffepengar, och jag tycker något är värt det): http://www.icahemma.se/gsmmobiltelefon-gsp-120-denver-p-40882...

Som sagt; det är inte ont om olika alternativ på marknaden. Finns nästan något för de flestas smaker och behov.

Personligen så hade jag tyckt det varit mycket mer retro och roligare om HMD lanserat en replika på den riktiga 3310 (eller annan äldre Nokia-telefon). Då hade det varit en potentiellt kul extratelefon (även om inte just för mig)!

Problemet kan nog vara att, eftersom det inte är Nokia vi har att göra med, så hade/har HMD troligen inte rättigheterna till designen till den riktiga 3310. Därav var de förmodligen tvungna att ta till denna kompromissen, och endast kunna skapa en "inspirerad" klon (som många kineser gör ibland) som lånat designdrag ifrån 3310, men utan att inkräkta på dess skyddade formgivning.

Eller just nu: en glorifierad kina-mobil som faktiskt går att använda för det mesta utan att vänta för mycket:

http://cdon.se/hemelektronik/id2me-id-1-android-vanilla-editi...

Har en sådan själv. Köpte min för 1000:- Och tyckte den var bra för det priset. För 777:- är det en no-brainer om man behöver en billig lur. Men nu är jag off topic.

Tycker inte denna luren som de lanserar har så mycket med 3310 att göra överhuvudtaget. Fattar inte att de gör liknelsen. Den liknar andra mobiler mer än den liknar 3310.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli