Precis flyttat. Wireless tillräckligt snabbt, eller värt att dra ethernetkabel i lägenheten?

Permalänk
Medlem

Precis flyttat. Wireless tillräckligt snabbt, eller värt att dra ethernetkabel i lägenheten?

Tjenare! Har precis flyttat in i en ny lägenhet och har inget internet till min stationära dator pga avstånd från routern till kontoret.

Jag sitter och funderar på om jag antingen ska dra en ethernetkabel från routern (som sitter längst in i sovrummet, ca 15 meter från routern till datorburken) till det som ska bli kontoret (på andra sidan lägenheten), eller om jag ska inhandla en grym router som har tillräckligt bra trådlös anslutning.

Vad tror ni?

Skulle det gå att dra en sånhär kabel genom huset: https://www.dustinhome.se/product/5010101468/patch-kabel

Internet ligger på 100/10 som det är nu, och det är ComHem (ska försöka byta till Bahnhof) just nu.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Geteex: Det kommer alltid vara bättre att dra kablar istället för att köra trådlöst internet.
Kjell&Co har Cat6 kablar billigare: Kjell Cat6 20m

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

kör ett test med bredbandskollen och se om din hastighet och ping är duglig för dig så du slipper härja i onödan, dra annars en kabel.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

@Geteex: kabel, helt klart kabel. Kör du Wifi kommer du svära över det, och när det har gått ett år kommer det sluta med att du drar en kabel ändå.

Permalänk
Medlem

Kabel alltid i första hand om möjligt. WiFi hastighet/latens påverkas av störningar om förhållandet inte är optimalt runt omgivningen.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s310107639&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Tackar för svar alla! Då blir det att inhandla en lång ethernetkabel. Bör jag ta en längre än 20m så att jag har lite extra marginal? Kommer att dra den längs väggarna, och kan mycket väl hamna på typ 19m kabel innan jag är klar.

Spelar märket på kabeln någon roll? Eller är det bara att freestylea? Helst en ljusgrå/vit, eftersom listerna är vita.

Fungerar den här t.ex:
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/252526-...

Kostade mindre än 100kr! O_O

Permalänk
Medlem

Beror på vad du gör.

Ska du spela så är det definitivt kabel som gäller. Bara jobb och stream går nog bra via wifi

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geteex:

Tackar för svar alla! Då blir det att inhandla en lång ethernetkabel. Bör jag ta en längre än 20m så att jag har lite extra marginal? Kommer att dra den längs väggarna, och kan mycket väl hamna på typ 19m kabel innan jag är klar.

Spelar märket på kabeln någon roll? Eller är det bara att freestylea? Helst en ljusgrå/vit, eftersom listerna är vita.

Fungerar den här t.ex:
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/252526-...

Kostade mindre än 100kr! O_O

Köp ingen flatkabel när du skall ha längre längder. Finns en anledning till att kablar är runda.

https://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/natverkska...

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk

@Mithras: spelar med denna http://www.dlink.com/uk/en/home-solutions/connect/adapters/dw...
och har identisk ping med min polare som har cat6 kabel, det är inte som förr
vi bor på samma ort, samma ISP, samma hastighet

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Testa WiFi först. Sen drar du en kabel om du inte tycker det fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

@Mithras: spelar med denna http://www.dlink.com/uk/en/home-solutions/connect/adapters/dw...
och har identisk ping med min polare som har cat6 kabel, det är inte som förr
vi bor på samma ort, samma ISP, samma hastighet

Stabilitet är ordet. Säger inte emot att man kan ha samma ping, däremot är det på snudd till omöjligt att få samma stabilitet. WiFi är, och kommer vara ett bra tag framöver, tillräckligt känsligt för störningar och tjafs som gör att det, i mina ögon, alltid är värt att dra kabel ifall man spelar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag har provat spela FPS spel över WiFi, man är alltid pucktvåa in i situationer oavsett hur snabbt trådlöst man har. Sjukt irriterande att alltid dö på grund av det.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

@Mithras: ja visserligen bor jag inte i lägenhet där flera wifi system kan finnas, bor i hus med 4st nätverk inom räckvidd bara
spelat trådlöst sen N600 5ghz kom.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Hyres- eller bostadsrätt? Vad är det för material i innerväggarna? Köpte själv ett 400mm långt borr och kortade ned avståndet rejält;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Hyres- eller bostadsrätt? Vad är det för material i innerväggarna? Köpte själv ett 400mm långt borr och kortade ned avståndet rejält;)

Skickades från m.sweclockers.com

Hyresrätt. Aa. Funderar på att skaffa en sån borr. Diagonalt är det typ 15m, så måste nog åtminstone ha 20m iaf.

Permalänk
Medlem

Köp solid installationskabel och sätt upp rj45 uttag i ändarna(eller patchpanel i ena änden) du kommer inte ångra dig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Köp solid installationskabel och sätt upp rj45 uttag i ändarna(eller patchpanel i ena änden) du kommer inte ångra dig!

Skickades från m.sweclockers.com

Hm aldrig gjort något så avancerat tidigare. Är det svårt/dyrt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geteex:

Hm aldrig gjort något så avancerat tidigare. Är det svårt/dyrt?

Nej, bara köpa 2 uttag, sätta i kablarna enligt färgschema och köra. Kam vilja ha ett verktyg för att få i trådarna ordentligt, beroende på uttag. Kostar 100ing max på kjell, duger för hemmapill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geteex:

Hm aldrig gjort något så avancerat tidigare. Är det svårt/dyrt?

Inte så svårt, finns bra guider på Kjell.com, säljer även kit för att kontaktera. Biltema har också en del bra prylar. Du blir vansinnig om du skall trycka en rj45 kontakt genom en vägg!

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/k...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Geteex:

Internet ligger på 100/10 som det är nu, och det är ComHem (ska försöka byta till Bahnhof) just nu.

Om du är ansluten via comhem´s tre hål i väggen via Coaxial uttaget så kan du inte byta till Bahnhof.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Om du är ansluten via comhem´s tre hål i väggen via Coaxial uttaget så kan du inte byta till Bahnhof.

Fan är det sant? Vad är Comhem för jäkla företag. Försökte ringa deras support och får ett automeddelande med reklam under 2min med reklam om deras tjänster. Fyfan. Kommer jag aldrig kunna byta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog kört trådlöst, spelade på trådlöst riktigt mycket tidigare och det är inga problem så länge man sätter upp sakerna rätt. Eftersom du bor i hyresrätt kan du ju inte bara börja borra i väggar eller fräsa ut spår så att dra kabeln riktigt snyggt blir problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Geteex:

Fan är det sant? Vad är Comhem för jäkla företag. Försökte ringa deras support och får ett automeddelande med reklam under 2min med reklam om deras tjänster. Fyfan. Kommer jag aldrig kunna byta?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, Comhem är väl det enda företag som erbjuder bredband via coaxial uttaget.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Ja, Comhem är väl det enda företag som erbjuder bredband via coaxial uttaget.

Det går inte att byta? Jag vet att Bahnhof har internet i grannhusen. Min hyresvärd är kanon, men de har inte så bra koll på bredband, så kan kanske övertala dem att byta med tanke på hur jäkliga Comhem är jämfört med Bahnhof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geteex:

Det går inte att byta? Jag vet att Bahnhof har internet i grannhusen. Min hyresvärd är kanon, men de har inte så bra koll på bredband, så kan kanske övertala dem att byta med tanke på hur jäkliga Comhem är jämfört med Bahnhof.

Har du ett RJ45 uttag någonstans i lägenheten? I så fall borde det finnas fiber.

Finns ett RJ45 uttag i våran hall som min pappa/bror påstod inte fungerade eller något sånt om jag kommer ihåg rätt. Så vi körde kabel via Comhem i flera år. Sen helt plötsligt fick jag för mig att plugga in datorn där och testa.. visade sig vara gigabit fiber som ingår i hyran lol. Blev då att köpa massa nya grejer från Ubiquiti och säga till mamma att hon kan säga upp Comhem och spara 400 i månaden :^)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Har du ett RJ45 uttag någonstans i lägenheten? I så fall borde det finnas fiber.

Finns ett RJ45 uttag i våran hall som min pappa/bror påstod inte fungerade eller något sånt om jag kommer ihåg rätt. Så vi körde kabel via Comhem i flera år. Sen helt plötsligt fick jag för mig att plugga in datorn där och testa.. visade sig vara gigabit fiber som ingår i hyran lol. Blev då att köpa massa nya grejer från Ubiquiti och säga till mamma att hon kan säga upp Comhem och spara 400 i månaden :^)

Ah haha det var som fan. XD Tack för tipset! Hittade ett till coaxial-uttag, så verkar vara det som gäller. Det coaxial-uttaget var dock typ 5-6 meter närmare mitt kontor, och det finns redan ett hål i väggen mellan kontoret och rummet med coaxial-uttaget!! Så ska testa om internet fungerar där med, för i så fall blir det inte särskilt svårt att dra en kabel. Så tack igen! ^_^

Men om det inte finns RJ45-uttag är det ganska kört eller? Min hyresvärd sa att det fanns fiber innan vi flyttade in, men jag tycker det verkar som att det inte gör det. Dock får jag stadigt 95/12 (ska va 100/10) med 3ms till Kista på en trådlös uppkoppling, så det verkar helt okej ändå. Eller missar jag något tro? Bor väldigt centralt i en av Sveriges större städer, så tycker inte det borde vara ngt problem. ^^

Permalänk
Skäggig legend

Jag sa till kompisen som körde WiFi hemma att han borde köra ett litet snöre. Sagt och gjort, efter 1 1/2 år sade han: Varför lyssnade jag inte på dig...

Utöver farten så lär det vara rätt trångt på banden med grannarna. Min telefon och padda får rätt mycket störningar mot kvällen men inte under dagen. Bättre är ju 5GHz bandet emot 2,4. Men som sagt, kabel alla gånger i veckan.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Jag har kört kabel hela livet men har nu sedan snart 2 månader tillbaks kört på wi-fi.
Köpte en rejäl nätverks-AP som jag kör som brygga och tar emot wi-fi signalen för att dela ut till dator + några andra enheter. Jag har 2 väggar och runt 10 meter till routern.

Än så länge fungerar det bra, spelar en hel del och har varit väldigt stabilt. Skulle säga att om man kör e-sport kompetitivt i lag så skulle jag inte riskera att köra över wifi men kör man casual så duger det. Så länge man skaffar bra grejer.

Router: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2767056
Brygga: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3098011

Hastighetsmässigt så kan jag säg att jag har mätt upp 700mbit vid filöverföring över anslutningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geteex:

Ah haha det var som fan. XD Tack för tipset! Hittade ett till coaxial-uttag, så verkar vara det som gäller. Det coaxial-uttaget var dock typ 5-6 meter närmare mitt kontor, och det finns redan ett hål i väggen mellan kontoret och rummet med coaxial-uttaget!! Så ska testa om internet fungerar där med, för i så fall blir det inte särskilt svårt att dra en kabel. Så tack igen! ^_^

Men om det inte finns RJ45-uttag är det ganska kört eller? Min hyresvärd sa att det fanns fiber innan vi flyttade in, men jag tycker det verkar som att det inte gör det. Dock får jag stadigt 95/12 (ska va 100/10) med 3ms till Kista på en trådlös uppkoppling, så det verkar helt okej ändå. Eller missar jag något tro? Bor väldigt centralt i en av Sveriges större städer, så tycker inte det borde vara ngt problem. ^^

Jo det funkar att använda det andra uttaget, har själv använt båda två i lägenheten. Så länge det inte är trasigt så borde det funka. Tänk bara på att du kan behöva vänta ett tag efter du kopplat in det igen, så du inte får för dig att det inte funkar bara för att det inte händer nåt direkt.

Ring och fråga hur det är med fiber?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Jo det funkar att använda det andra uttaget, har själv använt båda två i lägenheten. Så länge det inte är trasigt så borde det funka. Tänk bara på att du kan behöva vänta ett tag efter du kopplat in det igen, så du inte får för dig att det inte funkar bara för att det inte händer nåt direkt.

Ring och fråga hur det är med fiber?

Det fungerade!

Kom inte fram i Comhems kundtjänst men ringde Bahnhof och de sa att det fanns fiber till huset, men Bahnhof hade ingen möjlighet till abonnemang hit just nu och att jag måste prata med min hyresvärd. Men antar att det, som du sa tidigare, kanske inte går pga coaxial och att Comhem har avtal.