Valve arbetar med LG på nytt VR-headset

Permalänk
Medlem

Visst ser man pixlarna i spel, men det är inte ett störande moment i sig.

Med dagens headset så gäller det väl för utvecklarna att göra ett spel som drar nyttja av det bra och gömmer det dåliga. Om spelet har en bra inlevelse och inte försöker visa dig ett hus på 300m så är det heller inget problem. De spel jag spelar mest lider inte av några problem med att det blir pixligt på avstånd (för det man gör är nära (room scale) och således blir det inte ett problem (för mig).

Har inte spelat något rally-spel, men spelar Elite: Dangerous i VR. Det är så mycket annat att fokusera på och det som är pixligt i VR-världen kommer också att vara "pixligt" på en vanlig skärm. Enda anledningen att det blir "pixligt" är att man är 1 cm från skärmen inte 30. Så upplever jag det i alla fall.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Hoppas dom krämar på rejält med upplösning denna gång, för det behövs!

Har själv en OSVR HDK2 som har högre upplösning än både Rift och Vive men det duger helt enkelt inte än. Det är extremt svårt att upptäcka även stora objekt på avstånd, till och med svårigheter att se vägen framför sig när man spelar racingspel som jag använder mitt headset till.

Upplösningen är väl densamma? 1080x1200 per öga. Problemet med Vive och Rift är inte upplösningen utan pixeluppsättningen. PSVR har mindre screen door effect än vad Vive och Rift har tack vare sin RGB-uppsättning. Bara av att övergå från PenTile till RGB gör en märkbar skillnad men samtidigt inte påverka prestandan, så jag hoppas verkligen att vi får se detta med Vive 2.

Att de väljer att samarbeta med LG är nog ingen slump. De är ledande på OLED-marknaden, och deras kunskaper inom området kan vara exakt vad VR behöver.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Upplösningen är väl densamma? 1080x1200 per öga. Problemet med Vive och Rift är inte upplösningen utan pixeluppsättningen. PSVR har mindre screen door effect än vad Vive och Rift har tack vare sin RGB-uppsättning. Bara av att övergå från PenTile till RGB gör en märkbar skillnad men samtidigt inte påverka prestandan, så jag hoppas verkligen att vi får se detta med Vive 2.

Att de väljer att samarbeta med LG är nog ingen slump. De är ledande på OLED-marknaden, och deras kunskaper inom området kan vara exakt vad VR behöver.

Skulle säga att det är halva sanningen, självklart så skulle en högre upplösning vara att föredra i nästa gen. Även med RGB.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

@Jackbob
Är du nöjd med ditt headset?
Var sugen på dom när de fanns som preorder men det blev aldrig av.

Skickades från m.sweclockers.com

Jodå, produkten i sig är den likvärdig Rift tycker jag men den har inte i närheten lika bra kompatibilitet som Rift eller Vive. Det kan krävas en hel del trixande för att få spel att funka och verkligen inget för den som inte vill krångla lite. Men jag som mer eller mindre bara använder den för racing, Assetto Corsa närmare bestämt, har typ bara brytt mig om att få det att funka bra och inte så mycket annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Upplösningen är väl densamma? 1080x1200 per öga. Problemet med Vive och Rift är inte upplösningen utan pixeluppsättningen. PSVR har mindre screen door effect än vad Vive och Rift har tack vare sin RGB-uppsättning. Bara av att övergå från PenTile till RGB gör en märkbar skillnad men samtidigt inte påverka prestandan, så jag hoppas verkligen att vi får se detta med Vive 2.

Att de väljer att samarbeta med LG är nog ingen slump. De är ledande på OLED-marknaden, och deras kunskaper inom området kan vara exakt vad VR behöver.

Jag har ingen aning vad upplösning ska bli, hoppas helt enkelt på högre.

Dom måste gå över både till traditionell RGB och högre upplösning enligt mig. Min HDK2 har "samma" upplösning som Vive/Rift fast RGB pixelmatris men jag tycker det är alldeles för grötigt och pixligt ändå.

Permalänk
Medlem

Största problemet med VR är att det bara finns skitspel. Alla spel känns som demos. Det andra största problemet är pixeltätheten... Har ägt en Vive.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av jappejopp:

Nej faktiskt menade jag nog upscaling då min tanke var att om du har 4k headset och för de som inte har 1080x2 eller liknande kan då göra en upscaling eller något annat, så att du har 5st kuber och beskriver detta med 10st så att säga.
Detta borde i alla fall kunna rädda situationen lite kanske?
Då borde det ju inte bli det här gryniga problemet.
Eftersom det stora problemet inte ligger i headsetet egentligen utan faktiskt i gpun som driver det som inte klarar av 90fps i 4k.
- för att undvika missförstånd menar jag då alltså att tekniken finns för 4k i displayer på liten yta men inget att driva det i tyngre spel och hög hz!

Då förstår jag vad du menar! Jo visst du kanske inte kan urskilja specifika pixlar på det sättet, eftersom dom sitter såpass tätt då. Men det kommer ju fortfarande bli grötig och "dålig" bild eftersom det inte renderas tillräckligt mycket pixlar. Det finns tyvärr inga bra genvägar, då hade dom använts.

Testa själv att sänka upplösningen i windows till en 1/4 av din skärmupplösning så förstår du problemet.

Permalänk
Medlem

Varför hoppar ingen på 4K-skärmar? Sony har ju haft det i 2 år i deras mobiler.
Såklart blir FPS'en lidande, men det finns ju hårdvara som klarar det idag eller så fuskar man med interpolering.

Permalänk
Medlem

@Lessismore: Finns kinesiska vr headset som ska vara 4K.
Kina 4k VR

Sen är det iofs 4k totalt för båda ögonen, så inte överdrivet stor skillnad..

Permalänk
Medlem

@Jackbob: Jag gillar att trixa
Sitter dom lika bra som viven å riften ?

Permalänk
Skrivet av Jackbob:

Då förstår jag vad du menar! Jo visst du kanske inte kan urskilja specifika pixlar på det sättet, eftersom dom sitter såpass tätt då. Men det kommer ju fortfarande bli grötig och "dålig" bild eftersom det inte renderas tillräckligt mycket pixlar. Det finns tyvärr inga bra genvägar, då hade dom använts.

Testa själv att sänka upplösningen i windows till en 1/4 av din skärmupplösning så förstår du problemet.

Jo samtidigt när teknologin är lite ikapp för mer mainstream skulle man bara kunna checka av en ruta och du har full 4k eller liknande, detta BORDE ju inte vara helt omöjligt att göra med steams kunskap och pengar!
- Alltså, om man inte kan eller vill köra hög upplösning - upscale (från liknande res nu)
Om man kan och vill (1080x2/ti(?) ) full upplösning!

Måste bara även påpeka att när jag sänker res på min bärbara (1080p 15.6") så ser det inte lika illa ut som på min main benq 1080p 24", men förstår din poäng!

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

@Jackbob: Jag gillar att trixa
Sitter dom lika bra som viven å riften ?

Njaaa det skulle jag inte påstå, dock så går det att modifiera dom rätt mycket, fodret runt sitter bara med kardborre till exempel och det ska gå att plocka isär hela headsettet men inget jag testat. Vive och Rift är klart mer förfinade produkter, HDK2 är ju bara ett devkit. Jag tycker dom inte sitter dåligt alls, mest runt näsan isåfall (fodret rör lite obekvämt) och kanten på linserna kan röra ansiktet vilket är lite drygt. Linserna går ju dock att individuellt justera vilket är unikt för HDK2. Jag tror ett tjockare custom foder runt hade löst de flesta problemen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ISbit:

Jag älskar min vive, men jag tycker att upplösningen är för låg.
Funkar jättebra i många spel, och man tänker inte på det. Men så snart man ska läsa liten text, eller se något på långt avstånd så går det bara inte. Upplever inte att jag ser pixlar på samma sätt som på en bildskärm, men det är helt klart för att pixlarna är för få som gör att det blir dålig bild.

Vive-ägare här också, och jag instämmer helt. Framför allt upplever jag begränsningen i flygsimulatorn DCS World, där upplösningen inte är bra nog vare sig för flyginstrumenten eller för att identifiera mål på långt håll. Jag skulle uppskatta att upplösningen behöver bli sådär 50% högre för att jag skulle välja VR där. Jag hoppas att det blir möjligt om ett par år, för det är lätt att se potentialen! FZ:s recension av DCS: AJS-37 Viggen speglar väl min uppfattning.

Min önskelista för framtida VR-headsets, i prioritetsordning:
1) Högre upplösning, minst 50% över Vive/Rift i vardera ledd
2) Trådlöst (inget hinder för flygsim och racing, men room scale är ju också kul)
3) Finger tracking (handskar eller med kamera, eller vad annat som kan tänkas)
4) Större FOV (med bibehållen vinkelupplösning)
5) Lägre pris
6) Lägre vikt

Permalänk
Medlem

Har Vive. För mig är bättre linser, komfort/vikt och trådlöst samt en magisk lösning på locomotionproblemen viktigare än högre upplösning, men tackar inte nej till det senare heller.

Permalänk
Inaktiv

Better be roomscale, annars kan de' va.

Permalänk
Medlem

@Gremanz: Det är det, det är ju Lighthouse baserat.

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM