Intel EXPI9301CT Gigabit CT Desktop Network Adapter

Permalänk
Medlem

Intel EXPI9301CT Gigabit CT Desktop Network Adapter

Hej,

köpte precis ett Intel EXPI9301CT Gigabit CT Desktop Network Adapter pga slöheten med Killer E2200 som är inbyggt i moderkortet (MSI Z97M Gaming) så jag får utnyttja min hastighet jag betalar för. Men problemet kvarstår att den begränsar hastigheten till precis samma hastighet.

Provade ladda ner lite allt möjligt precis som jag gjorde innan jag köpte detta kort genom att ladda ner GTA V (från olika servrar) och sen några dummy filer som används för att just testa sin nedladdningshastighet.
Det börjar bra, på 24 MB/s och sen går hastigheten ner och pendlar mellan 10-13 MB/s precis som den gör med integrerade ethernet porten.

Har Bahnhof (100/10) som leverantör och har provat att koppla in datorn direkt till mediaomvandlaren (konverteraren) -- fortfarande samma hastighet.

Finns ingen drivrutin till Windows 10 från Intel så jag kör på den som installerades av Windows.

Någon som har förslag vad mer som kan kapa hastigheten?

Permalänk
Medlem

Om vi börjar med att skilja på lite saker.
MB och Mb är inte samma sak, Megabyte resp Megabit.
Din 100 lina kan på sin höjd hämta saker i 12-13 MB per sekund, dvs inte Mb.
Killerkortet som sitter i burken kan du enkelt byta driver till en vanlig qualcomm version då det är ett atheroschip om jag inte minns fel.
Du kommer aldrig någonsin att kunna hämta ngt på nätet i 100MB om du inte uppar till Gb förbindelse på din lina.
Vad får du för hastighet på bredbandskollen alt speedtest.

För att byta driver: https://www.techpowerup.com/forums/threads/guide-turn-your-ki...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Om vi börjar med att skilja på lite saker.
MB och Mb är inte samma sak, Megabyte resp Megabit.
Din 100 lina kan på sin höjd hämta saker i 12-13 MB per sekund, dvs inte Mb.
Killerkortet som sitter i burken kan du enkelt byta driver till en vanlig qualcom version då det är ett artheroschip om jag inte minns fel.
Du kommer aldrig någonsin att kunna hämta ngt på nätet i 100MB om du inte uppar till Gb förbindelse på din lina.
Vad får du för hastighet på bredbandskollen alt speedtest.

Vart ser du att jag har skrivit "Mb"?

Har redan kört denna drivrutin sedan tidigare samt en nyare som är längre bak i tråden, vart ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

@Rick21: Din lina är 100Mb, då får du ut ca 12MB ner, vilet stämmer bra med det du skriver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick21:

Vart ser du att jag har skrivit "Mb"?

Har redan kört denna drivrutin sedan tidigare samt en nyare som är längre bak i tråden, vart ingen skillnad.

http://www.speedtest.net/result/5966878447.png

Du får precis ( lite mer tom) vad du betalar för, inget problem här.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Rick21:

Vart ser du att jag har skrivit "Mb"?

Har redan kört denna drivrutin sedan tidigare samt en nyare som är längre bak i tråden, vart ingen skillnad.

http://www.speedtest.net/result/5966878447.png

Du får ju till och med mer än du betalar för (100/10 Mbit/s).

Var gärna noga med att skilja på bit (b) och byte (B), och skriv helst aldrig "Mb", utan alltid "Mbit" för megabit och "MB" för megabyte.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers