Datorn (laptop) kraschar när jag ansluter Trådlöst nätverkskort (USB)

Permalänk

Datorn (laptop) kraschar när jag ansluter Trådlöst nätverkskort (USB)

Hej

Backstory:
Har en laptop i garaget, denna hittar tyvärr ej mitt wifi (trots repeater). Skulle råda bot på detta med ett externt trådlöst nätverkskort (usb).
Med tanken att jag kan montera usb-kortet på bästa möjliga position i garaget (via förlägningskabel usb., dvs placerad som en antenn)

jag ansåg att detta var enklaste och billigaste lösningen för att kunna surfa i garaget när man mekar.

Problem:

När jag stoppar i kortet i USB på laptopen och deaktiverar det inbyggda nätverkskortet så kraschar datorn omedelbart.
Vid omstart så krashar den direkt när den kommer in i windows, det enda sättet att starta datorn är att ta ur kortet och starta om.

Jag lämnade tillbaka kortet och köpte ett helt annat, från Asus "N13".
Samma sak med detta kort, så det är förmodligen någon drivrutin som krånglar?

Jag har provat att stänga av samtliga inbyggda wifi-enheter i BIOS.

Någon som har en lösning?

Laptop: HP 8540W
Operativsystem: W10
Nätverkskort: ASUS USB-N13

Verkar som fler haft problemet vid googling, dock inget jag hittat som hjälper. (typ stänga ner wifienheter i bios)

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Rekordmedlem

Donglar och hårddiskar drar ofta mycket ström och laptopar brukar vara dåliga på att leverera det via usb så ibland behöver man en hub med strömförsörjning mellan för att få det att fungera om inte den usbenhet man vill ansluta har nån egen möjlighet till strömförsörjning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Fast större externa hårddiskar fungerar att ansluta

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av shibby3ds:

Fast större externa hårddiskar fungerar att ansluta

Jag har egen nätdel på alla mina större usbdiskar så de drar ingen ström alls från usbportarna, det finns hursomhelst en hel del usbprylar som ger problem pga att de kräver mycket ström så det är nått man bör kolla på speciellt om det är donglar med radio, hdder och en del tangentbord.
Jag säger inte att det måste vara det felet men det är ett möjligt problem, du kan ju försöka läsa av hur mycket ström som usbprylarna vill ha och kolla om du har nån port/laddport som ska kunna ge mer ström.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

det var en bluetooth enhet som gjorde att det kraschade, deaktiverade den sen funkade det!

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz