Fiber eller Cat6 till bostadsrättsförening

Permalänk
Medlem

Fiber eller Cat6 till bostadsrättsförening

Hej!

Jag håller på och hjälper min förening (36 lägenheter+två lokaler) med att se över fiberinstallation. Vi har tagit in offerter från ett par leverantörer, och jag funderar mest kring hela installationsdelen.

Fiber:

+ För att framtidssäkra så känns fiber hela vägen till varje lägenhet som ett bra val, enkelt att växa i.
- Kräver omvandlare i varje lägenhet, vilket jag inbillar mig ökar risken för problem?

Cat 6

+ RJ45 uttag direkt i varje lägenhet
-+ Framtidssäkert fram till 10 gbit, vilket dock ligger ganska långt fram

I fallet med fiber blir det 1000/1000 till varje lägenhet, som är kopplad mot en nod hos Stokab som matas med 100 gbit.
I fallet med cat 6 så blir det 700-1000/700-1000 i varje lägenhet.

Om vi bortser från kostnaderna, vilka inte skiljer så värst mycket, vilka för/nackdelar ser ni med de båda alternativen?

Hur tänker alla som är kunniga?

Jag lutar åt fiber, men vill få lite mer kött på benen

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Avstängd

Just nu heter framtiden fiber och det är ingen som säger att du inte kan sätta dit en fiberkonverter till koppar om du vill ha uttag i hela lägenheten.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Just nu heter framtiden fiber och det är ingen som säger att du inte kan sätta dit en fiberkonverter till koppar om du vill ha uttag i hela lägenheten.

Sant : ) Vet du hur det brukar vara vid installation av fiber? Jag antar att de sätter en liten switch efter konvertern?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Redan Cat6 är långt över vad som är praktiskt användbart. Men om kostnaden är snarlik så kör på fiber, det blir aldrig gammalt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det är en fråga om kostnad. Hur stor skillnad är det i att dra fiber fram till lägenheterna och köpa converter respektive att dra Cat6 och ha convertern på annan plats?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bluppblupp:

Sant : ) Vet du hur det brukar vara vid installation av fiber? Jag antar att de sätter en liten switch efter konvertern?

Jag har fiber i mitt hus, indraget innan jag köpte det.
Här sitter en konverter med fiber in och sen i den har jag fyra eller fem rj45 utgångar. Så den är ju enkelt att koppla direkt till en router.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

En liten utredning om för och nackdelar med fiber/koppar finns här:
https://www.stokab.se/Global/Pdf-filer/Nyheter/TeknoekoAnalys...

Det är ju Stokab som har beställt den så det får man tänka på.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Vi valde Cat6 till vår förening. Det är rätt drygt att ha en fiberkonverter i hallen, oftast ovanför dörren, som ska ha ström och skit, så det ska dit elektriker osv. Sen sitter den där den sitter, och det är inte mycket man kan göra åt det om den sitter dumt till. Med koppar kan man dra själv till lämplig plats där man har sin "kopplingscentral" med router osv. Jag ser ingen större vits med konverter i varje lägenhet. Enklare att ha det spektaklet i källaren. Känns som man framtidssäkrar sig för nåt som inte ens är uppfunnet ännu med fiber.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag hade kört cat6 till varje lägenhet. Svetsa fiber i varje lägenhet och ha en fiberkonverter som drar ström hela tiden är dyrt och onödigt.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

En annan kostnad brukar annars vara att se till att man har ordentliga kabeldragningsrör i fastigheten. Se till att ni dimensionerar dem för framtida behov - så att det går att dra fiber om tio år.
Sen vill flera lägenhetsinnehavare kanske också ha Ethernet-kablar dragna inuti lägenheten så att det blir uttag i ett eller rum - och det är något som ni skulle kunna beställa tillsammans för att få ner kostnaderna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Cat 6 kan förvisso fixa 10 Gbit men bara upp till 55 meter vilket kan vara i kortaste laget i ett hyreshus. I mitt radhus har jag kablar upp till sisådär 35 meter så jag har nöjt mig med cat6 inom min bostad men fram till varje bostad i radhuset är det draget fiber.

Vad blir kostnaden med cat6a istället för cat6 jämfört med fiber?

Jag minns när jag fick mitt första bredband för 15 år sedan. Det var 10 Mbit men kablarna klarade hela 100 Mbit sa de så det var väldigt frmtidssäkert sa de. Jag bor inte kvar och vet inte om de bytt ut kablarna än men många vill nog kunna ha snabbare än 100 Mbit idag. Med fiber draget så kan de bara byta ut mediaomvandlarna för att få högre fart än 10 Gbit. Inget är frmtidssäkert för evig framtid men fiber känns säkrare än cat6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag har fiber i mitt hus, indraget innan jag köpte det.
Här sitter en konverter med fiber in och sen i den har jag fyra eller fem rj45 utgångar. Så den är ju enkelt att koppla direkt till en router.

Skrivet av Nioreh83:

Vi valde Cat6 till vår förening. Det är rätt drygt att ha en fiberkonverter i hallen, oftast ovanför dörren, som ska ha ström och skit, så det ska dit elektriker osv. Sen sitter den där den sitter, och det är inte mycket man kan göra åt det om den sitter dumt till. Med koppar kan man dra själv till lämplig plats där man har sin "kopplingscentral" med router osv. Jag ser ingen större vits med konverter i varje lägenhet. Enklare att ha det spektaklet i källaren. Känns som man framtidssäkrar sig för nåt som inte ens är uppfunnet ännu med fiber.

Skrivet av PointMan:

Jag hade kört cat6 till varje lägenhet. Svetsa fiber i varje lägenhet och ha en fiberkonverter som drar ström hela tiden är dyrt och onödigt.

Min förening har fiber och här sitter konverter/switcharna i källaren sen ett uttag i varje lägenhet som man sätter routern i.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Min förening har fiber och här sitter konverter/switcharna i källaren sen ett uttag i varje lägenhet som man sätter routern i.

Precis det jag menar med cat 6.

Extremt förenklat:
Du har en fiberkonverter i källaren, sen går det en kabel från konverteraren till en switch som delar upp nätverket och sen är där en cat 6 nätverkskabel från switchen upp till varje lägenhet.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Nackdelen med fiber i varje lägenhet är om det ska renoveras (speciellt i bostadsrätt).

Sen är frågan hur många som behöver mer än 1Gbit, är ju inte alla som maxar det precis

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Tycker det blir snyggare med CAT6 och framtidssäkra med fiber vet jag inte. Troligen skjuter vi internet i luften med LiFi inom 30 år så det lär inte behövas några kablar sen alls.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Avstängd

Kör på cat6a och inte cat6 i så fall för att säkra 10Gbit kompatiblitet

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört cat6 för att slippa fiberkonverter i varje lägenhet. Det blir inte snyggt med en fiberkonverter och en router i hallen. Båda ska ha ström och båda har leds som blinkar. Och sen supporten om något inte funkar i en lägenhet..

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Som andra skrivit så är det mest praktiska att köra koppar ut till lägenheterna.
På så vis slipper man en fiberkonverter (som kan gå sönder) samt en skör fiberkabel.

Installationen blir mer robust och ni kommer slippa en hel del felkällor.
Ser idag ingen fördel att installera fiber i en fastighet annat än om avstånden är för långa för koppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Hej!

Jag håller på och hjälper min förening (36 lägenheter+två lokaler) med att se över fiberinstallation. Vi har tagit in offerter från ett par leverantörer, och jag funderar mest kring hela installationsdelen.

Fiber:

+ För att framtidssäkra så känns fiber hela vägen till varje lägenhet som ett bra val, enkelt att växa i.
- Kräver omvandlare i varje lägenhet, vilket jag inbillar mig ökar risken för problem?

Cat 6

+ RJ45 uttag direkt i varje lägenhet
-+ Framtidssäkert fram till 10 gbit, vilket dock ligger ganska långt fram

I fallet med fiber blir det 1000/1000 till varje lägenhet, som är kopplad mot en nod hos Stokab som matas med 100 gbit.
I fallet med cat 6 så blir det 700-1000/700-1000 i varje lägenhet.

Om vi bortser från kostnaderna, vilka inte skiljer så värst mycket, vilka för/nackdelar ser ni med de båda alternativen?

Hur tänker alla som är kunniga?

Jag lutar åt fiber, men vill få lite mer kött på benen

1. Som flera sagt. Kör med Cat6a i alla lägenheter så är det säkrat till 10Gbit per lägenhet.

2. Varför skulle fiber ge prompt 1000/1000 medan Cat6 skulle sjunka till 700-1000 ?

3. Fördelen med Cat6 (Ethernet RJ45 överhuvud taget) är att du slipper supporta en box i varje lägenhet som behöver ström.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

1. Som flera sagt. Kör med Cat6a i alla lägenheter så är det säkrat till 10Gbit per lägenhet.

2. Varför skulle fiber ge prompt 1000/1000 medan Cat6 skulle sjunka till 700-1000 ?

3. Fördelen med Cat6 (Ethernet RJ45 överhuvud taget) är att du slipper supporta en box i varje lägenhet som behöver ström.

Svar på fråga 2; oklart, det är i offerten från ett av bolagen de har specificerat det till det vid cat 6a. Antar att de garderar sig ifall det är så att avstånden blir lite för långa för cat 6a.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Jag skulle säga att det är en fråga om kostnad. Hur stor skillnad är det i att dra fiber fram till lägenheterna och köpa converter respektive att dra Cat6 och ha convertern på annan plats?

I offert från ena bolaget kostar det 208 kr/mån för fiber hela vägen, 1000/1000 mbit, med bindning i 5 år och ingen installationskostnad. I det andra förslaget med cat 6(oklart om det är cat 6a, ska kontrollera), så kostar det 145 kr/mån plus 2740 kr exkl moms i anslutning per lägenhet.

Ifall det inte är cat 6a så lutar det mer åt fiber, vilket det nog gör ändå.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Sant : ) Vet du hur det brukar vara vid installation av fiber? Jag antar att de sätter en liten switch efter konvertern?

Finns produkter som Inteno FG500, där du har allt i en enhet. Då behöver du inte mer utrustning än koppar..
En fördel med fiber är att det går att dra i befintliga rör (som det går kablar i redan) utan att det stör ut varandra.

Permalänk
Snusfri

När fiber installerades här (stadsnät) så körde de fiber hela vägen med konverter i varje lägenhet.
Den första konvertern som installerades (2007) så var 100/100mbit det snabbaste den kunde leverera, de uppgraderade dock den till för några år sedan med en med fler eth-portar (den första hade bara en) samt som klarar betydligt bättre hastighet.

Jag har idag 1000/1000 och aldrig någonsin under dessa år har någon av konvertrarna krånglat.

Så jag råder att gå på fiber hela vägen helt klart.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Fiber hela vägen, säkrare, snabbare

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Slänger min röst till Cat6 koppar.

- Den fiberkonverterare som placeras i varje hushåll kommer att utgöra en stor del i installationskostnaden vid offertframtagande. För att minska installationskostnaden så mycket som möjligt kommer offertutförande presentera det billigaste skräpet de kan hitta, vilket kommer innebära regelbundna supportärende utmed åren för att byta ut och felsöka dessa.

- Fiberkabeln är skör, och löper hög risk att skadas vid renovering eller ombyggnation av bostäderna, för att inte tala om nyfikna hyresgäster som öppnar upp fiberdosan och röjer runt. Även här presenteras den installation som innebär lägst kostnad, vilket ofta innebär undermåliga installationer där kraven för fiberinstallation inte uppfylls. Marginalen för misstag är markant lägre vid fiberinstallation kontra kopparinstallation.

- Reparation av fiber är dyrt i förhållande till reparation av kopparkabel.

- Antal felkällor för en fiber:

  1. Switchport i källare

  2. SFP i switchport

  3. Fiberkabel (inklusive uttag)

  4. SFP i fiberkonverterare

  5. Fiberkonverterare

För koppar:

  1. Switchport i källare

  2. Kopparkabel (inklusive uttag)

- Dagens cat6 kopparkabel tillåter hastigheter som i nuläget är väl över marginalen för vad som faktiskt används. Nu sitter jag inte på en pålitlig källa för följande men jag skulle gissa på att en snittfamilj i en svensk storstad "peakar" på 120Mbit/s med 4K-video/musikstreaming, gaming, surfande sammanlagt på 4 personer. Undantag för nedladdning, men den posten för stå för sig själv då den i min mening inte faller under normalt nyttjande.
Man får också ha i åtanke att framtidens datatrafik sannolikt kommer att komprimeras i högre grad på ett mer effektivt sätt än vad den gör idag.

- Skillnad i latens/ping/svarstid mellan en fiber och kopparkabel på under 100m är ytterst marginell.

- Man hör många argument om störningstålighet, vilket absolut är en faktor om kopparkabeln är undermåligt installerad. Ni skall självklart förvänta er en korrekt installation av kopparkabeln vilken inte kommer utsättas för störningar. I min erfarenhet ska det mycket till för att magnetisk störning skall vara en faktor.

- Vill ni ändå ta steget mot framtidssäkerhet, be då om offert för cat6A som klarar av 10.000Mbit/s över 100 meter. Samma fördelar som ovan. Noterar att cat6 klarar av 10.000Mbit/s över 55 meter.

Summering:
Fiber in till fastigheten, och som upplänk mellan undercentraler är absolut ett krav. Men dra koppar till hushållen, för fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archane:

Slänger min röst till Cat6 koppar.

- Den fiberkonverterare som placeras i varje hushåll kommer att utgöra en stor del i installationskostnaden vid offertframtagande. För att minska installationskostnaden så mycket som möjligt kommer offertutförande presentera det billigaste skräpet de kan hitta, vilket kommer innebära regelbundna supportärende utmed åren för att byta ut och felsöka dessa.

- Fiberkabeln är skör, och löper hög risk att skadas vid renovering eller ombyggnation av bostäderna, för att inte tala om nyfikna hyresgäster som öppnar upp fiberdosan och röjer runt. Även här presenteras den installation som innebär lägst kostnad, vilket ofta innebär undermåliga installationer där kraven för fiberinstallation inte uppfylls. Marginalen för misstag är markant lägre vid fiberinstallation kontra kopparinstallation.

- Reparation av fiber är dyrt i förhållande till reparation av kopparkabel.

- Antal felkällor för en fiber:

  1. Switchport i källare

  2. SFP i switchport

  3. Fiberkabel (inklusive uttag)

  4. SFP i fiberkonverterare

  5. Fiberkonverterare

För koppar:

  1. Switchport i källare

  2. Kopparkabel (inklusive uttag)

- Dagens cat6 kopparkabel tillåter hastigheter som i nuläget är väl över marginalen för vad som faktiskt används. Nu sitter jag inte på en pålitlig källa för följande men jag skulle gissa på att en snittfamilj i en svensk storstad "peakar" på 120Mbit/s med 4K-video/musikstreaming, gaming, surfande sammanlagt på 4 personer. Undantag för nedladdning, men den posten för stå för sig själv då den i min mening inte faller under normalt nyttjande.
Man får också ha i åtanke att framtidens datatrafik sannolikt kommer att komprimeras i högre grad på ett mer effektivt sätt än vad den gör idag.

- Skillnad i latens/ping/svarstid mellan en fiber och kopparkabel på under 100m är ytterst marginell.

- Man hör många argument om störningstålighet, vilket absolut är en faktor om kopparkabeln är undermåligt installerad. Ni skall självklart förvänta er en korrekt installation av kopparkabeln vilken inte kommer utsättas för störningar. I min erfarenhet ska det mycket till för att magnetisk störning skall vara en faktor.

- Vill ni ändå ta steget mot framtidssäkerhet, be då om offert för cat6A som klarar av 10.000Mbit/s över 100 meter. Samma fördelar som ovan. Noterar att cat6 klarar av 10.000Mbit/s över 55 meter.

Summering:
Fiber in till fastigheten, och som upplänk mellan undercentraler är absolut ett krav. Men dra koppar till hushållen, för fan

Tack för ett riktigt bra inlägg med relevanta fakta Uppskattas väldigt mycket!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Har nu frågat angående Cat 6a, och vilken skillnad det skulle bli i pris, och fick svaret: "Cat6A är c:a 200-300 kronor billigare än fiber. När det väl kommer till att utföra installationen så måste man ha i åtanke att kabeln är betydligt tjockare och på så sätt kan installationen bli dyrare. Ni bestämmer självklart vad för typ av kablar ni vill ha i fastigheten men min rekommendation är att bygga med fiber."

EDIT: Förändrar detta er ståndpunkt något? @Archane @AkUs @ormey

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Har nu frågat angående Cat 6a, och vilken skillnad det skulle bli i pris, och fick svaret: "Cat6A är c:a 200-300 kronor billigare än fiber. När det väl kommer till att utföra installationen så måste man ha i åtanke att kabeln är betydligt tjockare och på så sätt kan installationen bli dyrare. Ni bestämmer självklart vad för typ av kablar ni vill ha i fastigheten men min rekommendation är att bygga med fiber."

EDIT: Förändrar detta er ståndpunkt något? @Archane @AkUs @ormey

Absolut inte
I en lägenhet är det 100% enklast att bara ha ett "TP-uttag" dvs RJ45 port. Hur många i eran förening
kan skilja på router? fiberkoverterare ? m.m. när dom ringer supporten...

Fiber har en max gräns hur mycket man får böja den i sträcka också. Allt har för och nackdelar.
Är ganska säkert att kostnaderna för delar och underhåll på fibernätet är betydligt dyrare.
RJ45 kan vilken elektriker som helst pilla med.
Men att Cat6a skulle vara dyrare att installera pga. tjockleken... ska vi skratta eller gråta?

Men om vi återvänder till sak frågan.

Fråga1
Ni är en bostadsrättsförening som idag har Cat6 draget till varje lägenhet?

Fråga2
Om svaret är "Ja" på fråga1. Har ni idag något nät in i "källaren/föreningen" som kopplas till detta Cat6 ?

Fråga 3
Om svaret är "Ja" på fråga2. Vad är det för typ av uppkoppling och var kommer den ifrån?

*EDIT* på påståendet

"I fallet med fiber blir det 1000/1000 till varje lägenhet, som är kopplad mot en nod hos Stokab som matas med 100 gbit.
I fallet med cat 6 så blir det 700-1000/700-1000 i varje lägenhet."

Fick du svar på varför Cat 6 skulle bli 700-1000 medans fiber 1000?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

@bluppblupp: Påståendet är inte ogrundat - dimensionering av kanalisationen som kommer rymma kablarna behöver såklart vara större i fallet då kopparkabel används. Nyttjas befintlig kanalisation så kan det vara trängre för kablarna att dras igenom vilket innebär mer beräknad tid per installerad kabel, med högre kostnad till följd.

Installationskostnaden för fiber/koppar -kabeln behöver nödvändigtvis inte skilja sig värst mycket i startkostnad, då varsin typ av kabel för med sig sina egna aspekter i installation. (fiber är enklare att dra då den är mindre och billigare per meter, dock krävs mer tid för kontaktering samt dyrare material i kontaktändarna).

Ni får ha i åtanke att detta är startavgiften för installationen - driftkostnaden är vad som kommer visa sig i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Absolut inte
I en lägenhet är det 100% enklast att bara ha ett "TP-uttag" dvs RJ45 port. Hur många i eran förening
kan skilja på router? fiberkoverterare ? m.m. när dom ringer supporten...

Fiber har en max gräns hur mycket man får böja den i sträcka också. Allt har för och nackdelar.
Är ganska säkert att kostnaderna för delar och underhåll på fibernätet är betydligt dyrare.
RJ45 kan vilken elektriker som helst pilla med.
Men att Cat6a skulle vara dyrare att installera pga. tjockleken... ska vi skratta eller gråta?

Men om vi återvänder till sak frågan.

Fråga1
Ni är en bostadsrättsförening som idag har Cat6 draget till varje lägenhet?

Fråga2
Om svaret är "Ja" på fråga1. Har ni idag något nät in i "källaren/föreningen" som kopplas till detta Cat6 ?

Fråga 3
Om svaret är "Ja" på fråga2. Vad är det för typ av uppkoppling och var kommer den ifrån?

*EDIT* på påståendet

"I fallet med fiber blir det 1000/1000 till varje lägenhet, som är kopplad mot en nod hos Stokab som matas med 100 gbit.
I fallet med cat 6 så blir det 700-1000/700-1000 i varje lägenhet."

Fick du svar på varför Cat 6 skulle bli 700-1000 medans fiber 1000?

1,2,3) Nej vi har inget fastighetsnät indraget i dagsläget. Vi får internet via koaxial idagsläget.

Angående påståendet så var det var som stod i offerten från ett annat bolag, men jag antar att de bara garderar sig ifall de installerar med cat 6, och inte cat 6a, och avstånden blir lite för långa så de inte når upp till 1 gbit.

Känner också att jag börjar luta mot cat6a då det som du säger är mindre att felsöka, och enklare saker att hålla reda på för gemene man/kvinna.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]