Shadowplay Highlights är tjänst för automatisk inspelning av spelsekvenser

Permalänk
Melding Plague

Shadowplay Highlights är tjänst för automatisk inspelning av spelsekvenser

Nvidia bygger vidare på Shadowplay med nya konceptet Highlights. Funktionen integreras i spel, vilka därefter själva får bestämma när sekvenser ska sparas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant koncept, funkar det bra så kan det nog bli en kul grej.

Permalänk
Medlem

Spontant känns det som en rätt kul och smart grej, dock finns ju en motsvarande funktion idag egentligen som bara aktiverar med ett knapptryck som då sparar de senaste 5, 10 eller 15 minuter av din spelsession om jag minns rätt.

Måste säga att jag är väldigt imponerad av Shadowplay, även om man inte får samma kvalité som med FRAPS eller Dxtory så fungerar i princip inte dessa program att använda längre då de äter sjuhelvetes mycket prestanda. Känns som om de flesta idag som spelar in och lägger upp på YT övergått till antingen Shadowplay eller skaffat ett capture card.

Har ingen koll på hur AMDs motsvarighet ser ut eller hur bra den fungerar, men klart är att de borde se till att ha en minst lika bra fungerande dito (om de nu inte har det) inför lanseringen av Vega. Tror att det kan finnas en hel del personer som väljer Nvidia över AMD just för den finessen i dagsläget.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

^ vet inte hur det är med kvalitén på shadowplay, men att spela in som vanligt går ju att gå jäkligt bra kvalitet på, så borde ju går att köra samma settings på shadowplay? , Har inte använt den men spelar regelbundet in manuellt.

Jag hoppas verkligen AMD's dito funkar lika bra, nu när det kommer kort som faktiskt har prestanda över för GPU encoding.

---

Detta kommer ju, om det funkar som det ska, hänga helt på vad Devs för spelet gör med det. Vissa spel lämpar sig bättre än andra för denna funktion. Helt klart intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Spontant känns det som en rätt kul och smart grej, dock finns ju en motsvarande funktion idag egentligen som bara aktiverar med ett knapptryck som då sparar de senaste 5, 10 eller 15 minuter av din spelsession om jag minns rätt.

Måste säga att jag är väldigt imponerad av Shadowplay, även om man inte får samma kvalité som med FRAPS eller Dxtory så fungerar i princip inte dessa program att använda längre då de äter sjuhelvetes mycket prestanda. Känns som om de flesta idag som spelar in och lägger upp på YT övergått till antingen Shadowplay eller skaffat ett capture card.

Har ingen koll på hur AMDs motsvarighet ser ut eller hur bra den fungerar, men klart är att de borde se till att ha en minst lika bra fungerande dito (om de nu inte har det) inför lanseringen av Vega. Tror att det kan finnas en hel del personer som väljer Nvidia över AMD just för den finessen i dagsläget.

AMD har ju ReLive som sin motsvarighet till Nvidias Shadowplay. http://www.sweclockers.com/nyhet/23047-amd-introducerar-radeo...

Såvitt jag vet presterar det lika bra som Shadowplay, dock finns det vissa skillnader som att Shadowplay har stöd för högre bitrate när man spelar in medan ReLive har stöd högre audio bitrate. http://www.gamersnexus.net/guides/2710-amd-relive-vs-nvidia-s...

Men när det gäller Shadowplay Highlights har AMD ingen alternativ för den funktionen.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem

Tycker verkligen om Shadowplay väldigt smidigt att bara köra igång. Har kört med fraps och lite lite obs, tycker shadowplay slå dessa två. Dock har jag inte testat highlights inspelningen har bara inte hunnit eller kommit ihåg tryckt igång det. Nån dag bli de

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd

Tycker shadowplay är väl godkänt verktyg för att spara schyssta killstreaks, men blir lätt många GB.. därav tror jag detta kan bli bättre, då det verkar som man kan ställa in det så att det inte spelar in dö-tid osv, varpå det lär ta mindre lagring. Me like!

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

Tycker shadowplay är väl godkänt verktyg för att spara schyssta killstreaks, men blir lätt många GB.. därav tror jag detta kan bli bättre, då det verkar som man kan ställa in det så att det inte spelar in dö-tid osv, varpå det lär ta mindre lagring. Me like!

Den funktionen finns ju redan och har funnits hur länge som helst, om inte alltid?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Tycker verkligen om Shadowplay väldigt smidigt att bara köra igång. Har kört med fraps och lite lite obs, tycker shadowplay slå dessa två. Dock har jag inte testat highlights inspelningen har bara inte hunnit eller kommit ihåg tryckt igång det. Nån dag bli de

Klart du inte hunnit prova highlights, det presenterades ju inatt och inga spel har stöd för det än;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Så länge jag kan stänga av skräpet och köra minna 5min bakåt så är jag nöjd. Om den får för sig att leka själv. Ja då tar vi det den långa vägen...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Använder Shadowplay dagligen så det är bara att tacka och ta emot då dom addar nya funktioner. Tycker det fungerat väldigt bra hittills, bra fps och kvalite.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Den funktionen finns ju redan och har funnits hur länge som helst, om inte alltid?

Jasså? Du menar inte där de sparar typ den 5 sista minutrarna då, precis som någon några rader upp påpekade..

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

Jasså? Du menar inte där de sparar typ den 5 sista minutrarna då, precis som någon några rader upp påpekade..

Jo, fem, tio eller femton minuter. Blir ju ungefär samma funktion, bara att klippa bort det man inte vill ha i efterhand sedan.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Jo, fem, tio eller femton minuter. Blir ju ungefär samma funktion, bara att klippa bort det man inte vill ha i efterhand sedan.

Det är ju det som kan vara skönt att slippa, förutsatt att man kan optimera det på det sättet.. 5min för mig ligger på 1,9gb/st.. inte orkar jag sitta och klippa, låt oss säga 10 sånna bara för att snabbt frigöra utrymme.. det är ju där highlights blir som bäst.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

Shadowplay 2013-2015 var bäst innan dom uppdaterade hela GeForce Experience gränssnittet.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Genx031:

Det är ju det som kan vara skönt att slippa, förutsatt att man kan optimera det på det sättet.. 5min för mig ligger på 1,9gb/st.. inte orkar jag sitta och klippa, låt oss säga 10 sånna bara för att snabbt frigöra utrymme.. det är ju där highlights blir som bäst.

Vill man producera något av kvalité lär man i alla fall sitta och klippa i AfterEffects/VegasPro.

Personligen kör jag 1 minut bakåt med SP, CTRL+P så sparas det ner snabbt och tar inte upp mycket utrymme alls direkt - Har 2-3 års videos liggandes på en 2Tb med över 600Gb kvar på den.
Skulle inte våga förlita mig på att det just jag vill ha sparat sker på automatik, då även roliga saker så som bloopers/buggar kan vara av intresse, och inte bara 3st headshots i BF1.

Om detta kan köras parallellt med SP så är det ju bra, men om man lär välja mellan SP och SPHL så blir det vanliga SP för min del alla dagar i veckan.

Sedan att utvecklarna själva måste lägga in det låter som ännu en nVidia gimpworks sak bara... Enda positiva unika saken nVidia har idag för mig är PhysX och möjligen SP, men även SP känns sisådär sedan OBS fick NVENC-stöd och AMD släppte sin motsvarighet som verkar fungera lika bra.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Shadowplay har väldigt bra videokvalitet om man ställer in den på högsta. Jag har kört en del med att spara senaste 30 sekunderna så får man med sina lotto-skott och roliga situationer utan att det blir så många GB och redigering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Vill man producera något av kvalité lär man i alla fall sitta och klippa i AfterEffects/VegasPro.

Vad kostar dom programvarorna då?

Permalänk
Medlem

@FishTank: Finns även Plays.TV, vet dock inte om det är en AMD grej men det kom med drivrutinerna för mig, då fungerar highlights och allt annat som Shadowplay har.

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad kostar dom programvarorna då?

Bara klippa lite kan du göra med gratisprogram typ Windows movie maker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timergu:

Bara klippa lite kan du göra med gratisprogram typ Windows movie maker.

Tack, jag känner till att det finns gratisprogram som klarar jobbet.

Frågan var hur relevant det är att jämföra gratisprogramvaror med dyra specialprogram för videoredigering.

Permalänk
Medlem

Så typ vad Plays.tv redan erbjuder, men utvecklare behöver lägga till explicit stöd istället?
Plays.tv gör redan ett fint jobb med CS osv där frags, defuses osv taggas och snabbt kan fås ihop i en highlight reel.
Plays.tv dödar inte framrate heller och har blivit mycket bättre och stabilare med tiden.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tack, jag känner till att det finns gratisprogram som klarar jobbet.

Frågan var hur relevant det är att jämföra gratisprogramvaror med dyra specialprogram för videoredigering.

Om jag inte missminner mig så kräver väl Windows Movie Maker att man kodar om output-filen, vilket gör att man komprimerar den ytterligare en gång. Det är både tidskrävande och dåligt för resultatet.

Själv använder jag MKVToolNix, som bland annat möjliggör klippning av både video- och ljudspår. Man kan enkelt mata in tidsangivelser och intervall som man vill ha i sina sekvenser. Om jag vill ha ut ett klipp på 30 sekunder från en fem minuter lång video tar det kanske 10-20 sekunder för den att mata ut sekvensen jag ville ha till en ny fil.

Om ens inspelning har flera ljudströmmar (till exempel en för spelet, en för mikrofon och en för övriga VoIP-röster) så kan man plocka bort de strömmarna man inte vill ha. Det är typiskt den typen av arbete man brukar göra i mer sofistikerade programvaror - men här handlar det mer om att man kanske helt vill knoppa bort en ström än att redigera den. Går förstås att lägga till ljudströmmar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tack, jag känner till att det finns gratisprogram som klarar jobbet.

Frågan var hur relevant det är att jämföra gratisprogramvaror med dyra specialprogram för videoredigering.

Ingen som snackar om redigering. Bara att långa klipp tar onödigt mycket plats vilket är lätt åtgärdat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Sveklockarn:

Vad kostar dom programvarorna då?

Skrivet av Timergu:

Bara klippa lite kan du göra med gratisprogram typ Windows movie maker.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Sveklockarn:

Tack, jag känner till att det finns gratisprogram som klarar jobbet.

Frågan var hur relevant det är att jämföra gratisprogramvaror med dyra specialprogram för videoredigering.

Visst kan man klippa i gratis program utan problem, men frågan för mig är varför man skulle vilja sitta och trimma klippen när man redan idag kan med ShadowPlay spara från 30s upp till 15min bakåt.
SPHL känns osäkert, då som jag redan nämnt så lär det finnas stöd i spelet samt att man kanske vill fånga annat som inte är relaterat till just kill-streaks.

Men mig veterligen så finns det inte en enda seriös YouTubare/Twitch-streamare som inte använder OBS + AE/SVP.
Visst, sitter man och laddar upp oredigerade klipp för sina vänner på Facebook så kanske SPHL vore kul - Men som sagt, vill man producera något av kvalité får man antingen köpa en vettig programvara eller fixa det på annat vis.

Att säga att "dyra program inte har relevans" är som att säga till en fotograf att Lightroom/Photoshop inte spelar någon roll då det finns "gratis alternativ".

Skrivet av Timergu:

Ingen som snackar om redigering. Bara att långa klipp tar onödigt mycket plats vilket är lätt åtgärdat.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack!

Nu tog jag upp redigering också i mitt svar till ovan, men som jag redan svarade så ser jag inte hur SPHL ska kunna lösa platsproblemet bättre än vad SP redan gör då man kan ställa in längden/kvalitén på klippen redan

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av inquam:

Så typ vad Plays.tv redan erbjuder, men utvecklare behöver lägga till explicit stöd istället?
Plays.tv gör redan ett fint jobb med CS osv där frags, defuses osv taggas och snabbt kan fås ihop i en highlight reel.
Plays.tv dödar inte framrate heller och har blivit mycket bättre och stabilare med tiden.

Du vet väl om att Plays.tv är efterträdaren till Raptr? (som AMD har fixat fram)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Patrik356b: Både raptr och plays.tv är två fristående program. AMD har bundlat dem men det är inte utvecklade av AMD.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av inquam:

@Patrik356b: Både raptr och plays.tv är två fristående program. AMD har bundlat dem men det är inte utvecklade av AMD.

Då har jag blivit felinformerad. Gör mig inget dock då båda har varit trevliga att använda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

Det är ju det som kan vara skönt att slippa, förutsatt att man kan optimera det på det sättet.. 5min för mig ligger på 1,9gb/st.. inte orkar jag sitta och klippa, låt oss säga 10 sånna bara för att snabbt frigöra utrymme.. det är ju där highlights blir som bäst.

Ja, ser att du bara har en 500GB-disk, då blir det rätt tamt med utrymme Är nog dags att fundera på att investera i en ny lagringsdisk tror jag!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Ja, ser att du bara har en 500GB-disk, då blir det rätt tamt med utrymme Är nog dags att fundera på att investera i en ny lagringsdisk tror jag!

Jag kommer nog inom snar framtid byta ut den mot en 2 TB och lägga till en 500gb ssd

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar