Permalänk
Medlem

Kvarlämnat wifi?

Hej
Igår så köpte jag Edgerouter Lite och en Unifi AP för att få ett lite starkare och mer avancerat nätverk. Min gamla router är en Technicolor (ser ut som modell:tg799vac så antar att det är den) från Telia. Så jag kopplade ur den och installerade den nya routern och APn och det gick relativt smidigt. När jag var klar så tänkte jag att jag kunde fixa så att min TP-Link TL-WPA4220KIT:s wifi var clonad med Unifi:ns SSID och lösenord. Jag hade den konfiguerad med ett annat namn med den tidigare routern och hade inte riktigt orkat bry mig om den. Så jag resettar den, loggar in på IP:n och ändrar SSID och lösenordet och jag får nu en starkare koppling från det området. Här kommer dock det konstiga: Den sänder fortfarande ut den gamla wifi signalen. Jag har testat att dra ut den och wifi signalen är fortfarande kvar men man får inget nätverk av den. Hur kan den skicka ut två olika wifi nätverk?

Okej så jag tänkte att det var någon sorts "efterlämning" från den gamla routern så jag har nu testat att komma in på den. Så jag resettar den, kopplade in en ethernet kabel till port ett på den och kommer in på inloggnings sidan. Sen när jag försöker logga in med Administrator och Access key:n så står det bara att det är fel användarnamn eller lösenord. Så nu är jag fast med ett spökwifi och en gammal router som inte fungerar. Lite hjälp?

/Albin

Permalänk
Medlem

2.4GHz och 5GHz?

Permalänk
Medlem

Fick något liknande när jag fixade med min Asus router. Gamla SSIDn syntes i windows 10.
Löste det genom att gå in i inställningar - wifi - hantera kända nätverk och sen plocka bort de gamla.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv atx tempered glass MB: Asus P8P67 EVO B3
CPU: i7 2700K@4.5GHz RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz
HDD: 2TB WD Black SSD: Samsung 840 Pro 256GB
GPU: Asus GTX980Ti PSU: EVGA G2 750W
NAS: Synology DS213+ WD RED 4+4TB

Permalänk
Medlem

@MarcusHuddinge: TP-Link TL-WPA4220KIT kör bara 2.4GHz

Permalänk
Medlem

@Alf: För mig syns nätverket överallt förutom på Windows 10