Oculus Rift och Oculus Touch prissänks

Permalänk
Melding Plague

Oculus Rift och Oculus Touch prissänks

För att göra virtuell verklighet mer tillgängligt väljer nu Oculus att sänka priset på sitt VR-headset och tillhörande rörelsekontroller, vilket gör att den numera är betydligt billigare än HTC Vive.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att beställa från Svenska återförsäljare, min Oculus är mer eller mindre död då enheten dör var ~10 minut, Oculus själva har efter 3 månader i support vägrat fixa detta och kommer inte göra något detta hårdvarufel.

Långt från alla enheter som har sådana problem med detta värt att nämna, men får ni problem... ha så kul.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Själv är man nöjd med sin HTC Vive trots det höga priset

Hoppas dock att Oculus prissänkning påverkar HTC Vive med, prissänkning behövs.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att de har ett stort lager och säljer så dåligt att de behöver få ut lite hårdvara då? Allt som skrivits om Palmer och sedan stämningen verkar inte direkt varit bra för försäljningen.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Det är inte så att de har ett stort lager och säljer så dåligt att de behöver få ut lite hårdvara då? Allt som skrivits om Palmer och sedan stämningen verkar inte direkt varit bra för försäljningen.

Exakt, de säljer sämre än både Vive och PSVR. Bara naturligt att de måste sänka priserna då.

Permalänk
Medlem

Det här skulle de gjort från början. Nu kommer det bara reta upp folk som betalat det saftiga överpriset de hade innan.

Dessutom är det ju bara för Vive att också sänka priset så boom så är det försprånget borta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Betalade högt pris för Vive men är nöjd ändå.
Hoppas däremot på prissänkningar så att VR kan få en chans att hitta fler hem och således boosta utvecklingen.

Ser redan fram emot nästa generation!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här skulle de gjort från början. Nu kommer det bara reta upp folk som betalat det saftiga överpriset de hade innan.

Dessutom är det ju bara för Vive att också sänka priset så boom så är det försprånget borta.

Mig gjorde dom inte arg. Bara ledsen

Permalänk
Medlem

Trevligt, har funderat på Touch men tyckt att det varit lite dyrt. Blir nog ett köp inom kort, 1.12 verkar ju ha löst många av problemen med roomscale också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av Tenerezza:

Kan vara värt att beställa från Svenska återförsäljare, min Oculus är mer eller mindre död då enheten dör var ~10 minut, Oculus själva har efter 3 månader i support vägrat fixa detta och kommer inte göra något detta hårdvarufel.

Långt från alla enheter som har sådana problem med detta värt att nämna, men får ni problem... ha så kul.

Detta har jag svårt att tro eller så är inte hela storyn med. Det är garanti på enheten och du har rätt till utbyte. Är det samma problem på någon annan dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det här skulle de gjort från början. Nu kommer det bara reta upp folk som betalat det saftiga överpriset de hade innan.

Dessutom är det ju bara för Vive att också sänka priset så boom så är det försprånget borta.

Reta upp folk? Nehejdu. VR entusiaster är glada att de gjort detta. Ju mer folk i VR desto bättre. HTC har tyvärr gått ut med att de inte kommer prissänka sin hårdvara den närmsta framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Efter uppdateringen 1.12 så är hela VR-kittet med mina tre sensorer perfekt! Hade fantastiskt roligt igår när jag spelade Robo recall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sperrepolken:

Reta upp folk? Nehejdu. VR entusiaster är glada att de gjort detta. Ju mer folk i VR desto bättre. HTC har tyvärr gått ut med att de inte kommer prissänka sin hårdvara den närmsta framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Läs hela inlägget. Jag skrev att det kommer reta upp de som redan köpt. De som inte har men vill ha en Rift lär knappast bli sura för att den nu blir billigare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sperrepolken:

Detta har jag svårt att tro eller så är inte hela storyn med. Det är garanti på enheten och du har rätt till utbyte. Är det samma problem på någon annan dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Tro på vad du vill jag bryr mig inte, men kom inte till mig och skrik på grund av att Oculus support suger.

Det är ganska vanligt att folk har PROBLEM med Oculus support, här är fler utöver mig

https://www.reddit.com/r/oculus/comments/4m6q2b/my_rift_is_br...
https://www.reddit.com/r/oculus/comments/4t7ooc/support_are_s...

Du får gärna länka mig var jag kan utöva min rätt att få dom att fixa mitt problem?

Vanligaste problemet dvs disconnect problemet är vad jag har också, dock inte i lika stor mån som många där har, för min del får jag det bara när jag faktiskt använder headsetet, många av dom där har så stora problem att de knappt kan nudda den innan det sker.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Läs hela inlägget. Jag skrev att det kommer reta upp de som redan köpt. De som inte har men vill ha en Rift lär knappast bli sura för att den nu blir billigare.

Läs hela inlägget själv. Han svarade att de som köpt VR inte alls kommer bli sura utan vill ha in mer folk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timergu:

Läs hela inlägget själv. Han svarade att de som köpt VR inte alls kommer bli sura utan vill ha in mer folk.

Skickades från m.sweclockers.com

Va?

"Reta upp folk? Nehejdu. VR entusiaster är glada att de gjort detta. Ju mer folk i VR desto bättre. HTC har tyvärr gått ut med att de inte kommer prissänka sin hårdvara den närmsta framtiden."

Står inget om köpt. Det beror väl såklart på om han menar "köpt produkten" eller "sänkt priset" med "detta", men det var inte så jag toklade det.

Dessutom har vi ju redan en ledsen användare i tråden som köpt, så det styrker min teori till min fördel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Varför får jag känslan att Oculus kommer säljas till Samsung inom en snar framtid ? Tror de kan få det svårt när den stora mängden VR headsets kommer. Först med alla headsets för Windows 10 Creators och sedan skulle ju Valve släppa fritt med LG som första tillverkare.

Blir ju Oculus i ena hörnan och massor av tillverkare i andra baserat på antingen Windows Holographic eller OpenVR/Steam VR.

Och vart är oculus svar på tpcast ? Nä börjar bli uppenbart att det är en lekstuga för ett par få mycket duktiga vr entusiaster och inte sköts som ett normalt företag.

Permalänk
Administrativ avgift

@Ozzed: HTC vive 2.0 blir billigare men inte v1 (eller ja v1.5)

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Va?

"Reta upp folk? Nehejdu. VR entusiaster är glada att de gjort detta. Ju mer folk i VR desto bättre. HTC har tyvärr gått ut med att de inte kommer prissänka sin hårdvara den närmsta framtiden."

Står inget om köpt. Det beror väl såklart på om han menar "köpt produkten" eller "sänkt priset" med "detta", men det var inte så jag toklade det.

Dessutom har vi ju redan en ledsen användare i tråden som köpt, så det styrker min teori till min fördel.

Med VR-entusiaster tänker jag folk som redan köpt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Läs hela inlägget. Jag skrev att det kommer reta upp de som redan köpt. De som inte har men vill ha en Rift lär knappast bli sura för att den nu blir billigare.

@Ozzed, jag läste ditt inlägg i enlighet med vad du menade och svarade därefter. Jag ville framföra att vi som redan är ägare är inte sura alls. Gå in på r/oculus och se vad alla glada Rift-ägare säger. Vi gillar att det potentiellt kan bli en större användarbas. De som köpt Rift+Touch de senaste 30 dagarna får dessutom 50 euro i store credit vilket inte heller är fy skam.

Permalänk

@Timergu: Tack. Det var min mening med "VR-entusiaster". Det finns inte många VR-entusiaster som INTE äger ett headset idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Va?

"Reta upp folk? Nehejdu. VR entusiaster är glada att de gjort detta. Ju mer folk i VR desto bättre. HTC har tyvärr gått ut med att de inte kommer prissänka sin hårdvara den närmsta framtiden."

Står inget om köpt. Det beror väl såklart på om han menar "köpt produkten" eller "sänkt priset" med "detta", men det var inte så jag toklade det.

Dessutom har vi ju redan en ledsen användare i tråden som köpt, så det styrker min teori till min fördel.

Vad är det där för argument? Det har typ gått ett och halvt år sedan Rift:en släpptes och det är väl inget konstigt att man kapar priset när efterfrågan på produkten är inte lika stor jämnfört med andra aktörers?

Det har kanske undgått dig eller så ser du något som vi andra inte ser men @Tenerezza reagerar knappast över att Oculus Rift och Oculus Touch blir billigare utan att Oculus har värdelös support. Jag är iallafall hemskt nyfiken på hur du ser det sammanbandet.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

@Tenerezza: De två trådarna du länkat är 7 och 9 månader gamla. De hade problem med att få ut nog med Rifts vid den tiden och det allmänna trycket på supportförfrågningar var nog högt.

Absolut kommer några ha problem någon gång i tiden. Det är ganska vanligt att i alla fall några har problem med support i allmänna drag på alla företag. Har själv jobbat inom teknisk support och RMA-support på ett större teknikföretag och alltid går något sönder för någon. Dessa gillar att hitta någon obskyr tråd någonstans där folk har samma problem och med det antar man att det är jättevanligt.

Personligen behövde jag också göra en RMA på min första Rift. Den hade en diskrepans i bildkalibreringen mellan de två skärmarna och jag fick den utbytt. Inte smärtfritt och sömlöst utbyte eftersom jag flyttade mellan länder under denna tiden men utbytt blev den.

Anledningen till varför jag blir så ifrågasättande är att de självfallet måste ersätta den om det är ett hårdvarufel enligt konsumentlagar (om du köpt den via en riktig distributör eller deras hemsida dvs.) Om du testat i någon annans dator med samma resultat så finns det ju inget annat alternativ än att det antingen är HDMI- kabeln eller fel i headsetet varpå du borde få det utbytt utan knussel.

Vad är det som gör att du inte får respons från supporten? Vad säger de? Har du fått en ny HDMI-kabel skickad till dig exempelvis? Vanligt med pins som blivit böjda i fall som dessa skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sperrepolken:

Vad är det som gör att du inte får respons från supporten? Vad säger de? Har du fått en ny HDMI-kabel skickad till dig exempelvis? Vanligt med pins som blivit böjda i fall som dessa skulle jag säga.

Enligt dom är det inte HDMI kabeln, det var det första de ville ha foton på, nog för att en av mina pin är relativt intrykt som jag postat redan i oculus tråden för ett par månader sedan.

Efter det har supporten cirkulerat runt mellan 3 olika frågor, 4 gånger och efter det har de inte svarat på ett tag. (Hur mina USB power inställningar sitter, film på bevis vilket jag om och om igen sagt att jag inte kan filma medans jag aktivt använder headsetet för det leder inte till något och åter igen loggar )

Har testat på 2 olika datorer, mellan 3 olika USB kontroller kort och 3 grafikkort mellan dessa, alla har samma problem. Enheten dör efter ~10 minuters spelande ibland oftare ifall jag jag rör headsetet för att se till att de sitter bättre o.s.v. Oftast när den dött en gång går det fortare tills det inträffar igen, t.ex. hur trevlig windows loggen kan se ut.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här skulle de gjort från början. Nu kommer det bara reta upp folk som betalat det saftiga överpriset de hade innan.

va? varför?
All hårdvara går ner i pris förr eller senare, det är inget konstigt

Jag köpte både rift och touch vi release och jag är inte sur, det är så det funkar. Saker sänks i pris eller vad köper du som saker som aldrig sänks i pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Läs hela inlägget. Jag skrev att det kommer reta upp de som redan köpt. De som inte har men vill ha en Rift lär knappast bli sura för att den nu blir billigare.

Då är man rätt tjurskallig om man blir uppretad för att en vara man har köpt prissänks. Det är ju rätt vanligt, speciellt om man ser till ny elektronik. Såg något om att de som köpt senaste månaden fick en liten summa att spendera i deras butik. Helt ok kan jag tycka.

Skrivet av Solaris:

Vad är det där för argument? Det har typ gått ett och halvt år sedan Rift:en släpptes och det är väl inget konstigt att man kapar priset när efterfrågan på produkten är inte lika stor jämnfört med andra aktörers?

Nu springer tiden lite väl snabbt här ser ja

Skrivet av Tenerezza:

Enligt dom är det inte HDMI kabeln, det var det första de ville ha foton på, nog för att en av mina pin är relativt intrykt som jag postat redan i oculus tråden för ett par månader sedan.

Tror du ska utesluta kabeln, om jag förstått det hela rätt så är kabeln som den ska. Ta en titt på följande bilder så ser du hur just den pin'en ser ut. https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#/media/File:HDMI-Connector... eller förstora upp denna lite: https://www.adafruit.com/products/2197.

Detta har du säkert redan testat men skriver det ändå: Antar du inte använder förlängningskabel. Om du gör, skaffa en hdmi repeater för 50kr från amazon. Testa sätta sensor och headset på varsin usb kontroller.

Dör heasettet helt eller står det i displayen att det har tappat kontakten?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk

@Tenerezza: Det låter otroligt.. Vad är det för blåbär som sitter på supporten denna gången. Du borde ge dem allt de frågar efter, även filmbevis oavsett om du inte tycker det leder till något. Till slut så måste de ju byta ut den åt dig om man gör allt de säger. Detta borde ha gått att fixa på en vecka eller två max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Nu springer tiden lite väl snabbt här ser ja

Skoja inte! Jag blev faktiskt förvånad nu när jag kollade upp det för jag var bombsäker på att det hade gått ett och halvt år sedan CV slank ut på marknaden.

Tack för att du rättade mig.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

@Tenerezza: Jag hade problem med det lite ett tag. Verkar som om jag hade överklockat för mycket. Det försvann när jag klockade ner datorn lite. Men du har sett att man kan numera köpa kabel av dem? Om de inte hjälper dig går det iaf att köpa en ny kabel från dem.

Visa signatur

Hey hey connyray!