Digital-tv från Telia vill inte fungera ihop med min nya router + homeplug

Permalänk
Medlem

Digital-tv från Telia vill inte fungera ihop med min nya router + homeplug

Min ambition var att koppla in den nya routern för att få ett bra trådlöst nätverk hemma. Det fungerar prima. Köpte en TP-Link Archer C9. För att få internet till min tv-box, som inte hanterar Wifi köpte jag en homeplug av modell TP-Link WA850RE. Den får internet och fungerar prima kopplad till datorn. Problemet är att tv-boxen inte alls vill fungera... jag misstänker att det beror på att den gamla routern är någon slags kombinationsmodell från Telia som har stöd för IP-tv.

Se här: http://www.gfef.net/InstallDigtv_natverk_web.pdf

Jag har förstått att jag kan använda min nya router som brygga för att fortfarande ha kvar den trådlösa funktionaliteten... hur gör jag detta? Jag kan i stort sett ingenting om sånt här... så jag är verkligen tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av croceus:

Min ambition var att koppla in den nya routern för att få ett bra trådlöst nätverk hemma. Det fungerar prima. Köpte en TP-Link Archer C9. För att få internet till min tv-box, som inte hanterar Wifi köpte jag en homeplug av modell TP-Link WA850RE. Den får internet och fungerar prima kopplad till datorn. Problemet är att tv-boxen inte alls vill fungera... jag misstänker att det beror på att den gamla routern är någon slags kombinationsmodell från Telia som har stöd för IP-tv.

Se här: http://www.gfef.net/InstallDigtv_natverk_web.pdf

Jag har förstått att jag kan använda min nya router som brygga för att fortfarande ha kvar den trådlösa funktionaliteten... hur gör jag detta? Jag kan i stort sett ingenting om sånt här... så jag är verkligen tacksam för hjälp.

Sätt Telia-routern först och ring till support och be dem att brygga den. Sen kopplar du in din router på en port och tv på en annan. Lycka till!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Hedersmedlem

Du har gjort helt felaktiga antaganden.

Telia levererar sina tjänster på olika VLAN. Normala nätverksprodukter hanterar default VLAN som normalt innehåller internet, men struntar i de andra som innehåller IPTV och telefoni.

Pdf'en beskriver en tjänstefördelare som delar ut olika tjänster på olika portar. Du kan använda din router till dina datorer, men TV'n måste du tappa ur ifrån samma port som tidigare på tjänstefördelaren.

Det finns några alternativa lösningar. Om du vill överföra IPTV trådlöst bör du nog kontakta Telia för att köpa deras lösning för det. Det finns även routers som kan hantera IPTV, men ingen av dem hanterar att dela ut det trådlöst.

Edit: Det du kan prova är att koppla in homepluggen till den port på tjänstefördelaren som visas i pdf'en samt andra änden till TV-boxen. Det kan eventuellt funka. Routern kopplar du i den port som levererar internet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av croceus:

Min ambition var att koppla in den nya routern för att få ett bra trådlöst nätverk hemma. Det fungerar prima. Köpte en TP-Link Archer C9. För att få internet till min tv-box, som inte hanterar Wifi köpte jag en homeplug av modell TP-Link WA850RE. Den får internet och fungerar prima kopplad till datorn. Problemet är att tv-boxen inte alls vill fungera... jag misstänker att det beror på att den gamla routern är någon slags kombinationsmodell från Telia som har stöd för IP-tv.

Se här: http://www.gfef.net/InstallDigtv_natverk_web.pdf

Jag har förstått att jag kan använda min nya router som brygga för att fortfarande ha kvar den trådlösa funktionaliteten... hur gör jag detta? Jag kan i stort sett ingenting om sånt här... så jag är verkligen tacksam för hjälp.

Först måste du ringa till telia och be dem brygga routern du fick från dem, sedan ställa in routern rätt. Dessutom kräver telias boxer vara inkopplad på rätt uttag i routern. det är en jäkla historia och det lättaste är att dra en cat6 kabel från routern du fick av telia för TVn, och enbart brygga den för att kunna koppla in din nya router.

Vill du slippa dra en sladd så finns dessa fina.
https://www.telia.se/privat/support/info/koppla-in-telia-digi...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joeldeluxe:

Sätt Telia-routern först och ring till support och be dem att brygga den. Sen kopplar du in din router på en port och tv på en annan. Lycka till!

Skrivet av moonblase:

Först måste du ringa till telia och be dem brygga routern du fick från dem, sedan ställa in routern rätt. Dessutom kräver telias boxer vara inkopplad på rätt uttag i routern. det är en jäkla historia och det lättaste är att dra en cat6 kabel från routern du fick av telia för TVn, och enbart brygga den för att kunna koppla in din nya router.

Vill du slippa dra en sladd så finns dessa fina.
https://www.telia.se/privat/support/info/koppla-in-telia-digi...

Kollar ni ens i pdf'en? Det är inte en Smart.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av croceus:

Min ambition var att koppla in den nya routern för att få ett bra trådlöst nätverk hemma. Det fungerar prima. Köpte en TP-Link Archer C9. För att få internet till min tv-box, som inte hanterar Wifi köpte jag en homeplug av modell TP-Link WA850RE. Den får internet och fungerar prima kopplad till datorn. Problemet är att tv-boxen inte alls vill fungera... jag misstänker att det beror på att den gamla routern är någon slags kombinationsmodell från Telia som har stöd för IP-tv.

Se här: http://www.gfef.net/InstallDigtv_natverk_web.pdf

Jag har förstått att jag kan använda min nya router som brygga för att fortfarande ha kvar den trådlösa funktionaliteten... hur gör jag detta? Jag kan i stort sett ingenting om sånt här... så jag är verkligen tacksam för hjälp.

Njae, du kan använda din gamla router från Telia i bryggat läge, antingen genom att ringa Telia eller brygga den via Telias app. Då sätter du den först, och plockar ut tv från den. Problemet är att du då inte kan koppla både internet och tv i samma nät. Iofs räcker det säkert att du kör tv på din homeplug, som du sätter i routern från Telia. Din nya router kopplar du efter Telias, och kör allt wifi via den. Det är efter bryggningen avslaget i Telias.
Edit, är det så att du inte har någon router alls sedan tidigare utan endast en bredbandsswitch så ska inget routas, utan då skickar du in din homeplug i den porten du har för tv, och din nya router i porten för bredband.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kollar ni ens i pdf'en? Det är inte en Smart.

ja och det är ju inte så att vi har den digitalboxen hemma och har fått krångla för att få igång den...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av croceus:

Min ambition var att koppla in den nya routern för att få ett bra trådlöst nätverk hemma. Det fungerar prima. Köpte en TP-Link Archer C9. För att få internet till min tv-box, som inte hanterar Wifi köpte jag en homeplug av modell TP-Link WA850RE. Den får internet och fungerar prima kopplad till datorn. Problemet är att tv-boxen inte alls vill fungera... jag misstänker att det beror på att den gamla routern är någon slags kombinationsmodell från Telia som har stöd för IP-tv.

Se här: http://www.gfef.net/InstallDigtv_natverk_web.pdf

Jag har förstått att jag kan använda min nya router som brygga för att fortfarande ha kvar den trådlösa funktionaliteten... hur gör jag detta? Jag kan i stort sett ingenting om sånt här... så jag är verkligen tacksam för hjälp.

Det är inte en router du har från telia utan det dom kallar "bredbandsswitch", Om du har Telias ipTv skall den kopplas i det gula uttaget i den och inte via din egna router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av croceus:

Min ambition var att koppla in den nya routern för att få ett bra trådlöst nätverk hemma. Det fungerar prima. Köpte en TP-Link Archer C9. För att få internet till min tv-box, som inte hanterar Wifi köpte jag en homeplug av modell TP-Link WA850RE. Den får internet och fungerar prima kopplad till datorn. Problemet är att tv-boxen inte alls vill fungera... jag misstänker att det beror på att den gamla routern är någon slags kombinationsmodell från Telia som har stöd för IP-tv.

Se här: http://www.gfef.net/InstallDigtv_natverk_web.pdf

Jag har förstått att jag kan använda min nya router som brygga för att fortfarande ha kvar den trådlösa funktionaliteten... hur gör jag detta? Jag kan i stort sett ingenting om sånt här... så jag är verkligen tacksam för hjälp.

Du har tyvärr gått i samma fälla som många andra, du försöker fixa till bra wifi genom att byta router. Men router och wifi är inte samma sak, dålig wifi löser man mha accesspunkter inte genom en router.

Enklaste lösningen för dig är att behålla Telias router och komplettera den med en eller flera accesspunkter. Du kan konfigurera om din Archer till accesspunkt. Din TV kommer funka via homeplug om homepluggen är ansluten till Telias router.