Permalänk
Medlem

Det snålaste ni upplevt?

Inspirerad av en tråd på ett annat forum som var rätt underhållande tänkte jag fråga Sweclockers samlade expertis om särskilt snåla människor eller upplevelser ni stött på under årens lopp.

På rak arm kommer jag själv på en klasskamrat som jag för flera år sedan köpte ett datorchassi av. När transaktionen väl ägt rum märkte jag att skruvarna som säkrar sidoplåten saknades, vilket jag påpekade för kamraten. Han hade lyckats slarva bort dessa, men hittade ett par andra som passade.

Några dagar senare i skolan påpekade han dock att han inte kände sig riktigt nöjd över affären och att han ville ha fem kronor styck för skruvarna, eftersom de jag fick egentligen inte hörde till chassit.

Samma person var även med på en skidresa runt tio personer åkte på. Jag lyckades med konststycket att få med mig fel bankomatkort och hade första kvällen inga pengar att köpa mat för, i väntan på att min flickvän skulle föra över pengar till det andra kontot. Denna "vän" erbjöd sig dock snabbt att låna mig pengar för middagen. När han nästa dag skulle få tillbaka den dryga hundralappen kom anledningen till hans snabba uppoffring fram – han skulle ha 20% i ränta. Ingen jag har spenderat tid med efter det.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

En bil jag köpte hade såpavatten istället för spolarvätska.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

jag arbetar i en livsmedelsbutik, svårt att välja ut något specifikt
Ibland vill man bara säga åt folk att leva lite

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

En bekant till mig köpte en beg bil för ca 170.000. Bak i bagageluckan låg en varningstriangel... Denna ingick bestämt inte....

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Sakerhetsdeta...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Drog till en restaurang med ett par klasskamrater - stället tog endast emot kort och priset (lunchbuffén) låg på 95kr. En av klasskamraterna hade inte med sig sitt kort så jag erbjöd mig att betala för honom om han gav mig kontant, vilket han gjorde med en hundralapp.

Nästa dag på skolan:
- Var är mina pengar?
- Va..?
- Ja...? Fem kronor från igår!

Rätt ska vara rätt men för i helvete
edit: bör tilläggas att jag helt enkelt hade glömt bort "skulden" då den var så låg...

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk
Avstängd

Kommunens kvitto system på 90 talet... (Jobbade åt kommunen när jag var yngre) Troligen det mest dumsnåla och korkade, näst efter försäkringskassans, jag någonsin stött på varken förr eller senare...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Mix0r:

Drog till en restaurang med ett par klasskamrater - stället tog endast emot kort och priset (lunchbuffén) låg på 95kr. En av klasskamraterna hade inte med sig sitt kort så jag erbjöd mig att betala för honom om han gav mig kontant, vilket han gjorde med en hundralapp.

Nästa dag på skolan:
- Var är mina pengar?
- Va..?
- Ja...? Fem kronor från igår!

Rätt ska vara rätt men för i helvete

De vare snålaste jag hört på länge, låter som Ove i solsidan, dom kanske är släkt.

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Avstängd

Jag brukar alltid betala tillbaka småpengar när jag själv har lånat, det är en principfråga. (även om jag nog skulle skita i om kompisar jämnar av).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

En gammal kollega insåg att bilen drog mer soppa ifall den var tyngre.
Eftersom han hade en pendlarbil rev han ur all onördig inredning.
-alla dörrsidor / paneler
-mitt konsolen
-alla andra säten
Han började även att tanka bilen halvfull varje gång.
Herregud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

De vare snålaste jag hört på länge, låter som Ove i solsidan, dom kanske är släkt.

Mjo, chockad blev man... de flesta hade väl skitit i den lilla skillnaden som ett "tack för hjälpen" men men

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk

Jag o två vänner skulle åka iväg till ett ställe jag och person 2 hade kört de senaste gångerna, så vi sa till person 3 den här gången får du köra och det gick person3 med på. Sedan på morgonen så kom Person3 gående till person 2shus som jag sovit över hos (jag bor en bit bort) och vi undrade vart Person3 ställt bilen men tänkte inte mer på det Person3 hade la ställt den runt hörnet tänkte vi. Vi tog en kaffe, och sedan när vi tre gick ut så gick han till förarplatsen på person 2s bil och sa något i stil med " ger du mig nycklarna ". Person3 hade alltså tänkt använda person 2s bil för att köra på sin tur...

(blev kanske rörigt berättat men hoppas ni förstår)

Skrivet av Mix0r:

Drog till en restaurang med ett par klasskamrater - stället tog endast emot kort och priset (lunchbuffén) låg på 95kr. En av klasskamraterna hade inte med sig sitt kort så jag erbjöd mig att betala för honom om han gav mig kontant, vilket han gjorde med en hundralapp.

Nästa dag på skolan:
- Var är mina pengar?
- Va..?
- Ja...? Fem kronor från igår!

Rätt ska vara rätt men för i helvete

Alltid bäst att betala tillbaka även om det bara är 5kr, går ju alltid vända på det att du tog ut en avgift på 5% för att hjälpa honom. När personen berättar om det så framstår du som den snåle istället

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tompanhuhu:

En gammal kollega insåg att bilen drog mer soppa ifall den var tyngre.
Eftersom han hade en pendlarbil rev han ur all onördig inredning.
-alla dörrsidor / paneler
-mitt konsolen
-alla andra säten
Han började även att tanka bilen halvfull varje gång.
Herregud.

Skillnaden på att vara ekonomisk eller att klassas som snål är i många fall trådsmal... men inte i det här fallet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Skillnaden på att vara ekonomisk eller att klassas som snål är i många fall trådsmal... men inte i det här fallet

Hahahaha kunde inte sagt det bättre själv

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja nominera ca 98% av alla dom på mitt jobb.

Vi får lunch på jobbet. Den består mest av någon slags pastasallad och sen bröd med olika pålägg och juice osv. Ganska slimmad lunch men bra om man vill banta :).

Jag och 2 andra brukar därför gå ut o äta 1-2 ggr i veckan så att vi får rejäl mat. Ibland tar vi med oss denna till jobbet o käkar där. Genast är det en massa gamar framme o påpekar hur gott det ser, och om dom kan få smaka osv. Nu är det egentligen inte dessa jag stör mig på. Utan alla andra som går runt o gnäller på den tråkiga lunchen. VARJE. DAG. Gnälls det inte innan lunchen, så gnälls det efter och gärna däremellan samt när vi äter. Inte en enda gång har jag sett någon bortsett från vårt lilla gäng gå ut o äta. Dom sitter hellre o gnäller o äter samma tråkiga mat varje dag. Bara för att spara lite pengar.

Tilläggas bör också att de flesta tjänar rätt bra. Så det är inga fattiglappar vi pratar om. Bara snåla jävlar.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Hedersmedlem

Gäller inte pengar men passar rätt bra ändå. Spelar frågesportspel med en annan person.

"Vad kallas trafikskyltarna som är runda och har blå grund?"
"Påbudsskyltar?"

Fick inte rätt för detta. Svaret skulle enligt kortet vara påbudsmärken.

Lite kul i efterhand ändå men ja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Jag skulle vilja nominera ca 98% av alla dom på mitt jobb.

Vi får lunch på jobbet. Den består mest av någon slags pastasallad och sen bröd med olika pålägg och juice osv. Ganska slimmad lunch men bra om man vill banta :).

Jag och 2 andra brukar därför gå ut o äta 1-2 ggr i veckan så att vi får rejäl mat. Ibland tar vi med oss denna till jobbet o käkar där. Genast är det en massa gamar framme o påpekar hur gott det ser, och om dom kan få smaka osv. Nu är det egentligen inte dessa jag stör mig på. Utan alla andra som går runt o gnäller på den tråkiga lunchen. VARJE. DAG. Gnälls det inte innan lunchen, så gnälls det efter och gärna däremellan samt när vi äter. Inte en enda gång har jag sett någon bortsett från vårt lilla gäng gå ut o äta. Dom sitter hellre o gnäller o äter samma tråkiga mat varje dag. Bara för att spara lite pengar.

Tilläggas bör också att de flesta tjänar rätt bra. Så det är inga fattiglappar vi pratar om. Bara snåla jävlar.

På mitt jobb tar man med sig egen mat. Eller så finns de och köpa. (butiksanställd). Butiken bjuder på kaffe och frukt. Folk borde vara mer glada för att dom faktiskt får gratis lunch. Helt sjukt!

Jag själv har blivit flitig på att ta med mig lunchlåda. De är både billigare och bättre än tex en fryst portion från butiken.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tompanhuhu:

En gammal kollega insåg att bilen drog mer soppa ifall den var tyngre.
Eftersom han hade en pendlarbil rev han ur all onördig inredning.
-alla dörrsidor / paneler
-mitt konsolen
-alla andra säten
Han började även att tanka bilen halvfull varje gång.
Herregud.

Han kunde sagt att han trimmade bilen genom att lätta den, folk betalar ju hundratusentals kronor för det om de köper en sportbil utan öppningsbara fönster och ljudisolering....

Jag är snål och köper mat efter säsong och vad som är billigt och slänger inget, det gör också att maten kan bli ganska varierad och "udda" ibland och ganska nyttig men det kan ta tid att laga till den ibland.

På gymnasiet var det en som förklarade varför han kom för sent med att han inte hade råd att komma i tid eftersom batteriet i väckarklockan hade tagit slut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Åkte taxi en hel dag i Bangkok och efter resan skulle han ha betalt för tullarna vi åkt igenom
Fast det skulle ingå, blev lite lack och började tjafsa , slutade med att han åkte. I efterhand
Kanske han kunde fått de 12kr extra han ville ha 😂 Men skyller på alkoholen och valutaomvandlingen .

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem

Jag vet inte alltså... Kanske jag själv som ibland, varannan var tredje vecka sisådär, tar med en korv med ärtsoppa till lunch istället för att köpa lunch för 65 kr i lunchrestaurangen?

En annan fördel med ärtsoppan utöver att det är billigt är att det är så få kalorier att en chipsmiddag (t.ex.) blir rimligare på en dags kaloribudget.

Permalänk
Inaktiv

Jag vet så extremt många där snålheten har gått över till att de gör saker som mer räknar som brottsliga. Och jag skulle ej kalla dem för snåla utan snikna.

T.ex. en välbärgad kamrat som när alla köper dagens inte har råd, så han går till sallads och brödbuffen och äter istället, för där är det gratis att äta när man äter med de som har köpt dagens säger han.
Gissa om jag tar med honom ut och äta något mer?

Jag kände flera som aldrig duschade hemma, köpte eget toalettpapper, tvål, lampor etc för sånt finns gratis att plocka/utföra på vissa ställen. Detsamma gällde allt som datorer tidningar etc, ingen meng att köpa allt när biblioteken ger dem allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

jag arbetar i en livsmedelsbutik, svårt att välja ut något specifikt
Ibland vill man bara säga åt folk att leva lite

I egenskap av "trogen" Coop-kund så tar jag alla tillfällen jag får för att spara in, även om det är småkronor. Men det är mest en personlig strid mot kedjan sen de bytte till detta värdelösa "poängsystem".

Skrivet av Zpnk:

Skillnaden på att vara ekonomisk eller att klassas som snål är i många fall trådsmal... men inte i det här fallet

Jag har historier om en vän som alltid försöker rättfärdiga sig med att vara "ekonomisk" och inte snål. Jag har många historier, men då jag tror han följer mig på forumet så vet jag inte hur mycket jag vågar berätta.

Han tar i beräkningen vad det kostar med "reservdelar" till en dammsugare för under 2k, när han ska välja.

Han kan bråka om att det kostar 5:- extra för att få extra sås istället för sallad till pizzan.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompanhuhu:

En gammal kollega insåg att bilen drog mer soppa ifall den var tyngre.
Eftersom han hade en pendlarbil rev han ur all onördig inredning.
-alla dörrsidor / paneler
-mitt konsolen
-alla andra säten
Han började även att tanka bilen halvfull varje gång.
Herregud.

Kanske drar något mindre om man tankar halvfull, men har han tänkt på att motorn lär gå sönder snabbare? Kondens och större del vatten i bensinen.. Inte speciellt ekonomiskt alls egentligen Men resten var rätt smart om man är riktigt snål

OnT: Hade en kompis när jag var yngre som var riktigt snål. Varje gång vi handlade godis skulle han bestämt riva av toppen på godispåsen för den "väger onödigt mycket" och det var inget han ville betala för.. Inte en person som jag umgås med längre.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd

Kanske han sparade hälften av summan det kostade att köra två gånger till bensinstationen då, alltid något.
Kom också att tänka på dessa gamla 70s banracingbilar, de var lättade på allt sådant och kostade skjortan jämfört med standardmodellerna när de kom...

Snålaste, tjaa, var nog när jag gick i lågstadiet och sålde en karamellstång till min lillasyster för tio kronor, vilket var typ en hel påse godis på den tiden (nåja, men en halv i allafall...) och karamellstången hade jag fått gratis på karamellfabriken för att den var feltillverkad...
(skämdes dock över det senare och hade dålig samvete... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag och 2 kompisar skulle hyra film på de glada 90 talet i en videobutik. Vi brukade aldrig hålla koll på vem som hyrde filmen utan de flesta av oss tänkte att de jämnar ut sig i slutändan.
Men när vi kom fram till kassan så skulle vi dela beloppet på 3 personer. Dvs 40kr/3. Och eftersom de inte går jämt ut och vi tog de på hans kundkort den gången så tyckte han att han skulle betala 13kr och vi andra två skulle betala 13.50kr var...
Vi gick iofs i skolan då men ändå.

Samma kompis har senare i vuxen ålder även tjatat på en annan över 10kr som han betalde för en läsk åt en annan i flera veckor. Den andre tyckte mest de var kul o jäklas så han vägrade helt enkelt betala.

Han hade även lånat 500kr av mig en gång. Så sa han "jag är ju skyldig dig pengar" och gav mig 5kr och sa "då är de 495kr nu" sa jag vill inte ha en 5a och gav tillbaka den. Då gav han mig den en gång till o sa de var 490kr nu...
Han sa försökte även skriva över skulden från en annan kompis till mig, genom att säga att den andre vännen är skyldig honom 100kr så han får ge de till mig ist så är han bara skyldig mig 390kr nu.

Även samma person hade en gemensam vän som sov över hos honom en helg. När vännen som sov över på lördagen öppnar kylen och tar ett glas läsk innan värden har vaknat så blir han sen jätte arg för den hade han tänkt spara till söndagskvällen och tvingar den långväga resande vännen att gå till affären o köpa en ny läsk. Den blir ju förstörd då den tappar lite kolsyra nämligen...
Han sov hos mig alla gånger efter de sen.

Alla de nedre fallen har varit i vuxen ålder när vi alla har arbete o egna boende.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så jävla glad att folket i mitt kompisgäng är som mig själv. Har nån inte pengar så bjuds det - jämnar alltid ut sig i slutändan.

Värsta jag hört var när drugan var iväg på helg med ett av sina kompisgäng. Lånad stuga med eget kök så de lagade den mesta maten själva. Pga lite olika allergier och annat trans så åt i te alla exakt samma mat och tro fan om inte en plockade fram papper och penna på söndagen då det var dags att åka hem - för att räkna ut vad alla var skyldiga varandra. Så istället för att alla bara splittade matkostnaden rakt av så var de nere på enkronor för att få det rättvist...

Sista gången frugan åkte med DET gänget...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunkaboy86:

De vare snålaste jag hört på länge, låter som Ove i solsidan, dom kanske är släkt.

Menar du den som skrev inlägget eller dennes klasskompis?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tompanhuhu:

Han började även att tanka bilen halvfull varje gång.

Låter som Alan Harper i 2 1/2 män.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

HP servrar - ilo fungerar bara 30 sek efter post på en server för 80 000:-
Det är fan det värsta.

Permalänk
Skrivet av videopac:

Menar du den som skrev inlägget eller dennes klasskompis?

Haha båda två xD

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm