Permalänk
Medlem

Hur gjorde ni med erat fiber?

Jag bor i en by ganska långt ifrån civilisationen. Kommunen ville inte investera i fiber till oss så vi skapade en egen ekonomisk förening. Från början verkade allt guld och gröna skogar. Detta drog igång i Januari 2015.

Kommunikationen med de som sitter i styrelsen till alla andra har varit otroligt dåligt. I November 2016 begärde föreningen förskottsbetalning på 10k, detta fick vi veta tre veckor innan det skulle vara betalt. Men det var ju i princip bara att betala och se glad ut. Det stod även i det här brevet att resterande 10k skulle betalas hösten 2017 (när allt var klart).

I Februari i år fick jag ett mejl om att grävning skulle påbörjas vecka 6. Vilket det också gjorde. De tror att fibret kommer vara installerat och klart Juni/Juli. Nu till själva dilemmat, i mejlet stod det dessutom att "Vi kommer kontakta er snarast om slutbetalning". För några dagar sen fick vi ett brev på posten där det stod att resterande 10k ska vara betalda senast 31 mars. En slutbetalning betyder väl att man betalar när att är installerat och klart?

Företaget som gräver åt oss har även grävt åt en närliggande by, och där betalade dem först ett förskott och sen slutbetalningen när fibret var installerat och klart.

Såhär står det i brevet vi fick för några dagar sedan :
"Planeringen har pågått under en tid, fakturorna har börjat komma. Vi måste ha pengar och betala dem under hand annars avstannar arbetet"

Dessutom vill föreningen ha 1000kr/år plus moms för nån form av driftkostnad. Notera dock att vi är 75 hushåll vilket blir 75.000 om året, är det någon annan här som fått betala såna summor för "driftkostnad"?

Jag personligen är dum nog att inte bry mig, jag betalar lätt 10k nu och 1k om året för att slippa ADSL. Men jag finansierar inte det här själv utan jag och min far betalar halva var, men han känner sig lurad och vill inte betala något mer förrns fibret är installerat och klart, för så har alla andra enligt honom gjort.

Därför vänder jag mig till er, för att få höra hur det gått till med erat fiber samt att jag kanske kan bli lite klokare. Blir vi lurade eller går det till såhär?

Visa signatur

Intel i7 4770k 3,5 GHz / MSI Z97-G43 GAMING / GeForce GTX 760 4GB / 16 gig Kingston Beast Series / SteelSeries m800 Apex / Steelseries Rival / Steelseries v2 Siberia / Steelseries Qck+ NIP edition / Acer 24 Predator GN246HLBbid 144Hz Gaming / BenQ LED 24" / Acer 20"

Permalänk
Medlem

Vi skrev under ett bindande avtal men betalade inte en sekin förrän det var installerat och testkört. Sedan kostar det 49:-/mån för nöjet att ha fiber i huset. Bor dock mitt i en förort, inte ute på vischan.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Det ska väl stå i avtalet vad som gäller. Den punkten lär ni väl inte ha missat hur mycket ska kosta? Allt ska ju vara klart innan man gör avtal och skriver på dem. Verkar som att pengarna har försvunnit eller något har blivit dyrare så de inte räcker till? Kan ju vara bra att läsa den biten omgående. Nån typ av underhållskostnad ska det väl vara ifall något går sönder så ni behöver ta dig en brävare eller eltel som fixar det åt er. Sen kan man ju diskutera hurvida 75k /år är bra eller inte.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Det ska väl stå i avtalet vad som gäller. Den punkten lär ni väl inte ha missat hur mycket ska kosta? Allt ska ju vara klart innan man gör avtal och skriver på dem. Verkar som att pengarna har försvunnit eller något har blivit dyrare så de inte räcker till? Kan ju vara bra att läsa den biten omgående. Nån typ av underhållskostnad ska det väl vara ifall något går sönder så ni behöver ta dig en brävare eller eltel som fixar det åt er. Sen kan man ju diskutera hurvida 75k /år är bra eller inte.

Saken var den att väldigt få saker var "klart" innan vi skrev på avtal. De visste inte exakt hur mycket det skulle kosta, bara att kostnaden skulle understiga 20k, de visste inte heller vilket företag som skulle gräva. En granne till mig äger två åkrar som de kommer gräva över, de har inte ens frågat honom om tillåtelse att de gräva över hans mark, utan bara tagit för givet att de är ok och gjort upp en plan. Känns så jävla oseriöst alltihop faktiskt. Ska kika om jag kan hitta avtalet någonstans.

Visa signatur

Intel i7 4770k 3,5 GHz / MSI Z97-G43 GAMING / GeForce GTX 760 4GB / 16 gig Kingston Beast Series / SteelSeries m800 Apex / Steelseries Rival / Steelseries v2 Siberia / Steelseries Qck+ NIP edition / Acer 24 Predator GN246HLBbid 144Hz Gaming / BenQ LED 24" / Acer 20"

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliiin:

Saken var den att väldigt få saker var "klart" innan vi skrev på avtal. De visste inte exakt hur mycket det skulle kosta, bara att kostnaden skulle understiga 20k, de visste inte heller vilket företag som skulle gräva. En granne till mig äger två åkrar som de kommer gräva över, de har inte ens frågat honom om tillåtelse att de gräva över hans mark, utan bara tagit för givet att de är ok och gjort upp en plan. Känns så jävla oseriöst alltihop faktiskt. Ska kika om jag kan hitta avtalet någonstans.

Ja det låter lite kalle anka. Har ni otur så säger han med marken nej så är ni körda Dvs blir mycket dyrare att gräva runt. Det kanske vore dags för ett möte och ta upp en del saker?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Ja det låter lite kalle anka. Har ni otur så säger han med marken nej så är ni körda Dvs blir mycket dyrare att gräva runt. Det kanske vore dags för ett möte och ta upp en del saker?

Ja, verkligen.

Känner honom personligen och han ska också gräva in fiber så han vill väl inte sätta käppar i hjulen för alla andra, men jag tycker de är rätt illa att man inte kollar upp det med honom ändå. Bara för att han själv ska ha fiber så kan man väl inte ta för givet att han vill få sina åkrar förstörda.

Ja, det vore på tiden.

Visa signatur

Intel i7 4770k 3,5 GHz / MSI Z97-G43 GAMING / GeForce GTX 760 4GB / 16 gig Kingston Beast Series / SteelSeries m800 Apex / Steelseries Rival / Steelseries v2 Siberia / Steelseries Qck+ NIP edition / Acer 24 Predator GN246HLBbid 144Hz Gaming / BenQ LED 24" / Acer 20"

Permalänk
Medlem

Betalade 20" för att få det till tomten och installerat. Bor långt ut i skogen! 100kr om året för medlemskap i föreningen! 1000 + moms låter ju liiiite mycket tycker jag! Begär ett möte och låt styrelsen motivera den kostnaden!

Visa signatur

AMD 955BE @ 3,6ghz. MSI 790FX GD70. 6gb OCZ platinum. OS OCZ-VERTEX ATA Device SSD. 500gb WD black. Zalman 750w. R9 390 Vapor x.

I7 6700K. Noctua NH-U9B SE2. Gigabyte Z170 Gaming K3. Samsung Evo 500gb. Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB. Kingston HyperX 32GB. Corsair RM750x. Vega 64 Nitro.

Ryzen 7 5800X. PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate, Phanteks Revolt. Pro 1000W. Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB. be quiet! Pure Rock 2.Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX. Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliiin:

Ja, verkligen.

Känner honom personligen och han ska också gräva in fiber så han vill väl inte sätta käppar i hjulen för alla andra, men jag tycker de är rätt illa att man inte kollar upp det med honom ändå. Bara för att han själv ska ha fiber så kan man väl inte ta för givet att han vill få sina åkrar förstörda.

Ja, det vore på tiden.

Personen som äger åkrarna kan inte neka föreningen att gräva genom dom, det kallas för ledningsrätt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ledningsr%C3%A4ttslagen

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wh1spY:

Personen som äger åkrarna kan inte neka föreningen att gräva genom dom, det kallas för ledningsrätt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ledningsr%C3%A4ttslagen

OT men att få ledningsrätt är inte helt lätt, är en process som drar ut på tiden ganska mycket och är dte t.ex åkermark som är någons levebröd så blir dte med stor sannolikhet nekat ändå, då det påverkar ägaren negativt.

Permalänk
Medlem

@Wh1spY: Dethär med ledningsrätt har varit upp i någon annan tråd... Det är långt ifrån en självklarhet..

Ledningsrättslagen, ledningsrättslag (1973:1144) är en svensk lag som ger rätt för juridiska personer som redan har ledning i fastighet, att dra ledningar genom fastigheter. Med ledning menas samtliga former, såväl data- och telekommunikationsledning som vatten- och avloppsledningar. Ledningsrätt kan även användas för att placera ut andra typer av kommunikationsanläggningar, till exempel basstationer för mobiltelefoni. Härvid kan ledningsrätt begäras både på fastighet såväl som byggnad. (Från wikipedia länken du postade)

Det markerade utgör problematiken. Har föreningen en befintlig ledning över marken? Om Nej, varsågod att ställ dig i kö för att få ett beslut..

Vi har säkert något liknande i Finland, som ledningsrätt.. Personligen hade vi inga problem när vi drog in fiber. På samma sätt som vi har lokala företag som sköter om vatten/El. Mycket lättare att komma överens med företagen, när de vet att man träffar på dem på bensinstationen allt som oftast. Betydligt värre med Sonera alltså Telia i Sverige...

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Vart bara nyfiken! 72 ST betyder att ni kör äntligen gpon eller 2 ST fiber switchar,
När väll fibern är lagd så finns det nästan inget underhåll så 72k i månaden lätt lite galet,
Är det Skanova ni avtalat med för (uttrycker mig slarvigt nu)backbone? Det kan kosta en bra slant från bötjan!
Vilken operatör har ni avtalat med för access?

Permalänk
Administrativ avgift

@eliiin: vi gjorde såhär:

Intresseanmälan , förening , summa tog anbud sedan var priset satt , grävning och inblås 6000kr , sedan installation 4000kr. Vi valde sedan att sälja fiberunderhållet till Telia så de äger rätten till ledningarna vilket ger billigaste Abb via dom men man kan välja annat. Lite win win scenario vi fick tillbaka 2k pga bidrag

Det med åker tomt osv skickades avtal ut innan , jag själv var med som ^abonnemangs rådgivare ^

1k/år lätt mycket skulle säga 3-400kr är rimligare.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

OT men att få ledningsrätt är inte helt lätt, är en process som drar ut på tiden ganska mycket och är dte t.ex åkermark som är någons levebröd så blir dte med stor sannolikhet nekat ändå, då det påverkar ägaren negativt.

Ledningsrätten finns till för att man inte ska kunna förhindra viktig bebyggelse av nät så som vatten, el, bredband. Markägaren får ekonomisk ersättning för "skadan" som blir på marken när man är där och gräver, är man oense om ersättningen så går lantmäteriet in och beslutar om ersättningens storlek. De kan också bestämma att man får dra ledningar trots att markägaren motsäger sig detta.

Men det är klart, det är aldrig någon självklarhet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliiin:

Ja, verkligen.

Känner honom personligen och han ska också gräva in fiber så han vill väl inte sätta käppar i hjulen för alla andra, men jag tycker de är rätt illa att man inte kollar upp det med honom ändå. Bara för att han själv ska ha fiber så kan man väl inte ta för givet att han vill få sina åkrar förstörda.

Ja, det vore på tiden.

De flesta fiberföreningar på landsbygden lider av samma problem som alla vägföreningar, båtföreningar, brf:er etc. Det krävs alltid en styrelse, men det är sällan många som ids ställa upp. Vanligtvis kommer endast styrelsen och de närmast sörjande på årsmötena och bristen på intresse leder till att de diskuterar saker internt istället för att rådfråga medlemmarna. Föreningarna startas upp av någon eldsjäl som dragit igång projektet, denne blir sedan flankerad av en brokig skara individer som inte nödvändigtvis har några som helst kvalifikationer eller realistiska planer för hur projektet skall slutföras.

I en fiberförening är det inte ovanligt att styrelsen välljer att leja ut mer eller mindre hela jobbet. Antalet entreprenörer som är villiga att ta sig an jobbet beror på var i landet man befinner sig, men rent generellt är väldigt många firmor upptagna med diverse kommunprojekt just nu och har full beläggning de närmsta 2-3 åren. Har man otur har styrelsen inte skickat ut ett tillräckligt detaljerat frågeunderlag och då får man givetvis inte lika seriösa svar. Går man enbart på pris blir slutnotan i princip alltid mycket dyrare än de första "skönhetskalkylerna", eftersom orimligt lågt pris = massor av friskrivningar och finstilta klausuler. Då slutar det förr eller senare med att föreningen måste hämta in mer kapital från medlemmarna.

I stadsmiljö är det oftast kommunen som handlar upp kontrakten och då försöker man locka fastighetsägarna med "förbokningsrabatt". Så betalning kan i vissa fall ske up front eller uppdelat i två etapper, med slutbetalning först efter att utrustningen är på plats i kåken. Jag har aldrig hört talas om en fiberförening där man inte betalar förrän arbetet är utfört. Ingen seriös entreprenör skulle ta ett jobb från en förening som kräver att få betala i efterskott. Det finns ju ingen historik och ingen likviditet att luta sig mot, i värsta fall gör man hela jobbet och när man är klar har föreningen lagt ner sin verksamhet.

När det handlar om landsbygd är det i de flesta fall 100% privatägd mark entreprenören måste gräva i för att dra kanalisation. Den genaste vägen är inte nödvändigtvis den billigaste, eftersom det kan bli en dyr affär att fixa alla servitut som krävs från markägarna, såvida dessa inte har blivit informerade i ett tidigt skede och godkänt jobbet på förhand utan knussel. Även om Lantmäteriet skulle tvinga markägaren att låta kanalisationen gå genom dennes mark kan ett sådant beslut dra ut på tiden, vilket inte sällan leder till merkostnade för föreningen eftersom det stoppar upp arbetet för entreprenören (som garanterat har rätt att kräva ersättning vi arbetsstopp). Det första styrelsen borde ha gjort är att ha kollat om det fanns någon lokal markägare med grävare/traktor som kunde tänka sig att dika markarbetena för en rimlig ersättning. Sedan skulle de ha begärt ut en lista på alla aktiva servitut som finns inom de områden som kan bli aktuella för kanalisation. Då hade de vetat vilka berörda markägare som de behövde kontakta för att presentera föreningens planer och önskemål. Har man tur kanske markägarna har intresse av att gå med i föreningen och vips så har man förvandlat en sannolik utgift till en potentiell intäkt

I fallet med din granne kommer det förr eller senare landa i hur pass givmild han väljer att vara. Hade det varit min mark hade jag blivit heligt förbannad om det plötsligt dök upp en fiberförening som beslutade saker över mitt huvud och helt sonika struntade i huruvida jag hade intresse av att ge dem servitut för att dra ledningar genom min mark. En sådan styrelse hade fått betala dyrt, det kan jag lova! Fiber ligger ofta relativt nära marknivå och beroende på vad grannen nyttjar sin mark till kan det ju ställa till med problem för honom vid plogningsarbeten etc om kanalisationen inte har tagit hänsyn till att marken brukas på ett sådant sätt. Det är därför jag anser att det oftast är bättre att först räkna på vad det skulle kosta att lägga rören utanför brukad mark, t.ex. i diken. Markarbetena och själva installationen vid noderna är betydligt större utgifter än själva råmaterialet. Fibern är ju förhållandevis billig.

Summa summarum:

Jag rekommenderar dig att ringa och prata med ordföranden i fiberföreningen. Var ärlig och fråga vad de tillkommande kostnaderna beror på och efterfråga samtidigt en sammanställning av driftkostnaderna. Så länge som du inte är onödigt konfrontativ borde ju styrelsen bara bli glada över att en av förenignens medlemmar engagerar sig i frågan.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är svårt att säga om summorna är vettiga utan att veta detaljerna, 1000kr/året för drift verkar däremot högt om det handlar om att det ska gälla för alla år i framtiden, däremot så kan det ju vara motiverat om föreningen ska bygga upp en driftfond eller liknade men då gäller ju inte summan för evigt utan i början, föreningen ska troligen inte ha nått större kapital förutom anläggningen och en liten buffert för underhåll men det behövs knappast 1000kr/året per hushåll för det så be styrelsen specificera vad det handlar om.

Om det däremot handlar om nån form av grundläggande tjänster i nätet så kan det ju vara rimligt att betala 1000kr/år tex för tv och nån långsam internetåtkomst via gruppanslutning men det borde styrelsen informera om i så fall.
Driften av vårat nät kostar som jämförelse ca 200kr/år och hushåll och den kostnaden bakas in i kostnaden man betalar till tjänsteoperatören så den faktureras inte separat utan det gör tjänsteoperatören och nätdriftsoperatören upp om.

Ledningsrätt är en tvångsåtgärd så det tar tid att få ett beslut via lantmäteriet för det är en massa formalia för det eftersom det handlar om tvång, men ev kan man få tillgång till det via samarbete med nån som redan har ledningsrätt eller nått annat avtal.
Det trevligaste är ju om man har nån frivillig överenskommelse, vi skrev markavtal/servitut med alla medlemmar och ett par andra markägare som berördes och samordnade dessutom vissa arbeten med det lokala elnätsbolaget så att vi båda sparade ganska mycket genom att de tidigarelade en del arbeten då även de kunde räkna hem en besparing på samordningen.

Eftersom det främst drogs på åkermark så träffades även avtal om ersättning för skördeskador men arbetet organiserades även så att i princip inget kördes sönder på åkrarna utan de bitarna gjordes på höst, vinter och vår och spåren försvinner direkt när man harvar åkern efter grävjobben.

Grannbyarnas förening håller på plöja ner slang just nu, cyklade faktisk förbi platsen där de jobbar för stunden i eftermiddags och vårbruket har ju börjat nu men kabelplöjarna lär vara borta från åkrarna i tid, det går fort att köra på åkermark om man har koll på det som ev ligger i jorden som andra kablage och framförallt dräneringar, när vi byggde så kom vi som längst ca 800m på en dag.

Nu är det också så att jag kanske haft tur med hur jag bor och vilka grannar som är med i föreningen och var aktiva under bygget då vi hade med ett par storbönder, en bokföringsbyrå, advokater, kommunens VA chef och en som driver en grävmaskinsfirma, visserligen gjorde han inga jobb åt oss eftersom han inte har kabelplöjningsmaskiner men han håller faktiskt på ganska mycket med att gräva in bredband i tätbebyggt område.

Det som var bökigast administrativt var nog kontakterna med banverket då vi behövde passera en järnväg och även den första firman som skulle dra nätet, de hoppade av då de tyckte att vi var för små så då bestämde vi oss för att göra allt själva eftersom det fanns lämpliga kompetenser i föreningen.

Vi skulle också redan från början haft informatörer i föreningen, nu kom det efter ett tag men det gjorde verkligen gott, vi filtrerade info till och från styrelsen, sammanställde de frågor som dök upp från medlemmarna och skrev ut info från styrelsen så att de kunde hålla på med installationen och slapp ta hand om de upprepande frågor som ofta dök upp typ vad händer just nu och när är det klar...
Det kom också en massa frågor om annat som inte direkt berörde bredbandsinstalltionen som vi inte behövde ta till styrelsen, tex frågor om hur man bygger lan och tv/hembio, surfplattor och annat som berörde saker så att säga satt efter fiberomvandlaren.

Vi startade från början en blogg för info men gick över till att bara använda mail/sms och när det var viktig info så krävde vi att folk svarade på att de tagit del av den och de som inte svarade sände vi pappersbrev till.
Det arbetssättet funkade bra för oss och de som höll på med grävadministrationen slapp frågor om sånt de inte kunde och medlemmarna kunde ändå få svar på en massa frågor som inte direkt berörde installationen utan var av mer allmän och upprepande karaktär.
Vi skrev även ihop ett par brev med allmän info om nätverk, tv osv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpell:

Vart bara nyfiken! 72 ST betyder att ni kör äntligen gpon eller 2 ST fiber switchar,
När väll fibern är lagd så finns det nästan inget underhåll så 72k i månaden lätt lite galet,
Är det Skanova ni avtalat med för (uttrycker mig slarvigt nu)backbone? Det kan kosta en bra slant från bötjan!
Vilken operatör har ni avtalat med för access?

Vi har inte avtal med Skanova, och med operatör menar du ISP då eller? För de har det inte varit snack om ännu.
Jag vill inte riktigt skriva ut vilket företag det är som gräver åt oss, dels för att det sen är så enkelt att hitta föreningen jag snackar om. Och jag vill inte hänga ut någon om det sedan visar sig vara en miss i kommunikationen eller ett missförstånd.

Vill passa på att tacka för så många givande svar, har läst igenom allihopa noggrant och bildat mig en bättre uppfattning och blivit lite klokare, nu ska jag bara försöka förmedla allt det här för far min. Är lite orolig att det ska bli tjafs med föreningen så sitter vi med pissadsl resten av livet, det är verkligen det sista jag vill. Rent spontant känner jag att jag skulle kunna betala miljoner för att slippa skiten.

Visa signatur

Intel i7 4770k 3,5 GHz / MSI Z97-G43 GAMING / GeForce GTX 760 4GB / 16 gig Kingston Beast Series / SteelSeries m800 Apex / Steelseries Rival / Steelseries v2 Siberia / Steelseries Qck+ NIP edition / Acer 24 Predator GN246HLBbid 144Hz Gaming / BenQ LED 24" / Acer 20"

Permalänk
Medlem

@eliiin: ISP ja, jag menar inte fibern ni gräver inkom byn det löser man bäst själv ni bygger ett eget nät,
Utan jag menar det som kommer att gå från era switchar och ut mot internet , man måste ju ansluta sig imot internet på något sett äntligen via ISP eller via IX noder osv i regel brukar den fibern vara Skanova,stockab eller tele2(dock sålde typ 90% av sitt nät till Telenor) man kan även ansluta upp sig imot olika former av stadsnät,
Ni lär ju behöva 2 ST configurerade switchar cpe(konverter) i varje hem , antar även att ni gräver ner för singelmode fiber (lite dyrare men snabbare och drift säkrare än multimode)

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara skummat igenom tråden så jag får inleda med att be om ursäkt om jag svarar på något som redan är besvarat!

1000kr/år / 83,33kr/mån kan vara något hög men är inte en helt orimlig nätavgift för en fiberförening.
När vi i våran styrelse kollade vad andra föreningar har lagt sig på för kostnad så har spannet varit 40-100kr/mån.
Dock så har det visat sig att vissa av dom som har legat runt 100kr/mån har behövt återbetala insats och sänka avgiften efter ett par år för att dom bygger kapital för snabbt!

Men i nätavgiften skall många poster täckas som t.ex.:

  • Reparation av skadad fiber som inte täcks av annans försäkring.

  • Felsökning vid problem.

  • Serviceavtal.

  • Batterier till UPS i nod(er).

  • Ström till nod(er).

  • Underhåll av nodhus.

  • Märka ut var fibern ligger i backen vid andras grävjobb (gratis om någon i föreningen ställer upp och gör det dagtid under arbetsvecka).

  • Bokförnings- och faktureringstjänst (så att föreningen har en chans att behålla en kassör mer än ett år pga arbetsbördan).

  • Hemsida

  • Samt avskrivning av nätet (ca 25 år)!

Permalänk

Jag beställde installation av en öppen fiber för ett år sedan.
26500kr i engångskostnad. Grävning på tomten fick jag själv göra.
Driften tror jag kostar 49kr/månad, sedan får man välja vilken operatör och tjänster man önskar.
Så jo, 83kr/mån är väl kanske lite högt, men inte direkt orimligt. Så lurade tror jag inte ni blir! Lycka till med installationen

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz