Budget-uppgradering förburk med 2600k, GTX570, 8GB RAM ?

Permalänk

Budget-uppgradering förburk med 2600k, GTX570, 8GB RAM ?

Min stationära dator börjar kännas lite slö och jag funderar på att försöka uppgradera den lite smått. Jag studerar i nuläget så jag kan inte kosta på den allt för mycket men skulle vilja ut lite bättre prestanda. Jag brukar inte spela så mycket men har börjat spela lite Total War - warhammer och det känns som att det går ganska trögt i många lägen.

Burken som jag har nu:
i7 2600k
GTX 570
8Gb Ram
Samsung 830 128 GB SSD
1Tb "Slö hårddisk" (7200rpm)

Min första tanke var att försöka hitta något lite vassare grafikkort och att trycka i lite mer minne typ 16-32GB
En större SSD skulle ju också vara skönt att ha så att jag skulle ha möjlighet att även installera något spel även på SSD:n men jag misstänker att kostnaden skenar iväg om jag även ska ha en 256-512Gb SSD.

Vad skulle kunna vara ett lämpligt grafikkort att uppgradera till om man försöker komma så billigt undan som möjligt? Det behöver ju inte vara något jättenytt då det nuvarande har ett antal år på nacken så antar jag att även ett 2-3 år gammalt grafikkort skulle ge en rejäl prestandaökning.

Sedan undrar jag om jag har tänkt rätt angående ram-minnet. Skulle tex Warhammers laddningstider förbättras efter att spelet startat upp från den mekaniska hårddisken? Jag tänkte att en stor del av spelet borde chachas i ramminnet efter att allt har startat upp?

Permalänk
Medlem

Inget kommer göra större skillnad i de flesta spel som ett bättre grafikkort. Köp ett så bra om möjligt. Har du överklockat cpun?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli