Åkte på tull.. :(

Permalänk
Medlem

Tänkte jag kapar denna tråden för att inte skapa hundra trådar om tull.

När vet man att man åkt på tullavgift och moms?
Har en beställning som kommer med USPS och i deras tracker står det "Customs clearance processing complete". Betyder det att jag lyckats undvika eller kommer det med en faktura med mitt paket?

Jag räknade ju med att få betala moms och dylikt från början, bara undrar.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Läkarn:

Tänkte jag kapar denna tråden för att inte skapa hundra trådar om tull.

När vet man att man åkt på tullavgift och moms?
Har en beställning som kommer med USPS och i deras tracker står det "Customs clearance processing complete". Betyder det att jag lyckats undvika eller kommer det med en faktura med mitt paket?

Jag räknade ju med att få betala moms och dylikt från början, bara undrar.

Om du chansat så vet du när det dyker upp ett inbetalningskort för att du ska kunna få ut ditt paket i stället för bara en paketavisering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

Tänkte jag kapar denna tråden för att inte skapa hundra trådar om tull.

När vet man att man åkt på tullavgift och moms?
Har en beställning som kommer med USPS och i deras tracker står det "Customs clearance processing complete". Betyder det att jag lyckats undvika eller kommer det med en faktura med mitt paket?

Jag räknade ju med att få betala moms och dylikt från början, bara undrar.

Får du en vanlig AVI för att hämta ut den så har du klarat dig. Annars får du en inbetalning.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Musikälskare

Du köpte en vara från USA och klagar pga tull? All my wat

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

Jag åkte på tullavgift en gång när jag beställde ett paket från Japan, som var värt över 500 men under 1000:- Var typ 170:- eller någonting sådant i totala avgifter så det var inte hela världen, men såhär såg det ut, Paktet kom som vanligt till postkontoret, litet osäker på om den bruna påsen var från början eller om det var någonting tullverket samlat alla småpaket i, sedan kom en inbetalnings avi till min postlåda (säkert kan man välja att få den som E-brev också idag direkt till ditt bankkonto) som jag tog med till butikens utlämnings ställe och betalade i kassan som om det vore en vanlig postförskottsförsändelse. Eftersom varan i detta fall redan var förskottsbetald så betalade jag bara tullverkets avgifter inkluderat moms, mm, dvs de 170:- som stod på avin.
Sedan var det bara att ta paketet under armen och gå. Var inga särskilda svårigheter.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Drcola:

Hej, så köpte en jacka från USA som kostade mig runt 3100kr först, väntande runt 1 vecka för att få den och väl när dom kom och leverera den så kom ett sms att jag ska betala 1400 i tull&momsavgifter vilket är helt galet, efter vad som hände fck jag tillbaka 800kr från företaget, vilket gjorde att varana värde minskande.

Vet inte vad jag ska göra dock, för det var onsdagen den 15:de jag fick detta smset och när det levererades, den som kom med paketet visste dock inte någon om denna tullen och han sa att man inte ska betala detta till han.. Paketet var shippat med UPS, och har inte fått någon faktura eller något alls.. så kanske dom har glömt fakturan men tror verkligen inte det, om jag får fakturan får jag väl bråka med dom att varans värde var fel och det var lägre.

Priset är exklusive Moms. Tullen är bara korrekt att du betalar. Ser egentligen inte problemet här.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ska man i teorin betala moms på varor från Kina?

Jag är ingen storhandlare, men på ett 20-tal paket från Kina de senaste åren har ett enda fastnat i tullen på Arlanda. De mailade och frågade vad som fanns i paketet (märkt 0,99 USD - gift). Jag var ärlig och sade att det var ett laptopfordral värt ca 75 kr, sedan släppte tullen bara igenom paketet till mig utan varken moms eller tull.

/hulle.

Gåvor under 500 kr är tull och momsbefriade som tur är.

Det kan bli lite konstigt om man ska betala moms varje gång men ger en gåva till barnen eller föräldrarna även om skatteverket skulle tycka om ide´n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag undviker alltid att köpa saker från just USA så gott det går, just för att det brukar tillkomma väldigt mycket extra utgifter i form av moms, tull, DYR frakt, expeditionsavgifter osv...

Brukar bli billigare med samma vara från ett EU-land i slutändan.

Men sedan har man ju Kina där det verkar som att nästan alla varor smiter igenom den svenska tullen.

/hulle.

Det är samma regler för båda länderna. Men från USA köper man lite dyrare och tyngre varor. Från Kina köper man inte, man får gåvor då säljarna är väldigt serviceinriktade.

Permalänk
Medlem

Åkte också på tull
Trodde jag kommit undan men jag fick en faktura av DHL idag.
Momsen har ingen krävt än så länge i alla fall.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Äh, det handlar om att kunna räkna.

T ex, en termostat till min bil kostade i vårt land kring 1000-1100:- exkl frakt från Luleå. I USA och från LA, kostade samma termostat 360:- och 225:- i frakt. Kommer inte alls ihåg om jag fick någon tull och moms på det hela, minns bara att det luktade riktigt gott i paketet, säkert nån mystant som har skickat en hälsning. o/ Sparade iaf ett gäng kronor hur som helst.

Samma nu så behöver jag en byta ut en reflex på kofångaren fram, 1100:- exkl frakt från verkstaden för originaldel (det är inget magiskt med denna reflex, bara att det ska in en vanlig lampa i den också), nånstans där kring 25-30 dollar i staterna exkl frakt för samma del.

Det blir några pengar till måltider som man spara till, i slutändan, om man vet vad man är ute efter. Nackdelen med utlandsköp kan vara den ökade risken med att nån har våldfört sig på ditt paket.

Att köpa originaldelar är alltid dyrt. Reservdelar är det bilfabrikanterna tjänar mest på.
Letar man på andra kanaler så kan man få samma del till rena vrakrpiserna.
Behövde en sensor till mitt bilbälte. Orginaldelen tog man drygt 100 kr för (ca 30 år sen).
Hittade samma del på clas ohlsson, där var priset ca 20 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Gåvor under 500 kr är tull och momsbefriade som tur är.

Det kan bli lite konstigt om man ska betala moms varje gång men ger en gåva till barnen eller föräldrarna även om skatteverket skulle tycka om ide´n.

Men de med 500kr gäller väl bara mellan privatpersoner?

Permalänk
Medlem

En brevförsändelse från USA korrekt värderad till $35 fick jag lösa ut på Posten för 204 kr, där 125 kr var Postnords avgifter ("importdeklaration"), och 79 kr var Tullverkets avgifter i form av moms. Inte så prisvärt.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superapan:

En brevförsändelse från USA korrekt värderad till $35 fick jag lösa ut på Posten för 204 kr, där 125 kr var Postnords avgifter ("importdeklaration"), och 79 kr var Tullverkets avgifter i form av moms. Inte så prisvärt.

Brorsans tjej sitter och beställer nagelklippare från USA för 1 dollar.. Det är ju så billigt menar hon och det är ju trevligt att hämta ut på posten.. Problemet är att i slutändan så blir det typ 70-100:- för något som kostar 25:- på Rusta..

Skrivet av jensws:

Men de med 500kr gäller väl bara mellan privatpersoner?

Korrekt. Produkten är fortfarande momsbelagd. Vet inte hur det är med tull dock..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett par hörlurar från Kina och valde DHL Express som fraktalternativ eftersom mina dåvarande lurar var trasiga och man annars får räkna med en månads leveranstid. Ett par dagar efter att ha mottagit paketet fick jag hem en faktura från DHL som jag tyckte var lite väl dyr så jag kontaktade deras kundtjänst.

De förklarade att eftersom säljaren endast deklarerat värdet av produkterna och inte angett fraktpriset så slängde de på en 'schablonavgift' på 260 spänn när frakten i själva verket kostade en femtiolapp. Jag ifrågasatte det och då sa de att jag var välkommen att maila in kvitto som styrker fraktavgiften men att de då skulle ta ut en 'administrativ avgift' på 500 spänn för att ens hantera ärendet...märkligt dessutom att de själva inte har en aning om vad de debiterar för frakt.

Jag trodde att UPS var det värsta bottenskrapet som fanns men jag undrar om inte DHL är lika illa.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

Försöker utröna huruvida jag åker på tull.

Något märklig spårningsinformation:

03/01/2019 ORIGIN AIRLINE CARRIER DEPARTED/UPLIFT
03/05/2019 SE PROCESSED THROUGH OFFICE OF EXCHANGE
03/05/2019 SE CUSTOMS CLEARANCE
03/05/2019 Sweden Processed Through Facility
03/05/2019 Stad X, Sweden Held in Customs
03/05/2019 Sweden Customs Clearance

Samt i andra appen:

Sweden, UPK Stad X, The shipment is under transportation
2019-03-05
Sweden, UPK Stad X, The shipment is being customs cleared by us
2019-03-05
USA, The transport of the shipment item has started
2019-02-26

Uppfattade det hur som helst som att paketet gått igenom utan problem, och att Tullverket släppt det direkt till posten som kanske agerar som ombud och därmed fastställer importavgifterna. Antar att man inte kan säga något om det blir en vanlig AVI eller inbetalning till PostNord.

Det är ett stort paket så det blir väl troligtvis en avgift. Tullen har aldrig brytt sig om när jag haft paket som skickats som brev utan då har jag fått det direkt i brevinkastet.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk

UPPDATERING: Det går tydligen i racerfart. Två dagar tog det att tulldeklarera. Jag beräknas få paketet redan imorgon när jag tittar i PostNords app. Under tilläggstjänster står bland annat "Importavgift" så jag slipper väl inte undan.

Tidigare har jag fått paket levererade till Arlanda och använt mig av https://moms1.postnord.se/Payment för att lösa ut det. Nu kommer det uppenbarligen direkt till mitt postombud där jag antar att jag får betala.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5