Permalänk
Medlem

Trådbundet hemmanätverk

Har fått fiber och tänk skaffa mig ett trådbundet hemmatverk (frugan vägrar trådlöst och den striden har jag förlorat). Jag har turen att ha telefonjack i alla rum och där har jag tänkt att dra/sätta nätverksuttag. Hittat var rören kommer upp på vinden så jag kan koppla om rören och dra lite nya rör så det är löst.

Har försökt läsa på och vill väl egentligen bara att någon kan bekräfta att jag tänkt rätt. Tänkt dra dubbla cat6 utp till varje rum, eller är det värt att ta cat6a eller 7?

Har tänkt att använda mig av keystone modul som finns på kjell C/O till nätverksuttag och patchpanel och använda denna https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...
Gissar att det bara är att följa färgkombinationen🤔

Mellan patchpanelen och uttagen kommer jag använda installationskapel. Från fiberdossan kopplar jag en switch och från switchen kopplar jag till patchpanelen de uttagen som jag vill använda.

Jag har även beställt fibertelefon och i den medföljande routern finns det ett RJ11 uttag för telefoni. Har sett att det finns kablar med RJ11 kontakt i ena sidan och RJ45 i andra. Skulle det gå att koppla en sådan kabel mellan routern och en switch, och sedan in i de portar på patchpanelen som ska ha telefoni och sedan sätta lika dan kabel i nätverksuttsgen in i telefonen, skulle det funka eller tänker jag fel?
Har väl egentligen bara tänkt ha fast telefon i ett rum så skulle kunna skippa switchen helt och hållet, men går det att köra telefon över en cat6 kanel som jag tänkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JerkerA:

Har fått fiber och tänk skaffa mig ett trådbundet hemmatverk (frugan vägrar trådlöst och den striden har jag förlorat). Jag har turen att ha telefonjack i alla rum och där har jag tänkt att dra/sätta nätverksuttag. Hittat var rören kommer upp på vinden så jag kan koppla om rören och dra lite nya rör så det är löst.

Har försökt läsa på och vill väl egentligen bara att någon kan bekräfta att jag tänkt rätt. Tänkt dra dubbla cat6 utp till varje rum, eller är det värt att ta cat6a eller 7?

http://www.datatechprofessionals.com/cabletypes.html

Skrivet av JerkerA:

Har tänkt att använda mig av keystone modul som finns på kjell C/O till nätverksuttag och patchpanel och använda denna https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...
Gissar att det bara är att följa färgkombinationen🤔

Ja, använd B standarden.

Skrivet av JerkerA:

Mellan patchpanelen och uttagen kommer jag använda installationskapel. Från fiberdossan kopplar jag en switch och från switchen kopplar jag till patchpanelen de uttagen som jag vill använda.

Jag har även beställt fibertelefon och i den medföljande routern finns det ett RJ11 uttag för telefoni. Har sett att det finns kablar med RJ11 kontakt i ena sidan och RJ45 i andra. Skulle det gå att koppla en sådan kabel mellan routern och en switch, och sedan in i de portar på patchpanelen som ska ha telefoni och sedan sätta lika dan kabel i nätverksuttsgen in i telefonen, skulle det funka eller tänker jag fel?
Har väl egentligen bara tänkt ha fast telefon i ett rum så skulle kunna skippa switchen helt och hållet, men går det att köra telefon över en cat6 kanel som jag tänkt?

Tror inte det fungerar så men är inte helt säker på det. Skulle föredra att koppla RJ11 ifrån router direkt till patchpanelen's uttag där telefonen sitter i andra ändan.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

http://www.datatechprofessionals.com/cabletypes.html

Ja, använd B standarden.

Tror inte det fungerar så men är inte helt säker på det. Skulle föredra att koppla RJ11 ifrån router direkt till patchpanelen's uttag där telefonen sitter i andra ändan.

Ok, skippa switchen för telefonin. Men om jag förstår sig rätt skulle det gå att använda en kabel med rj11 och rj45 i vadera ände mellan router och patchpanel och använda cat6 kabel mellan patchpanel och uttag och mellan uttag och telefon använda ksbel med rj 11 och rj45?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JerkerA:

Ok, skippa switchen för telefonin. Men om jag förstår sig rätt skulle det gå att använda en kabel med rj11 och rj45 i vadera ände mellan router och patchpanel och använda cat6 kabel mellan patchpanel och uttag och mellan uttag och telefon använda ksbel med rj 11 och rj45?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JerkerA:

Jag har även beställt fibertelefon och i den medföljande routern finns det ett RJ11 uttag för telefoni.

Du menar IP-telefon, antar jag?

Om det finns ett RJ11 så låter det mer som att routern har stöd för analoga telefoner. Jag hade nog valt en trådlös IP-telefon som kopplas in på ett vanligt ethernetuttag (RJ45) istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du menar IP-telefon, antar jag?

Om det finns ett RJ11 så låter det mer som att routern har stöd för analoga telefoner. Jag hade nog valt en trådlös IP-telefon som kopplas in på ett vanligt ethernetuttag (RJ45) istället.

Det är möjligt att det är ip telefoni.
Låter ju smidigare, men vill inte ha trådlösa telefoner heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men funderar på en annan sak. Min fiberdosa hamnade inte riktigt där jag ville utan är cirks 20 m från där jag tänkt placera patchpanelen, router etc. Nu har jag mycket installationskabel, så fundersr om jag skulle sätta ett uttag vid fiberdosan och koppla den till patchpanelen för stt sedan sätta en kabel till routern.
Fiberdosa => nätverksuttag => Installationskabel => patchpanel => router osv.

Eller är det bättre att ta vanlig nätverkskabel från fiberdosan till routern, men då måste jag skaffa mer kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JerkerA:

Men funderar på en annan sak. Min fiberdosa hamnade inte riktigt där jag ville utan är cirks 20 m från där jag tänkt placera patchpanelen, router etc. Nu har jag mycket installationskabel, så fundersr om jag skulle sätta ett uttag vid fiberdosan och koppla den till patchpanelen för stt sedan sätta en kabel till routern.
Fiberdosa => nätverksuttag => Installationskabel => patchpanel => router osv.

Eller är det bättre att ta vanlig nätverkskabel från fiberdosan till routern, men då måste jag skaffa mer kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej kör som du tänkt. Lättare byta patch kablar om något händer en än helt ny

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Nej kör som du tänkt. Lättare byta patch kablar om något händer en än helt ny

Alltså att köra ett uttag vid fiberdosan som kopplas mot patchpanelen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JerkerA:

Från fiberdossan kopplar jag en switch och från switchen kopplar jag till patchpanelen de uttagen som jag vill använda.

Det är en udda koppling i så fall för routern ska normalt sitta mellan inkommande fiber och switchen som kopplar vidare till uttagen i rummen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JerkerA:

Har fått fiber och tänk skaffa mig ett trådbundet hemmatverk (frugan vägrar trådlöst och den striden har jag förlorat). Jag har turen att ha telefonjack i alla rum och där har jag tänkt att dra/sätta nätverksuttag. Hittat var rören kommer upp på vinden så jag kan koppla om rören och dra lite nya rör så det är löst.

Har försökt läsa på och vill väl egentligen bara att någon kan bekräfta att jag tänkt rätt. Tänkt dra dubbla cat6 utp till varje rum, eller är det värt att ta cat6a eller 7?

Har tänkt att använda mig av keystone modul som finns på kjell C/O till nätverksuttag och patchpanel och använda denna https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...
Gissar att det bara är att följa färgkombinationen🤔

Mellan patchpanelen och uttagen kommer jag använda installationskapel. Från fiberdossan kopplar jag en switch och från switchen kopplar jag till patchpanelen de uttagen som jag vill använda.

Jag har även beställt fibertelefon och i den medföljande routern finns det ett RJ11 uttag för telefoni. Har sett att det finns kablar med RJ11 kontakt i ena sidan och RJ45 i andra. Skulle det gå att koppla en sådan kabel mellan routern och en switch, och sedan in i de portar på patchpanelen som ska ha telefoni och sedan sätta lika dan kabel i nätverksuttsgen in i telefonen, skulle det funka eller tänker jag fel?
Har väl egentligen bara tänkt ha fast telefon i ett rum så skulle kunna skippa switchen helt och hållet, men går det att köra telefon över en cat6 kanel som jag tänkt?

Beställ modulerna från Ebay i stället och spara massa pengar (köpte själv precis ett gäng 500mhz cat6A moduler stp för några kronor styck), alternativt köp det på Biltema, (samma keystone moduler dock utp ) Ja köp cat6a, cat6 är egentligen bara för 1gig
Varför utp? med tanke på framtida hastigheter är det bättre att köra stp eller annan skärmad kabel. Även om du inte skulle använda skärmen ger en skärmad kabel bättre signal. Att det skulle vara störningar eller fungera som en antenn är en myt. (kolla på riktiga tester om det så förstår du vad jag menar) Ja du kan köra telefon via cat6, inga problem.
Vad har du för ram på dina andra uttag och brytare? tänker att det är snyggare om du har samma ram som övriga saker.

I ditt fall hade jag satt fiberkonverter precis jämte uttaget, sedan gått till router som du sätter där du vill ha den, (antingen via fast eller patch kabel) från router gått till switch.

/Mvh

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Gillar din fru

Skrivet av JerkerA:

Har fått fiber och tänk skaffa mig ett trådbundet hemmatverk (frugan vägrar trådlöst och den striden har jag förlorat). Jag har turen att ha telefonjack i alla rum och där har jag tänkt att dra/sätta nätverksuttag. Hittat var rören kommer upp på vinden så jag kan koppla om rören och dra lite nya rör så det är löst.

Har försökt läsa på och vill väl egentligen bara att någon kan bekräfta att jag tänkt rätt. Tänkt dra dubbla cat6 utp till varje rum, eller är det värt att ta cat6a eller 7?

Har tänkt att använda mig av keystone modul som finns på kjell C/O till nätverksuttag och patchpanel och använda denna https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...
Gissar att det bara är att följa färgkombinationen🤔

Mellan patchpanelen och uttagen kommer jag använda installationskapel. Från fiberdossan kopplar jag en switch och från switchen kopplar jag till patchpanelen de uttagen som jag vill använda.

Jag har även beställt fibertelefon och i den medföljande routern finns det ett RJ11 uttag för telefoni. Har sett att det finns kablar med RJ11 kontakt i ena sidan och RJ45 i andra. Skulle det gå att koppla en sådan kabel mellan routern och en switch, och sedan in i de portar på patchpanelen som ska ha telefoni och sedan sätta lika dan kabel i nätverksuttsgen in i telefonen, skulle det funka eller tänker jag fel?
Har väl egentligen bara tänkt ha fast telefon i ett rum så skulle kunna skippa switchen helt och hållet, men går det att köra telefon över en cat6 kanel som jag tänkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är en udda koppling i så fall för routern ska normalt sitta mellan inkommande fiber och switchen som kopplar vidare till uttagen i rummen.

Menar självklart som du skriver, blev lite fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Beställ modulerna från Ebay i stället och spara massa pengar (köpte själv precis ett gäng 500mhz cat6A moduler stp för några kronor styck), alternativt köp det på Biltema, (samma keystone moduler dock utp ) Ja köp cat6a, cat6 är egentligen bara för 1gig
Varför utp? med tanke på framtida hastigheter är det bättre att köra stp eller annan skärmad kabel. Även om du inte skulle använda skärmen ger en skärmad kabel bättre signal. Att det skulle vara störningar eller fungera som en antenn är en myt. (kolla på riktiga tester om det så förstår du vad jag menar) Ja du kan köra telefon via cat6, inga problem.
Vad har du för ram på dina andra uttag och brytare? tänker att det är snyggare om du har samma ram som övriga saker.

I ditt fall hade jag satt fiberkonverter precis jämte uttaget, sedan gått till router som du sätter där du vill ha den, (antingen via fast eller patch kabel) från router gått till switch.

/Mvh

Jag köpte några keystonemoduler från ebay för att sätta i keystonepatchpanelen från kjell&co men tyvärr var dessa keystonemoduler för breda för att passa flera i rad i patchpanelen (gick med två intill varandra men inte flera). Däremot funkade de från kjell&co helt OK. Köper man minst 10 stycken kostar de 19:90 per styck vilket är överkomligt tycker jag. Finns säkert moduler som funkar på ebay också naturligtvis men det tar ju tid att först beställa några, vänta på leverans och testa om de passar och fungerar innan man beställer många. Kanske går att hitta samma moduler som Kjell har om man söker lite. Jag hittar inga Keystone-moduler på biltemas hemsida. Är intresserad att kolla om deras kan funka även för mig.

Jag har kört på Cat6 UTP solid från Kjell&Co, tog den billigaste "Luxorparts" och 305 meters rullar för 999 kr/styck och är inne på tredje rullen nu. Jag nöjde mig med Cat6 då det ändå ska funka upp till 10 Gbit/s upp till 55 meter och min längsta kabel i huset hittills är ca 35 meter. Med tanke på att jag köpt sisådär 1000 meter kabel till mitt hus så blir det ändå viss skillnad i pris mot cat6a. Ska man ha 100 meters rulle så är biltema billigare men 100 meter räcker inte långt när man väl börjar installera. Dessutom vill man inte ha skarvar så därför är det bättre med färre rullar med längre kabel på så blir det mindre spill (tråkigt om man behöver 20 meter och bara har 10 meter kvar på rullen).

Det som verkligen varit ett bra köp är nätverkstestaren på Kjell & Co. Många gånger tror man att man kopplat rätt och så testar man med testaren och ser att en LED inte tänds eller att det råkat hamna i fel ordning. Lärde mig att man måste kolla i båda ändarna på testaren, kan vara OK i ena änden och komma i fel ordning i andra änden när man kollar LED på testarna. Bara att kontaktera om igen tills det funkar. Denna testare finns också på ebay betydligt billigare men jag behövde den med kort varsel så jag gynnade Kjell där också.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Jag har kollat på några olika nätverksuttags-ramar och är nöjd med denna från Kjell:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Tänkte först köra denna (utan Keystone) men tyckte den kändes som mycket sämre i kvalitet när jag skulle montera den:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...
Själva uttaget kanske är OK men plastramen var ingen höjdare, kändes vek på något sätt. Priset blir ändå ungefär detsamma inklusive keystonemodulerna.

Kollade lite på biltemas nätverksuttag också men gillade inte att uttagen gick rakt ut istället för snett nedåt och så var det inte keystone.

Jag drog upp kablarna över vinden via 20 mm VP-rör (VP-rören från biltema är OK). Gick bra att dra två kablar i varje rör fram till 3 rörböjar ungefär så jag fick ta isär rören vid en skarv halvvägs för att fixa hela sträckan när jag drog i kablarna (de var ju åtkomliga på vinden). Inte helt lyckat men man lär sig vad som funkar och inte funkar...

Strax färdig med övervåningen (har dragit till 18 stycken modularjack) och har börjat lite på nedre våning. Tänkte ha 24 jack på varje våning (de flesta i dubbla uttag och några i patchboxar med 4 uttag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag köpte några keystonemoduler från ebay för att sätta i keystonepatchpanelen från kjell&co men tyvärr var dessa keystonemoduler för breda för att passa flera i rad i patchpanelen (gick med två intill varandra men inte flera). Däremot funkade de från kjell&co helt OK. Köper man minst 10 stycken kostar de 19:90 per styck vilket är överkomligt tycker jag. Finns säkert moduler som funkar på ebay också naturligtvis men det tar ju tid att först beställa några, vänta på leverans och testa om de passar och fungerar innan man beställer många. Kanske går att hitta samma moduler som Kjell har om man söker lite. Jag hittar inga Keystone-moduler på biltemas hemsida. Är intresserad att kolla om deras kan funka även för mig.

Jag har kört på Cat6 UTP solid från Kjell&Co, tog den billigaste "Luxorparts" och 305 meters rullar för 999 kr/styck och är inne på tredje rullen nu. Jag nöjde mig med Cat6 då det ändå ska funka upp till 10 Gbit/s upp till 55 meter och min längsta kabel i huset hittills är ca 35 meter. Med tanke på att jag köpt sisådär 1000 meter kabel till mitt hus så blir det ändå viss skillnad i pris mot cat6a. Ska man ha 100 meters rulle så är biltema billigare men 100 meter räcker inte långt när man väl börjar installera. Dessutom vill man inte ha skarvar så därför är det bättre med färre rullar med längre kabel på så blir det mindre spill (tråkigt om man behöver 20 meter och bara har 10 meter kvar på rullen).

Det som verkligen varit ett bra köp är nätverkstestaren på Kjell & Co. Många gånger tror man att man kopplat rätt och så testar man med testaren och ser att en LED inte tänds eller att det råkat hamna i fel ordning. Lärde mig att man måste kolla i båda ändarna på testaren, kan vara OK i ena änden och komma i fel ordning i andra änden när man kollar LED på testarna. Bara att kontaktera om igen tills det funkar. Denna testare finns också på ebay betydligt billigare men jag behövde den med kort varsel så jag gynnade Kjell där också.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Jag har kollat på några olika nätverksuttags-ramar och är nöjd med denna från Kjell:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Tänkte först köra denna (utan Keystone) men tyckte den kändes som mycket sämre i kvalitet när jag skulle montera den:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...
Själva uttaget kanske är OK men plastramen var ingen höjdare, kändes vek på något sätt. Priset blir ändå ungefär detsamma inklusive keystone moduler.

Kollade lite på biltemas nätverksuttag också men gillade inte att uttagen gick rakt ut istället för snett nedåt och så var det inte keystone.

Jag drog upp kablarna över vinden via 20 mm VP-rör (VP-rören från biltema är OK). Gick bra att dra två kablar i varje rör fram till 3 rörböjar ungefär så jag fick ta isär rören vid en skarv halvvägs för att fixa hela sträckan när jag drog i kablarna (de var ju åtkomliga på vinden). Inte helt lyckat men man lär sig vad som funkar och inte funkar...

Strax färdig med övervåningen (har dragit till 18 stycken modularjack) och har börjat lite på nedre våning. Tänkte ha 24 jack på varje våning (de flesta i dubbla uttag och några i patchboxar med 4 uttag).

Hmm det låter lite konstigt om du nu inte gick från utp till stp. Biltemas är keystone och passar i alla keystone ramar, dock står det Biltema på dom. (själv gjort bytet otroligt många gånger)
samma sak om du köper lösa keytone moduler på ebay, det enda är om du kör stp moduler i Biltemas ramar får får du skära bort en liten bit, Det är gjort för det i ramen om du tittar noga, (titta där modulen går igenom ramen, där har du en millimeter att ta bort för stp.
Det är följande från Biltema jag talar om: http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Uttag-Strombrytare-och-Dimme...
Följande moduler bytte jag till senast utan problem: http://www.ebay.com/itm/261190414904?_trksid=p2060353.m2749.l...
Dock får man skära bort den stansade plasten på mindre en 1 millimeter när du byter till stp i Biltemas uttag.

Jag kommer aldrig köpa kabel från kjell och kompani igen, mycket bättre att köpa på Biltema för oskärmad eller elbutik.se för skärmad installationskabel. Varför detta undrar ni? Under dom senaste 7-8 månaderna har kjell och kompani fått göra tester på sina kablar för det har varit tillverkningsfel på cat6a så kablarna klarar inte 10gig som dom ska utan endast enstaka gig om ens det. Hur vet jag detta? Jag fick själv dålig kabel jag köpte där och drog in på två installationer, När jag gjorde testerna för att kolla så kablarna stämde visade det dig att det var problem med dom, både överslag och fel hastighet, Så under dessa månaderna har jag haft kontakt med deras inköpare som fått testa kablar för att kunna skicka ut nya till mig, det slutade dock med att dom fick ta kabel från en helt annan leverantör då deras vanliga ej klarar leverera kabel som klarar kraven. Fatta hur många som köper deras kabel och inte har en aning om detta, Svensson kör med sin budget testare och tror att allt är lugnt för lampan lyser. Biltemas kabel klarar kraven utan problem och är billigare. Till och med kabel jag tog från Kina klarar kravet utan problem. Sedan har vi ett allvarligare problem med kjell och kompanis kabel, Det är om man kör med PoE. i min kabel blev det överslag när lasten gick över ca15w. Kabeln jag talar om nu är deras installationskabel, patch kabeln har jag inte testat.
Min andra anledning till att inte handla kabel där igen är för deras bemötande när jag felanmälde kabeln från början,
Dom till och med skickade ut en firma som inte i första hand skulle mäta kabeln utan i första han skulle leta efter fel på installationen (enligt dom själva) och hur det såg ut, det var först när teknikerna inte kunde hitta något fel på varken installationen eller rören som används, dom började mäta och bekräfta det jag sa. En annan kul sak var att dom inte hade förmåga att mäta vilken hastighet kabeln klarade
utan kunde bara verifiera att det blev överslag i den. När dom väl blivit överbevisade så betalade dom tillbaka pengarna för kabeln och tog in en från en annan leverantör (dom försökte först med sina vanliga levratörer som inte klarade leverera en bra kabel) samt betalar dom för den nya kabeln och installationen av den. (det tog dock många månader innan detta skedde)

/

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Kjell har numera två typer av installationskabel UTP. Den nya typen kallad Luxorparts är billigare än den gamla och kostar 999 kr för 305 meter. Biltemas är dyrare. Men vet inget om hur bra eller dålig den nya kabeln är. Märkte att ledarna verkade något tunnare än den jag köpte för några år sedan men den påstås vara cat6 precis som den gamla. 1 gbit verkar funka åtminstone.

Det framgick ingenstans att biltemas uttag var keystone men de har alltså inkluderat keystonemoduler? Jag tänkte om de hade lösa moduler jag kunde sätta i min patchpanel. Jaja de på Kjell kostar 19:90 per styck om man köper 10+.

Skickades från m.sweclockers.com