Permalänk

Sweclockare utan fiber

Hej,

Satt precis och kollade på Bredbandskollens surfrapport för 2016 och det är ju chockerande hur många som fortfarande sitter på ADSL 2016.

Ni Sweclockare som sitter på ADSL idag, hur kommer det sig att ni inte gått över till fiber? Var bor ni och finns det planer för er att få fiber?

Visa signatur

MB: Asus p8Z77-V PRO PSU: FD Newton R3 600W CPU: Intel i5 3570K @ 4.3 GHz Kyl: CM 212 EVO Ram: Vengeance 1600MHz 2x8GB GPU: ASUS Strix 1070 HDD: WD Caviar Green 2TB SSD: Samsung 840 PRO 250GB Burk: Define R4 Laptop: Alu Macbook 2008 Monitor: Acer X34A

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag och min familj inte har fiber är för att vi inte kan, i dagsläget. Dock varit på hyresvärden om möjligheten till att gräva in fiber. Möte den 30e Mars. Håller mina 2 tummar att det händer någonting positivt.

Hedemora, Dalarna.

Missade en mening.
Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Medlem

Villa i Jönköping. Ej fått fiber ännu. Kommer 2018
Alla bor inte i stockholm

Permalänk
Medlem

Är väl fortfarande "endast" runt 75% av befolkningen som har tillgång till fiber?

Permalänk
Medlem

Många gånger är det hyresvärdar som är problemet. Ibland sen utbyggnad. Skulle tro att det är väldigt få privatpersoner som aktivt väljer bort fiberinstallation om det inte är en kostnadsfråga. Vi köpte radhus i somras. När vi letade boende så var fiber ett absolut krav. Om det inte fanns så skulle det finnas en plan

Permalänk
Medlem
Skrivet av itsmemartin:

Hej,

Satt precis och kollade på Bredbandskollens surfrapport för 2016 och det är ju chockerande hur många som fortfarande sitter på ADSL 2016.

Ni Sweclockare som sitter på ADSL idag, hur kommer det sig att ni inte gått över till fiber? Var bor ni och finns det planer för er att få fiber?

Bor utanför Växjö och kör på ADSL då det inte finns fiber här än
Men det finns planer för fiber till oss (förhoppningsvis detta år)

Att dra in fiber i huset är en stor kostnadsfråga då det kostar ca 25k + grävning för att vi ska få in fiber i huset där vi bor.....

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

bor hos föräldrarna i nynäshamns kommun vi har inte fiber men dom har börjat installera fiber runt omkring här men mamma vill inte spendera ett öre för hon tänker inte bo kvar så länge! hur mycket som stämmer i den sagan vet man aldrig.

vi har galet segt internet här så mycket kan jag säga, fiber vore sjukt bra men men.. får vänta tills dagen jag lyckas ta mig härifrån!

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ADSL fortfarande, inte länge till dock
Anledningen till att jag inte gått över till fiber är att det inte är indraget i vårt hyreshus helt enkelt. Jag bor mitt i centrala Jönköping så man kan ju tycka att det borde varit gjort för länge sedan men HSB har varit slöa på den fronten i sina lite äldre hus. Jag har haft möjlighet att ta bredband från ComHem men har hört för många skräckhistorier om deras support och även att det är lite lotteri om ens bredband fungerar bra eller ej så jag har skippat det.

Nu har HSB fått tummen ur och installerat central i källaren och dragit fiber till switchar i varenda lägenhet samt ett nätverksuttag i vardagsrummet, så nu väntar jag bara på att Ericsson ska gräva in fiber till huset och sen ska det nog komma igång. Orsaken till varför lägenheterna fick utrustning och kablar innan vi fått fiber in till huset vet jag inte, kanske är så det brukar fungera
Hur som helst så kan jag vänta några veckor till med ADSL.

Permalänk

Faktum är att vid nyetablering av nät i tätorter är det oftast bara runt 60% av de boende som kopplar in sin bostad.

@foxzox7 Var i Jönköping, vi kanske kan snabba på proccessen lite!

Jag jobbar själv inom branchen och hur märkligt det än kan låta är en stor bromskloss just nu att de stora bolagen, Telia, BBB, IPO, Svensk Infrastruktur inte vet var det inte finns fiber...

Visa signatur

MB: Asus p8Z77-V PRO PSU: FD Newton R3 600W CPU: Intel i5 3570K @ 4.3 GHz Kyl: CM 212 EVO Ram: Vengeance 1600MHz 2x8GB GPU: ASUS Strix 1070 HDD: WD Caviar Green 2TB SSD: Samsung 840 PRO 250GB Burk: Define R4 Laptop: Alu Macbook 2008 Monitor: Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av itsmemartin:

Faktum är att vid nyetablering av nät i tätorter är det oftast bara runt 60% av de boende som kopplar in sin bostad.

@foxzox7 Var i Jönköping, vi kanske kan snabba på proccessen lite!

Jag jobbar själv inom branchen och hur märkligt det än kan låta är en stor bromskloss just nu att de stora bolagen, Telia, BBB, IPO, Svensk Infrastruktur inte vet var det inte finns fiber...

Bor i hovslätt. Kommunen drar in fiber runt 2018 och jag var riktigt snabb med o beställa. 13k landade på som jag tycker är klart överkomligt.

Permalänk
Medlem

Själv får jag fiber till sommaren. Får besök och ska markera var de ska gräva under veckan som kommer. Innan det blev klart var jag alltid snabb med att skriva upp mig på listor osv. Men energiverket jobbade i lagom takt ända till BBB dök upp och då exploderade utbyggnaden från energiverket

Permalänk

Hyresvärden anser att det är onödigt

Visa signatur
Permalänk

Sitter på ADSL med 8 mbit på en liten ort. Har pratats om fiber och har grävts fiber till mindre samhällen i närområdet. Det har diskuterats fiber här men är osäkert på om tillräckligt många är intresserade ännu, men blir det av kommer det ta minst 2 år innan det blir påkopplat :).

Argumentet att telia kommer sluta underhålla kopparledningarna fick kanske 3-4% fler i området tända på fiber men som sagt ännu osäkert hur det kommer bli.

Permalänk
Medlem

Fick fiber i somras och det var väldigt trevligt att slippa ADSL.
Som många andra fick jag vänta på att det lokala stadsnätets utbyggnad kom fram till vårt område. Inget man kan göra så mycket åt själv annat än att anmäla sitt intresse och vänta.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Ja du, lägenhet utan fiber.
Tur att man har 300 m till telestationen så man får ut 61/9

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

bor hos föräldrarna i nynäshamns kommun vi har inte fiber men dom har börjat installera fiber runt omkring här men mamma vill inte spendera ett öre för hon tänker inte bo kvar så länge! hur mycket som stämmer i den sagan vet man aldrig.

vi har galet segt internet här så mycket kan jag säga, fiber vore sjukt bra men men.. får vänta tills dagen jag lyckas ta mig härifrån!

Du skriver inte när din mamma ska flytta, men jag är övertygad om att ett hus utan fiber om låt säga 5 - 10 år, kommer inte att vara lika attraktivt vid en husförsäljning. Det är inte heller säkert att fibernätleverantören är så sugen på att koppla in grannar i efterhand. Jag vet flera grannar som är nyinflyttade i hus som har ringt och frågat fibernätleverantören som inte ens kan ge svar när de kommer kunna koppla in i efterhand. Vi fick ge 16000 kr för vår installation i samband med utbyggnaden av fiber. Jag gissar att det kommer att kosta minst det dubbla för att koppla in enskilt hus i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Villa i Jönköping. Ej fått fiber ännu. Kommer 2018
Alla bor inte i stockholm

Är lite mer än bara Stockholm som har fiber

Har haft fiber i 15år, kan bara tacka de som kämpade för att dra in det överallt kring år 2000.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Bor ute på landet med mina föräldrar, har fortfarande ADSL (10 mbit ner 1 mbit upp) för att min farsa är en bonde (bokstavligt talat) som inte förstår varför fiber skulle behövas. Jag själv tänker förhoppningsvis flytta ut snart, helst någonstans där det finns fiber, men mina föräldrar kommer antagligen inte ha det på flera år till, om någonsinn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pege75:

Du skriver inte när din mamma ska flytta, men jag är övertygad om att ett hus utan fiber om låt säga 5 - 10 år, kommer inte att vara lika attraktivt vid en husförsäljning. Det är inte heller säkert att fibernätleverantören är så sugen på att koppla in grannar i efterhand. Jag vet flera grannar som är nyinflyttade i hus som har ringt och frågat fibernätleverantören som inte ens kan ge svar när de kommer kunna koppla in i efterhand. Vi fick ge 16000 kr för vår installation i samband med utbyggnaden av fiber. Jag gissar att det kommer att kosta minst det dubbla för att koppla in enskilt hus i efterhand.

det får bli hennes problem men det här är ju någorlunda nära stockholm och folk verkar köpa för ganska galna priser för såna här hus (tycker jag) 2,5m+ utan problem går hus här omkring och varenda hus ser likadant ut jag fattar inte varför folk gillar det här stället ärligt talat.

och hon vet nog inte själv när hon ska flytta.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Jag bor på en gård i liten by strax utanför Rimbo i Norrtäljes komun och har enbart ADSL 30. Har sett att dom i några byar runt om har satt upp lappar om att det kommer komma fiber där men vet ej när.
Har anmält intresse hos Telia, IP Only och Norrtälje Energi men då det bor många äldre/bönder här ute på landet så har jag väldigt litet hopp om att någon kommer bry sig de närmaste åren. Utgifterna att dra in fiber skulle ta för lång tid att räkna hem antar jag.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X670E-F GAMING WIFI | AMD Ryzen 9 7900X | ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming | 32GB Corsair Vengeance RGB DDR5 6000MHz | Kingston Fury Renegade M.2 1TB SSD + 2TB SSD | Corsair HX1200 V2 | Corsair H150i Elite Capellix | Lian Li PC-O11 Dynamic XL

Permalänk
Medlem

Jag bor på en liten ö i Mälaren och här erbjuds inget bättre än ADSL, så jag får helt enkelt lov att klara mig på 24/1 Mbit/s. IP-Only körde en kampanj i området och jag hakade direkt på. 20 000kr betalar jag gärna för att få fiber, men precis som ryktet gör gällande är det total tystnad från deras sida efter att de fått in beställningarna. För någon månad sedan var anslutningsgraden 52%, men om den är tillräcklig eller om den ökat återstår att se.

Permalänk
Medlem

I min åsikt ligger problemet hos fastighetsägarna som äger en större andel lägenheter då detta påverkar mer människor.

Bor i en av de landsbyggdkommuner med mest utbyggt fibernät men fastighetsägaren har inget intresse av att dra in det.
Så istället har alla bönder, m.m utanför tillgång till det.
Dock eftersom det går Fiber precis utanför huset som sedan konverteras till ADSL så kan jag få bra hastigheter som 60/30 eller liknande. För 500-600 kr/månaden.

Permalänk
Medlem

Enligt hyresvärden är inte fiber indraget till min nya lägenhet (än), men likväl sitter jag här med 500/50 ADSL från Com Hem.

Visste inte att ADSL kunde vara så snabbt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Enligt hyresvärden är inte fiber indraget till min nya lägenhet (än), men likväl sitter jag här med 500/50 ADSL från Com Hem.

Visste inte att ADSL kunde vara så snabbt.

Är det inte ComHems egna 3/2 uttag du sitter på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Är det inte ComHems egna 3/2 uttag du sitter på?

Ingen aning faktiskt.
Blev mest glatt överraskad när jag förväntade mig en maxhastighet på typ 24/1 (segt och dela på två pers) och sen insåg att jag kunde få 20 gånger så mycket.

Edit: Av ren nyfikenhet, vad är 3/2 uttag för något, och hur kan det leverera så hög hastighet?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Hyresvärden vill inte bekosta fiber, Så våra lägenhetshus får bli utan, Men kommer åt 30/10 på VDSL så inte så illa ändå

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem

Själv har man haft fiber i över 10 år

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Villa utanför Borås, de håller på och gräver fiberjust nu. Ca 6 månader försenade än så länge.
Men så fort det blir inkopplat så är det 1000/1000 som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ingen aning faktiskt.
Blev mest glatt överraskad när jag förväntade mig en maxhastighet på typ 24/1 (segt och dela på två pers) och sen insåg att jag kunde få 20 gånger så mycket.

Men du vet väl vart ditt internet kommer ifrån? ADSL kommer från telefonjacket och ComHems snabbare bredband kommer från deras eget uttag. ADSL har en högstahastighet lååångt under det du säger dig ha bor man tillräckligt nära sin telestation kan man även få VDSL som bumpar upp hastigheten till max 60 mbit ner, medan ComHems bredband via deras "tre hål i väggen"-uttag kan ge betydligt högre hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av itsmemartin:

Faktum är att vid nyetablering av nät i tätorter är det oftast bara runt 60% av de boende som kopplar in sin bostad.

@foxzox7 Var i Jönköping, vi kanske kan snabba på proccessen lite!

Jag jobbar själv inom branchen och hur märkligt det än kan låta är en stor bromskloss just nu att de stora bolagen, Telia, BBB, IPO, Svensk Infrastruktur inte vet var det inte finns fiber...

Jo tack det har jag märkt, vi har haft säljare hemma nu ca6-7 gånger då vi enligt dom inte har fiber för att inte tala om all direkt reklam.
Roliga är att det är flera år sedan jag drog in fiber i huset

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.