Permalänk

eget nätverk

Hej, Får problem av nätverket här hemma av okänd anledning. #16670134 problemet.

Så jag tänkte om det går att fixa eget internet hemma? som bara jag använder.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

@Antonheeh: Du får nog utveckla vad du vill åstadkomma.

Vill du ladda ned hela internet och ha på en server hemma? Nej det kan du inte.
Vill du bygga upp ett eget lokalt nätverk hemma? Nja, du kan sätta upp ett subnät direkt efter routern om du har andra enheter i ditt hem som slår ut din dator.

Om det är internet anslutningen in till huset som går ned till och från; Ring och klaga på din operatör.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

@Antonheeh: Du får nog utveckla vad du vill åstadkomma.

Vill du ladda ned hela internet och ha på en server hemma? Nej det kan du inte.
Vill du bygga upp ett eget lokalt nätverk hemma? Nja, du kan sätta upp ett subnät direkt efter routern om du har andra enheter i ditt hem som slår ut din dator.

Om det är internet anslutningen in till huset som går ned till och från; Ring och klaga på din operatör.

Det var väl på 1990 talet man kunde få internet på en cd-skiva...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hahaha det var dagen fråga tror jag
Sorry att jag garvar men när du förstår hur stort internet är kommer du förstå varför.
dock tror jag du menar ett lokalt nätverk, ska ni lana? (tex flera som spelar ihop) eller ska du streama film till andra enheter från en lokal hdd elle nas/server?

/Mvh

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonheeh:

Hej, Får problem av nätverket här hemma av okänd anledning. #16670134 problemet.
Så jag tänkte om det går att fixa eget internet hemma? som bara jag använder.

När jag skummade igenom din förra tråd om problemet där du skriver att ni har 100/100 fiber samt inga uppenbara nätverksproblem är det nog bäst att gå till botten med problemen där istället för att skaffa ännu en lina.

Men om det nu är så att problemet är pga att ni i hushållet använder linan på ett sådant sätt att du får problem med den när du ska spela och inte kan lösa det på smartare sätt än en ny lina (QOS osv) så är nog dina enda alternativ 4G eller xDSL. Då får du en "egen" lina för dina spelbehov. Det kan fungera bättre eller sämre.

Sen om du har en väldigt djup(!!!!) plånbok kan du ju alltid dra in en egen fiber. Men det kan du ju förmodligen få betala tiotusentals kronor i installationsavgift samt tusentals kronor i månaden för om du ens får någon att göra det åt en privatperson.

Permalänk
Medlem

kollade dina andra trådar och har lite svårt att se hur en ny internetanslutning skulle lösa problemet

skulle tippa på att ditt problem antingen har att göra med drivrutiner, stod i någon av dina trådar att du hade installerat om datorn, installerade du rätt drivrutiner efter det eller kör du med windows egna universaldrivrutiner?

eller så kan ju också vara något (cpu-krävande) program, som är beroende av nät för dess funktion, som ligger i bakgrunden, tänker typ någon bitcoinminer, folding@home, något virus etc

kan ju kanske vara värt att kolla sånt först innan du beställer installation av en ny lina

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

När jag skummade igenom din förra tråd om problemet där du skriver att ni har 100/100 fiber samt inga uppenbara nätverksproblem är det nog bäst att gå till botten med problemen där istället för att skaffa ännu en lina.

Men om det nu är så att problemet är pga att ni i hushållet använder linan på ett sådant sätt att du får problem med den när du ska spela och inte kan lösa det på smartare sätt än en ny lina (QOS osv) så är nog dina enda alternativ 4G eller xDSL. Då får du en "egen" lina för dina spelbehov. Det kan fungera bättre eller sämre.

Sen om du har en väldigt djup(!!!!) plånbok kan du ju alltid dra in en egen fiber. Men det kan du ju förmodligen få betala tiotusentals kronor i installationsavgift samt tusentals kronor i månaden för om du ens får någon att göra det åt en privatperson.

nja jag drog en dedikerad fiberlina till mig, så dyr månadsavgift är det inte (som vilket fiber som helst fast utan service kostnaden till nätägare) betalade ca:60,000 tot och då fick dom gräva upp 300 meter asfalt och borra sig under en huvudväg.

Roligaste är att jag erbjöd kommunen 250 tusen någon månad innan för att göra samma jobb, dom vägrade då jag inte hade något företag
Sedan fick jag tag i samma killar som har hand om kommunens nät, och fick betala 60, så för min del var det jäkligt billigt.
/

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av tchomaz:

kollade dina andra trådar och har lite svårt att se hur en ny internetanslutning skulle lösa problemet

skulle tippa på att ditt problem antingen har att göra med drivrutiner, stod i någon av dina trådar att du hade installerat om datorn, installerade du rätt drivrutiner efter det eller kör du med windows egna universaldrivrutiner?

eller så kan ju också vara något (cpu-krävande) program, som är beroende av nät för dess funktion, som ligger i bakgrunden, tänker typ någon bitcoinminer, folding@home, något virus etc

kan ju kanske vara värt att kolla sånt först innan du beställer installation av en ny lina

Nä, Bara med internet hemma jag får problemet, Inte hos någon kompis eller liknande, Det försvinner när jag drar ut internet kabeln.

Permalänk
Skrivet av iXam:

När jag skummade igenom din förra tråd om problemet där du skriver att ni har 100/100 fiber samt inga uppenbara nätverksproblem är det nog bäst att gå till botten med problemen där istället för att skaffa ännu en lina.

Men om det nu är så att problemet är pga att ni i hushållet använder linan på ett sådant sätt att du får problem med den när du ska spela och inte kan lösa det på smartare sätt än en ny lina (QOS osv) så är nog dina enda alternativ 4G eller xDSL. Då får du en "egen" lina för dina spelbehov. Det kan fungera bättre eller sämre.

Sen om du har en väldigt djup(!!!!) plånbok kan du ju alltid dra in en egen fiber. Men det kan du ju förmodligen få betala tiotusentals kronor i installationsavgift samt tusentals kronor i månaden för om du ens får någon att göra det åt en privatperson.

Jo vill självklart försöka lösa detta men har verkligen inga fler ideer hur det ska lösas. Problemet jag får försvinner när jag lanar hos kompisar och försvinner när jag drar ut internet kabeln..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonheeh:

Jo vill självklart försöka lösa detta men har verkligen inga fler ideer hur det ska lösas. Problemet jag får försvinner när jag lanar hos kompisar och försvinner när jag drar ut internet kabeln..

Det låter ju helskumt, har du möjlighet att testa att koppla in datorn direkt i väggen utan router osv. mellan?

Annars att testa med annan router/(usb)nätverkskort kan ju vara ett alternativ. Du kan säkert dela ut anslutning via din mobil om du vill testa med annan uppkoppling.

Permalänk
Medlem

@Antonheeh:
Har inte läst hela andra tråden du länkaden till men du hade inget "killernic" i den datorn du har problem med? Du har ingen mjukvarubrandvägg på datorn? Typ antivirusprogram/internet security brukar det heta.

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv

Bet all, som man skrev i cs 1.6 (refererar till att du skapat x antal trådar med csgo i titeln), att dina föräldrar jävlas med dig. Antagligen gillar de inte att du spelar så de sabbar internet.

Skaffa eget 4g nät så är problemet löst

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

@Antonheeh:
Har inte läst hela andra tråden du länkaden till men du hade inget "killernic" i den datorn du har problem med? Du har ingen mjukvarubrandvägg på datorn? Typ antivirusprogram/internet security brukar det heta.

Är inte datorn jag har problem med, Bara internet här hemma, Problemet försvinner när jag lanar hos kompisar eller drar ut internetkabeln.
Det är skumma grejjer

Permalänk
Skrivet av anon250853:

Bet all, som man skrev i cs 1.6 (refererar till att du skapat x antal trådar med csgo i titeln), att dina föräldrar jävlas med dig. Antagligen gillar de inte att du spelar så de sabbar internet.

Skaffa eget 4g nät så är problemet löst

Haha nä mina päron försöker hjälpa mig fixa detta Jo har kollat på trådlöst 4g, Men hittar bara abonnemang som man betalar och får gb för, Osäker hur mycket spela drar i gb.

Permalänk
Inaktiv

@Antonheeh: Jag tror att antingen sitter du med elaka föräldrar som inte vill att du ska spela (bara för du tror de hjälper dig betyder inte att de gör det) och slöar ner internet. Krävs dock kunnig person för detta så kan ju uteslutas lätt om de inte är så kunniga om datorer. Sen finns möjligheten att du har skaffat något virus och om du inte lyckats få bort det, vid det här laget så skulle jag säga blås datorn. (JAJAJA jag vet jobbigt att installera allt igen men sitt du där och försök hitta problemet). I många fall löser en ominstallation alla problem då det är något knasigt man gjort men inte vet vad och därför inte vet hur man ska fixa det.

I vilket fall som helst kan det vara bra att köra en ominstallation och inte titta porr innan du installerat alla virusprogram du behöver (rekommenderar avast + malwarebytes)

Lycka till.

Permalänk
Skrivet av anon250853:

@Antonheeh: Jag tror att antingen sitter du med elaka föräldrar som inte vill att du ska spela (bara för du tror de hjälper dig betyder inte att de gör det) och slöar ner internet. Krävs dock kunnig person för detta så kan ju uteslutas lätt om de inte är så kunniga om datorer. Sen finns möjligheten att du har skaffat något virus och om du inte lyckats få bort det, vid det här laget så skulle jag säga blås datorn. (JAJAJA jag vet jobbigt att installera allt igen men sitt du där och försök hitta problemet). I många fall löser en ominstallation alla problem då det är något knasigt man gjort men inte vet vad och därför inte vet hur man ska fixa det.

I vilket fall som helst kan det vara bra att köra en ominstallation och inte titta porr innan du installerat alla virusprogram du behöver (rekommenderar avast + malwarebytes)

Lycka till.

Det är inget med datorn som är problemet, Och nej mina päron skapar inte problemet, Problemet finns bara hemma och försvinner när jag lanar hos kompisar eller drar ut internet kabeln. Det är därför jag inte förstår vad som orsakar detta.

Permalänk
Medlem

Funkar det bra om du sitter med datorn direkt i "huvudjacket" dvs innan routern?
Har du provat med en annan kabel?

Permalänk
Skrivet av Antonheeh:

Det är inget med datorn som är problemet, Och nej mina päron skapar inte problemet, Problemet finns bara hemma och försvinner när jag lanar hos kompisar eller drar ut internet kabeln. Det är därför jag inte förstår vad som orsakar detta.

Så när du sitter och spelar cs med dina polare online, och drar ut internet kabeln slutar lagget?
Borde du inte då tappa uppkoppling till servern.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Garderoben:

Så när du sitter och spelar cs med dina polare online, och drar ut internet kabeln slutar lagget?
Borde du inte då tappa uppkoppling till servern.

Går in på en server mot botar

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Funkar det bra om du sitter med datorn direkt i "huvudjacket" dvs innan routern?
Har du provat med en annan kabel?

Ibland fungerar det, ibland inte, Ja har annan kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonheeh:

Ibland fungerar det, ibland inte, Ja har annan kabel.

Vad har du för komponenter i datorn (moderkort/nätverkskort framförallt då).
Har du senaste nätverksdrivern härifrån: länk
Har du senaste versionen av bios? länk

Får du bra fart på http://www.bredbandskollen.se/ undertiden CS upplevs segt?

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Vad har du för komponenter i datorn (moderkort/nätverkskort framförallt då).
Har du senaste nätverksdrivern härifrån: länk
Har du senaste versionen av bios? länk

Får du bra fart på http://www.bredbandskollen.se/ undertiden CS upplevs segt?

Ja har senaste av båda, får ut 125/125 hela tiden.

Vi har telia fiber, Kan man köpa nytt modem eller måste det vara något speciellt? kanske är det som spökar

Permalänk
Medlem

Edit*
0,5. vad får du för latens på bredbandskollen? alt. prova pinga google.com

1. formatera om datorn
Hjälper ej?:
2. beroende på ålder på mobo, kontakta ÅF för ev. felsökning

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonheeh:

Ja har senaste av båda, får ut 125/125 hela tiden.

Vi har telia fiber, Kan man köpa nytt modem eller måste det vara något speciellt? kanske är det som spökar

Du kan ju alltid prata med Telia och förklara dina problem. De har möjlighet att mjukvaruuppgradera sin router och säkert finns det någon fellogg där eventuell packetloss syns.

Men det är ju märkligt om bara du i hushållet upplever problemen med nätet.
Du har ingen torrent eller något igång i bakgrunden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonheeh:

Går in på en server mot botar

Och då är det en lokal server? Isf så är det ju självklart att det fungerar då du inte spelar på internet. Ibland är det lite svårt att hjälpa till via forum

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av Spretcher:

Edit*
0,5. vad får du för latens på bredbandskollen? alt. prova pinga google.com

1. formatera om datorn
Hjälper ej?:
2. beroende på ålder på mobo, kontakta ÅF för ev. felsökning

Bara internet som e problemet, Får ej problemet hos kompisar

http://imgur.com/a/dQDF5 körde med pingplotter

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Du kan ju alltid prata med Telia och förklara dina problem. De har möjlighet att mjukvaruuppgradera sin router och säkert finns det någon fellogg där eventuell packetloss syns.

Men det är ju märkligt om bara du i hushållet upplever problemen med nätet.
Du har ingen torrent eller något igång i bakgrunden?

Ska ringa telia imorn och kolla, Bara jag som har spelat cs och spelar så ingen annan märker av det, Om du spelat 1.6 med vsync så vet du hur känslan känns. Nää problemet är hela tiden oavsett om någon är hemma eller om bara jag använder internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonheeh:

Ska ringa telia imorn och kolla, Bara jag som har spelat cs och spelar så ingen annan märker av det, Om du spelat 1.6 med vsync så vet du hur känslan känns. Nää problemet är hela tiden oavsett om någon är hemma eller om bara jag använder internet.

Varför inte prova att installera wireshark och se om det går nån mysko trafik på linan när du är ansluten hemma men inte när du är hos kompisar?