Gratis VPN + utorrent? Lika illa som att inte använda nån alls?

Permalänk
Medlem

Gratis VPN + utorrent? Lika illa som att inte använda nån alls?

Jag laddae just hem en VPN gratis som heter:

"SoftEther VPN Client Manager"

Tror ni att denna skyddar mig någonting öht eller är det precis som vanligt att allt syns när jag laddar ner/laddar upp i utorrent osv?

Jag kan ingenting om programmet alls, men trycker på "aktivera" så byts min IP till en japansk ( när jag går in på whatismyip.com och såna sidor iaf ), MEN ändras även min IP när jag laddar ned i utorrent osv?

Någon som har koll på detta? Är det heeelt onödigt och skyddar mig 0 % och jag likagärna kan använda utorrent utan denna gratis VPN så kan jag ju lika gärna avinstallera programmet.

Blev först glad när jag hittade en VPN som var gratis då jag tankar så sällan så känns det onödigt att betala för en.. Men nu vid närmare eftertanke kom jag på att dne kanske inte döljer min aktivitet när jag tankar med utorrent?

Eller är det så att detta skyddar men jag måste konfiguera på nåt sätt så att det även skyddar utorrent? Det kanske bara skyddar webbläsarn nu tänkte jag.

Nån som vet?? Tack!

Permalänk
Medlem

uTorrent är inte olagligt.

En VPN fungerar som så att den "tunnlar" din uppkoppling genom egna servrar, så att din IP-address ändras för den som ser dig - utan att påverka dig. Är det ett program på datorn så kommer det påverka allt som är uppkopplat mot nätet. Är det i webbläsaren så är det enbart hemsidor som du besöker som kommer se en annan IP.
En gratis VPN kommer garanterat inte skydda dig, för vem vet vem som egentligen äger denna gratis tjänst? Hur kommer det sig att de kan erbjuda detta utan någon som helst kostnad?
Det lär finnas en hake

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

SoftEther är bara ett program (klient och/eller server) för att du ska kunna ansluta till en/sätta upp en egen VPN. De tillhandahåller inte VPN-tjänsten i sig.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Det är inte gratis, du betalar åtminstone med din information. Och nej, om det är någon som frågar om din information, om du t.ex laddat ner något olagligt kommer de garanterat lämna ut den snabbare än ögat. Kan ju stå något i deras regelverk som säger annat, läs det.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

uTorrent är inte olagligt.

En VPN fungerar som så att den "tunnlar" din uppkoppling genom egna servrar, så att din IP-address ändras för den som ser dig - utan att påverka dig. Är det ett program på datorn så kommer det påverka allt som är uppkopplat mot nätet. Är det i webbläsaren så är det enbart hemsidor som du besöker som kommer se en annan IP.
En gratis VPN kommer garanterat inte skydda dig, för vem vet vem som egentligen äger denna gratis tjänst? Hur kommer det sig att de kan erbjuda detta utan någon som helst kostnad?
Det lär finnas en hake

Jag vet att uTorrent inte är olagligt.

OK men det låter ju bra. Då kan inte myndigheter mm se vad jag laddar hem med utorrent, om den är på, eller hur? Däremot kan VPN tjänsten det. Men de sitter i Japan osv.. De lär ju knappast lämna ut informationen. Då skulle det väl va för att sälja reklam mm inte för att se vad jag laddar hem.

Haken är väl att det är sämre som jag förstått. Sämre hastighet, sämre anonymitet???? och kanske även säljer min information osv.. Men det är mest att jag inte vill att myndigheter ska sitta o titta på vad jag laddar hem.

Här är gratisprogrammet https://www.softether.org/5-download

Tror ni att det döljer min uTorrent aktivitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Det är inte gratis, du betalar åtminstone med din information. Och nej, om det är någon som frågar om din information, om du t.ex laddat ner något olagligt kommer de garanterat lämna ut den snabbare än ögat. Kan ju stå något i deras regelverk som säger annat, läs det.

Ok men frågor på detta.

1) Om jag laddar hem nånting 1 gång i månaden och sätter på den under just dessa 5 minuter så är jag uppkopplad till dem 5 minuter i månaden. Dessa 5 minuter kan de inte få så mycket information av mig osv osv, eller hur?

2) Varför skulle min internetleverantör, eller myndigheterna osv osv kontakta Japan för att få information osv osv? Det känns långsökt.

Men summa kardemumma så tror ni att man lika gärna kan fortsätta uTorrenta det jag utorrentar utan gratis VPN för att det hjälper inte ens? Bättre att ta risken istället för att hålla på o mekka med något gratis som ändå inte skyddar mig?

Permalänk
Medlem

Att VPN-tjänsten ger dig en IP från Japan betyder ingenting. Vad tror du ett litet företag gör när stora stygga vargen kommer och blåser på dörren? Självklart kommer dem ge bort den information som behövs.

§5 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

För det första så gör en vpn dig inte osynlig bara genom att byta din ip mot deras vpn ip. Det som gör informationen "osynlig" är själva krypteringen av datan. Och det är en funktion som måste vara aktiverad för att de ska funka. Har du inte kryptering aktiverat så ser din ISP all data som går mellan dig och Internet eftersom datan måste passera ISP innan det når den webbsida eller vpn server du försöker komma åt.

Jag skulle inte köra med gratis vpn. Mitt tips är PIA VPN. Grym prestanda för mindre än 400 per år. Jag har 200-400 Mbit med vpn igång. Och de har stark kryptering

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Det enklaste att göra är helt enkelt att du slutar ladda hem skit innan du vet vad du håller på med. Det finns bra instruktionsfilmer på youtube och tonvis med skriven litteratur som på ett pedagogiskt sätt förklarar hur internet och VPN-tjänster fungerar.

Permalänk
Medlem

vpn är inget att snåla på kostar ingenting knappt, Kör ovpn och se glad ut .

Visa signatur

[i7 930@3,7] [Corsair H70] [1x500GB] [4x1TB] [1x1,5TB] [GA-X58A-UD3R][Corsair 6GB 1333MHz] [Win7x64 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Hehe, kul tråd...
Ungefär som att fråga hur och på vem man kan testa L.O.I.C.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Att VPN-tjänsten ger dig en IP från Japan betyder ingenting. Vad tror du ett litet företag gör när stora stygga vargen kommer och blåser på dörren? Självklart kommer dem ge bort den information som behövs.
[/quote]

Jag spred inga länkar till piratkopior. Jag diskuterade heller inte hur man kringgår kopieringsskydd utan det kan ha varit vilka kopior som helst vi pratar om och jag har inte nämnt att jag kopierar upphovsrättskyddade verk. Men kanske fel att prata som att det låter som om jag åsyftade det.

OnT = OK jag förstår. Men betyder det verkligen ingenting om jag får en ny IP? Och varför skulle stora stygga övervakningsvargen knacka på en dörr i Japan undrar jag liksom men jag kanske är naiv. Tänker mest att det är ett opensource program och förmodligen ligger servrarna i Japan så kanske blir mindre intressant? Men du tror att de liksom kollar upp vem IP:n jag haft tillhör och sen hör av sig till japanerna eller var servern ligger?

Permalänk
Medlem

Känns bara onödigt att köpa då jag så sällan kommer behöva ha den på. Väldigt väldigt sällan.

Att då betala 30-80 kr per månaden känns bara lite onödigt.

Och hur vet jag ens om jag är skyddad efter att jag betalat? Verkar så invecklat alltihop. Även om man byter IP osv så måste man slå på andra funktioner som kryptering osv..

Eller kan ovan nämnda VPN:er göra allt detta användarvänligt endast med en "on" knapp? Eller måste man ställa in och förstå och tänka på massa saker innan?

Skulle uppskatta fler tips på vilken VPN som är mest användarvänlig och "automatiskt" skyddar min aktivitet på utorrent och hela datorn automatiskt med ett knapptryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Hehe, kul tråd...
Ungefär som att fråga hur och på vem man kan testa L.O.I.C.

Nej, jag frågar bara om hur man är anonym då man tankar via uTorrent. Har ingenting med något olagligt eller piratkopiering att göra egentligen.

Edit:

Eller vadå är det olagligt att byta VPN egentligen? Isåfall får gärna admin ta bort denna tråd för att jag ville verkligen inte diskutera något olagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smecken16:

vpn är inget att snåla på kostar ingenting knappt, Kör ovpn och se glad ut .

OK men lämnar inte svenska OVPN och servrarna ut all info om "stora stygga vargen" kommer och knackar på deras dörr också då?

Och är det så i regel att man tankar i 20 kbit / s istället för 2-10 mbit/s när man har OVPN aktiverat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jassadu:

OK men lämnar inte svenska OVPN och servrarna ut all info om "stora stygga vargen" kommer och knackar på deras dörr också då?

Och är det så i regel att man tankar i 20 kbit / s istället för 2-10 mbit/s när man har OVPN aktiverat?

Det finns ingen information att dela, dom sparar inga loggar.

Jag har 250mbit och brukar få ut ca 23mb/s genom OVPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Det finns ingen information att dela, dom sparar inga loggar.

Jag har 250mbit och brukar få ut ca 23mb/s genom OVPN.

ok jag har 100/100 eller 100/10 och får ut 100kb/s till 200 kb/s men ofta 10-50 kb/s... Fick en 5 timmars gratis test så kör det nu.

Har jag gjort nåt fel eller? Fast det finns ju inte så många inställningar man kan ställa in.

Och en fråga till. Visst är ens anonymitet skyddad när jag tankar via utorrent nu också? Är det bara att trycka Koppla upp, och sen är man skyddad, uTorrent och allt, utan att behöva ställa in nåt?

Verkar verkligen användarvänligt men frågan är om jag måste göra fler saker innan man är helt säker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jassadu:

ok jag har 100/100 eller 100/10 och får ut 100kb/s till 200 kb/s men ofta 10-50 kb/s... Fick en 5 timmars gratis test så kör det nu.

Har jag gjort nåt fel eller? Fast det finns ju inte så många inställningar man kan ställa in.

Och en fråga till. Visst är ens anonymitet skyddad när jag tankar via utorrent nu också? Är det bara att trycka Koppla upp, och sen är man skyddad, uTorrent och allt, utan att behöva ställa in nåt?

Verkar verkligen användarvänligt men frågan är om jag måste göra fler saker innan man är helt säker?

Jag har haft stora problem att få någon sorts hastighet på Windows datorer genom OVPN faktiskt, så har inga lugnande ord att ge. Just nu kör jag en docker i unRAID som är Deluge + openVPN kombinerat och det fungerar väldigt bra. Fick även bra hastigheter när jag körde OVPN genom en pfSense router.

Ja du är säker direkt. Aktivera dnscrypt i klienten om det inte redan är aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Jag har haft stora problem att få någon sorts hastighet på Windows datorer genom OVPN faktiskt, så har inga lugnande ord att ge. Just nu kör jag en docker i unRAID som är Deluge + openVPN kombinerat och det fungerar väldigt bra. Fick även bra hastigheter när jag körde OVPN genom en pfSense router.

Ja du är säker direkt. Aktivera dnscrypt i klienten om det inte redan är aktiverat.

OK jag kryssade i den. Vad gör den?

Kan man alltså en gång i veckan/månaden alltså göra såhär:
1) öppna ovpn Client och connecta.
2) direkt efter det öppna uTorrent och ladda ner
3) avsluta uTorrent
4) avsluta ovpn Client

Har jag om jag gör som ovan varit 100 % anonym under hela uTorrent användningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jassadu:

OK men lämnar inte svenska OVPN och servrarna ut all info om "stora stygga vargen" kommer och knackar på deras dörr också då?

Och är det så i regel att man tankar i 20 kbit / s istället för 2-10 mbit/s när man har OVPN aktiverat?

OVPN Har inga hårddiskar i sina servrar. Dem sparar INGENTING. Om nu myndigheten vill få ut information från OVPN så är det helt omöjligt, då dem inte sitter på någon sådan information. Det finns bilder som de själva lagt ut där servern står helt tom utan en enda hårddisk i sig, vilket ser lite lustigt ut

OVPN kör med obegränsad hastighet, d.v.s din riktiga hastighet är den du får genom din VPN - minus det lilla extra för krypteringen (pga den tid det tar att kryptera). Du ansluter med en klient direkt till deras servrar, detta gör att all trafik som går till din dator(och ut), först går genom deras servrar och krypteras. Klienten öppnar sedan upp paketen och dekrypterar dessa.

Skrivet av jassadu:

OK jag kryssade i den. Vad gör den?

Kan man alltså en gång i veckan/månaden alltså göra såhär:
1) öppna ovpn Client och connecta.
2) direkt efter det öppna uTorrent och ladda ner
3) avsluta uTorrent
4) avsluta ovpn Client

Har jag om jag gör som ovan varit 100 % anonym under hela uTorrent användningen?

Detta är väl i princip korrekt, men att betala för ett sådan tjänst enbart för ett program känns lite lustigt. Varför inte lika gärna ha det igång permanent om det ändå inte försämrar för dig - utan t.o.m. gör det bättre?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

OVPN Har inga hårddiskar i sina servrar. Dem sparar INGENTING. Om nu myndigheten vill få ut information från OVPN så är det helt omöjligt, då dem inte sitter på någon sådan information. Det finns bilder som de själva lagt ut där servern står helt tom utan en enda hårddisk i sig, vilket ser lite lustigt ut

OVPN kör med obegränsad hastighet, d.v.s din riktiga hastighet är den du får genom din VPN - minus det lilla extra för krypteringen (pga den tid det tar att kryptera). Du ansluter med en klient direkt till deras servrar, detta gör att all trafik som går till din dator(och ut), först går genom deras servrar och krypteras. Klienten öppnar sedan upp paketen och dekrypterar dessa.

Detta är väl i princip korrekt, men att betala för ett sådan tjänst enbart för ett program känns lite lustigt. Varför inte lika gärna ha det igång permanent om det ändå inte försämrar för dig - utan t.o.m. gör det bättre?

Det är väl inte bra att blanda personlig användning (bank osv) med torrent om han vill vara anonym med VPN IP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

OVPN Har inga hårddiskar i sina servrar. Dem sparar INGENTING. Om nu myndigheten vill få ut information från OVPN så är det helt omöjligt, då dem inte sitter på någon sådan information. Det finns bilder som de själva lagt ut där servern står helt tom utan en enda hårddisk i sig, vilket ser lite lustigt ut

OVPN kör med obegränsad hastighet, d.v.s din riktiga hastighet är den du får genom din VPN - minus det lilla extra för krypteringen (pga den tid det tar att kryptera). Du ansluter med en klient direkt till deras servrar, detta gör att all trafik som går till din dator(och ut), först går genom deras servrar och krypteras. Klienten öppnar sedan upp paketen och dekrypterar dessa.

Detta är väl i princip korrekt, men att betala för ett sådan tjänst enbart för ett program känns lite lustigt. Varför inte lika gärna ha det igång permanent om det ändå inte försämrar för dig - utan t.o.m. gör det bättre?

Har ingen annan riktig användning för den än det. Fast iof kanske det sparas mycket onödig privat information så du menar mest för det isf? Jag har svårt att se hur jag skulle orka ha detta igång 24/7 då internet försämras, jag laddar ner i < 0,2 mbit/s istället för 10 mbit/s och mer som jag annars gör.

Känns som sidorna laddas långsammare också.

Permalänk
Medlem

För att se vilken IP-adress som visas när någon ansluter till dig via torrent så kan du använda en tjänst som testar detta. En sådan tjänst finns till exempel på ipleak.net. Om du klickar på "Activate" under "Torrent Address detection" så kommer en magnetlänk öppnas i din torrentklient och efter en stund kommer det visas IP-adresser på webbsidan och det är dessa som andra kan se när du delar.

DNSCrypt krypterar dina DNS-uppslag som förövrigt borde gå till OVPN's servrar. Vilka DNS-adresser som används kan också kollas genom ipleak.net.

Om du upplever dålig hastighet med OVPN så kan du för det första testa att ansluta med TCP istället, detta kan hjälpa ifall din ISP nedprioriterar trafik. Annars om det fortfarande är dålig hastighet så kan du testa kontakta dem, de har en felsökningsguide du kan följa också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Det är väl inte bra att blanda personlig användning (bank osv) med torrent om han vill vara anonym med VPN IP?

När du hanterar dina bakärenden så förmodar jag att du inte har något annat än just webbläsaren igång heller - Om du nu vill vara "säker".

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

När du hanterar dina bakärenden så förmodar jag att du inte har något annat än just webbläsaren igång heller - Om du nu vill vara "säker".

Hos banken och forum osv så loggas IP antar jag. Det är inte så bra att du använt samma IP för torrent. Man vill ju inte förknippas med en IP som använts som personlig bruk med annat program man vill vara anonym med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

För att se vilken IP-adress som visas när någon ansluter till dig via torrent så kan du använda en tjänst som testar detta. En sådan tjänst finns till exempel på ipleak.net. Om du klickar på "Activate" under "Torrent Address detection" så kommer en magnetlänk öppnas i din torrentklient och efter en stund kommer det visas IP-adresser på webbsidan och det är dessa som andra kan se när du delar.

DNSCrypt krypterar dina DNS-uppslag som förövrigt borde gå till OVPN's servrar. Vilka DNS-adresser som används kan också kollas genom ipleak.net.

Om du upplever dålig hastighet med OVPN så kan du för det första testa att ansluta med TCP istället, detta kan hjälpa ifall din ISP nedprioriterar trafik. Annars om det fortfarande är dålig hastighet så kan du testa kontakta dem, de har en felsökningsguide du kan följa också.

OK jag testade att lägga till magnetlänken och sedan stod en IP adress där som inte var min. Innebär detta att jag är helt anonym när jag använder uTorrent? Jag förstår att det aldrig är 100 % men är jag mer eller mindre dold och anonym? Stod även en annan IP på de andra grejerna också, och sthlm trots att jag inte bor där osv.

När du skrev att man kunde testa att ansluta med TCP istället. Menar du att jag ska kryssa i "Anslut via TCP 443" då?

Tycker du att det är värt att köpa OVPN för ett år endast för att göra mig anonym när jag brukar uTorrent en gång i veckan max? Eller känns det ovärt?

Och det här med att vara inne på banken mm. samtidigt som man kör OVPN - är det dumt alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Det finns ingen information att dela, dom sparar inga loggar.

Jag har 250mbit och brukar få ut ca 23mb/s genom OVPN.

Då får du nog kolla upp det där. Jag har 250 Mbit och får ut mellan 200-230 efter OVPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Hos banken och forum osv så loggas IP antar jag. Det är inte så bra att du använt samma IP för torrent. Man vill ju inte förknippas med en IP som använts som personlig bruk med annat program man vill vara anonym med.

Tveksamt att du skulle få samma IP varje gång du använder VPN-tjänsten, det vore rätt dumt... Sen säger inte en IP så mycket eftersom väldigt många använder samma IP-addresser utan att de vet om det, de använder den bara inte samtidigt. Att sätta dit dig för din IP-address har använts för olagliga aktiviteter går d.v.s inte. De måste kunna bevisa att det är just DU som gjort det som nu gjorts (med du menar jag ägaren av uppkopplingen).

Skrivet av Baxtex:

Då får du nog kolla upp det där. Jag har 250 Mbit och får ut mellan 200-230 efter OVPN.

Antar det ska stå MB/s och inte mb/s D.v.s det stämmer rätt bra.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Då får du nog kolla upp det där. Jag har 250 Mbit och får ut mellan 200-230 efter OVPN.

Hastigheten jag får ut genom OVPN skrev jag i mb/s vilket då motsvarar ca 250mbit. Mitt eget fel som använde både mbit och mb/s i en mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

OVPN Har inga hårddiskar i sina servrar. Dem sparar INGENTING. Om nu myndigheten vill få ut information från OVPN så är det helt omöjligt, då dem inte sitter på någon sådan information. Det finns bilder som de själva lagt ut där servern står helt tom utan en enda hårddisk i sig, vilket ser lite lustigt ut

Men det här är ifrån deras sida, så de lär ju spara nån slags information iaf! Men verkar som man kan vara ganska lugn med dem ändå:

"Försäkring mot rättegångskostnader
Våra kunders säkerhet tas på stort allvar. Därför har vi tecknat en försäkring mot rättegångskostnader.

Vi lovar att föra samtliga ärenden som begär ut information till tingsrätten och vi kommer att göra allt i vår makt för att säkerställa att vi aldrig behöver ge ut någon information.

OVPN har aldrig lämnat ut någon kundinformation till utomstående."