Varför så mycket problem med routrar?

Permalänk
Medlem

Varför så mycket problem med routrar?

Har själv haft 4 routrar som det varit mer eller mindre problem med.
En netgear som man fick starta om typ en gång i veckan. En till netgear som brickades vid firmware uppdatering. En asus n-56u lr vad den heter som bara blev slöare och slöare och fick reklamera. En dlink 8xx där 5ghz bandets räckvidd bara blivit sämre och sämre och nu når det typ 1-2m om det fungerar öht.

Plus en del vänner vars routrar strular, måste startas om osv osv.

Ska köpa ny router nu och när man läser användarbetyg på routrar är det ofta en hel del som har problem. Hur kommer det sig att det är så mycket problem med routrar eller varför dålig kvalitet?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd

Netgear gissar jag var en billig modell, asusen även den billig och d-link ska man inte ta i med tång.

Permalänk

Har erfarenhet med flera TP-Link archer C7 och C9. Inga problem med dom alls. Uppdaterar mjukvaran till senaste vid installation och sen ställer undan dom och låter dom göra sitt. Asus har jag använt ett par gånger men bara AC66/68u och även dom har fungerat utan problem.

Permalänk
Medlem

dlink,asus mm fungerar jätte bra om du håller dig på mellan och övre skickt, dock är alla hobby routrar som kommer börja strula förr eller senare. särskilt om den får lite last på sig. Vill du slippa problem håll dig till ubnt (unifi) och kör deras ap till. i längden blir det både billigare samt jäkligt mycket mindre strul för att inte nämna smidigheten att sköta det.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@stimpen:

En av anledningarna är att din "router" där hemma egentligen är tre olika enheter (router, switch och accesspunkt) kombinerat i en liten plastlåda. Ska man klämma in allt det i en låda lite större än en pocketbok och enheten max får kosta 1000 kr så får man antingen trolla eller göra avkall på vissa saker. Oftast är kylningen undermålig vilket gör att din router kanske inte blir så långlivad.

Ska man ha något ordentligt skulle jag satsat på en lösning med pfSense eller någon av Ubiquitis routrar + accesspunkt från Ubiquiti. Det blir lite dyrare än en "vanlig" router men en mycket mer långsiktig lösning. Själv tycker jag att de flesta nya routrar från t ex ASUS och gänget ser ut som krabbor på rygg med alla femtioelva antenner som sticker ut och jag har mycket hellre en fristående accesspunkt med jämförbar prestanda eller rent av bättre.

Nackdelen är väl att det inte riktigt är samma plug and play-faktor utan man får räkna med att pilla i någon timme innan allt är igång även om man är rutinerad.

Krabb-router av senaste modell

Permalänk
Medlem

Slutat med allt billigt trams och håller mig endast till de dyrare Asus modellerna nu. Inte krånglat en enda gång Även kompisarna har börjat fatta detta nu och börjat lägga runt 2000:- plus på sina routrar nu. Alla har varit nöjda so far, wifi över hela lgh och ut till terass/balkonger.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Eller bygg en egen. Då kan du bygga en maskin som kan routa, agera brandvägg, spara hela släktens bilder, ha webserver och mail, torrents, vpn, mm mm.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Entusiast

Jag tillhör nog en väldigt liten minoritet i Sverige som har klarat mig bra på Telias klassiker Technicolor TG799vac i typ 2 år nu

Såväl 2.4GHz som 5GHz-bandet har fungerat prima och jag har nästan aldrig behövt starta om routern. Port forwarding, DHCP-reservering och annat har det inte varit några problem med och GUI't är lätthanterligt men ger mig funktionerna jag behöver.

Det enda konstiga som har hänt var när jag var borta från hemmet ett längre tag och routern var avstängd, när jag sedan kom hem och tryckte igång den så fick den för sig att ladda ner en ny mjukvaru-uppdatering som tog 1 timme...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Jag kör på "riktiga" grejor.
Ubiquiti Edgerouter POE
Två AP från Ubiquiti
En tough switch från Ubiquti
En dum switch från Netgear
Fördelen är att dessa bara tickar på. Dag ut ohoj dag in. Skulle en sak av någon konstig anledning gå sönder så byter jag den.

Värme är aldrig bra för elektroniken. Men alla mina sitter i ett litet varmt utrymme som gör att jag räknar med att byta mer ofta över tid än om man haft ett bra utrymme.

Priset för en hemanvändaren skulle kosta 2500 för en uppsättning med Router (som kan switcha) plus en AP (Wi-fi). Då har du ett par produkter som håller måttet för över 100 användare samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Trollskogen: Även jag har bytt till Ubnts grejer. Har idag tre stycken AP AC Lite, en Ubnt Security Gateway (router) och deras 150W POE+ switch.
Jag saknar nästan att konfiga nätet för upptiden just nu är över ett år, trist nog nollställs uptime vid uppdateringar... så jag har ett dokument där jag lägger ihop uptiden allt eftersom, så sjuk är jag.

USG kostar runt 1200 kr. Access punkterna runt 800 kr/st, switchen 2500 kr. Ja jag kör en CloudKey också så jag kan komma åt nätet från var jag än är. Den är inget måste men skönt att inte behöva dedikera en burk till kontroller.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Har själv haft 4 routrar som det varit mer eller mindre problem med.
En netgear som man fick starta om typ en gång i veckan. En till netgear som brickades vid firmware uppdatering. En asus n-56u lr vad den heter som bara blev slöare och slöare och fick reklamera. En dlink 8xx där 5ghz bandets räckvidd bara blivit sämre och sämre och nu når det typ 1-2m om det fungerar öht.

Plus en del vänner vars routrar strular, måste startas om osv osv.

Ska köpa ny router nu och när man läser användarbetyg på routrar är det ofta en hel del som har problem. Hur kommer det sig att det är så mycket problem med routrar eller varför dålig kvalitet?

Gissar att du och många av dina vänner klämmer in routern i en låda eller ett skåp där den blir varmare och varmare ända tills den nästan smälter?

Nästan alla routrar är passivt kylda och mår bra av att stå luftigt, inte inklämda i lådor eller trånga skåp där luften står stilla.

Permalänk
Medlem

för mig räckte det med att köpa 2st Unifi AP och stänga av Wifi i routern. En Asus N66u, den funkar perfekt när den slipper wifi. Har 1000/1000 o får ut 900/900 som routern pallar med

// LZ

Permalänk
Medlem

Jag börja köra med en dator och pfsense istället när jag blev less på dåliga routrar. Sen köpte jag till några unifi ap's.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

känner igen det där... bara massa strul med köpes routrar.. Jag byggde mig en pfsense låda när min asus ac68u började strula. Sen dess har jag inte haft nå strul annat än med asus routern som tuffar på i ap läge. Då det blir högre belastning på den så ger den upp

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

@stimpen: Ja hade jag varit du så skulle jag tagit en seriös funderare på Ubiquiti's grejer.
Och då är det smidigt att kolla på deras UniFi lineup, så all konfigurering kommer under samma tak.
Körde med en Edgerouter Lite och AP AC Pro förut, fungerar skit bra men det var lite jobbigt att hoppa mellan olika UI's då man skulle göra nått.
Så nu har jag köp en USG, en till AP AC Pro och en Switch 8 150Watt, så all konfig hamnar i samma interface. Dock står dom i sina lådor på min säng fortfarande, och väntar på att jag ska flytta

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

för mig räckte det med att köpa 2st Unifi AP och stänga av Wifi i routern. En Asus N66u, den funkar perfekt när den slipper wifi. Har 1000/1000 o får ut 900/900 som routern pallar med

// LZ

sätt en raspberry till den eller cloud key, så för du en trevlig överskikt och hantering direkt i nallen

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Flera av er rekommenderar Ubiquiti AP. Kan jag till att börja med köpa en sådan och koppla till min nuvarande DIR-845L router? Jag är ingen pro user och tänker om man kanske kan börja med en AP till den befintliga routern innan man går all in. Har inte haft problem med nätverk via kabel till min nuvarande router. Men flyttat nyligen och i nya lägenheten är uttag placerat så kabeldragning blir svårt och jag tänkte försöka köra via wifi.

Om jag köper en Ubiquiti AP lite, går den att koppla till en POE switch sen? Läste ngt i användarbetygen på prisjakt att den inte har standard POE utan passiv och ej gick i en vanlig POE switch? Personen skrev att pro skulle gå i vanlig POE switch, stämmer detta?

Är Ubiquiti en vettig lösning för gaming? Jag föredrar kabel men som sagt i nya lägenheten blir det svårt och vill hålla allt minimalistiskt. Blir det ok ping och så?

I övrigt bor jag nu i en 4a och uttaget är mitt i hallen typ mitt i lägenheten. Har en dator i ett av rummen, ps4 och chromecast i vardagsrummet och annars max typ två mobiler samtidigt som surfar lr youtube osv. Nuvarande wifi klarar ej om typ en uppdatering laddas ner till datorn och samtidigt streama till chromecasten.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Kan jag till att börja med köpa en sådan och koppla till min nuvarande DIR-845L router?

Ja det går bra.

Skrivet av stimpen:

Om jag köper en Ubiquiti AP lite, går den att koppla till en PoE switch sen?
Läste ngt i användarbetygen på prisjakt att den inte har standard PoE utan passiv och ej gick i en vanlig PoE switch? Personen skrev att pro skulle gå i vanlig PoE switch, stämmer detta?

När du köper en AP från Ubiquiti så följer det med en PoE injector, en liten ström adapter som man kopplar in mellan switch och AP.
Vilket är bra om man inte har en PoE switch/router sedan tidigare. Och ja det stämmer som du har läst att Lite och Long Range kör med en 24V passiv PoE, så där måste man kolla så att man skaffar en kompatibel switch. Men Ubiquiti har ju lite switchar också, deras 8 portas 150 Wattare har stöd för både 24V passiv och 802.3af/at PoE. Så den kan nog driva alla deras access punkter, plus att du styr och övervakar den via samma programvara som APn.

Skrivet av stimpen:

Är Ubiquiti en vettig lösning för gaming? Jag föredrar kabel men som sagt i nya lägenheten blir det svårt och vill hålla allt minimalistiskt. Blir det ok ping och så?

Ja då, alla deras UAP-AC produkter har stöd för 2x2 till 3x3 MIMO. Så har du produkter som stödjer MIMO så är ju det bra.
Nu spelar jag inte så mycket via WiFi, men om jag pingar en sida via ethernet eller WiFi gör ingen större skillnad på pingtiderna 0-2ms ungefär.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Ja det går bra.

När du köper en AP från Ubiquiti så följer det med en PoE injector, en liten ström adapter som man kopplar in mellan switch och AP.
Vilket är bra om man inte har en PoE switch/router sedan tidigare. Och ja det stämmer som du har läst att Lite och Long Range kör med en 24V passiv PoE, så där måste man kolla så att man skaffar en kompatibel switch. Men Ubiquiti har ju lite switchar också, deras 8 portas 150 Wattare har stöd för både 24V passiv och 802.3af/at PoE. Så den kan nog driva alla deras access punkter, plus att du styr och övervakar den via samma programvara som APn.

Ja då, alla deras UAP-AC produkter har stöd för 2x2 till 3x3 MIMO. Så har du produkter som stödjer MIMO så är ju det bra.
Nu spelar jag inte så mycket via WiFi, men om jag pingar en sida via ethernet eller WiFi gör ingen större skillnad på pingtiderna 0-2ms ungefär.

Tusen tack för all info! Riktat in mig på en ubiquiti AP och se hur det fungerar med min nuvarande router. Jag bor i en 90kvm 4a, räcker en lite tro lr man behöver Long range för att nå ordentligt?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Jag tillhör nog en väldigt liten minoritet i Sverige som har klarat mig bra på Telias klassiker Technicolor TG799vac i typ 2 år nu

Såväl 2.4GHz som 5GHz-bandet har fungerat prima och jag har nästan aldrig behövt starta om routern. Port forwarding, DHCP-reservering och annat har det inte varit några problem med och GUI't är lätthanterligt men ger mig funktionerna jag behöver.

Det enda konstiga som har hänt var när jag var borta från hemmet ett längre tag och routern var avstängd, när jag sedan kom hem och tryckte igång den så fick den för sig att ladda ner en ny mjukvaru-uppdatering som tog 1 timme...

Jag sitter på tg799(någonhalvnymodell) och har inte heller heller haft problem, innan jag lärde mig PF så var det jobbigt, men det är det ju alltid innan man kan något.
Annars har vi aldrig haft problem med routern.
Då har vi tv, massa mobiler och surfplattor, dator över elnät, dator via cat6 och datorer över wifi

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Tusen tack för all info! Riktat in mig på en ubiquiti AP och se hur det fungerar med min nuvarande router. Jag bor i en 90kvm 4a, räcker en lite tro lr man behöver Long range för att nå ordentligt?

Long range är meningslös i Sverige. Lite/Pro ger samma räckvidd.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Tusen tack för all info! Riktat in mig på en ubiquiti AP och se hur det fungerar med min nuvarande router. Jag bor i en 90kvm 4a, räcker en lite tro lr man behöver Long range för att nå ordentligt?

De e lugnt, hojta till om du behöver mer hjälp bara.
En Lite räcker nog utan problem, jag bor just nu i en 104m² på två våningar. Jag har min Pro i mitten på våning 1, och den täcker alla vrån och bra långt utanför. Pro och Lite ska ha samma styrka på antennerna så kör på.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av trollhattan:

Netgear gissar jag var en billig modell, asusen även den billig och d-link ska man inte ta i med tång.

Dis. Så enkelt.

TS:
Som med allt annat, köp inte billigt skit. Kosta på dig.
Mina Linksys WRT54GL krånglade en gång, en router. Min Asus RT-N66U har aldrig krånglat på 3 år.

Permalänk
Medlem

En annan vinkling är att routern får skulden för alla typer av nätverksfel. Man behöver bara läsa några trådar i detta forum för att se vad som händer "ute i verkligheten". Det stämmer ju att man får vad man betalar för men routern är ju bara en del i helheten.

Permalänk
Medlem

Jag har sedan många år en TP-LINK WR841N. Den bara går. Behöver aldrig starta om. Kollade och den finns fortfarande att köpa för ca 200kr. Jag skulle utan tvekan köpa en likadan igen om det blir aktuellt.

Permalänk
Medlem

Hej alla,
Ville bara meddela att det blev en ubiquiti AP lite. Precis i början hade jag problem att min mobil ständigt kopplade ner och upp från 2.4ghz wifi men det försvann sen.
2.4ghz wifi var det ej wow i hastighet jämfört med gamla men gissar denna kan leverera mer till flera enheter samtidigt. Stora skillnaden är 5ghz som levererar 120Mbit på min 100Mbit lina. Ej kollat vad jag får trådat.
Ligger på en byrå nu men ska sätta upp den i halltaket mitt i lyan.
Uppgraderat firmware etc med.

Tack för alla tips!

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trollskogen:

Jag kör på "riktiga" grejor.
Ubiquiti Edgerouter POE
Två AP från Ubiquiti
En tough switch från Ubiquti
En dum switch från Netgear
Fördelen är att dessa bara tickar på. Dag ut ohoj dag in. Skulle en sak av någon konstig anledning gå sönder så byter jag den.

Värme är aldrig bra för elektroniken. Men alla mina sitter i ett litet varmt utrymme som gör att jag räknar med att byta mer ofta över tid än om man haft ett bra utrymme.

Priset för en hemanvändaren skulle kosta 2500 för en uppsättning med Router (som kan switcha) plus en AP (Wi-fi). Då har du ett par produkter som håller måttet för över 100 användare samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ratnose:

@Trollskogen: Även jag har bytt till Ubnts grejer. Har idag tre stycken AP AC Lite, en Ubnt Security Gateway (router) och deras 150W POE+ switch.
Jag saknar nästan att konfiga nätet för upptiden just nu är över ett år, trist nog nollställs uptime vid uppdateringar... så jag har ett dokument där jag lägger ihop uptiden allt eftersom, så sjuk är jag.

USG kostar runt 1200 kr. Access punkterna runt 800 kr/st, switchen 2500 kr. Ja jag kör en CloudKey också så jag kan komma åt nätet från var jag än är. Den är inget måste men skönt att inte behöva dedikera en burk till kontroller.

Skrivet av Pelle:

känner igen det där... bara massa strul med köpes routrar.. Jag byggde mig en pfsense låda när min asus ac68u började strula. Sen dess har jag inte haft nå strul annat än med asus routern som tuffar på i ap läge. Då det blir högre belastning på den så ger den upp

Det verkar som man får hosta upp mera pengar för att få något bra. Att de sätter för klena processorer i de billiga trots att de ser bra upp på papper med AC2666Mbit etc. Har tyvärr dåliga erfarenheter av D-link, billiga Netgear.
ASUS hade ju några rejäla säkerhetshål i sina routrar dessutom och skulle nog då hellre välja ett mer erfaret företag.

Cisco har ju något konsument varumärke som jag har för mig är rätt bra. Linksys hette de (och cisco har sålt dem till Belkin)

Annars tror jag, som de jag citerat, att man får gå på tyngre grejer. Jag funderar själv på att bygga en riktig firewall och avbelasta routern.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv

Har haft en Netgear WNDR3700 i ca 6 år och aldrig haft några problem. En av de tidigaste routrarna med 5GHz. Även idag känner jag inget behov att uppdatera. Numera agerar den endast AP+switch då jag kör router på en Microserver istället. Vet inte om du haft otur eller om du har speciella krav. Men för ett hem kan man inte gå fel om man köper valfri Asus eller Netgear som inte är den absolut billigaste. Har du stort hem kan givetvis det trådlösa bli svagt men då får man komplettera med t.ex. Unifi som många rekommenderar. Har själv 4st i föräldrarnas hus tillsammans med en Asus router och det fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Ned 963,33 Mbit/s
Upp 951,41 Mbit/s

Med Asus RT-AC 68 på 1000/1000 lina.
Aldrig haft några problem.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Min gissning: billiga komponenter i billig konsumenthårdvara.

Exempelvis har D-Link åtminstone förr i tiden skickat med urusla nätaggregat i sina konsumentprodukter (åtminstone de allra billigaste), som med tiden i bästa fall totalhavererat och i sämsta fall börjat svaja med utspänningen (vilket kan orsaka en hel del problem, exempelvis att D-Links routrar har tappat just routerfunktionaliteten och börjat agera som rena switchar - det har en bekant hört D-Links egna support säga).

Med det sagt så har min D-Link DIR-655 fungerat otroligt länge och aldrig strulat (sedan jag ställde den på högkant så värmen leddes bort bättre; innan dess kunde den ibland krascha). Dock pensionerad sedan ett par år och ersatt med en dedikerad brandväggsdator, främst för ökad säkerhet.

Visa signatur

5950X, 3090