Fundering kring bryggning av Telia router..

Permalänk
Medlem

Fundering kring bryggning av Telia router..

Hejsan.

Jag fick några funderingar kring Telias router som jag har hemma. Jag kan säkert hitta denna information efter massa sökningar på google men då hade ett forum varit värdelöst.

Jag har Telias fiber i min lägenhet. Jag har deras router som jag har bryggat och använder en egen router.

Min fundering är, DMZ som jag har satt igång för att sedan kunna plugga in min router i telia routern, är det bryggning? Att sätta igång DMZ, är det att brygga deras router?

En annan sak. Jag har deras tv tjänst men skulle vilja slippa att ha deras router överhuvudtaget, finns det ett sätt att lösa det?

Må vara dumma frågor men va ödmjuka

Permalänk
Rekordmedlem

Dmz och bryggning är inte samma sak och är routern bryggad så är dmz onödigt och troligen också omöjligt att göra då det inte kan påverka funktionen på nått sätt.

Ja du kan använda egna prylar om de hanterar vlan och du konfar dem själv, det finns 2 stora trådar om det redan, en allmän för konf av vad som helst och en som är en guide för Asus, svaren på dina frågor kanske redan finns där.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/845719-telia-fiberlan-v...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-t...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Dmz och bryggning är inte samma sak och är routern bryggad så är dmz onödigt och troligen också omöjligt att göra då det inte kan påverka funktionen på nått sätt.

Ja du kan använda egna prylar om de hanterar vlan och du konfar dem själv, det finns 2 stora trådar om det redan, en allmän för konf av vad som helst och en som är en guide för Asus, svaren på dina frågor kanske redan finns där.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/845719-telia-fiberlan-v...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-t...

Tack för ditt svar.
En guide för att "brygga" en teliarouter var just att aktivera DMZ på den och sedan koppla in min router i lanport 4 på teliaroutern.
Så du menar att jag inte har bryggat teliaroutern?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av orakelo:

Tack för ditt svar.
En guide för att "brygga" en teliarouter var just att aktivera DMZ på den och sedan koppla in min router i lanport 4 på teliaroutern.
Så du menar att jag inte har bryggat teliaroutern?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror du behöver kontakta Telia Supporten för att brygga!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av orakelo:

Tack för ditt svar.
En guide för att "brygga" en teliarouter var just att aktivera DMZ på den och sedan koppla in min router i lanport 4 på teliaroutern.
Så du menar att jag inte har bryggat teliaroutern?

Skickades från m.sweclockers.com

Man har fått ringa Telias kundtjänst eller använda deras app för fjärrsyrning för att brygga smarten men metoden har ändrats förr men dmz är normalt sett inte detsamma som bryggning men kan ge delvis samma resultat då det skickar vidare alla inkommande portar till den enhet som anges som dmz, bryggning stänger däremot av alla lager 3 funktioner och wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orakelo:

Tack för ditt svar.
En guide för att "brygga" en teliarouter var just att aktivera DMZ på den och sedan koppla in min router i lanport 4 på teliaroutern.
Så du menar att jag inte har bryggat teliaroutern?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej du har inte bryggat routern.
Den är fortfarande router, dhcp-server, Firewall, NAT och DNS-resolver.

Det är för övrigt väldigt lätt att kolla om den är bryggad eller inte: om din egna router har en WAN-ip som börjar på 192.168.1 så är Telia-routern inte bryggad.

Varför vill du brygga routern? Om du vill förbättra ditt wifi är det bättre att skaffa en accesspunkt än att ge sig på routing.

Permalänk
Medlem

TG799 VAC XTREAM (bör vara samma med TG799 VAC) kan man faktiskt brygga själv genom att slå på just "DMZ" (är dock fel terminologi i detta fall). Då får du två skarpa IP-adresser från Telia, en för port 4 som nu är bryggad och den andra adressen används för den interna router-funktionen. Med TG799 V2 och tidigare modeller fungerade det som Telia kallar för DMZ på traditionellt sätt och man var tvungen att ringa till Telias support för att kunna brygga enheten ordentligt och få ut en skarp IP på port 4. Då slutade också router-delen att fungera och man kom inte åt admin-interfacet. Det ska dock sägas att det var ett tag sen jag gjorde detta och då handlade det om företagsabbonemang så det kanske skiljer sig från ett vanligt privat.

Du kan ju testa och se om du får två olika IP-adresser på port 4 respektive de andra portarna/Wifi efter att du bryggat genom att slå på DMZ inne i admin-interfacet.

EDIT:

Drog igång min skrotiga TG799V2 som kör Firmware 15.3

Permalänk

@orakelo: @orakelo: Hej, då Telia som alla andra operatörer behöver VLAN tagga sina tjänster så går alla tjänster på olika VLAN. För att Telias TV-tjänst ska fungera genom din router så behöver du gå in i din routers GUI (Inloggnings interface) och sedan ställa in att t.ex lan port 4 på din egna router. Då Telia använder VLAN 845 så behöver du ställa in detta i IPTV inställningarna i din router som du finner när du loggar in i din router och väljer sektion: Lan - IPTV.

Fimpa Telias router och koppla in din egna router i inkommande fiberuttag. När detta är gjort så ansluter du en dator helst med nätverkskabel till en av lan portarna på din egna router. Öppna sedan Firefox, Chrome eller internet explorer och gör följande:
1. Töm rutan där du i normala fall skriver in t.ex google.se
2. Skriv in din gateway ip address som oftast är: 192.168.1.1 eller 192.168.0.1
3. Skriv in ditt användarnamn och lösenord som oftast är:
Användarnamn: admin
Lösenord: admin eller att du inte skriver inte något alls här.
3. Gå in på "Lan" och hitta sedan sektionen "IPTV"
4. Följ guiden nedan:

Konfigurera följande:
Lan port 4: Skriv in "845" i rutan som heter "VID" och välj prio: 0
Inaktivera igmp proxy
Inaktivera igmp snooping
Inaktivera DHCP routes

Länk för guida hur du ställer in detta i en Asus router:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-t...

Om du inte kan göra detta själv så prata med en bekant eller ring en data support som kan fjärrstyra din dator och ställa in dessa inställningar i routern. När detta är gjort så ska det inte vara något problem för din TV-box att nå multicast strömmarna och du kan luta dig bak i soffan och njuta av en iskall öl

Mvh Felix

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Nej du har inte bryggat routern.
Den är fortfarande router, dhcp-server, Firewall, NAT och DNS-resolver.

Det är för övrigt väldigt lätt att kolla om den är bryggad eller inte: om din egna router har en WAN-ip som börjar på 192.168.1 så är Telia-routern inte bryggad.

Varför vill du brygga routern? Om du vill förbättra ditt wifi är det bättre att skaffa en accesspunkt än att ge sig på routing.

Jag har inte dåligt wifi men gillar inte idén att Telia kan logga in på min router, dvs teliarouter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megamats:

TG799 VAC XTREAM (bör vara samma med TG799 VAC) kan man faktiskt brygga själv genom att slå på just "DMZ" (är dock fel terminologi i detta fall). Då får du två skarpa IP-adresser från Telia, en för port 4 som nu är bryggad och den andra adressen används för den interna router-funktionen. Med TG799 V2 och tidigare modeller fungerade det som Telia kallar för DMZ på traditionellt sätt och man var tvungen att ringa till Telias support för att kunna brygga enheten ordentligt och få ut en skarp IP på port 4. Då slutade också router-delen att fungera och man kom inte åt admin-interfacet. Det ska dock sägas att det var ett tag sen jag gjorde detta och då handlade det om företagsabbonemang så det kanske skiljer sig från ett vanligt privat.

Du kan ju testa och se om du får två olika IP-adresser på port 4 respektive de andra portarna/Wifi efter att du bryggat genom att slå på DMZ inne i admin-interfacet.

EDIT:

http://i.imgur.com/wPp41Aj.png

Drog igång min skrotiga TG799V2 som kör Firmware 15.3

Där ser man. Ja då hade jag fel, kanske DMZ (enligt Technicolor) nu för tiden innebär en bryggning av WAN-Port4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megamats:

TG799 VAC XTREAM (bör vara samma med TG799 VAC) kan man faktiskt brygga själv genom att slå på just "DMZ" (är dock fel terminologi i detta fall). Då får du två skarpa IP-adresser från Telia, en för port 4 som nu är bryggad och den andra adressen används för den interna router-funktionen. Med TG799 V2 och tidigare modeller fungerade det som Telia kallar för DMZ på traditionellt sätt och man var tvungen att ringa till Telias support för att kunna brygga enheten ordentligt och få ut en skarp IP på port 4. Då slutade också router-delen att fungera och man kom inte åt admin-interfacet. Det ska dock sägas att det var ett tag sen jag gjorde detta och då handlade det om företagsabbonemang så det kanske skiljer sig från ett vanligt privat.

Du kan ju testa och se om du får två olika IP-adresser på port 4 respektive de andra portarna/Wifi efter att du bryggat genom att slå på DMZ inne i admin-interfacet.

EDIT:

http://i.imgur.com/wPp41Aj.png

Drog igång min skrotiga TG799V2 som kör Firmware 15.3

Tack så mycket för infon!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av orakelo:

Jag har inte dåligt wifi men gillar inte idén att Telia kan logga in på min router, dvs teliarouter.

Just det är ju ett ickeproblem som du inte borde oroa dig för, all din trafik går via Telias utrustning så om de vill avlyssna dig eller på annat sätt påverka datatrafiken till dig eller vad du nu är orolig för så kan de göra det hur lätt som helst på andra platser i nätet oavsett vilken router du använder, dessutom så lär de inte logga in i din smart och ändra dina inställningar för att de vill jäklas med dig bara för att de kan.
Jag tror att det är större verkligt problem med att folk kopplar in egen utrustning som de inte kan med eller som har säkerhetsproblem så att nån hacker tar över routern tex för att byta dns server eller routa om trafiken för att kunna angripa dig.
Jag hade kunnat förstå om du klagat på nån teknisk egenskap som begränsar din internetåtkomst men inte att "de kan logga in på routern" för det är en ganska ointressant egenskap så länge du använder deras anslutning i övrigt och det gäller för andra operatörer också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.