Permalänk
Medlem

Ersätta homeplug/powerline, med vad?

Okej, situationen är som följande: har nu ADSL med ethernet via homeplug till gaming datorn, resten av huset går via wifi förutom en media server som har ethernet. Så fort tjälen gått ur backen kommer de och blåser fiber där 100/10 är beställt.

Nu till själva frågan: Känner mig redan nu begränsad av hastigheten från homepluggen på det interna nätverket. Får bara ut ca 40 Mbit/s till mediaservern, har testat och kunnat bekräfta att den inte klarar mer än ca 40 Mbit/s. När jag får fiber vill jag ju uppenbarligen ha full hastighet på internet så homepluggen måste ju ersättas och har då funderat på följande alternativ:

1. Skaffar en redig router och "lyxar till det" med ett riktigt bra PCI-e wifi kort i datorn typ denna. Har ju någolunda nära till router, ca 10 m och 2 väggar på samma våning. Fattar ju att trådlöst inte är att föredra men kan man på något sätt kombinera detta med nuvarande homeplug så att man får wifi-hastigheten+40 Mbit/s från homeplug?

2. Drar ethernet genom nuvarande telefon rör och byter ut tele-jacken (som ändå tas ur drift vid fiber) till ethernet uttag. Nu pratar jag om att lägga in en ny typ Cat 6 i samma rör som tele kabeln, inte använda telekabeln då vad jag har förstått så funkar det inte så bra? Är detta ens möjligt?

Att bara lägga en ethernet kabel rakt genom halva huset är inte ett alternativ tyvärr.

Vad tycker ni är bäst? Eller finns det någon helt annan lösning???

Tack på förhand.

Visa signatur

i7 4790K | MSI Z97 Gaming 5 | Corsiar 16GB DDR3 | MSI R7 370 Gaming 2G | Kingston SSD 120 GB, 4x1 TB HDD | Corsair 750 W PSU | W10 x64

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Utan tvekan, kabel. Spika upp den, dra den på vinden, dra den genom gamla vp, häng den i taket, allt är bättre än wifi-lösningar. Låt installationen få kosta pengar, ta dit elektriker eller liknande. Du drar in fiber för whut, 20k? Då får router och kabeldragning också kosta lite.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Amaymon:

Alternativ 2 låter bäst ja. Men Wifi är ju onekligen enklare. Har du en hyfsad router redan nu kan du ju enkelt testa genom att sätta en laptop på samma plats som din stationära dator står nu och köra lite tester.

Jag hade min stationära kopplade via en vanlig USB wifi N-dongle och tyckte kopplingen var helt ok. Inga problem att spela t.ex. Men visst gick det långsamt att flytta filer över det interna nätverket när allt skulle gå kors och tvärs via Wifi.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Rekordmedlem

Om du har rör på plats som du kan återanvända så är det utan tvekan det bästa sättet att använda dem för att dra nätverket, det är väl värt besväret att investera i det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Visserligen håller jag på dra Ethernet till alla rum i mitt hus men har även tagit tag i det trådlösa. Genom att placera en trådlös accesspunkt mitt i huset (med ethernetkabel från switch/router) och kör den på 5 GHz - bandet (802.11ac) på en kanal ingen annan verkar använda av grannarna så får jag ungefär 100 Mbit/s överallt i huset när jag mäter internethastighet med bredbandskollen över wifi (testat med en surfplatta som har 802.11ac). Sämsta platsen blev 90 Mbit/s och bästa ca 120 Mbit/s (jag har 250/100 fiber). Jag ställde ner hastigheten lite på wifi för att kunna köra med lägre radiobandbredd och få fler lediga kanaler och även något mindre känsligt mot störningar. Men det räckte ändå till ca 100 Mbit/s internet över hela huset. Nu är det i och för sig ganska litet radhus men med AP i mitten blir det typ max 10 meter för radiosignalen i värsta fall. Nu har vi trähus med gipsväggar och ganska öppen planlösning på övre våning så det är väl rätt OK för wifi. Så smart placering av accesspunkt samt köra 5 GHz bör fixa ditt problem.

Att dra ethernet i rör avsedda för telefonkablar är helt OK. Men det är inte alltid man kommer igenom med kabeln/dragfjädern i befintliga VP-rör om det är längre sträckor men det är bara att testa. I övrigt har jag utnyttjat vinden för övervåningen och gå ner med kabeln (inuti VP-rör / flexslang) inuti innerväggarna till Ethernet-uttag som jag antingen gjort infällda med senildosor eller utanpåliggande. Tänk på att inte dra Ethernet i samma rör som elkablar, det är inte tillåtet. Men är det telefonkablar så är det OK att dra i samma. Man kan också köra telefoni i ethernetkablarna om du skulle vilja det, finns ingen anledning att ha kvar gamla telefontrådar.

Var inte rädd för att borra genom väggar och innertak. Det kan spara ganska mycket kabel. Utbyttja dolda utrymmen som garderober, tak/golv-lister och liknande så behöver kablarna inte synas så mycket. Använd installationskabel med solida ledare och sätt riktiga uttag i rummen. Jag köper 305 meters CAT6 på rulle på Kjell&Co för 999 kr. Mer prisvärt än 100 meters rullar.

Permalänk
Medlem

Har du provat med senaste tekniken av homeplug? Jag hade en gammal variant som jag uppdaterade och gick från ca 40 mbit till att jag nu får ut ca 90 mbit.

Provade flera varianter och denna gav bäst resultat: https://www.inet.se/produkt/5420023/zyxel-pla5456#merinfo

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk

Hej, om du har tid/möjlighet, dra CAT6 kablar genom befintligt kanalisation, alternativt på listerna. Annars köp en ordentlig router som har lång räckvidd för cirka 1500-2000 kronor och köp sedan en AP (access punkt) om du inte får WIFI i vissa rum i bostaden.

Permalänk

säger 2. kabel genom gammla telefonkabelrören.

om de ändå ska dras bort dessa passa på att binda i en eternetkabel i änden på telelinan och dra igenom den samtidigt mha telefonledningen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

2 är bäst
du bör få plats med telefon linan jämte cat6 om du inte kör en super tjock cat6
smidigast att göra detta blir då att tejpa fast en stark lina, släng på lite glidslem för kabel innan du drar ur telekablen så du får det i röret, tejpa sedan fast ca6 och dra igenom den och telekabel samtidigt med snöret du monterade från början.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Alright! Tackar för responsen, ni verkar ju vara minst sagt överens. Ska ta och damma av några gamla telejack och försöka lista ut vart de tar vägen. Lägger wifi planen på hyllan så länge.

Visa signatur

i7 4790K | MSI Z97 Gaming 5 | Corsiar 16GB DDR3 | MSI R7 370 Gaming 2G | Kingston SSD 120 GB, 4x1 TB HDD | Corsair 750 W PSU | W10 x64