Permalänk
Medlem

Prestanda problem

Har haft prestanda problem i cirka 6 månader nu. När jag sitter och spelar till exempel LoL så ligger min ping på 30-32 men får "lag spikes" då och då som håller på i kanske 1 till 2 minuter där pingen går upp till mellan 150-350 och i de flesta fall så blir jag "disconnectad"i kanske 30 sekunder. Sen så slutar det och får tillbaka min stabila ping, det kanske håller sig i 7 minuter tills nästa lag spike kommer. Kanske får 4-5 lag spikes per match. Har ComHem's fiber 10/10 mbit/s om jag inte minns fel, använder även trådat internet genom LAN portarna på min Technicolor tg389. Bor tillsammans med morsan så vi är 2 st som använder nätverket fast hon streamar sällan och dessa lag spikes sker även när jag är själv hemma och spelar. Har inte jätte mycket kunskaper om Nätverk och Uppkoppling har bara lite basic kunskaper. Är tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Jag skulle höra med comhem, för det är inte ok. Förövrigt kan du testa "leatrix latency fix", kanske inte en lösning, men värt att testa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Du har inte modem/router instängt i nått trångt dåligt ventilerat utrymme hoppas ja? Överhettning kan orsaka många konstigheter.

Annars får du prata med operatören för låg spikes är absolut inte acceptabelt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@xcluzive: Jag testade pinga google.com i cmd medans jag spelar och den går upp till 150-350ms där så det är då själva internet och inte spelet som är problemet men tack för svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Du har inte modem/router instängt i nått trångt dåligt ventilerat utrymme hoppas ja? Överhettning kan orsaka många konstigheter.

Annars får du prata med operatören för låg spikes är absolut inte acceptabelt

Skickades från m.sweclockers.com

Nej routern är i vardagsrummet som är väl ventilerad. Ska ta och höra med ComHem, tack för svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleksz:

@xcluzive: Jag testade pinga google.com i cmd medans jag spelar och den går upp till 150-350ms där så det är då själva internet och inte spelet som är problemet men tack för svaret.

Leatrix latency fix är för hela din uppkoppling, inte bara spelet

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

@xcluzive: Okej ska testa.

Permalänk

@Aleksz: Hej, om du får problem mot andra slutmål än LOL så kan vi konstatera att problemet inte är mot LOL's servrar. Testa att koppla bort routern och kör datorn direkt mot inkommande fiberuttag med helst en fräsch nätverkskabel och se om problemet kvarstår. Om problemet kvarstår så ligger felet hos Com Hem. Har du FTTH (fiberkonverter) eller BBH (endast ett bredbandsuttag som inkommande uttag)?

För att underlätta felsökningen och för att skynda på ärendet hos Com Hem så bör du ladda hem programmet pingplotter och utföra tester mot sunet.se med din dator ansluten direkt mot inkommande fiberuttag i flera timmar för att "fånga" felet och på så sätt har du underlag för att felanmäla mot Com Hem. Då kommer Com Hem att eskalera ditt ärende mot deras 2ndline Support och därefter skicka ut en tekniker för vidare felsökning.

Om du har FTTH så kan du be Com Hem kolla ljusvärdena mot din konverter och om ljusvärdena är dåliga så kommer Com Hem behöva beställa ut tekniker som byter ut din fiberkonverter och SFP vid konverter och SFP vid switch. Om du har BBH så kan du kolla om dom har möjlighet att utföra ett "Virtual cabel test" test med och utan nätverkskabel mot ditt bredbandsuttag för att se avståndet på samtliga 4 par i fastighetskabeln mellan switch och ditt bredbandsuttag. "virtial cabel test" kan även se om det upptstår crosstalk eller om det uppstår kortslutningar på något av dom 4 paren. Det ska aldrig uppstå crosstalk eller kortslutningar på paren.

Permalänk

@Gunnargattju: Glöm inte att ändra target name till: sunet.se, trace interval till: 1 second, focus time: 3 timmar eller "all" om du vill pinga slutmålet tills du själv avslutar testet.