Nätverket via Wi-Fi har slutat fungera. Comhem har efter flertalet samtal inte kunnat lösa. Hjälp!

Permalänk
Medlem

Nätverket via Wi-Fi har slutat fungera. Comhem har efter flertalet samtal inte kunnat lösa. Hjälp!

Hej alla Sweclockare där ute. Som titelnamnet lyder (sorry om det blev alldeles för långt) så har jag haft strul med mitt trådlösa nätverk de senaste dagarna.

Trots flertal försök att få hjälp från Comhems bredbandssupport så ligger mitt nätverk fortfarande nere. Det handlar om en fiberlina (100/10mbit/s) och jag använder mig av ett trådlöst usb-"nätverkskort" (finner tyvärr inget bättre ord för det) nämligen:

TP-LINK TL-WN722NC

Förstår att mer info behövs för att lösa problemet, jag borde nog kunna svara på de flesta frågorna (bor inneboende).

Skulle verkligen, VERKLIGEN uppskatta om någon vänliga klockare skulle kunna hjälpa mig om de har tid över!

Med vänliga hälsningar,
//GetZX

Visa signatur

Anime is the only valid reason to skip school.

Permalänk
Medlem

Det första du bör ta reda på är om problemet ligger i ditt lokala nätverk eller på din internetleverantörs sida. Du säger att det inte fungerar med WiFi, prova då att koppla din dator till routern med nätverkskabel istället. Gör detta för att utesluta att det inte är ditt trådlösa USB-nätverkskort som gått sönder

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Comhem har väl inget och göra med ditt trådlösa nätverkskort som går via USB, om den strular...

Vad har du ens för en dator där hemma? Pluggat in den med en vanlig nätverkskabel i jacket/router?
En ny sån där USB mojäng går ju knappt på en hunka f.ö. Om din nu är knas.

Permalänk
Medlem

Som de andra sagt:
1. Får du internet via lan(kabel)?
2. Fungerar wifi på andra enheter?
Om ja på 1, du får internetåtkomst. Om ja på 2, wifi fungerar på sändarsidan. Det är isf fel vid datorn. Om nej på någon av frågorna ligger problemet troligtvis i router. Börja med det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Nu vet vi inte hur pass kunnig TS är men det är typiskt sånt här man får höra och måste hjälpa okunniga när företag som comhem eller.bredbandsbolaget gör reklam som.
Sveriges snabbaste wifi och wifi hela huset osv.
Jag fattar inte riktigt vad dom menar med det ärligt förrutom att jag varit tvungen hjälpa en del för att deras wifi inte funkar men i övrigt inget fel på deras uppkoppling

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Det första du bör ta reda på är om problemet ligger i ditt lokala nätverk eller på din internetleverantörs sida. Du säger att det inte fungerar med WiFi, prova då att koppla din dator till routern med nätverkskabel istället. Gör detta för att utesluta att det inte är ditt trådlösa USB-nätverkskort som gått sönder

Vi har prövat att koppla mina hyresvärdars laptop till routern via kabal, funkade utmärkt. Deras -5G nät funkar också det strålande (inte för mig då, utan för dem).

Mojängen som ska koppla wifi:et är ca några månader gammal, borde funka bra (allt lyser som det ska, datorn reagerar när jag tar ut/sätter in den) men det kan jag ju inte förutsätta.. Kan jag på något smart och lätt sätt kontrollera om denna är paj?

Någonting jag finner skumt/intressant är att mitt hemnätverk syns och går att försöka koppla upp till via den där nätverksikonen nere vid klockan (står att det nätverket SKA gå att koppla upp till) men när jag kikar under fliken "hantera kända nätverk" så finns där ingenting alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Anime is the only valid reason to skip school.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nu vet vi inte hur pass kunnig TS är men det är typiskt sånt här man får höra och måste hjälpa okunniga när företag som comhem eller.bredbandsbolaget gör reklam som.
Sveriges snabbaste wifi och wifi hela huset osv.
Jag fattar inte riktigt vad dom menar med det ärligt förrutom att jag varit tvungen hjälpa en del för att deras wifi inte funkar men i övrigt inget fel på deras uppkoppling

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nu är det ju inte så att jag klagar på att hastigheten är låg, eller att jag tror att det ska finnas wifi i precis HELA huset..... Det är så att deras tjänst, som tidigare funkat galant, inte längre gör det så därför skulle jag behöva den expertis som många av er här besitter för att försöka lösa det här knasiga problemet

Mvh

Visa signatur

Anime is the only valid reason to skip school.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Comhem har väl inget och göra med ditt trådlösa nätverkskort som går via USB, om den strular...

Vad har du ens för en dator där hemma? Pluggat in den med en vanlig nätverkskabel i jacket/router?
En ny sån där USB mojäng går ju knappt på en hunka f.ö. Om din nu är knas.

Sitter på en ihopbyggd spelrigg. Har inte möjlighet att göra detta tyvärr (koppla min rigg via kabel), däremot gjordes detta på min hyresvärds laptop och det funkade galant. Det är specifikt 2,4 Ghz linan som strulat, 5 Ghz verkar funka som den ska (för mig på mobiltelefonen, inte datorn).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Anime is the only valid reason to skip school.