Nätverk med sladd funkar inte (ip config fel)

Permalänk

Nätverk med sladd funkar inte (ip config fel)

Hejsan!

byggde en dator för 3 månader sen och har alltid haft problem med ha ethernet. varje gång jag startar upp datorn står det att jag jag är uppkopplad till nätverket, men när jag försöker gå in på internet funkar det inte, men så fort jag drar ut sladden och stoppar in den igen blir det ett utropstecken på nätverket och så felsöker jag det, så står det något i stil med "Ethernet Doesn’t Have A Valid IP Configuration" sen efter man gjort så någon/några gånger så funkar det. Men om jag har en wifi adapter i datorn så funkar det helt felfritt!

OBS har försökt med ipconfig/release och renew och även följt denna (#16622430)

så snälla är det någon som kan hjälpa mig det vore riktigt uppskattat!

Permalänk
Medlem

Vad sitter nätverkskabeln kopplad till i andra änden?
Router?
Väggen?
eller något annat?

För det behövs en router som ska dela ut IP-adresser för att denna automatik ska fungera. Och kör du direkt i väggen, till en internetleverantör så kan det bråka, då dessa normalt inte gillar att kopplas upp/ner varje dag.

Om det är kopplat till en router så kan det vara fel i dennas inställning eller enhet. Det går dock att sätta en fast adress som borde avhjälpa felet.

Det kan också vara del på drivrutinerna till ditt nätverkskort, speciellt med 3:e part mjukvaror som tex Killer Nic har haft.

Permalänk

kabeln sitter i routern men jag hade inte detta problemet med min förra dator

trodde också det kunde vara drivrutinerna först men har uppdaterat dem utan framgång

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för moderkort?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Moderkortet är: MSI Z170A PC MATE

Permalänk
Avstängd

Vad säger din eventlogg? Så många som glömmer att kolla sina loggar på datorerna.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

får upp en masa sådana här meddelanden

"Namnmatchning för namnet _______________orsakade timeout efter det att ingen av de konfigurerade DNS-servrarna svarade"

även

Behörighetsinställningarna application-specific ger inte Local behörigheten Activation för COM-serverprogrammet med CLSID

Permalänk
Medlem

Översta felet låter som att dina DNS servrar bråkar iaf (kanske något mer).

DNS servrarna är de som översätter det från www.sweclockers.com till en IP adress som din dator kan ansluta till. Tekniskt sett har du ändå internet tillgång, men du kan inte surfa. Du kan pinga IP addresser (som tex de nedan) dock. Då får du ett utropstecken i ikonen, tills den hittar en fungerande DNS server.

Du kan testa ändra dessa till något öppet annat alternativ:
Googles: 8.8.8.8 och 8.8.4.4
OpenDNS: 208.67.222.222 och 208.67.220.220
Om du är osäker på hur du byter, har du en guide.

Notera att detta endast ändra din dators DNS servrar, inte din Routers. Felet kan ligga i DNS servrarna från din internetleverantör och det kan ligga i din routers cachad kopia av den (vissa billiga routrar har problem med detta).

När du ändrat det så försök framkalla ditt fel igen. Får du inga problem så har du hittat en väg runt iaf, och en början till felet. Då kan vi ställa denna DNS info i routern istället.

Om det inte hjälper så får vi gräva vidare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lister1234:

får upp en masa sådana här meddelanden

"Namnmatchning för namnet _______________orsakade timeout efter det att ingen av de konfigurerade DNS-servrarna svarade"

även

Behörighetsinställningarna application-specific ger inte Local behörigheten Activation för COM-serverprogrammet med CLSID

Detta kan man även få om datorn får för sig att välja en 169.x.x.x adress.
Vad har din dator för IP-adress i de olika stegen? Innan du dragit sladden resp. efter.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Översta felet låter som att dina DNS servrar bråkar iaf (kanske något mer).

DNS servrarna är de som översätter det från www.sweclockers.com till en IP adress som din dator kan ansluta till. Tekniskt sett har du ändå internet tillgång, men du kan inte surfa. Du kan pinga IP addresser (som tex de nedan) dock. Då får du ett utropstecken i ikonen, tills den hittar en fungerande DNS server.

Du kan testa ändra dessa till något öppet annat alternativ:
Googles: 8.8.8.8 och 8.8.4.4
OpenDNS: 208.67.222.222 och 208.67.220.220
Om du är osäker på hur du byter, har du en guide.

Notera att detta endast ändra din dators DNS servrar, inte din Routers. Felet kan ligga i DNS servrarna från din internetleverantör och det kan ligga i din routers cachad kopia av den (vissa billiga routrar har problem med detta).

När du ändrat det så försök framkalla ditt fel igen. Får du inga problem så har du hittat en väg runt iaf, och en början till felet. Då kan vi ställa denna DNS info i routern istället.

Om det inte hjälper så får vi gräva vidare.

googles dns har jag provat innan, men ingen av dem funkade nu heller tyvärr.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Detta kan man även få om datorn får för sig att välja en 169.x.x.x adress.
Vad har din dator för IP-adress i de olika stegen? Innan du dragit sladden resp. efter.

hur hittar jag dem?

Permalänk
Hedersmedlem

Öppna en kommandoprompt som administratör (sök på cmd i startmenyn och högerklicka, kör som administratör) Sedan kör du kommandot "ipconfig"

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.70
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1

är det dessa du menar?

Permalänk
Avstängd

Du kan ju gå in i routern och sätta fast adresser istället.

Permalänk
Medlem

@lister1234: Vad får du om du kör kommandot i cmd 'ping 8.8.8.8' och 'ping google.com' ? (utan fnuttar)
Och 'ping 192.168.1.1' ?

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av xamber:

@lister1234: Vad får du om du kör kommandot i cmd 'ping 8.8.8.8' och 'ping google.com' ? (utan fnuttar)
Och 'ping 192.168.1.1' ?

C:\Windows\system32>ping 8.8.8.8

Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data:
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=38ms TTL=54
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=39ms TTL=54

Ping statistics for 8.8.8.8:
Packets: Sent = 4, Received = 2, Lost = 2 (50% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 38ms, Maximum = 39ms, Average = 38ms

C:\Windows\system32>ping google.com

Pinging google.com [216.58.209.142] with 32 bytes of data:
Reply from 216.58.209.142: bytes=32 time=41ms TTL=52
Request timed out.
Request timed out.
Reply from 216.58.209.142: bytes=32 time=40ms TTL=52

Ping statistics for 216.58.209.142:
Packets: Sent = 4, Received = 2, Lost = 2 (50% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 40ms, Maximum = 41ms, Average = 40ms

C:\Windows\system32>ping 192.168.1.1

Pinging 192.168.1.1 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time<1ms TTL=64
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.

Ping statistics for 192.168.1.1:
Packets: Sent = 4, Received = 1, Lost = 3 (75% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Average = 0ms

Permalänk

varje gång jag ändrar till "använd följande DNS-serveradresser" så ändrar den tillbaka till "erhåll adress till DNS-servern automatisk"

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte ett DNS-fel. Du tappar paket mellan din router och datorn. Provat med en ny kabel?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

yes! köpte ny kabel häromdagen och även provat 3 andra.

kan det vara moderkortet som spökar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lister1234:

yes! köpte ny kabel häromdagen och även provat 3 andra.

kan det vara moderkortet som spökar?

Har du provat att välja starta om datorn i menyn, inte stänga av och slå på igen ?
Har du manuellt kollat om det finns firmwareuppdateringar och provat att ominstallera drivrutinen ?
Kan du starta en kommandotolk och köra
ipconfig /all
och posta svaret för det kan kanske ge nån intressant upplysning om hur ditt nätverk mår.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan även kolla så att stiften i kontakten i datorn ser jämna och fina ut. Inget ska sitta snett och alla ska ha ungefär samma höjd.

Samma procedur i routern. I routern kan man även prova en annan port.

Jag utgår ifrån att du inte har något som sitter mellan router och dator, eftersom det är så jag har tolkat dig. Har du grejer däremellan, switch, powerline etc. så ta bort dem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!