Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Hur verkar dockan fungera? Jag blev rätt förvånad eftersom det verkar som att plasten kan repa skärmen. Sitter det verkligen inget skydd för mot skrapmärken?

Sitter inget skydd men det är mellanrum mellan skärmen och främre delen av dockan. såvida man inte trycker skärmen mot framsidan när man sätter i den så borde det inte vara något problem, även om man nog kan docka lite säkrare om man väljer att skaffa till skärmskydd förstås.

Finns helt klart möjligheter till förbättringar här, förhoppningsvis tar Nintendo och idiotsäkrar dockningslösningen. Och kanske ser över annat skydd för skärmpanelen med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det får mig att tänka på när Xboxen kom. Folk skrev recensioner på internet som att deras nätdel brann ut. Det var bara ett litet problem med detta, xboxen hade en inbyggd nätdel till skillnad från de konsoler som de som skrev recensionerna hade.

Underbart!

Skrivet av anon159643:

Så jag litar inte på såna röstningar.

Kan bara instämma. Väldigt skeptisk till undersökningar där det är upp till var, och en vem som deltar och fyller i.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Sitter inget skydd men det är mellanrum mellan skärmen och främre delen av dockan. såvida man inte trycker skärmen mot framsidan när man sätter i den så borde det inte vara något problem, även om man nog kan docka lite säkrare om man väljer att skaffa till skärmskydd förstås.

Finns helt klart möjligheter till förbättringar här, förhoppningsvis tar Nintendo och idiotsäkrar dockningslösningen. Och kanske ser över annat skydd för skärmpanelen med.

Bara det att skärmen är gjord av plast får mig att rysa. Hur kan en sån premium-produkt ha en skärm som inte är gjord av glas?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Hej, undra om någon vet hur man ska göra för få ens Switch att fungera med ens soundbar?

Jag har Sony Bravia KD-49X8505B och Sony HT-CT770 soundbar som är kopplade med HDMI-ARC, en ps4 som är kopplad med HDMI till soundbaren, trodde att det bara var att koppla in Switch också direkt till min soundbar men då får jag ingen bild till Switch. Kopplade den direkt till tv:n istället men då får jag inget ljud genom soundbaren. Det går kanske inte?

Koppla PS4 och Switch direkt till TV:n via varsin HDMI-ingång. Sedan kopplar du TV:n till högtalaren.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Lämnade bara in joycon kontrollerna och fick nya men enligt webhallen var det upp till butiken hur de ville göra så i mitt fall gjorde de så här.

hur illa var dina joycons?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk

Tja, ni får inte tolka mitt inlägg som att jag försöker hugga något die hard Nintendofan i hjärtat nu men såg denna i trendig på Youtube https://youtu.be/Cb-srOfRqNc.
Skulle ni som har köpt switch säga att det i videon stämmer eller är det mest en massa måndags exemplar ihopklippt för att smutskastar Nintendo?.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Skrivet av guineapig:

Kör TV ljudet till din soundbar.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack, det fungerade

Skrivet av martinot:

Koppla PS4 och Switch direkt till TV:n via varsin HDMI-ingång. Sedan kopplar du TV:n till högtalaren.

Försökte köra så innan med PS4 men har för mig att det blev något problem med signalerna från HDMI, det blev ingen bild när jag satte på HDMI 1,2 eller 3. Fast kan ha varit jag som klantat till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Bara det att skärmen är gjord av plast får mig att rysa. Hur kan en sån premium-produkt ha en skärm som inte är gjord av glas?

Glas må vara reptåligt, men det är inte särskilt tåligt för smällar. Det är i princip alltid en kompromiss; ju hårdare du gör det, desto bättre tål det repor men samtidigt krossas det lättare. Switchen lär spelas mycket av små barn som riskerar att tappa konsolen, då håller plast bättre än glas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Tack, det fungerade

Försökte köra så innan med PS4 men har för mig att det blev något problem med signalerna från HDMI, det blev ingen bild när jag satte på HDMI 1,2 eller 3. Fast kan ha varit jag som klantat till det.

Gott att det löste sig iaf!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Glas må vara reptåligt, men det är inte särskilt tåligt för smällar. Det är i princip alltid en kompromiss; ju hårdare du gör det, desto bättre tål det repor men samtidigt krossas det lättare. Switchen lär spelas mycket av små barn som riskerar att tappa konsolen, då håller plast bättre än glas.

Ifrån en ren säkerhetssynpunkt så förstår jag det gällande barn (betydligt säkrare ur splitter/skärvsynpunkt med plast istället för potentiella glasbitar), men å andra sidan så lär den kombinationen snabbt resultera i grymt repiga skärmar (om man ser hur barn hanterar sina leksaker och prylar).

Sedan är det ju massor med barn som har telefoner och iPads med glasskärm, så är inte säker på att det behöver vara så grymt farligt heller.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ifrån en ren säkerhetssynpunkt så förstår jag det gällande barn (betydligt säkrare ur splitter/skärvsynpunkt med plast istället för potentiella glasbitar), men å andra sidan så lär den kombinationen snabbt resultera i grymt repiga skärmar (om man ser hur barn hanterar sina leksaker och prylar).

Sedan är det ju massor med barn som har telefoner och iPads med glasskärm, så är inte säker på att det behöver vara så grymt farligt heller.

Japp, men repor går åtminstone att förebygga med skärmskydd som iallafall jag tycker är mindre störande (givetvis såvida man lyckas helt med monteringen) än ett "case" (som inte bara påverkar design, storlek och känsla utan även i värsta fall även kan påverka värmeavledningen). Men det är såklart också väldigt olika från produkt till produkt, både när det gäller skärmskydd och "case".

Permalänk
Avstängd

https://www.twitch.tv/angryjoeshow

Dockan har gått sönder för dom. 10/10 Nintendos Kvalitetskontroll. Och gillar hur de totalt skippat att sätta in någon form av foam/cloth innuti så inte displayen repas sönder.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk

Tänk så här, vad gäller skillnad i reptålighet mellan glas och plast kan man som sagt utesluta problemet med ett skärmskydd. Det posivitiva här är att skärmskyddet medföljer när man köper en officiell Nintendo starter kit väska och då följer även silikonskydd för dina joy cons vilket är ett ytterligare bonus och försvarar mot argumentet för repor mot kontrollerna. Det både löser problemet och kostar inte extra, för väska är ändå givet för alla Switch ägare

https://www.webhallen.com/se-sv/spel/nintendo_switch/263168-n...

Permalänk
Medlem

Ingen av deras tidigare konsoler har väl haft skärm av glas, så varför skulle den här ha det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Ingen av deras tidigare konsoler har väl haft skärm av glas, så varför skulle den här ha det?

Om jag inte har helt fel är det väl deras första konsol med capacitive touch? Resisitive touch (som de alltid använt tidigare) kräver väl plast (I och med att den tekniken bygger på två mjuka lager som flexar och registrerar trycket när de får kontakt med varandra)?

Sen vad tidigare konsoler har haft verkar i princip irrelevant, då denna konsol framstår som någon slags motsats till allt de tidigare tillverkat när det kommer till kvalité...

Permalänk
Medlem

tjoo, har en liten fråga. jag är super intresserad att köpa ett Nintendo switch. men läste att flera av konsolerna är drabbade av pixel fel har någon råkat ut för detta..

jag vågar inte köpa switch pga detta pga min OCD. skulle få ett bryt om man fick massa döda pixlar
efter som att Nintendo har gått ut med att det anses inte vara ett fel.

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Skrivet av Doctor9:

tjoo, har en liten fråga. jag är super intresserad att köpa ett Nintendo switch. men läste att flera av konsolerna är drabbade av pixel fel har någon råkat ut för detta..

jag vågar inte köpa switch pga detta pga min OCD. skulle få ett bryt om man fick massa döda pixlar
efter som att Nintendo har gått ut med att det anses inte vara ett fel.

Nej, ingen annan har upplevt det. I så fall är det sällsynta fall och kan bero på skador från annat håll, men skulle du råka få ett exemplar med pixelfel (vilket inte är troligt) får du pengarna tillbaka eller en ny konsol. Du behöver inte oroa dig, köp bara till ett skärmskydd eller kanske väskan som medföljer ett skärmskydd som jag rekommenderade ovan, så borde det inte vara några problem alls. Bara att köra på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Nej, ingen annan har upplevt det. I så fall är det sällsynta fall och kan bero på skador från annat håll, men skulle du råka få ett exemplar med pixelfel (vilket inte är troligt) får du pengarna tillbaka eller en ny konsol. Du behöver inte oroa dig, köp bara till ett skärmskydd eller kanske väskan som medföljer ett skärmskydd som jag rekommenderade ovan, så borde det inte vara några problem alls. Bara att köra på!

http://www.fz.se/forum/artikelkommentarer/nintendo-doda-pixla...
garantin skulle inte täcka pixel fel

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doctor9:

Köp från en affär som erbjuder öppet köp då? Så kan du i värsta fall byta om och om igen tills du får en enhet som ser hel och fin ut. Ingen risk att du kan göra det nu kanske, då den verkar ha tagit slut på de flesta ställena, men det är nog lika bra att avvakta ändå med tanke på alla barnsjukdomar som uppdagats (kvalitén verkar ju vara totalt botten).

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Köp från en affär som erbjuder öppet köp då? Så kan du i värsta fall byta om och om igen tills du får en enhet som ser hel och fin ut. Ingen risk att du kan göra det nu kanske, då den verkar ha tagit slut på de flesta ställena, men det är nog lika bra att avvakta ändå med tanke på alla barnsjukdomar som uppdagats (kvalitén verkar ju vara totalt botten).

Precis vad jag tänkte säga också. Men jag blev ganska förvånad då jag läste från andra som hade delat med sig av upplevelsen och påstått de fått erbjudande till ny konsol eller pengarna tillbaka från butiken vid pixelfel.

Upplever någon av er Switch ägare kort distans i räckvidden med joy con kontrollerna? När konsolen sitter i dockan förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Precis vad jag tänkte säga också. Men jag blev ganska förvånad då jag läste från andra som hade delat med sig av upplevelsen och påstått de fått erbjudande till ny konsol eller pengarna tillbaka från butiken vid pixelfel.

Upplever någon av er Switch ägare kort distans i räckvidden med joy con kontrollerna? När konsolen sitter i dockan förstås.

Jag har inte sett några defekta pixlar på min Switch, borde ha upptäckt det vid det här laget.

Jag skulle säga att jag har ca 2.5-3m mellan mig och Switchen i dockat läge, med i princip fri sikt. Jag har inte upplevt några problem hittills.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Upplever någon av er Switch ägare kort distans i räckvidden med joy con kontrollerna? När konsolen sitter i dockan förstås.

Nej, funkar bra på 2-3 meters avstånd när min Switch står bakom tv'n, har även annan wifi utrustning samt en hel del utrustning som använder Bluetooth där också.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Tyckte min joy-con funkade bra första dagen men har blivit mer och mer skeptisk senaste dagarna. I förrgår råkades jag springa ner för en klippa i Zelda troligen pga dålig signal från joy-conen och igår hände den en gång att den tappade kontakten helt. Switchen står på TV-bänken nedanför och framför TV med fri sikt till soffan, avstånd 3m. Ska kolla batterinivån när jag kommer hem, inte haft dom på laddning på 2 dagar men bara spelat max 6-8 timmar, sett att den vänstra verkar ska dra mer.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk

Kan ni flytta era joycons upp och ner lite när ni har den i bärbartläge?
( Putta någon cm uppåt som om ni skulle ta av dem från enheten?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Japp, men repor går åtminstone att förebygga med skärmskydd som iallafall jag tycker är mindre störande (givetvis såvida man lyckas helt med monteringen) än ett "case" (som inte bara påverkar design, storlek och känsla utan även i värsta fall även kan påverka värmeavledningen). Men det är såklart också väldigt olika från produkt till produkt, både när det gäller skärmskydd och "case".

Jag har genom tiderna testat en massa både skärmskydd och olika typer av skal/case. Kommit fram till att jag ogillar de alla.

Numera kör jag normalt inget sådant, varken skal eller skärmskydd, på mina produkter/devices (har ett undantag gällande mina iPads, som inte har något bra kickstand inbyggt).

Tycker de normalt förtar mycket av upplevelsen. Skärmskydd försämrar bild, touchkänsla, och annat, även om det bara är lite ibland, så stör jag mig ändå tillräckligt på det. Case/skal förfular ofta originalprodukten och formgivningen, till att bli helt anonyma och tråkiga.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag har genom tiderna testat en massa både skärmskydd och olika typer av skal/case. Kommit fram till att jag ogillar de alla.

Numera kör jag normalt inget sådant, varken skal eller skärmskydd, på mina produkter/devices (har ett undantag gällande mina iPads, som inte har något bra kickstand inbyggt).

Tycker de normalt förtar mycket av upplevelsen. Skärmskydd försämrar bild, touchkänsla, och annat, även om det bara är lite ibland, så stör jag mig ändå tillräckligt på det. Case/skal förfular ofta originalprodukten och formgivningen, till att bli helt anonyma och tråkiga.

Överlag så håller jag med, just därför letar jag efter ett skärmskydd i härdat glas. Det borde påverka känslan minimalt men förhindra tråkiga repor.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Ingen av deras tidigare konsoler har väl haft skärm av glas, så varför skulle den här ha det?

Utvecklingen i världen går framåt?

Vi tillverkar inte heller bilar utan katalysatorer, centrallås eller inbyggd HF BT heller.

(Jo, jag tycker nog att de ändå borde kostat på den en glasskärm, som alla bättre moderna mobiler och surfplattor.)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

hur illa var dina joycons?

Så fort jag använde L knappen försvann täckningen satt 2 meter från enheten inget i mellan.

Permalänk
Skrivet av Doctor9:

tjoo, har en liten fråga. jag är super intresserad att köpa ett Nintendo switch. men läste att flera av konsolerna är drabbade av pixel fel har någon råkat ut för detta..

jag vågar inte köpa switch pga detta pga min OCD. skulle få ett bryt om man fick massa döda pixlar
efter som att Nintendo har gått ut med att det anses inte vara ett fel.

Jag köpte min hos ICA hemma via post och har spelat nu många timmar båda på TV och bärbart utan minsta problem. Antalet "hårdvaru problem" verkar otroligt överdrivet och överröstat i media än va det egentligen är. Många jag talat med är störtkära utan minsta lilla problem alls. Oddsen d.v.s är små att du får en felande enhet.

Skrivet av Damponmyboard:

Kan ni flytta era joycons upp och ner lite när ni har den i bärbartläge?
( Putta någon cm uppåt som om ni skulle ta av dem från enheten?)

Det ska inte gå. Mina är sturdy när dom är fästa vid enheten bärbart. Kanske kan vicka på dem 1mm max. Dina brackets kanske är lite kassa?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Skrivet av znorlaxvbg:

Det ska inte gå. Mina är sturdy när dom är fästa vid enheten bärbart. Kanske kan vicka på dem 1mm max. Dina brackets kanske är lite kassa?

Testade igen när jag var hemma på lunchen och då är det nog som du säger att det är inte mycket mer... Blir så jävla nojig när man läser om så många andra som har problem xD

Fixat quote-brackets /mod