Koppla extern disk till router - och köra KODI på tvn?

Permalänk
Medlem

Koppla extern disk till router - och köra KODI på tvn?

Har en nyare tvn (philips smart) med KODI installerat, och nu har jag valt att koppla, min externa hårddisk med kabel till routern.

Dock hittar jag inte var i KODI jag skall leta efter disken, tidigare var det något med SMB (när den var kopplad till en windowsbaserad dator som i sin tur var kopplad med wifi till nätverket hemma)

Behöver alla tips och råd jag kan få!

Permalänk

Kan du inte skriva in sökvägen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Kan du inte skriva in sökvägen?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag tror jag har det valet.. men är inte så haj på detta, så vet inte hur sökvägen skall se ut?

körde ju tidigare disk kopplad till dator -> wifi till router -> wifi till tvn

dock fick jag buffer-problem konstant på filmerna.. men inte serierna,
tänkte att det kanske har att göra med om någon film är extra högupplöst/stor fil etc?

jag tänkte att det självklart måste bli bättre om jag kör disken till routern direkt, och sedan med wifi till tvn på andra sidan väggen

Permalänk

Du får prova helt enkelt Har du kopplat in din disk i routern och delat ut den i nätverket? I så fall kan du ju kolla om du hittar den under nätverksdiskar i windows. Då kan du ju hitta sökvägen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Du får prova helt enkelt Har du kopplat in din disk i routern och delat ut den i nätverket? I så fall kan du ju kolla om du hittar den under nätverksdiskar i windows. Då kan du ju hitta sökvägen

Skickades från m.sweclockers.com

japp jag hittar den helt komplett i sin storlek om jag kör utforskaren, och letar upp den nätverksinkopplade hårddisken!

letar jag via nätet från tvn så hittar jag den också, dock med bara ca 5-10% av innehållet (verkar lite märkligt?)

så det är bara att skriva ned sökvägen som den har från datorn, och fylla i rätt i KODI?

vad är det jag ska köra för inställning i KODI, är den som uPnP, SMB, eller ja..

Permalänk

Från datorn är det troligtvis SMB så kör med det på TVn med. Det är protokollet för att dela filer över nätverket Microsoft utvecklar (och många andra också använder).

Anledningen till att du inte såg ALLT kanske kan bero på att Kodi bara visar den typ av media man först väljer innan man väljer källa (video, musik eller bilder till exempel)

Kodi har också sen filvy och biblioteksvy (eller vad man nu ska kalla det). Tydligast med TV serier som man kan dela in i säsonger och sen få summeringar av varje avsnitt och massa annan info när man bläddrar igenom biblioteket. För att det ska funka måste allt vara organiserat på rätt sätt på källan (din externa disk i det här fallet) med mappar och filnamn i ett mönster Kodi känner till i förväg. Du kan inte blanda så att några filer har avsnittsnumret först och seriens namn efteråt och sen tvärt om på några andra till exempel. Såna saker kan också leda till att man helt enkelt bara inte ser grejerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av unpronounceable:

Från datorn är det troligtvis SMB så kör med det på TVn med. Det är protokollet för att dela filer över nätverket Microsoft utvecklar (och många andra också använder).

Anledningen till att du inte såg ALLT kanske kan bero på att Kodi bara visar den typ av media man först väljer innan man väljer källa (video, musik eller bilder till exempel)

Kodi har också sen filvy och biblioteksvy (eller vad man nu ska kalla det). Tydligast med TV serier som man kan dela in i säsonger och sen få summeringar av varje avsnitt och massa annan info när man bläddrar igenom biblioteket. För att det ska funka måste allt vara organiserat på rätt sätt på källan (din externa disk i det här fallet) med mappar och filnamn i ett mönster Kodi känner till i förväg. Du kan inte blanda så att några filer har avsnittsnumret först och seriens namn efteråt och sen tvärt om på några andra till exempel. Såna saker kan också leda till att man helt enkelt bara inte ser grejerna.

när jag bara hittade en bråkdel så körde jag inte via KODI, utan direkt från tvns nätverks-utforskare.. (hittar A-D typ)

dock har jag testat att köra SMB via KODI i tvn (med disken kopplad till routern kabelvägen), den hittas inte..

vette katten vad detta kan bero på?

när jag körde den till datorn, och sedan via wifi till routern, och från router med wifi till tvn så hittades den fint!

Permalänk
Medlem

Nu har jag lyckats hitta igen den!

men fan vad det buffrar.. konstant hackande!

nu kör jag disken direkt till routern med kabel, och tvn är bara på andra sidan väggen, och routern borde väl klara trådlöst 1m + gipsvägg??

finns det en TOTALSÄKER och GARANTERAD lösning där det inte kommer buffra?!

Permalänk
Medlem

det går bra att köra direkt via tvns "utforskare/nätverk", däremot blir då problemet att den bara laddar fram 15st titlar, sedan måste den ladda igen, och igen, och igen osv..

frågan är om det är KODI-versionen i tvn som spökar?

skulle det fungera att tex köra chromecast eller något liknande och ta KODI därigenom?

vill ju åt gränssnittet från KODI - just nu är det bara en lista med namn på allting..

Permalänk
Medlem

har hört nämnas att olika versioner av SAMBA kan ställa till det

och att om möjligt man ska låta den ansluta via FTP

frågan är nu, hur sjutton ställer jag inte anslutning via FTP i Kodi på tvn?
jag har ju alla inställningsmöjligheter, men hur hittar den sökväg via FTP?