Snart dags för fiber (Hur ska jag lösa det hela) (fiber mellan förråd och hus?)

Permalänk
Medlem

Snart dags för fiber (Hur ska jag lösa det hela) (fiber mellan förråd och hus?)

Nu börjar det bli dags för fiber installation hemma.
På onsdag ska dom komma och kika och jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

Idag så har vi bredband via ADSL (modemet sitter inne i huset).
När väl fibern kommer så kommer jag inte ha någon användning av koppartråden så mitt förslag till dom kommer vara att dom skulle kunna dra ur den och blåsa in fibern i befintligt rör för att slippa gräva etc.

Inkommande kopparledning (telefon) inkommer till mitt förråd och sedan går sladden vidare in till huset.
I samma rör har jag dragit en CAT5e kabel för att få nätverk till min hemmaserver som står i förrådet också. (denna ska ersättas med en rack med lite roligt "lull lull" i)

Min första tanke var att be dom att sätta fiberkonverteraren i förrådet då vid ev. grävning så skulle det vara enklast att gräva dit än in i huset.

Dock så känner jag att i framtiden så kanske cat5e kabeln blir en begränsning.

Så jag har funderat på några olika scenarion:

Scen 1: Jag låter cat5e kabeln vara kvar och sätter fiberkonverteraren i förrådet som tänkt.
Scen 2: Jag drar in fiber till huset istället och använder cat5e kabeln ut till servern istället.
Scen 3: Jag drar in fibern till förrådet och sedan ber jag även dom att dra fiber in till huset (ta ur min cat5e kabel och lägga fiberslang i röret istället och blåsa in) och använder en fiber switch i förrådet. (är detta ens möjligt) och en till konverterare i huset för att ansluta trådlöst router etc. med detta sätt borde jag inte se några begränsningar.

Vet att många tänker att jag klarar mig bra på cat5e iom jag ändå inte kommer köra gigabit anslutning etc. men att ha fint flås mellan servrarna och huset är ju aldrig fel.

Rent spontant om det inte är för dyrt så gillar jag scenario 3 men jag vet inte om det är fullt möjligt? har jag missat något? jag är inte allt för påläst på just fiber.

//Patrik

Permalänk
Medlem

3 :kommer bli svindyrt med kabel och konverter
bättre du kör cat6a (10gig)
Telefonkabeln tror jag inte dom rör då telia äger den till första uttag

står servern i förrådet?
i så fall skulle jag kört in det i förrådet som du tänkt, dragit in en cat6a till en switch i huset
som sedan fördelar det mellan dom olika rummen samt till accesspunkter.
ta gärna en PoE switch så du kan köra unifi accesspunkter utan strömadapter

Edit: med fördel sätter du switchen vid inkommande telefon (om du har ett nyare hus borde du ha en service lucka)
sedan byter du telefonen linan till dom olika jacket till cat6a eller annan kabel, och byter ut telefonuttagen till
nätverksuttag. sitter det i ram med tex uttag går det få tag i nätverksuttag med samma utseende.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Cat5e klarar av att köra gigabit.
Det tredje scenariot låter onödigt komplicerat om du inte absolut måste komma upp i överföringshastigheter som klockar in 100 MB/s till din server.

Mitt förslag skulle vara att köra med scenario 1. Då har du all kopplingsutrustning på ett och samma ställe + att du kommer att kunna köra gigabithastigheter till din server så länge som du kopplar dina enheter till gigabitswitchar.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

3 :kommer bli svindyrt med kabel och konverter
bättre du kör cat6a (10gig)
Telefonkabeln tror jag inte dom rör då telia äger den till första uttag

står servern i förrådet?
i så fall skulle jag kört in det i förrådet som du tänkt, dragit in en cat6a till en switch i huset
som sedan fördelar det mellan dom olika rummen samt till accesspunkter.
ta gärna en PoE switch så du kan köra unifi accesspunkter utan strömadapter

Edit: med fördel sätter du switchen vid inkommande telefon (om du har ett nyare hus borde du ha en service lucka)
sedan byter du telefonen linan till dom olika jacket till cat6a eller annan kabel, och byter ut telefonuttagen till
nätverksuttag. sitter det i ram med tex uttag går det få tag i nätverksuttag med samma utseende.

Ja, du har rätt. Är nog inte värt kosten som du säger.
Precis har service lucka och rj45 uttag i varje rum. Telefonuttaget finns bara i service skåpet så det åker bort om jag inte väljer att behålla det för ev. nya ägare om man säljer någongång.

Ang. att dom inte rör telefonen har jag också hört, men sen så läste jag på någon annan sida att det hade gått bra att göra så, så jag vette tusan

Skrivet av Bmannu:

Cat5e klarar av att köra gigabit.
Det tredje scenariot låter onödigt komplicerat om du inte absolut måste komma upp i överföringshastigheter som klockar in 100 MB/s till din server.

Mitt förslag skulle vara att köra med scenario 1. Då har du all kopplingsutrustning på ett och samma ställe + att du kommer att kunna köra gigabithastigheter till din server så länge som du kopplar dina enheter till gigabitswitchar.

Sant, det är det här jag gillar med forumet att man kan bolla idéer

Permalänk
Medlem

Är förrådet fristående?
I så fall så bör du snarare dra fiber mellan förråd och hus, för att få dem galvaniskt skilda. Men med tanke på att du redan idag har dem ihopkopplade så antar jag att det är inne i huset?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av VooDoo:

Ja, du har rätt. Är nog inte värt kosten som du säger.
Precis har service lucka och rj45 uttag i varje rum. Telefonuttaget finns bara i service skåpet så det åker bort om jag inte väljer att behålla det för ev. nya ägare om man säljer någongång.

Ang. att dom inte rör telefonen har jag också hört, men sen så läste jag på någon annan sida att det hade gått bra att göra så, så jag vette tusan

Sant, det är det här jag gillar med forumet att man kan bolla idéer

Även om dom nya ägarna vill ha telefon i stället för nätverk kan dom använda cat6 kablen,
(telefonkabel är en nätverkskabel med sämre standard)

Jag skulle inte använda cat5e på ny installation. Dels för att nå gig på cat5 begränsas avståndet.
2: 10gig switchar börjar bli tillgängliga för Svensson. 3:det är bara cat6a som är gjort för 10gig och räkna med att installationen ska sitta i 20-30 år hur stora filer kommer det inte vara då? kör själv 10gig hemma och vid säkerhetskopiering är det väldigt trevligt. sedan hade jag absolut inte använt utp utan stp även om du inte använder skärmen på den.

/

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Är förrådet fristående?
I så fall så bör du snarare dra fiber mellan förråd och hus, för att få dem galvaniskt skilda. Men med tanke på att du redan idag har dem ihopkopplade så antar jag att det är inne i huset?

Dom är fristående, är en carport med förådsdel.
Är dock inte helt med på hur du menar?

Skrivet av aragon:

Även om dom nya ägarna vill ha telefon i stället för nätverk kan dom använda cat6 kablen,
(telefonkabel är en nätverkskabel med sämre standard)

Jag skulle inte använda cat5e på ny installation. Dels för att nå gig på cat5 begränsas avståndet.
2: 10gig switchar börjar bli tillgängliga för Svensson. 3:det är bara cat6a som är gjort för 10gig och räkna med att installationen ska sitta i 20-30 år hur stora filer kommer det inte vara då? kör själv 10gig hemma och vid säkerhetskopiering är det väldigt trevligt. sedan hade jag absolut inte använt utp utan stp även om du inte använder skärmen på den.

/

Jo precis!
Får se hur jag gör där med telekabeln, beror på vad dom som ska installera fibern säger.
Nej, jag vet inte riktigt själv varför jag körde cat5e (ca 2-3år sedan jag drog den) antar att det var snålhet.
Får bli ett projekt i sommar isåfall att dra om till cat6a.

//P

Permalänk
Medlem
Skrivet av VooDoo:

Dom är fristående, är en carport med förådsdel.
Är dock inte helt med på hur du menar?
...
//P

Jag tror att han syftar på att det kan bli potentialskillnad mellan jord och jord om man har olika matning.

Kör på scenario 2 i mitt tycke. Du kan själv skaffa fiberkabel och dra ut till garaget sen istället om du skulle ha behov av det.

De kommer sannolikt inte att kunna använda ditt befintliga rör för att blåsa i fiber, iallafall inte enligt den information jag har, men det borde entreprenören kunna svara på. Ett annat problem är garanti etc, för att de ska kunna lämna garanti på utförst jobb så är det deras utrustning och deras material som gäller.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Jag tror att han syftar på att det kan bli potentialskillnad mellan jord och jord om man har olika matning.

Kör på scenario 2 i mitt tycke. Du kan själv skaffa fiberkabel och dra ut till garaget sen istället om du skulle ha behov av det.

De kommer sannolikt inte att kunna använda ditt befintliga rör för att blåsa i fiber, iallafall inte enligt den information jag har, men det borde entreprenören kunna svara på. Ett annat problem är garanti etc, för att de ska kunna lämna garanti på utförst jobb så är det deras utrustning och deras material som gäller.

Jo precis, dock kör jag nog scenario 1 istället, mest för att dom ska slippa förstöra stenläggning etc. in till huset. (det kan ju också vara så att att dom har något annat förslag men tänkte att det kan vara bra att vara förberedd)

Permalänk
Medlem

Hur sårbart är förrådet? Är det typ trädörr med hänglås hade jag tänkt en extra gång innan jag monterat kritisk utrustning där. Annars skönt att slippa ha mer prylar inne i husEt.

Jag hade kört omvandlare i förrådet och senare dra ny nätverkskabel in i huset när det behövs.

Dessutom kan du ju alltid om några år dra in en egen fiber från boden till huset om sådan bandbredd krävs.

Fiber hemma kommer vara mer vanligt om 10 år än idag. Vi har ju länge kört ljud mellan tv@stereo med fiber 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Glömde nämna en sak tidigare. De flesta leverantörer levererar "internet", telefoni och tv i separata VLAN. Oftast har du dessa på separata portar på den router du får av din leverantör (ibland är det till och med samma box som mediaomvandlaren (fiber -> koppar)). Hur gör du i dessa lägen (och hur gör nästa ägare om det är aktuellt att ta hänsyn till det)?

Det går att lösa genom att köpa och stoppa dit två VLAN-kapabla switchar. En i varje ände av nätverkskabeln, dvs en i huset och en i garaget, eller så drar man tre fysiska kablar mellan huset och garaget. I framtiden sägs det att det kommer ett fjärde VLAN (några har det redan) och det är för sjukvård etc. Då blir det fyra kablar... Värt att tänka på

Ett sista alternativ:
Hör med fibergrävarna vad det är för kabel (och kontakt) som dom använder. Köp sedan egen matchande fiberkabel och ett skarvstycke av bra kvalitet. Då kan du få fiberkillarna att dra in fibern in i garaget, i garaget skarvar du bara ihop med din fiberkabel in i huset och sen sätter ni mediakonvertern i huset. Här har du möjlighet att göra precis hur du vill i framtiden.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Glömde nämna en sak tidigare. De flesta leverantörer levererar "internet", telefoni och tv i separata VLAN. Oftast har du dessa på separata portar på den router du får av din leverantör (ibland är det till och med samma box som mediaomvandlaren (fiber -> koppar)). Hur gör du i dessa lägen (och hur gör nästa ägare om det är aktuellt att ta hänsyn till det)?

Det går att lösa genom att köpa och stoppa dit två VLAN-kapabla switchar. En i varje ände av nätverkskabeln, dvs en i huset och en i garaget, eller så drar man tre fysiska kablar mellan huset och garaget. I framtiden sägs det att det kommer ett fjärde VLAN (några har det redan) och det är för sjukvård etc. Då blir det fyra kablar... Värt att tänka på

Ett sista alternativ:
Hör med fibergrävarna vad det är för kabel (och kontakt) som dom använder. Köp sedan egen matchande fiberkabel och ett skarvstycke av bra kvalitet. Då kan du få fiberkillarna att dra in fibern in i garaget, i garaget skarvar du bara ihop med din fiberkabel in i huset och sen sätter ni mediakonvertern i huset. Här har du möjlighet att göra precis hur du vill i framtiden.

Nu har dom varit här, det blev förrådet.
Ja precis som du beskriver så var det ju på det sättet.
Så nu vet jag inte om jag gjort bort mig eller inte, enligt installatören så var det inget problem.
Dock så om vi valt att installera det i huset så hade det blivit på en vägg i köket som är rätt långt ifrån mitt "mediaskåp" så jag vet inte hur man hade gjort i samma läge?

Killen som kom ut var inte jätte påläst om olika metoder utan kändes lite som det blev den mest enkla lösningen för honom...

Antar att man isåfall får dra fiber mellan huset och förrådet för att kunna sammanfoga fibern med en switch/repeater ute i förrådet kanske? Att dra 4st cat6 kan nog bli svårt i det röret jag har om det inte finns extremt tunn cat6? (dåligt påläst gällande det)

//P

Permalänk
Medlem
Skrivet av VooDoo:

Nu har dom varit här, det blev förrådet.
Ja precis som du beskriver så var det ju på det sättet.
Så nu vet jag inte om jag gjort bort mig eller inte, enligt installatören så var det inget problem.
Dock så om vi valt att installera det i huset så hade det blivit på en vägg i köket som är rätt långt ifrån mitt "mediaskåp" så jag vet inte hur man hade gjort i samma läge?

Killen som kom ut var inte jätte påläst om olika metoder utan kändes lite som det blev den mest enkla lösningen för honom...

Antar att man isåfall får dra fiber mellan huset och förrådet för att kunna sammanfoga fibern med en switch/repeater ute i förrådet kanske? Att dra 4st cat6 kan nog bli svårt i det röret jag har om det inte finns extremt tunn cat6? (dåligt påläst gällande det)

//P

Som sagt det beror på hur det ser ut. Om du har en liten box först där den inkommande fibern landar i så är det möjligt att det därifrån går en kabel till en mediakonverter? Den kabeln är en "fiberpatchkabel" och det är i så fall den du ska byta ut mot en längre (ja så pass lång att den går från lådan in till ditt riktiga hus och där ska du koppla in den andra änden i mediakonvertern.

Alternativt om kabeln är kontakterad i änden ut från boxen, skaffa ett skarvdon och koppla ihop din kabel med den som kommer ut från boxen.

Se exempel: https://www.byggahus.se/forum/teknik/226734-dra-vidare-fiber-...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Som sagt det beror på hur det ser ut. Om du har en liten box först där den inkommande fibern landar i så är det möjligt att det därifrån går en kabel till en mediakonverter? Den kabeln är en "fiberpatchkabel" och det är i så fall den du ska byta ut mot en längre (ja så pass lång att den går från lådan in till ditt riktiga hus och där ska du koppla in den andra änden i mediakonvertern.

Alternativt om kabeln är kontakterad i änden ut från boxen, skaffa ett skarvdon och koppla ihop din kabel med den som kommer ut från boxen.

Se exempel: https://www.byggahus.se/forum/teknik/226734-dra-vidare-fiber-...

Exakt! den som går mellan lilla boxen till konverteraren är en liten singlemode kabel.
ser ut som denna typ: http://www.cablestogo.com/product-images/37128/400/37128a.jpg

Så den skulle jag alltså kunna skaffa i rätt längd och dra i mitt rör in till huset och på så sätt få mediakonverteraren i mitt "media" skåp.
Dock är ju frågan lite hur det kommer gå att dra den i ett 16mm flexrör, som böjer sig lite här och där :-/
För själva kontaktdonet är väl inget man knåpar dit själv?

Dock inget jag troligen kommer göra nu men bra att veta om/att möjligheten finns.