En allmän tråd om Ryzens moderkort, diskussioner och upplysningar.

Permalänk
Hjälpsam

En allmän tråd om Ryzens moderkort, diskussioner och upplysningar.

Ser ingen allmän tråd om moderkort till Ryzen, så jag startar denna.
Själv har jag köpt ett Asus Prime Pro X370.

Jag är än så länge ganska besviken över utbudet, de flesta korten riktar sig till gaming, jag var mer ute efter ett riktat till arbetsstationer.

Mitt moderkort kallar sig pro, men är verklingen inte det, trots att Ryzen stödjer ECC minnen, saknar mitt kort stöd för detta, verkar finnas stöd för ECC trots allt.

Saknar också high end mATX-kort, miniITX verkar också saknas.

Enkel guide för att flasha UEFI, görs alltid på egen risk.

  1. Ladda ned ditt UEFI och packa upp UEFI-filen.

  2. Lägg den uppackade PAC-filen på en USB-sticka formaterad med FAT32, i många fall fungerar det även att lägga den på C: diskens rot alltså c:\ (testa detta).

  3. För att du skall flasha så säkert som möjligt, skall du göra detta från UEFI och du skall flasha oklockat

  4. Börja med att gå in i UEFI, välj standardinställningar spara och starta om, det skall nu vara oklockat.

  5. Gå in i UEFI igen och gå in under avancerat->verktyg, där skall det finnas ett program för att flasha.

  6. När att allt är klart skall det komma up en OK ruta, för att starta om, gör detta.

  7. Efter omstart skall man gå in i UEFI, först välja defautlinställningar och sedan välja personliga inställningar, efter tycke och smak.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Väntar på ett Crosshair VI Impact eller liknande

Är väldigt sugen på att slänga ihop en ny hemmaserver med Ryzen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Känner samma sak. utbudet av moderkort är det enda som håller mig borta från köp. Med mATX chassi känner jag att utbudet är alldeles för lågt och att de moderkort som finns är väldigt nischade med färger, utseende, funktioner etc.

Permalänk
Medlem

Inväntar fortfarande en mitx-bräda innan jag kan göra mina inköp för systemet. Hade förhoppningar om att kunna ha byggt bara några dagar efter releasen av Ryzen men det blir nog minst en månad till av väntan. Hinner de 6-kärniga prollarna släppas kanske det är en bra grej att jag varit tvungen att vänta.
Däremot är det tråkigt att chassit nu redan fått ligga där och vänta i över en månad

Varför hör vi inget nytt om dessa brädor!? -.-

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Vänta fortfarande på CPU och Moderkort :-/ Komplett verka har gjort bort sig rejält i alla fall för mig. Först fick dem försenad leverans av processorerna.
Sen tåg det 2 dagar (räkna inte med helgen) att ens skicka min och sen gör man bort sig att har skickat det fel och det har kommit tillbaka och ska nu har skickats rätt.
Moderkorten jag beställde ska dem få leverans imorgon men dem lista det själv fortfarande som obekräftat.
Blir väl först nästa vecka jag få hem allt och kan äntligen börja bygga.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Inväntar också m-itx och ryzen 1500x. Enda vettiga nyheterna jag sett är detta som verkar lovande. Både X och B. Saknar dock wifi enligt mig.

https://www.pcper.com/news/Motherboards/BIOSTAR-Shows-Mini-IT...

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem

Mitt Asus Hero håller på att plockas hos Inet nu. Fick precis ett sms.
Man har ju läst om en del som haft otur med just det moderkortet så jag är lite orolig. Får hoppas på att det beror på att det är så många som köpt det moderkortet, för det var ju slut i lager ett bra tag överallt.
Bara chassi och grafikkort kvar sen drar bygget igång på allvar.

Gav upp tankarna på ett matx-bygge. Det dyker säkert upp några matx-kort lagom till 1600X & co.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

Blev trött på att vänta o slog till på ett MSI B350 TOMAHAWK.
Kör 1700 stabilt på 3.9 ghz 1.325 volt, kan dock inte få minne i högre än 2666 mhz att boota.
Använder medföljande kylare medans jag inväntar noctua bracket och temps är helt ok.

Detta skulle vara ett av de mer stabilare moderkort av vad jag läst men behöver ändå en del uppdateringar. Saknar en del inställningar som BCLK frequency vilket asus o gigabyte verkar ha, men kanske inte är något msi planerar lägga till. Är även en del konstigheter om den failar post är som de ändringar man gör inte tar vid.

Fixar dom stabilitet så de går o köra minnen upp till 3200 så är jag nöjd men skulle ju va trevligt med BCLK överklockning med.

Permalänk
Inaktiv

Jag väntar också på moderkort, helst FlexATX/3-slot mATX som passar Ncase M1 eller möjligen ett mITX-moderkort. Sjukt lockande att klämma in en 1700 i den.

Permalänk
Hjälpsam

@anon5930: Lite halft off topic, sjutton vad klumpiga USB3 kablarna till moderkortet är, det är ju inte så att de skall tåla att ligga på golvet direkt de är skyddade av lådan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av snailmagic:

Blev trött på att vänta o slog till på ett MSI B350 TOMAHAWK.
Kör 1700 stabilt på 3.9 ghz 1.325 volt, kan dock inte få minne i högre än 2666 mhz att boota.
Använder medföljande kylare medans jag inväntar noctua bracket och temps är helt ok.

Detta skulle vara ett av de mer stabilare moderkort av vad jag läst men behöver ändå en del uppdateringar. Saknar en del inställningar som BCLK frequency vilket asus o gigabyte verkar ha, men kanske inte är något msi planerar lägga till. Är även en del konstigheter om den failar post är som de ändringar man gör inte tar vid.

Fixar dom stabilitet så de går o köra minnen upp till 3200 så är jag nöjd men skulle ju va trevligt med BCLK överklockning med.

Tomahawk verkar ju ganska trevligt.
Gillar utseendet, rent och snyggt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har inte jättehöga krav på moderkort inför ett bygge jag ska göra. Så lider inte så mycket av begränsat utbud. Ska bara köra med ett grafikkort osv. Vill ha bra möjligheter att ansluta M.2. men det verkar ju vara likvärdigt på alla. Lite tråkigt att man inte hittar något med optisk ljudutgång bara.

Men just nu står det lite mellan dessa tre mATX-moderkort. Hur ser det ut mellan dessa? Någon som hört något bra eller negativt åt ena eller andra hållet. Asrock-kortet ser väl intressantast ut lite på grund av USB Typ C. Men det finns ju inte i Sverige ännu.

ASRock AB350M Pro4
Asus Prime B350M-A
Gigabyte GA-AB350M-Gaming 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ser ingen allmän tråd om moderkort till Ryzen, så jag startar denna.
Själv har jag köpt ett Asus Prime Pro X370.

Jag är än så länge ganska besviken över utbudet, de flesta korten riktar sig till gaming, jag var mer ute efter ett riktat till arbetsstationer.

Mitt moderkort kallar sig pro, men är verklingen inte det, trots att Ryzen stödjer ECC minnen, saknar mitt kort stöd för detta.

Saknar också high end mATX-kort, miniITX verkar också saknas.

ASUS verkar ha uteslutande mest strul av alla producenter nu, och det är inte likt ASUS. ASRock, MSI och Gigabyte verkar ha väldigt få problem.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Mitt Asus Hero håller på att plockas hos Inet nu. Fick precis ett sms.
Man har ju läst om en del som haft otur med just det moderkortet så jag är lite orolig. Får hoppas på att det beror på att det är så många som köpt det moderkortet, för det var ju slut i lager ett bra tag överallt.
Bara chassi och grafikkort kvar sen drar bygget igång på allvar.

Gav upp tankarna på ett matx-bygge. Det dyker säkert upp några matx-kort lagom till 1600X & co.

Uppdatera med 5803 beta BIOSet direkt innan du ändrar nåt annat i BIOS. Första 702 verkat skapligt buggigt. Du kan ladda ner det här då den inte finns på Asus sida http://www.mediafire.com/file/6zoymhggzqjkfeg/CROSSHAIR-VI-HE...

Själv kommer jag skaffa ett Gigabyte kort. Jag skulle också köpt ett Hero först, men efter allt strul så tappade jag lusten för det kortet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

@anders190: Lite halft off topic, sjutton vad klumpiga USB3 kablarna till moderkortet är, det är ju inte så att de skall tåla att ligga på golvet direkt de är skyddade av lådan.

Instämmer, USB2-kablaget är ju rätt tunt. Ser inte riktigt varför kablaget måste vara så pass tjockt. Bra att det tillslut beslutades om en intern header, tog ett bra tag. Få se hur lång tid det tar innan Type C också får en.

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: på talet om gigabyte. har själv beställt en Gaming 5 men blir bara ännu mer besviken. Nu har komplett flyttat dagen för moderkorten till den 18de. fast kolla man inet så ska de få in kortet imorgon :/
Blev så glad när dem skickade chassin, kylaren och fläktarna förra månaden väldigt snabbt. Men dem verka ju har gjord bort sig realt med Ryzen släppet.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bernd_P1:

@AMD-FX: på talet om gigabyte. har själv beställt en Gaming 5 men blir bara ännu mer besviken. Nu har komplett flyttat dagen för moderkorten till den 18de. fast kolla man inet så ska de få in kortet imorgon :/
Blev så glad när dem skickade chassin, kylaren och fläktarna förra månaden väldigt snabbt. Men dem verka ju har gjord bort sig realt med Ryzen släppet.

Vad gäller Komplett skall man se vad de anger för datum under dina ordar, det som står på deras köpsidor är leveransdatum för de som köper nu.
Men om de inte skickar vad du beställt, köp från någon annan, de slipper sälja Ryzen om de inte vill.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Lämnade in mitt moderkort i måndags, kommer ta minst en vecka till innan ja får ett nytt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: stå samma sak under min order. få väl se om andra få in kortet imorgon innan jag avbeställa nåt.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ser ingen allmän tråd om moderkort till Ryzen, så jag startar denna.
Själv har jag köpt ett Asus Prime Pro X370.

Jag är än så länge ganska besviken över utbudet, de flesta korten riktar sig till gaming, jag var mer ute efter ett riktat till arbetsstationer.

Mitt moderkort kallar sig pro, men är verklingen inte det, trots att Ryzen stödjer ECC minnen, saknar mitt kort stöd för detta.

Saknar också high end mATX-kort, miniITX verkar också saknas.

Tänkte skaffa detta kort men nu slutsålt överallt. Kommer nog vänta med hela inköpet till sommaren.

Egentligen har jag rätt få krav: Intel NIC (med RSS), 4 RAM platser, gärna Firewire.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Herr Kantarell:

Tänkte skaffa detta kort men nu slutsålt överallt. Kommer nog vänta med hela inköpet till sommaren.

Egentligen har jag rätt få krav: Intel NIC (med RSS), 4 RAM platser, gärna Firewire.

Finns på Inet.
https://www.inet.se/produkt/1900220/asus-prime-x370-pro#merin...
Men har du ingen brådska, bör ju utbudet öka ganska rejält till sommaren.

Prime Pro saknar Firewire.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Tänkte skaffa detta kort men nu slutsålt överallt. Kommer nog vänta med hela inköpet till sommaren.

Egentligen har jag rätt få krav: Intel NIC (med RSS), 4 RAM platser, gärna Firewire.

Köp ifrån mindfactory.de, de har 330st i lager. Även ett bättre utbud av tillverkare och modeller.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enigma:

ASUS verkar ha uteslutande mest strul av alla producenter nu, och det är inte likt ASUS. ASRock, MSI och Gigabyte verkar ha väldigt få problem.

De var nog lite för ivrig att få ut större volymer, att de sen slänger in handduken i kombination med snabba minnen är väl allt annat än positivt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@AMD-FX: på talet om gigabyte. har själv beställt en Gaming 5 men blir bara ännu mer besviken. Nu har komplett flyttat dagen för moderkorten till den 18de. fast kolla man inet så ska de få in kortet imorgon :/
Blev så glad när dem skickade chassin, kylaren och fläktarna förra månaden väldigt snabbt. Men dem verka ju har gjord bort sig realt med Ryzen släppet.

Måste du handla där då? Proshop har i lager enligt deras sida (om man nu kan lita på företaget) https://www.proshop.se/Moderkort/Gigabyte-GA-AX370-Gaming-5-M...

Du kan ju ringa och fråga om kortet finns i lager och avbeställa från komplett om det stämmer

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Proshop har i lager enligt deras sida (om man nu kan lita på företaget)

Jag köpte min ("studio-")mikrofon därifrån i höstas, snabb leverans och inga skador. Köpte mina ("studio-")hörlurar därifrån förra månaden, snabb leverans osv igen.

Permalänk
Medlem

Man får nog avvakta lite om man är ute efter en vettig eller prisvärd bräda, antalet moderkort som har lanserats är fortfarande väldigt få och bara i slutet av månaden eller så bör ju 2-3 gånger fler kort finnas tillgängligt eller åtminstone fler än nu. Kan inte se varför inte X370-moderkort skulle komma ner till i princip samma prisklass som billigare Z270-moderkort för Intel heller. Alltså att de börjar på 1100-1200 kr och fortsätter uppåt. Asus moderkort för 1800-1900 kr verkar inte så roligt.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Raphaei:

Jag köpte min ("studio-")mikrofon därifrån i höstas, snabb leverans och inga skador. Köpte mina ("studio-")hörlurar därifrån förra månaden, snabb leverans osv igen.

Jag har liknande erfarenhet som dig ang Proshop. En trevlig butik med snabb leverans, Inga konstigheter.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Jag köpte min ("studio-")mikrofon därifrån i höstas, snabb leverans och inga skador. Köpte mina ("studio-")hörlurar därifrån förra månaden, snabb leverans osv igen.

Ok, men på sidan står det 5-6 dagar. Det stämmer inte alltså?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Har inte jättehöga krav på moderkort inför ett bygge jag ska göra. Så lider inte så mycket av begränsat utbud. Ska bara köra med ett grafikkort osv. Vill ha bra möjligheter att ansluta M.2. men det verkar ju vara likvärdigt på alla. Lite tråkigt att man inte hittar något med optisk ljudutgång bara.

Men just nu står det lite mellan dessa tre mATX-moderkort. Hur ser det ut mellan dessa? Någon som hört något bra eller negativt åt ena eller andra hållet. Asrock-kortet ser väl intressantast ut lite på grund av USB Typ C. Men det finns ju inte i Sverige ännu.

ASRock AB350M Pro4
Asus Prime B350M-A
Gigabyte GA-AB350M-Gaming 3

Jag skulle ju skippat ASUS-kortet direkt p.g.a. avsaknad av VRM-kylare, vilket är synd.

Jag har kört ASUS nästan uteslutande i många år nu, så jag hoppas att de får ordning på sina problem innan det är dags för mig att uppgradera från min gamla 1090T på sitt Sabertooth 990FX (underbart, men fullstort kort), men än så länge hänger den med rätt bra

Jag har iofs ett ASRock FM2A75M-ITX i HTPCn som jag är nöjd med, men där fick jag sätta dit egna små chipkylflänsar eftersom just det kortet kunde bli väldigt varmt på VRMs, så jag är noga med att det ska finnas kylfläns där om jag köper nya kort.

Skrivet av AMD-FX:

Ok, men på sidan står det 5-6 dagar. Det stämmer inte alltså?

Jag tror att din kommentar "(om man kan lita på företaget)" tolkades som "är det ett seriöst företag över huvud taget" snarare än "stämmer leveranstiden som företaget skrivit på sidan".

Så det ska väl stämma med 5-6 dagar som det står i så fall, eftersom de även skrivit "i leverantörs lager" och inte bara "i lager".

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Peppar2014:

De var nog lite för ivrig att få ut större volymer, att de sen slänger in handduken i kombination med snabba minnen är väl allt annat än positivt.

Inget stöd för minnen med ECC heller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |