Permalänk

Uppdatering av nätverket på jobbet

Hej!

Mitt företag har börjat växa ur sitt gamla nätverk och jag har börjat snegla åt att uppgradera den hårdvara vi har i dagsläget. Jag har en ganska grundläggande nätverkskunskap men har, om så skulle behövas, bra konsultation i min närhet.

Vårt behov är att täcka internet för 8-10 trådade burkar och kanske 20-tal trådlösa enheter inklusive Chromecasts och Sonos:ar.

Switchar och infrastruktur finnes.

Behöver jag gå upp på enterprise-nivå eller finns det bra enheter att kika på bland vanliga sortimentet?
Lokalen klarar sig idag, räckviddsmässigt, på en enkel gammal accesspunkt med N-protokollet, men denna byter vi gärna ut så klart.

Någon som har ett bra förslag på router och eventuellt även en separat brandvägg (vilket är önskemål från våra franchisegivare)?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Valfri enterprisebrandvägg kan utan problem agera router också.

Jag gillar CheckPoint. Men det finns ju massor av olika, Juniper, WatchGuard o.s.v.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Förmodligen kommer du få rekommendation om Ubiquitis prylar som fungerar bra.

1 st router Unifi Security Gateway eller Edge Router Lite
Samt några Unifi AP AC Pro Accesspunkter
Och en PoE-switch.

Permalänk
Medlem

Jag får slå ett slag för Cisco ASA 5506 alternativt en EdgeRouter Pro(Dom är ju nästan gratis i förhållande till prestanda). Dell har bra switchar i sin X-serie om man kan med webgränssnitt, annars är N-serien fin. För trådlöst hade jag valt Unifi för enkelhetens skull.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HansTriceps:

Hej!

Mitt företag har börjat växa ur sitt gamla nätverk och jag har börjat snegla åt att uppgradera den hårdvara vi har i dagsläget. Jag har en ganska grundläggande nätverkskunskap men har, om så skulle behövas, bra konsultation i min närhet.

Vårt behov är att täcka internet för 8-10 trådade burkar och kanske 20-tal trådlösa enheter inklusive Chromecasts och Sonos:ar.

Switchar och infrastruktur finnes.

Behöver jag gå upp på enterprise-nivå eller finns det bra enheter att kika på bland vanliga sortimentet?
Lokalen klarar sig idag, räckviddsmässigt, på en enkel gammal accesspunkt med N-protokollet, men denna byter vi gärna ut så klart.

Någon som har ett bra förslag på router och eventuellt även en separat brandvägg (vilket är önskemål från våra franchisegivare)?

Tack på förhand.

Vad har ni för internetanslutning?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Vad har ni för internetanslutning?

Wow, många bra tips nu!

Tack för detta, ska kika lite närmre på detta.

I dagsläget har vi en riktigt slö lina, 10 mbit / s. Vi inväntar dock att fiber ska dras in i fastigheten inom kort!

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Valfri enterprisebrandvägg kan utan problem agera router också.

Jag gillar CheckPoint. Men det finns ju massor av olika, Juniper, WatchGuard o.s.v.

Skrivet av kallabaz:

Förmodligen kommer du få rekommendation om Ubiquitis prylar som fungerar bra.

1 st router Unifi Security Gateway eller Edge Router Lite
Samt några Unifi AP AC Pro Accesspunkter
Och en PoE-switch.

Skrivet av Pl4yGround:

Jag får slå ett slag för Cisco ASA 5506 alternativt en EdgeRouter Pro(Dom är ju nästan gratis i förhållande till prestanda). Dell har bra switchar i sin X-serie om man kan med webgränssnitt, annars är N-serien fin. För trådlöst hade jag valt Unifi för enkelhetens skull.

Stort tack för era tips! Ska kika på närmre på detta!