AMD:s andra generation Ryzen med Zen 2 har kodnamn Pinnacle Ridge

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cratzky:

av ren nyfikenhet.... vad är den egentliga anledningen till att man medvetet väljer en cpu som presterar sämre i spel för dubbelt så högt pris mot intels motsvarighet som presterar bättre?
det är ju en medveten flaskhals man går och köper?

7700K presterar betydligt bättre i spel än 1800x, samt kostar dramatiskt mycket mindre pengar, och då får man ju tänka på att ryzen cpuerna inte kan överklockas nånting heller för att vinna lite extra prestanda...
Vissa rapporterar att inte ens turbon fungerar, vilket i sin tur pekar på falsk marknadsföring från amd's sida.
Cpuerna är helt enkelt max pressade från fabrik redan, långt ifrån alla exemplar klarar av att gå över 3.8ghz....

Spel är långt ifrån det ända jag gör på min dator. De spel jag spelar är inte så kinkiga när det kommer till FPS. Däremot kör jag väldigt många saker parallellt och där hjälper en hel del kärnor betydligt mer än några % i single thread laster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tja, antingen vill man ha snabbare utveckling eller så behåller man grejerna tills de faller i bitar av hög ålder.

Som tur är driver dataspel på hårdvaruutvecklingen fortfarande.

Jasså...?
http://www.sweclockers.com/nyhet/23483-warhammer-40-000-dawn-...

Rekommenderade systemkrav
Processor: Intel Core i5 (3,0 GHz) eller motsvarande AMD
Primärminne: 8 GB
Grafikkort: Nvidia GeForce GTX 770
AMD Radeon HD 7970, 2 GB VRAM

5 år gamla produkter verkar fungera fint i en del lägen...
Och som sagt.. den "stengamla" DDR3 bestyckade broadwell ovan ligger ändå och sniffar på toppen på de flesta av speltester som Sweclockers gjorde (länkat ovan), trots lägst TDP av alla CPUer i testet. Enda som fortfarande springer fram är delvis grafikkort.

Och inget hindrar dig från att sätta ett bättre grafikkort eller mer minne i en befintlig maskin. Men att tro att man "måste" byta dator vid varje generation är ganska gammalt tänk numera. Sen att man kan köpa snabbare eller med fler trådar är en sak... men behövs det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

men behövs det?

Som du påpekar så är det sällan CPU-prestandan som sätter begränsningar såsom mjukvaruutvecklingen sett ut de senaste åren, men jag tycker det är viktigt att inte glömma bort att det sker en hel del uppdateringar av plattformarna som tjänar som grund för datorn. Det är åtminstone mitt huvudsakliga skäl till att uppgradera i dagsläget, och även anledningen till att jag sneglar på att uppgradera till Ryzen då X370-plattformen erbjuder högre bandbredd till snabba lagringsenheter (som inte behöver sitta på PCIe-platser och blockera luftflödet i lådan åtminstone).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Som du påpekar så är det sällan CPU-prestandan som sätter begränsningar såsom mjukvaruutvecklingen sett ut de senaste åren, men jag tycker det är viktigt att inte glömma bort att det sker en hel del uppdateringar av plattformarna som tjänar som grund för datorn. Det är åtminstone mitt huvudsakliga skäl till att uppgradera i dagsläget, och även anledningen till att jag sneglar på att uppgradera till Ryzen då X370-plattformen erbjuder högre bandbredd till snabba lagringsenheter (som inte behöver sitta på PCIe-platser och blockera luftflödet i lådan åtminstone).

Helt klart.
Men du citerade min kommentar om att om du har "USB 3/SATA3/M.2 4x/PCI 3.0/DDR4" så räcker det långt fram över. Allt detta finns ju i nya Ryzen... Även U.2 verkar finnas på några, och du kan omvandla M.2 till U.2 om man vill. Och hela mitt inlägg där gällde "nackdelen", eller "avsaknaden av nackdel", att ha samma moderkort under längre tid.

Så jag förstår då inte varför du citerar mig med en motkommentar om du verkar hålla med?

Det jag tror dock kommer ändra mycket är när R5 av Ryzen kommer, för den nivån är mer prisvärd för den "vanliga" användaren som inte vill betala 10-15kkr för en dator. Så det blir plötsligt lönt att byta ut sin gamla i5a mot ett nytt Ryzen system med 8-12 trådar för samma pris vad annars bara en 7700k hade kostat utan prisändringarna.

Sen när miljöskatterna kommer slänga på 320kr + moms (?) på tex Playstation och Xbox så kommer ju PC-delar bli ett mer prisvärt alternativ igen. (Om jag inte missförstått skatten) Så du kan med en Ryzen R5 + 1060/480 fått ett mycket prisvärt system för spelande och lite tyngre jobb.

Efter det så lönar det sig att behålla sitt nuvarande system lite längre, och sikta på delar som kan uppgraderas/bytas till bättre i framtiden, och satsa på ett bra moderkort och PSU från första början, då du kan byta till nyare GPU för nästa generation spel, om du skulle behöva, byta upp CPUn också, och slipper byta annat.

Mao, absolut inget fel att göra ett plattformsbyte, men det du gör det till bör ju vara ett som i sig själv är framtidssäkrat så mycket det går... och Kaby Lake är inte framtidssäkrat då vi inte vet vad Cannon Lake kommer ändra/kräva. Men Ryzen har vi fått klart besked på... är. Så jag tycker du gör helt rätt att byta till Ryzen plattform.

Och ge mig en CPU som är en direkt uppföljare till 5775c, så är jag också beredd på att byta plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så jag förstår då inte varför du citerar mig med en motkommentar om du verkar hålla med?

Jag anmärkte bara på tidsaspekten fem år, då det antagligen kommit nya saker som gjort interfacen du räknade upp föråldrade. Sen är ju "klarar sig" ett relativt begrepp. Det går ju tekniskt sett att köra det mesta på en tio år gammal dator, undantaget tyngre spel, frågan är väl hur länge man tycker det är värt att vänta.

Jag håller nog för övrigt med dig mycket oftare än du tror, även om jag är mardrömsliberal och vi inte nödvändigtvis delar politiska åsikter. Vad vore väl ett forum om det inte fanns någon att argumentera emot på punkter där åsikter om vad som är bäst skiljer sig?

Skrivet av Paddanx:

Sen när miljöskatterna kommer slänga på 320kr + moms (?) på tex Playstation och Xbox så kommer ju PC-delar bli ett mer prisvärt alternativ igen. (Om jag inte missförstått skatten) Så du kan med en Ryzen R5 + 1060/480 fått ett mycket prisvärt system för spelande och lite tyngre jobb.

Kommer det spela tillräckligt stor roll att en konsoll blir 400 kr dyrare? Jag vet inte.

Det jag upplever nu i jämförelse med "förr" är att folk har fler enheter. Det är ju diverse domedagsprofeter över PC-marknaden som sagt att folk kommer sluta använda stationära datorer till förmån för mobila enheter/surfplattor, samt gå över till konsoll för sina spelbehov. I min egen bekantskapskrets har de flesta fler enheter istället för att byta ut PCn mot en surfplatta/spelkonsoll.

Tröskeln för att skaffa fler enheter har ju sjunkit väldigt mycket de senaste 15 åren, och kommer säkert fortsätta sjunka av att det blir lite mer konkurrens på marknaden och dyker upp mer prisvärda system, men jag tror som sagt inte att antalet "konvertiter" kommer att öka nämnvärt av det.

Skrivet av Paddanx:

Mao, absolut inget fel att göra ett plattformsbyte, men det du gör det till bör ju vara ett som i sig själv är framtidssäkrat så mycket det går... och Kaby Lake är inte framtidssäkrat då vi inte vet vad Cannon Lake kommer ändra/kräva. Men Ryzen har vi fått klart besked på... är. Så jag tycker du gör helt rätt att byta till Ryzen plattform.

Jag känner mig tämligen okänslig för plattformsbyte ur den aspekten eftersom jag aldrig bytt mindre än CPU/mobo/minne undantaget en gång på Core 2-tiden när jag uppgraderade CPU för att GTA IV gick dåligt. Dels är det mycket lättare att sälja eller ge bort de andra grejerna till någon behövande när det är ett någorlunda komplett system, och sen är det skönt att ha fräscha grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag anmärkte bara på tidsaspekten fem år, då det antagligen kommit nya saker som gjort interfacen du räknade upp föråldrade. Sen är ju "klarar sig" ett relativt begrepp. Det går ju tekniskt sett att köra det mesta på en tio år gammal dator, undantaget tyngre spel, frågan är väl hur länge man tycker det är värt att vänta.

- PCI 4.0 kommer ju inte vara bakåtkompatibelt, så du måste byta allt om du ska köra det.
- USB 3.1 tex är redan nu snabb nog för att börja mätta PCI-E bussar, och med thunderbolt stödet nöd o näppe ute så är det något som kommer ta 3-5år att bara mogna idag. Och för andra saker som tex HDD räcker USB 3.0 lååångt.
- SATA4 kommer inte, så vi kommer sitta med SATA3 gränssnittet iaf 10år till, då ingen direkt ersättare finns som är vettig till tex HDD/DVD mm.
- M.2 måste ersättas av en helt ny kontakt om du ska ha mer bandbredd än idag (pga PCI-4 också), och U.2 är den enda kontakt du "kanske saknar", men båda kräver PCI-E banor, och M.2 kan omvandlas till U.2.
DDR4 är här för att stanna lätt 5 år. Titta bara på hur länge vi haft DDR3 och det räcker än idag i högre frekvenser iaf. (kom 2007)

Så vad är det du tror ska plötsligt ske på 5 år "som du måste ha" och inte kan sättas på ett PCI-E kort? Och notera, min poäng är inte att "inget sker", utan mer att alla de teknikerna är så pass utvecklade att behoven för snabbare är minimala (utom på SATA, där dock inget finns, utan man har istället flyttat det direkt till PCI-E).

Skrivet av Sveklockarn:

Jag håller nog för övrigt med dig mycket oftare än du tror, även om jag är mardrömsliberal och vi inte nödvändigtvis delar politiska åsikter. Vad vore väl ett forum om det inte fanns någon att argumentera emot på punkter där åsikter om vad som är bäst skiljer sig?

Du får gärna säga det också, så blir det bättre diskussion om det vi inte håller med, istället för saker vi håller med om

Skrivet av Sveklockarn:

Kommer det spela tillräckligt stor roll att en konsoll blir 400 kr dyrare? Jag vet inte.

Kanske, Kanske inte. Vet dock att ett av argument för konsolen är just priset. Och en 15-20% ökning i pris är rätt saftigt för de billigare enheterna. På de dyrare blir det ändå 10% ökning, vilket ändå syns.

Skrivet av Sveklockarn:

Det jag upplever nu i jämförelse med "förr" är att folk har fler enheter. Det är ju diverse domedagsprofeter över PC-marknaden som sagt att folk kommer sluta använda stationära datorer till förmån för mobila enheter/surfplattor, samt gå över till konsoll för sina spelbehov. I min egen bekantskapskrets har de flesta fler enheter istället för att byta ut PCn mot en surfplatta/spelkonsoll.

Jo det håller jag med om. Vi har ju en uppsjö av enheter runt om oss idag, vs bara för 10 år sedan, och fler verkar det bli. Sen är det ju en skillnad mellan dig + mig och många andra där vi kanske väljer att lägga en hel del pengar på just att ha alla enheter eller en 10-15kkrs dator, medan andra inte har pengarna och bara vill ha en sak som "ungarna kan leka med". Då blir det ju ändå en märkbar skillnad om priset går upp med 10-20%.

Skrivet av Sveklockarn:

Tröskeln för att skaffa fler enheter har ju sjunkit väldigt mycket de senaste 15 åren, och kommer säkert fortsätta sjunka av att det blir lite mer konkurrens på marknaden och dyker upp mer prisvärda system, men jag tror som sagt inte att antalet "konvertiter" kommer att öka nämnvärt av det.

Tänk dock på att nu kommer ju samtliga av dessa system att få en prishöjning. Allt från plattan till TVn till spelkonsolen mm. Därför tror jag det kommer märkas :=/

Skrivet av Sveklockarn:

Jag känner mig tämligen okänslig för plattformsbyte ur den aspekten eftersom jag aldrig bytt mindre än CPU/mobo/minne undantaget en gång på Core 2-tiden när jag uppgraderade CPU för att GTA IV gick dåligt. Dels är det mycket lättare att sälja eller ge bort de andra grejerna till någon behövande när det är ett någorlunda komplett system, och sen är det skönt att ha fräscha grejer.

Beror lite på vad du har också.
Säljer du ett SB system idag hade jag inte velat ha 1333/1600 minnen, och 2500/2600k, men ditt Z77 moderkort tar jag gärna. (Så att säga).
Samma med Ivy bridge om du har 3770k så är den intressant, men inte ditt P67 moderkort med defekta SATA kontakter tex.

På Haswell är inte 4770k/4670k intressant för mig, men 4790k är. Moderkort så är inte Z87 intressant, men Z97 är.
Tom Skylakes 2133 DDR4 är totalt ointressant idag, men 170 moderkorten kan vara mycket intressant då du kan välja att köra det + Kaby + Win 7

Så personligen ser jag inte poängen med "kombi" köp, om du inte har alla 3 delar bra från början. Och tittar man på tradera, Sweclockers, Blocket mm, så säljer folk enklare sakerna en och en, där de mest eftertraktade sakerna kan man få bra betalt för.

Som ex fick jag 1300kr+ för ett Z77 moderkort som egentligen inte är så bra, OCH kostade 700kr nytt. Men försök få ett vettigt pris för en 2500/2600k idag och du lär ha svårt. Har du dock en 3770k så lär du får budkrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du får gärna säga det också,

Jag kör med Bra inlägg-knappen, sen är det olyckligt att forumet inte har implementerat att man kan se vem som har tryckt på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag kör med Bra inlägg-knappen, sen är det olyckligt att forumet inte har implementerat att man kan se vem som har tryckt på den.

I second that!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Och när zen 2 väl kommer blir det precis samma sak,meh.
Kör nog på med Intel som vanligt.
Tror ju dock inte Zen 2 kommer i butik förrän tidigast år 2020.
Fast ryktet säger 2018.

Mhe??

Bulldozer - Oktober 2011
Piledriver - Oktober 2012
Steamroller - Januari 2014
Excavator - Juni 2015

däremellan så lanserades även

Bobcat - Januari 2011
Jaguar - Maj 2013
Puma - Q2 2014
Puma+ - Maj 2015

Så med 2 olika arkitekrurer klarade AMD av att ha släpp:

Januari 2011
Oktober 2011 (9 månader)
Oktober 2012 (12 månader)
Maj 2013 (7 månader)
Januari 2014 (8 månader)
Q2 2014 (3~5 månader)
Maj 2015 (11~13 månader)
Juni 2015 (1 månad)

Framöver så är det enbart EN arkitektur, så inte ser man att det skulle bli längre mellan släppen då dom tidigare haft släpp med 7½ månads mellanrum i snitt.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@Enigma något nytt om Zen 2 ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix