Permalänk
Medlem

ESD när man har ett chassi?

Hej,
Jag har funderat lite och måste ställa frågan även fall om den kanske är dum.
Men hur är komponenterna skyddade när dom sitter i chassit?

Te.x I min MacBook Pro? Har hänt när jag har tagit i datorn så har jag fått en rejäl stöt ibland, och jag fattar ju att komponenterna är skyddade på något sätt men hur?
Avleder chassit strömmen? Men komponenterna sitter ju fast i chassit.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: Inte alls..

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk

Min förra Macbook kittlade det rejält i fingrarna när laddaren var i och man drog händerna försiktigt över locket..

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

När komponenter monteras i chassit skyddas de av distanser. Monterar man komponenter utan dessa och startar är det bara slänga komponenterna till soptippen.
http://www.idg.se/polopoly_fs/1.374796!imageManager/830624767...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Min förra Macbook kittlade det rejält i fingrarna när laddaren var i och man drog händerna försiktigt över locket..

Exakt samma sak sker med min Mid 2012

Jävligt märkligt Asså. Fått ett par rejäla stötar också några gånger. Samma känsla gäller min golvlampa från Ikea, allting i aluminium. Lägger man handen på den med lyset igång så kittlar/vibrerar det rätt bra i handen....

Alltid funderat över samma fenomen som TS utan att skapa en tråd, så hoppas någon raketforskare kan ge oss svar,

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Exakt samma sak sker med min Mid 2012

Jävligt märkligt Asså. Fått ett par rejäla stötar också några gånger. Samma känsla gäller min golvlampa från Ikea, allting i aluminium. Lägger man handen på den med lyset igång så kittlar/vibrerar det rätt bra i handen....

Alltid funderat över samma fenomen som TS utan att skapa en tråd, så hoppas någon raketforskare kan ge oss svar,

Ja precis, dom är ju skyddad men hur.
Någon över skriver med distanser, okej men hur skyddar distanserna.
För jag kan säga att dom stötar jag har jätt min MacBook pro skulle dom vara på ett tex grafikkort så skulle det vara tack och hej.

För att klargöra stötarna sker i chassit / höljet och inte direkt på komponenterna som att dom är ju förslutna i chassit.
Men strömmen bör leda ändå in till komponenterna på något sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

När komponenter monteras i chassit skyddas de av distanser. Monterar man komponenter utan dessa och startar är det bara slänga komponenterna till soptippen.
http://www.idg.se/polopoly_fs/1.374796!imageManager/830624767...

Nu blev det inte många rätt ...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av eucalyptus:

Exakt samma sak sker med min Mid 2012

Jävligt märkligt Asså. Fått ett par rejäla stötar också några gånger. Samma känsla gäller min golvlampa från Ikea, allting i aluminium. Lägger man handen på den med lyset igång så kittlar/vibrerar det rätt bra i handen....

Alltid funderat över samma fenomen som TS utan att skapa en tråd, så hoppas någon raketforskare kan ge oss svar,

Skrivet av Calby:

Ja precis, dom är ju skyddad men hur.
Någon över skriver med distanser, okej men hur skyddar distanserna.
För jag kan säga att dom stötar jag har jätt min MacBook pro skulle dom vara på ett tex grafikkort så skulle det vara tack och hej.

För att klargöra stötarna sker i chassit / höljet och inte direkt på komponenterna som att dom är ju förslutna i chassit.
Men strömmen bör leda ändå in till komponenterna på något sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Är dessa två saker i metall finns det enkel förklaring, flesta saker jordas i metallen. Problemet med laptops är dessa inte har mer än två poler och ingen jord ut (så läckströmmen stannar i chassit). Du kan t.ex ta i stationär dator och element samtidigt (om datorn är ojordad), du får en stöt då med. Men ett varningens finger, grannen kan ha fått för sig att gjorda sina apparater i elementet och det är fel på hans grejer så det går 230 v i elementet (Då blir du kontakten mellan datorn och elementet på mindre trevligt vis).

lampan borde inte vara konstruerad så, men skulle inte förvåna mig (inget bra om fas får kontakt med plåten/metallen när det inte leds bort rätt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

När komponenter monteras i chassit skyddas de av distanser. Monterar man komponenter utan dessa och startar är det bara slänga komponenterna till soptippen.
http://www.idg.se/polopoly_fs/1.374796!imageManager/830624767...

På vilket sätt skyddar distanser mot ESD???

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Samma känsla gäller min golvlampa från Ikea, allting i aluminium. Lägger man handen på den med lyset igång så kittlar/vibrerar det rätt bra i handen....

Det brukar vara standard för mig att säga det här i de här trådarna men, angående aluminium lampan (som jag antar är ojordad), vänd på stickkontakten i väggen så försvinner kittlandet. Det har med vad som är fas och nolla, en riktig elektriker kan förklara bättre än mig vad det beror på, inget fel på lampan dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

Det brukar vara standard för mig att säga det här i de här trådarna men, angående aluminium lampan (som jag antar är ojordad), vänd på stickkontakten i väggen så försvinner kittlandet. Det har med vad som är fas och nolla, en riktig elektriker kan förklara bättre än mig vad det beror på, inget fel på lampan dock.

Testar ikväll o återkommer Tackar så väldigt mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

På vilket sätt skyddar distanser mot ESD???

Urladdningar vid esd sker ju mellan två ytor med olika potential, distanserna ser till att komponenterna har samma potential som omgivande chassie. Dock är dessa skruvpunkter såklart inte kopplade till kretskortets ledningsbanor, det skulle ju vara knas.

Edit. För att förtydliga, potentialutjämning sker via distanserna, distanserna håller även kretskortet på avstånd från andra ytor så att utjämning, urladdning eller ledning inte sker via ej avsedda punkter.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Urladdningar vid esd sker ju mellan två ytor med olika potential, distanserna ser till att komponenterna har samma potential som omgivande chassie. Dock är dessa skruvpunkter såklart inte kopplade till kretskortets ledningsbanor, det skulle ju vara knas.

Edit. För att förtydliga, potentialutjämning sker via distanserna, distanserna håller även kretskortet på avstånd från andra ytor så att utjämning, urladdning eller ledning inte sker via ej avsedda punkter.
Skickades från m.sweclockers.com

Just ja, de är som "koppar" brickor inne på moderkortet tex där det skruvas fast in i chassit.
Och där stannar såklart ev ESD stöt.

Nu föll poletten ner dumt att jag inte tänkte på det innan

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Oj vad fel det är i denna tråden. När i pratar chassin och datorkomponenter som är monterade så är svaret Faradays principen vid just ESD.

Annars är all jord sammankopplad i chassit, moderkortet etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Som @DavidtheDoom säger, så förklaras rimligen trådens huvudfråga med https://en.wikipedia.org/wiki/Faraday_cage

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

Det brukar vara standard för mig att säga det här i de här trådarna men, angående aluminium lampan (som jag antar är ojordad), vänd på stickkontakten i väggen så försvinner kittlandet. Det har med vad som är fas och nolla, en riktig elektriker kan förklara bättre än mig vad det beror på, inget fel på lampan dock.

Testade att vrida stickkontakten nu, som är jordad, och det kittlar inte Men håller man en hand på Macbooken och en på lampan så kittlar det rejält Man känner sig sprakande energiskt levande, ironiskt skämt åsido