Kemikalieskatt på elektronikprodukter införs 1 juli 2017

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrwu:

Med tanke på att denna skatt har gått igenom, vad finns det för saker som förhindrar de nästa tramskatter som folk hittar på?

Chips är inte hälsosamt, extra skatt på chips
Regörningsmeled är dålig för natur, extra skatt på den
Växgödsel är inget bra det har vi sett med algblommningar i kina extra skatt
Kanske att djurkött är inte hållbar vi vill att alla ska börja med de nya lösningar av insekter som proteinkälla, extra skatt på all chark?

Denna skatt har i större sikt endast negativ milijöpåverkan och negativ sverigepåverkan
1. Det finns inga alternativ, då det inte finns elektonik vars kretskort innehåller de nämnda miljöskadliga materialen
2. Även om det fanns alternativ så är det meningslöst då skatt lags till efter varugrupp och inte material innehåll av individuell vara
3. Mer import = mer pengar ut från sverige, mer milijöpåverkning från transport av produkterna
4. Endast fått negativ kritik från alla vars arbetszon involverar detta, fåfall positiv kommentar från "forskare" från universitet, eller vad vi allmänt kallar folk som redan slösar bort skattepengar på flum (hade det varit riktiga forskare skulle de vara upptagna med att ta fram ett flamsäkert material so inte är giftigt istället för att peka hit och dit om vad som är dåligt)

Så verkar inte experterna mena. Kom ihåg att denna skatt bygger inte på vad ett parti fått för sig utan bygger på undersökningar som hållit på i snart tio år.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Du menar den regering som satte igång denna utredning? Detta med att läsa på verkar inte vara för alla..

Eftersom svensk är en nationalitet så är ditt argument redan där bristfälligt. Om du däremot menar "etniska svenskar" (Nordgermaner som etniciteten heter) så är det argumentet bara infantilt. Politikerna vill inte ersätta någon etnicitet med någon annan alls utan det argumentet hör hemma på flashback och inte här. Sedan om landet är påväg mot avgrund pga. skatter så borde det legat på havsbotten sedan 50-talet. Domedagsprofetior i all ära men om du är så orolig att folk skjuter ihjäl varandra så tycker man ju att du borde vara positiv till mer inkomst till staten eftersom det ger mer medel för motbyggande av detta..

Tycker du att den skatten som jag och förmodligen du också betalar tycks användas åt att få ner antalet skjutningar? Om jag nu ska betala mer skatt på saker som jag köper i detta land så skulle jag gärna se att dessa pengar går till det som är tänkt och inte ner i statskassan för att just nu hjälpa fler invandrare att få lägenheter, körkort eller bidrag på annat sätt. Det är bättre att vi hjälper våra Svenska ungdomar att få jobb, klara skolan och få någon stans att bo och sen hjälpa oss alla när vi blir gamla och sjuka.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Tycker du att den skatten som jag och förmodligen du också betalar tycks användas åt att få ner antalet skjutningar? Om jag nu ska betala mer skatt på saker som jag köper i detta land så skulle jag gärna se att dessa pengar går till det som är tänkt och inte ner i statskassan för att just nu hjälpa fler invandrare att få lägenheter, körkort eller bidrag på annat sätt. Det är bättre att vi hjälper våra Svenska ungdomar att få jobb, klara skolan och få någon stans att bo och sen hjälpa oss alla när vi blir gamla och sjuka.

Ja det gör den. För annars hade polisen inte haft ens en polis som arbetar för dem. Den ökade dödsskjutningen är inte heller något unikt utan har kommit i vågor i detta land sedan iallafall 80-talet. Även då hade polisen problem med dem. Det där att invandrare får körkort är dessutom en myt. De får inte mer än andra utsatta grupper i samhället får. Bland annat har man känt ett antal drogmissbrukare som fått lägenhet betald av socialen. Så denna fokus att invandrare får det grundar sig nog i okunnighet.. för annars skulle ju folk gnälla på alla som får lägenhet betald av socialen. Sedan är det ironiskt när du säger att svenska (som ännu en gång är en nationalitet) ungdomar ska få jobb, klara skola etc. Tror du detta är gratis? Och varför ska inte nyanlända få förutsättningar?

Sedan är folk även snabba på att dra slutsatser att regeringen är i behov av pengar.. För det är nog större chans att man vill tvinga fram en förändring än att man behöver pengar. Framförallt med tanke på de produkter som inte faller in på listan över produkter som det handlar om.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Zyces:

Här håller jag med dig i ett visst påstående, Det är att skatten är dum, ja. men kanske nödvändig enligt ett statligt perspektiv.
Det bästa vore att beskatta producenterna av produkterna direkt, men tyvärr så kan vi inte beskatta ett företag i China för att de använder dessa medel. Utan vi måste bekskatta slutprodukten som säljs i sverige.
Eller som en tullavgift när de imoprteras till sverige kanske?? men då hamnar slutnotan ändå hos slutkonsumente,. eller hur?

Jo, fast jag tror fortfarande att det finns mycket mer skadliga saker som man borde kunna beskatta i samhället än teknik då jag endast tror att beskatta teknik är något som hindrar utveckling, beskatta istället bilindustrin, eller lägg skatten och den här typen av "straffavgifter" direkt mot tillverkarna, och inte kunderna.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

Jo, fast jag tror fortfarande att det finns mycket mer skadliga saker som man borde kunna beskatta i samhället än teknik då jag endast tror att beskatta teknik är något som hindrar utveckling, beskatta istället bilindustrin, eller lägg skatten och den här typen av "straffavgifter" direkt mot tillverkarna, och inte kunderna.

Det är så man tvingar fram en förändring. Och att lägga den på kunderna hade varit ren idioti. Att den läggs på företagen pekar faktum mot att det är en förändring som vill tvingas fram.. Inte en ny inkomstkälla.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Det är så man tvingar fram en förändring. Och att lägga den på kunderna hade varit ren idioti. Att den läggs på företagen pekar faktum mot att det är en förändring som vill tvingas fram.. Inte en ny inkomstkälla.

Fast nu pratar du helt utan någon som helst forskningsbevis, de där är bara din åsikt. Om man förbjuder ett giftigt ämne, så gör man en riktig ändring. Om man ökar skatten på folk som dricker läsk, slutar inte folk dricka läsk, man betalar bara mer, konsumtionen kanske sjunker, men bensinskatt samt ökade godis- och läskpriser har inte fått folk att sluta konsumera de i någon större utsträckning. Så kom inte med några teoretiska uttryck om att en kemikalieskatt skulle göra någon förändring. Jag skulle vilja påpeka att det här definitivt kommer påverka datorer, och det spelar ingen roll om det är en 6700k CPU i datorn eller en 6900k, även om 6900k processorn är tillverkad med Intel's fair trade policy t.ex. Faktum är att den typen av kemikalier den här skatten slår mot går inte att kringgå i hårdvaru utveckling, så, så länge du inte menar att "förändringen som vill tvingas fram" är att folk SLUTAR använda datorer så förstår jag inte vad du menar.

Jag skulle rekommendera att du kikar in på de här: http://www.intel.com/content/www/us/en/corporate-responsibili...

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Vänta, så skatten är INTE relaterad till hur stor mängd av miljöfarliga kemikalier som har använts, utan hur mycket produkten som använt farliga kemikalier väger? Vilken nöt var det som kom på den idéen? Antar att logiken är att om något är större har det använts mer kemikalier, så ett samband bara en 7 åring skulle kunna kalla ofelbart.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag åkte på en av Sveriges större motorvägar i Mälardalen här i veckan och det kom en skylt med "guppig väg", ett stycke på ca 10 meter där de lagt ny asfalt och tydligen inte fått det helt perfekt i övergången så bilen gungade till en mikrosekund. Fick iallafall köra 120 på vägen.
För ett par år sen så åkte jag mellan Sundsvall och Bispgården. Det var 100-väg och inte en skylt om guppig väg fanns att skåda. Skulle jag ha haft ett njurbälte så hade jag varit glad, var värre än att åka på "trafikmagasinets" kärlbana som de alltid visade på TV för 15 år sen eller nåt. Men som sagt, ingen info om guppig väg iallafall. Så vägskatten går inte till Norrland tyvärr.
Nu var detta för ca tre år sen men skulle bli förvånad om de gjort någon förbättring av vägen.

Jag tänker visserligen på det små vägarna där får vi aldrig ny asfalt men vägarna som transporerar många från stockholm till sälen, idre och åre dom vägarna lägger dom ny assfalt på fast dom la det 2 år innan. Men sen dom vägarna som inte går mot sälen idre och åre så tar det typ 5-10 år innan dom sätter upp skylt om fartgupp efter asfalten har skjunkit ner

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

Varför beskattas produkten och inte kemikalierna? Är ju helt absurbt

Man kan säkert beskatta kemikalierna men det är utanför Sveriges grepp i de flesta fall eftersom många produkter inte görs i Sverige, därför är det enklare att beskatta produkterna när dom kommer hit istället.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Fast nu pratar du helt utan någon som helst forskningsbevis, de där är bara din åsikt. Om man förbjuder ett giftigt ämne, så gör man en riktig ändring. Om man ökar skatten på folk som dricker läsk, slutar inte folk dricka läsk, man betalar bara mer, konsumtionen kanske sjunker, men bensinskatt samt ökade godis- och läskpriser har inte fått folk att sluta konsumera de i någon större utsträckning. Så kom inte med några teoretiska uttryck om att en kemikalieskatt skulle göra någon förändring. Jag skulle vilja påpeka att det här definitivt kommer påverka datorer, och det spelar ingen roll om det är en 6700k CPU i datorn eller en 6900k, även om 6900k processorn är tillverkad med Intel's fair trade policy t.ex. Faktum är att den typen av kemikalier den här skatten slår mot går inte att kringgå i hårdvaru utveckling, så, så länge du inte menar att "förändringen som vill tvingas fram" är att folk SLUTAR använda datorer så förstår jag inte vad du menar.

Jag skulle rekommendera att du kikar in på de här: http://www.intel.com/content/www/us/en/corporate-responsibili...

Vill bara påpeka att ditt godis/läsk argument är ett argument för skatten, och inte emot som du verkar tro. Mexico hade/har stora problem med överviktiga människor, därför införde man sockerskatt, vilket har minskat konsumtionen av bland annat läsk, vilket i sin tur leder till att andelen överviktiga kan minska över tid. Om denna skatten leder till minskad konsumtion av elektronik, så minskar det i sin tur hur mycket produceras (relativt miniskylt dock globalt sett). Skillnaden med sockerskatt är att den baseras på om något innehåller socker, medans kemikalieskatten gäller oavsett innehåll av kemikalier. (Jag är emot kemikalieskatten för att vara tydlig)

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloodstainer:

Fast nu pratar du helt utan någon som helst forskningsbevis, de där är bara din åsikt. Om man förbjuder ett giftigt ämne, så gör man en riktig ändring. Om man ökar skatten på folk som dricker läsk, slutar inte folk dricka läsk, man betalar bara mer, konsumtionen kanske sjunker, men bensinskatt samt ökade godis- och läskpriser har inte fått folk att sluta konsumera de i någon större utsträckning. Så kom inte med några teoretiska uttryck om att en kemikalieskatt skulle göra någon förändring.

Oh, i believe it is actually quite the contrary my dear ;).
Som danielmw2 går in på kan beskattninga absolut påverka konsumtionen och det gäller även sockerskatten. Jag har tidigare föreslagit att du bör läsa utredningen och det tipsar jag nu om ännu en gång. Kapitel 11 (från sidan 211 tror jag det var) så finns exempel där beskattning använts som styrmedel i danmark/norge för en del icke önskvärda kemikalier medan vi i sverige istället valde att lagstifta med förbud. Efteråt visade sig båda sätten vara ungefär lika effektiva så motsatsen gäller alltså mot vad du försöker påstå. Det finns alltså explicita exempel på att beskattning kan ha önskad effekt när det kommer till att reglera gifter i hemmen i Norden.
Så tipset är att läsa lite mer av utredningen ;).

Skrivet av Bloodstainer:

Jag skulle vilja påpeka att det här definitivt kommer påverka datorer, och det spelar ingen roll om det är en 6700k CPU i datorn eller en 6900k, även om 6900k processorn är tillverkad med Intel's fair trade policy t.ex. Faktum är att den typen av kemikalier den här skatten slår mot går inte att kringgå i hårdvaru utveckling, så, så länge du inte menar att "förändringen som vill tvingas fram" är att folk SLUTAR använda datorer så förstår jag inte vad du menar.

Ja här kan det finnas lite av relevans i kritiken.Kunderna kan i flera lägen inte göra medvetna val i frågan när det kommer till datorkomponenter och textilier. Varorna är ju inte direkt uppmärkta med typ av flamskyddsmedel.
Visserligen kan ju lagen ändå ha effekt då regleringen kan ge bättre marginaler och priser för de som snabbt byter ut flamskyddsmedlen och det behöver kunderna inte vara involverade i egentligen. Men vad finns det för snälla ersättare till flamskydden i dagsläget? Här kan jag för lite så jag säger varken bu eller bä i nuläget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är så man tvingar fram en förändring. Och att lägga den på kunderna hade varit ren idioti. Att den läggs på företagen pekar faktum mot att det är en förändring som vill tvingas fram.. Inte en ny inkomstkälla.

Vem får företagen sina inkomster ifrån då? Skattkistan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Oh, i believe it is actually quite the contrary my dear ;).
Som danielmw2 går in på kan beskattninga absolut påverka konsumtionen och det gäller även sockerskatten. Jag har tidigare föreslagit att du bör läsa utredningen och det tipsar jag nu om ännu en gång. Kapitel 11 (från sidan 211 tror jag det var) så finns exempel där beskattning använts som styrmedel i danmark/norge för en del icke önskvärda kemikalier medan vi i sverige istället valde att lagstifta med förbud. Efteråt visade sig båda sätten vara ungefär lika effektiva så motsatsen gäller alltså mot vad du försöker påstå. Det finns alltså explicita exempel på att beskattning kan ha önskad effekt när det kommer till att reglera gifter i hemmen i Norden.
Så tipset är att läsa lite mer av utredningen ;).

Ja här kan det finnas lite av relevans i kritiken.Kunderna kan i flera lägen inte göra medvetna val i frågan när det kommer till datorkomponenter och textilier. Varorna är ju inte direkt uppmärkta med typ av flamskyddsmedel.
Visserligen kan ju lagen ändå ha effekt då regleringen kan ge bättre marginaler och priser för de som snabbt byter ut flamskyddsmedlen och det behöver kunderna inte vara involverade i egentligen. Men vad finns det för snälla ersättare till flamskydden i dagsläget? Här kan jag för lite så jag säger varken bu eller bä i nuläget.

Förstår mig inte på hur man delar upp citat och skit, men måste lägga mig i lite.

@Söderbäck Respekt pga dina inlägg jag läst hittills. Seriöst utan allvarliga påhopp. Man kan tro du är lobbyist.

Mitt vassaste argument angående miljö och klimat blundade du för senaste. Nämligen vapenindustrin och vår (västvärldens) krigföring mot fattiga länder. Den är inte lätt att besvara/slingra sig ifrån...Något forskare och beslutfattare också gör. Styrets klimatpolitik blir dubbfritt på Hornsgatan i Stockholm och kemikalieskatt på elektronik bl a. Väger man vår krigföring mot fattiga länder och vapenindustrin mot dubbfritt på Hornsgatan och kemikalieskatt känns hälso- och klimatpolitiken som en relativt nyskapad kassako för stat och kapitalister.
Största koldioxidboven är förövrigt haven på vårt klot. Och boven till det är solen...Något jag nyligen lärde mig av en som jobbar inom klimatbranschen. I slutändan handlar det enbart om "business" berättade han och lobbyister arbetar aktivt för att dölja fakta och vetskap om klimatpåverkan för allmänheten i politiska och kommersiella syften. Som sagt, vapenindustrin...

Som avslutning undrar jag också över varför det alltid talas om skattehöjningar istället för skattesänkningar på bra produkter?

Tack för ordet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Vem får företagen sina inkomster ifrån då? Skattkistan?

I slutändan kommer självfallet kunderna få betala för det. Däremot ska skatten inte läggas direkt på kunden utan på företaget eftersom det är företaget som ska börja inhandla produkter utan eller med mer naturvänliga flamskydd. Lägger man skatten på befolkningen direkt så kommer ingen förändring att ske. Även om jag gissar på att det enda som kommer att hända med denna skatt är att produkter kommer att bli dyrare. Iallafall på kort sikt.

Med andra ord är det bra i teorin men i praktiken så borde skatten tänkts igenom mer.

Jag är alltså kritisk mot skattens implementation. Jag förstår orsaken bakom den (nej det är inte att få in mer pengar iallafall inte direkt) och jag stödjer själva grundprincipen men den känns lite väl förhastad och den kommer slå tillbaka på oss kunder mer än tillverkarna.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

I slutändan kommer självfallet kunderna få betala för det. Däremot ska skatten inte läggas direkt på kunden utan på företaget eftersom det är företaget som ska börja inhandla produkter utan eller med mer naturvänliga flamskydd. Lägger man skatten på befolkningen direkt så kommer ingen förändring att ske. Även om jag gissar på att det enda som kommer att hända med denna skatt är att produkter kommer att bli dyrare. Iallafall på kort sikt.

Med andra ord är det bra i teorin men i praktiken så borde skatten tänkts igenom mer.

Jag är alltså kritisk mot skattens implementation. Jag förstår orsaken bakom den (nej det är inte att få in mer pengar iallafall inte direkt) och jag stödjer själva grundprincipen men den känns lite väl förhastad och den kommer slå tillbaka på oss kunder mer än tillverkarna.

De större aktörerna (Elgiganten, CDON, Netonnet) kommer säkert kunna behålla priserna på elektronik, men det blir däremot svårare för de mindre aktörerna. Själv kommer jag att börja göra fler köp från utlandet i stället. Det är billigare redan idag utan skattpåslag, och Amazon.de började med fri frakt till Sverige alldeles innan årsskiftet så man behöver inte tänka på några dyra fraktkostnader.

En kompis importerade ett Nintendo Switch tillsammans med Pro controller och betalade nästan lika mycket som jag gjorde för bara konsolen i svensk butik, och ytterligare 800kr för kontrollen. Nackdelen är väl att han inte får sin förrän nästa vecka.

Det här är nog ett bland de dummaste besluten som regeringen har fattat. Man döljer skiten genom att kalla det kemikalieskatt när det i själva verket är en räddning för att finansiera den urholkade välfärden, och resultatet lär i slutändan bli att folk förlorar jobbet pga att fler letar sig till utländska butiker.

Ska bli intressant att se hur länge detta kommer hålla. För varje importerad elektronikvara så går ju regeringen miste om 25% moms. Importerar man exempelvis ett Nintendo Switch + Pro controller så går regeringen miste om ca: 1100kr i form av moms. Om bara 50000 svenskar skulle göra samma sak så skulle de gå miste om drygt 55 miljoner kronor, och det är bara från att folk köpt Switch från ett annat land. På sikt lär de förhoppningsvis känna av hur mycket de förlorar på sina korttänkta "lösningar". De kommer förmodligen förlora miljarder på denna idiotiska skatt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Det här är nog ett bland de dummaste besluten som regeringen har fattat. Man döljer skiten genom att kalla det kemikalieskatt när det i själva verket är en räddning för att finansiera den urholkade välfärden, och resultatet lär i slutändan bli att folk förlorar jobbet pga att fler letar sig till utländska butiker.

Håller fortfarande inte med om att det handlar om att "rädda" välfärden. Det är allt för små summor för det samt att detta inte gäller alla former av datorprodukter utan bara färdiga system (iallafall om man ska tro skattesystemet) och då bara om skärm följer med.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Håller fortfarande inte med om att det handlar om att "rädda" välfärden. Det är allt för små summor för det samt att detta inte gäller alla former av datorprodukter utan bara färdiga system (iallafall om man ska tro skattesystemet) och då bara om skärm följer med.

Är det gäller datorprodukter så verkar det som att det än så länge bara är kompletta datorer som gäller, men då många PC-användare köper laptops idag så blir det ändå många som omfattas. Vi datorbyggare kan nog känna oss lugn, med undantag för skärm då som omfattas. Annars är det ju spelkonsoler, telefoner, surfplattor, ljudanläggningar, TV/Video, nätverksprodukter m.m. som omfattas, vilket är i stort sett all elektronik som fungerar direkt ur förpackning. Anledningen bakom skatten kan diskuteras, men att rädda miljön låter dock väldigt långsökt.

Sen finns väl inga direkt miljövänliga alternativ till flamskyddsmedel? Så att pressa svenska återförsäljare till att börja sälja färre produkter med flamskyddsmedel är ju som att be dem packa ihop verksamheten och dra härifrån. Inte direkt så att man kan välja en laptop med eller utan flamskyddsmedel. Är osäker, men får det ens säljas elektronik utan flamskyddsmedel?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

@Tumnus: Du har på tok för stor tilltro till statens "godhet".

Att hitta på originella motiveringar för att ta ut ännu mer skatt, samtidigt som vi har bland de högsta skattetrycken i världen, är en teater för att övertyga etatister om att lösningen på alla problem - även såna som staten själv skapat - är mer skatt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag som är över 50 har levt igenom väldigt många konstiga skatter och brutna löften av vad de skulle användas till. Personligen kan jag säga att elektronikskatten är droppen som fått bägaren att rinna över. Den kommer permanent förändra hur jag förhåller mig till politiker och röstar i fortsättningen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

@Tumnus: Du har på tok för stor tilltro till statens "godhet".

Att hitta på originella motiveringar för att ta ut ännu mer skatt, samtidigt som vi har bland de högsta skattetrycken i världen, är en teater för att övertyga etatister om att lösningen på alla problem - även såna som staten själv skapat - är mer skatt.

Har ingen tilltro alls på statens "Godhet". För om staten vore god så hade vi alla levt i ett sagoland. Samtidigt hade man inte haft skit som privatkopieringslagen, FRA, IPRED och diverse andra komiska lagar. Däremot behöver man inte titta länge för att se vad staten vill få till med denna skatt även om den i praktiken inte kommer att leda till något annat än höjda priser. Att Sverige har det högsta skattetrycket i världen beror dels. på att Sverige har en väldigt välutbyggd välfärd. Och det kostar enorma mängder pengar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Att Sverige har det högsta skattetrycket i världen beror dels. på att Sverige har en väldigt välutbyggd välfärd. Och det kostar enorma mängder pengar.

Läs gärna en statsbudget så får du en uppfattning om hur mycket pengar välfärden kostar, det finns t.ex. en sammanställning som visar utgiftsposterna i grova drag här: http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/s...

Att normala löntagare betalar över 60% skatt på sina inkomster (inkomstskatt + arbetsgivaravgifter + moms, exklusive punktskatter, acciser, tullar m.m.) borde ju vara en varningsklocka när man jämför med ett land som USA, alla socialisters "varnande exempel", som har ett högre HDI än Sverige.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Läs gärna en statsbudget så får du en uppfattning om hur mycket pengar välfärden kostar, det finns t.ex. en sammanställning som visar utgiftsposterna i grova drag här: http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/s...

Att normala löntagare betalar över 60% skatt på sina inkomster (inkomstskatt + arbetsgivaravgifter + moms, exklusive punktskatter, acciser, tullar m.m.) borde ju vara en varningsklocka när man jämför med ett land som USA, alla socialisters "varnande exempel", som har ett högre HDI än Sverige.

Punkt 9, 10, 11 och 12 ingår alla i välfärden. Vi snackar alltså om kring runda slängar 300 miljarder. Det är nästan 1/3 av Sveriges hela utgift. Med andra ord för att det ska gå runt så måste den genomsnittlige människan betala kring 30.000 i månaden (Avrundat svensk befolkning till 10 milj) i skatt ENBART för att få välfärden att gå runt. Då har jag inte pratat om andra delar av budgeten. Att gnälla på skattetrycket är väl roligt men samtidigt kan man inte förvänta sig en sådan övergripande trygghet och samtidigt mena att skatter ska vara låga. Sedan angående USA så har du det bra.. så länge som du har en stadig inkomst. Systemet de har "skiner" nu när deras arbetslöshet mer än halverats sedan 2010. Däremot når de samma nivå igen som de hade 2010 så kommer sprickorna i systemet visa sig igen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag som är över 50 har levt igenom väldigt många konstiga skatter och brutna löften av vad de skulle användas till. Personligen kan jag säga att elektronikskatten är droppen som fått bägaren att rinna över. Den kommer permanent förändra hur jag förhåller mig till politiker och röstar i fortsättningen.

Hur menar du? Det var alliansen som tillsatte utredningen om jag inte misstar mig nu och nu har sossealiansen verkställt den.

Du menar att bägge blocken får inte din röst?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bael:

Hur menar du? Det var alliansen som tillsatte utredningen om jag inte misstar mig nu och nu har sossealiansen verkställt den.

Du menar att bägge blocken får inte din röst?

Finns iof. partier utanför alliansen och de röd-gröna samt partier utanför riksdagen. Däremot kan man ju undra vad han ska rösta på om han inte vill rösta på politiker.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av cedarwood:

Det kanske är jag som är dum men. Kan någon förklara hur man får bättre hälsa av detta?
Är ju inte direkt så att istället för att köpa ett nytt kylskåp bygger man istället ut en isolerad jordkällare bara för att man får betala lite extra.

Exakt. Ytterligare ett idiotförslag ifrån plotikerna för att få in mer skatter och avgifter till den offantliga sektorn.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Med andra ord för att det ska gå runt så måste den genomsnittlige människan betala kring 30.000 i månaden (Avrundat svensk befolkning till 10 milj) i skatt ENBART för att få välfärden att gå runt. Då har jag inte pratat om andra delar av budgeten. Att gnälla på skattetrycket är väl roligt men samtidigt kan man inte förvänta sig en sådan övergripande trygghet och samtidigt mena att skatter ska vara låga.

Du missar att det bara finns ca 4,5 miljoner som förvärvsarbetar och att det blir 5555 kr/månad i snitt i så fall.

Jag märker dock att du aldrig behövt utnyttja den s.k. "välfärden" och upptäckt hur urusel den faktiskt är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Du missar att det bara finns ca 4,5 miljoner som förvärvsarbetar och att det blir 5555 kr/månad i snitt i så fall.

Jag märker dock att du aldrig behövt utnyttja den s.k. "välfärden" och upptäckt hur urusel den faktiskt är.

Korrekt. Tog inte med i beräkningen att alla inte var myndiga. Fel av mig.. Och jo. Jag har utnyttjat välfärden och även om den inte är perfekt och har sina brister så är det betydligt bättre än alternativet.. Alltså där hjälp från samhället nästan helt baseras på vad ekonomisk situation.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av REWplayFF:

Förstår mig inte på hur man delar upp citat och skit, men måste lägga mig i lite.

@Söderbäck Respekt pga dina inlägg jag läst hittills. Seriöst utan allvarliga påhopp. Man kan tro du är lobbyist.

Det här är ganska fint ;). Tack tack!
Har hört liknande tankar kring att jag lobbade för copyswede. En organisation jag har ytterst svårt för (vi spar den till en annan debatt tror jag) så sanningen var ju tvärt om. Anledningen då var att jag sköt ner dåliga och undermåliga argument mot copyswede. Deras kasettskatt är upp åt väggarna fel, men det finns föga vinst att ge sig på dem med dåligt byggda argument som att de håller all information om var pengarna går hemlig och roffar åt sig alla pengar själva när det i själva verket är så att det finns jättefin redovisning av detta att läsa på deras hemsida om man bara orkat bemöda sig att ta en titt där och läsa lite dokument som årsrapporter och liknande.
På liknande sätt svarar jag i denna tråd.
Jag är inte så mycket för nuvarande förslag som jag är mot dåliga argument. Exempel är kritiken att detta skulle vara ett förslag från socialdemokraterna för att täcka skattehål. Sätter man sig in i ämnet så ser man att det inte är sant utan arbetet kring att begränsa flamskyddsmedel har hållit på i säkert 20 år och för ett gäng år sedan tog alliansen till sig att det var dags att göra något så de tillsatte en utredning kring hur man bäst kommer till rätta med problemet. Det är en enkel oneliner, men det är ju fel att göra det till partipolitisk pajkastning då. Vidare att skatter inte kan begränsa gifter i samhället, det är inte heller sant. Finns bra belägg i utredningen att det faktiskt går. Eller att de som gjort utredningen inte skulle vara kunniga inom sitt område...
Det är sådana saker som faktafel i argumentationen jag ifrågasätter. Däremot är jag inte starkt för nuvarande lagförslag. Där tycker jag vi kan diskutera mer kring bra lösningsförslag.
Vill du ha förslag på hur lobbyismen ser ut kring den här frågan så är väl http://www.kemikalieskatten.se/ ett tydligt exempel.
Branchen har gått ihop här för att få ut ett budskap kring denna skatt. Sidan ovan bör man läsa med detta i åtanke alltså.
Samtidigt tycker jag att dessa parter skulle varit med i större utsträckning när utrednigen gjordes. Det är rimlig kritik som företagen kommit med att de knappt var tillfrågade under utredningen och det har jag nämnt tidigare i tråden också att det nog inte var det bästa. Lyssna på lobbyisterna även om man inte sedan gör som de tycker.

Skrivet av REWplayFF:

Mitt vassaste argument angående miljö och klimat blundade du för senaste. Nämligen vapenindustrin och vår (västvärldens) krigföring mot fattiga länder. Den är inte lätt att besvara/slingra sig ifrån...Något forskare och beslutfattare också gör.

Ja jag tyckte det var rätt luddigt i förra rundan och även nu.
Alltså lagt lagförslag är till för att begränsa mängden giftiga flamskyddsmedel i vår omgivning och dessa kommer främst från textilier och elektronik. Oavsett hur många eller få krig som pågår så påverkar inte det mängden flamskyddsmedel i våra hem. Lagförslaget här är ju tänkt att begränsa mängden flamskyddsmedel och inget annat.

Skrivet av REWplayFF:

Styrets klimatpolitik blir dubbfritt på Hornsgatan i Stockholm och kemikalieskatt på elektronik bl a. Väger man vår krigföring mot fattiga länder och vapenindustrin mot dubbfritt på Hornsgatan och kemikalieskatt känns hälso- och klimatpolitiken som en relativt nyskapad kassako för stat och kapitalister.

Häri finns bra och mer allmän samhällskritik. Är det väl avvägt att lägga energi och pengar på så små problem om hormonstörande ämnen i vår omgivning och cancerframkallande partiklar i vår luft från dubbar när vi samtidigt säljer varpensystem till fattiga länder? Ja bra fråga. Där har jag inte något bra svar. Vad som däremot är av relevans att ta i beaktning är att det är lämpligt att jobba med lagar och regler på olika nivåer och i olika storlekar simultant så att all energi i samhället inte bara läggs på en enda fråga för att det är den enda viktigaste grejen.

Skrivet av REWplayFF:

Som avslutning undrar jag också över varför det alltid talas om skattehöjningar istället för skattesänkningar på bra produkter?
Tack för ordet.

Ja du Bra fråga. Det kan väl handla om rätt många faktorer. Dels vad man konsumerar för media, dels hur samhällsdebatten ser ut, dels hur media väljer att berätta om omvärlden och dels hur det politiska landskapet förändras. Tittar man på hur mycket vi skattat under de senaste 50 åren så har det väl rört sig lite fram och tillbaka. Senaste 10 åren har vi inte högre skattetryck tror jag, men vi har ju infört lite nya skatter och skruvat om parametrar för några andra skatter och det som synts mest är väl skriverierna om tillförda skatter.

Avslutningsvis kan jag nämna att jag likt flera andra i tråden ställer mig undrande till vad slutpriserna blir på en del produkter när detta införs. Det ser ut lite som "the perfect storm" när förhållandevis hög moms, kassettskatt och nu kemikalieskatt tillsammans läggs på varor.
Främst är det av intresse tycker jag hur lång tid man förväntar sig att övergången till bra flamskyddsmedel förväntas ta och när kontrollmätning av systemet ska göras för utvärdering om skatten verkligen fungerar som tänkt.
Dessa frågor har jag inte sett svar på ännu i utredningen vilka är relevanta faktorer som jag tycker man borde kunna ha med som krav. Ska man införa skatt som piska så ska det kontrolleras att den har önskad effekt enligt plan också. Annars får man minsann tänka om!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så verkar inte experterna mena. Kom ihåg att denna skatt bygger inte på vad ett parti fått för sig utan bygger på undersökningar som hållit på i snart tio år.

Samma undersökningar som kom fram till att inkapslade ämnen som är milj giftiga är OK men ämnen som till och med är förbjudna i kina är acceptabelt? Ok låter jätte bra. Riktigt pålitliga """""""experter""""""" och """""""undersökningar"""""""

Permalänk
Medlem

@Tumnus: Hur som helst finns det ingen anledning att tvinga användandet av flamskyddsmedel idag.

Det var kanske relevant på den tiden när t.ex. TV-apparater hade hundratals volt på stora kretskort av fenolpapper som satt relativt trångt ihop med andra värmealstrande komponenter, eller i kompakt inkapslade nätdelar/transformatorer, men i en välventilerad dator med lågspänning och nätdelar som direkt stänger ner vid eventuella kortslutningar så finns det absolut ingen anledning att dränka grejerna i flamskyddsmedel.

Ett fyrkantigt och föråldrat regelverk går inte att reparera med mer statlig kontroll och skatt.