Permalänk
Mattecoach

Bärbar dator kan bara boota från M2

Hej,

Jag har en bärbar dator från PC-konsulten (alltså en Clevo-dator). Jag har satt in 2 nya hårddiskar i den, men kan inte hitta dem i BIOS! När datorn väl har startat hittar den diskarna utan problem.

Vad kan felet vara?

Mvh
Daniel

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Hej,

Jag har en bärbar dator från PC-konsulten (alltså en Clevo-dator). Jag har satt in 2 nya hårddiskar i den, men kan inte hitta dem i BIOS! När datorn väl har startat hittar den diskarna utan problem.

Vad kan felet vara?

Mvh
Daniel

Formatera diskarna

Permalänk

De nya diskarna är opartitionerade och dehöver få sig varsin partition.

Görs smidigast genom diskmanager eller med en windowsskiva/usb

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hårddiskarna ska inte behöva partitioneras för att synas i BIOS.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Travhäst:

Formatera diskarna

Skrivet av Rouge of Darkness:

De nya diskarna är opartitionerade och dehöver få sig varsin partition.

Görs smidigast genom diskmanager eller med en windowsskiva/usb

Diskarna är partionerade. Kunde ha varit tydligare, diskarna har använts i en dator tidigare, den ena har dubbelt operativsystem på sig (Windows 10/Ubuntu) och det är Ubuntu jag skulle vilja boota.

Permalänk
Mattecoach

Kör en bump här, har fortfatande inte hittat någon lösning på problemet. Datorn kan levereras utan NVMe-disk, så tror inte att det är någon begränsning i hårdvaran...

Väldigt tacksam för förslag! Just nu kommer jag inte åt mina filer på Ubuntu-partitionen...

Permalänk
Hjälpsam

Se till att ha AHCI aktiverat i BIOS.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI