Trådlöst nätverk 800m över vattendrag på bästa sätt?

Permalänk
Medlem

Radiolänk över vatten brukar kunna medföra problem, men ser att höjden ovanför vattnet är 90+ meter och det borde väl vara tillräckligt högt för att undvika problem. Det kanske finns någon radionörd som kan förklara hur det här med radiolänkar och vatten fungerar, skulle vara intressant!

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nej det skiljer även i fuktskydd, utomhuskabeln är ibland fylld med klägg (eller gel som de kallar det) eller så har den en tightare pågjuten isolering så det kommer inte lika lätt in luft som kan kondensera i den och det håller ju även ute regnvatten, det innebär att den blir tåligare mot oxidation och det blir också mindre risk att det kan rinna in vatten i kabeln, regnvatten/kondens kan ju i värsta fall annars rinna in i huset inuti kabeln, i det avseendet så kan du betrakta kabeln som en slang.
Man bör alltså använda en utomhuskabel speciellt om man ska passera genom en fasad med den, en inomhuskabel är inte särskilt tät utan funkar som sugrör

Tack så mycket för att även du tydliggjorde skillnaden mellan en inomhus- och utomhus-kabel. Lokala handlaren kunde uppenbarligen inte sin sak.

Grejerna är iaf beställda nu så blir spännande att provköra allt nästa vecka då det kommit!

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

Grejerna är monterade men det fungerar inte. Antennerna anger grön signal och 3/4 i signalstyrka.

Rountern (okänd ASUs-modell) i hus A som har fiber, har automatisk utdelning av interna ip-adresser.

Rountern i hus B (Asus RTn66U), är inställd som accesspunkt och nätverkskabel kopplad från ubiquiti-antenn till routerns gula "WAN"-port.

Internet fungerar inte, vad har jag missat?
Ska routern hus B ställas in med fast intern ip-adress till antennen (192.168.1.20), istället för dynamisk?
Isf borde jag ju från hus B kunna gå till 19.168.1.20 och konfiguera antennerna?

Kan tillägga att jag nu befinner mig 95mil från det hela och får försöka hjälpa till via telefon.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Avstängd

Jag brukar "tjöta" om manualer....

https://dl.ubnt.com/guides/powerbeam/PowerBeam_M5-300_QSG.pdf

Sid 11, kommer ni åt AirOS?

EDIT den kompletta manualen är bättre, sid 2
https://dl.ubnt.com/guides/airOS/airOS_UG.pdf

Samma sak som en Edgemax Lite att du måste sätta en fast IP på datorn du ansluter med (enklast en laptop)
192.168.1.100 sen kommer man åt AirOS via 192.168.1.20!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

@marmeladov:

Precis som @plunn skriver, börja med att sätta en fast IP på datorn och konfigurera varje enhet för sig via den. På den enhet som sitter i hus A vill du ha följande inställningar:

Under "Network"-fliken (här kör du samma inställningar på både A- och B-husets enheter, förutom IP-adressen):

Network Mode: Simple

Configuration Mode: Simple

IP Management Address: Static
IP Address: 192.168.1.254/253 (hus A/hus B)
Netmask: 255.255.255.0
Gateway IP: 192.168.1.1

Under "Wireless"-fliken (hus A):

Wireless Mode: Access Point
WDS: Enable
SSID: "hitta på något", klicka i "Hide SSID"
och sen lite säkerhet på det osv...

Under "Wireless"-fliken (hus B):

Wireless Mode: Station
WDS: Enable
SSID: Samma som på hus A
och sen samma inställningar för säkerhet inkl. samma WPA key

Sen kan du även passa på att låsa denna enhet mot AP:ns mac-adress när ni fått det att fungera.

Vet inte om detta stämmer riktigt med senaste airOS om ni uppdaterat enheterna, det bör ni börja med att göra!

EDIT: Vänta med att koppla in accesspunkten i hus B och kör en dator rätt in i Ubiquiti-enheten för att se att allt funkar med länken. Ovan inställningar är bara en fingervisning för att komma igång och jag förutsatte att den befintliga routern ligger på 192.168.1.1.

Permalänk

Stort tack! Länken verkar fungera mellan husen och hus A antenn är nu fast på 192.168.1.20

I huset finns bara två macbooks air, så det saknas möjlighet att köra direkt på kabel.

Håller på och ställer in i routern på hus B, tänker jag rätt om jag anger följande:
Accesspunkt-läge
DHCP-läge (router i hus A tilldelar routern (som körs som accesspunkt) i hus B och ta emot IP och dns från hus A router.

Tänker jag rätt?

Edit: ENORMT tacksam för hjälpen ska ni veta!

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

@marmeladov:

Om man har en WDS-länk och ingen routerfunktion påslagen på Ubiquiti-enheten i hus A (vilket du borde ha nu) kan du egentligen se din trådlösa länk som en trådlös kabel, den pillar inte på någon MAC-adress och ändrar ingenting på vägen. Ställ routern i hus B i "AP-mode" och se till att DHCP är av, det borde den vara per automatik. I vissa fall när man ställer om till AP-mode så slutar WAN-porten att fungera vilket gör att du kan behöva koppla in kabeln i en av LAN-portarna för att få det att fungera. Vet inte riktigt hur det ligger till med din router.

Men tanken är helt rätt, låt routern i hus A agera DHCP-server och låt routern i hus B agera AP.

EDIT: Ett tips är att ha fasta IP:n på alla inblandade enheter, båda Ubiquiti samt din AP i hus B så kommer det att bli mycket lättare att felsöka när något stökar.

Permalänk
Avstängd

Jo eftersom det är frågan om en ASUS-router så går man bara in under Avancerade inställningar > Administration och väljer AP-mode så blir allting rätt!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Skrivet av plunn:

Jo eftersom det är frågan om en ASUS-router så går man bara in under Avancerade inställningar > Administration och väljer AP-mode så blir allting rätt!

Det ska fungera då? Båda routrarna är N66U har jag fått veta nu.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Passa på att slå på "Ping Watchdog" under "Services" också när du satt fasta IP-adresser på båda Ubiquiti-enheterna. Låt enheterna pinga varandra, slutar någon av enheterna att svara på ping så kommer båda att automatiskt startas om och försöka återupprätta länken.

Skrivet av marmeladov:

Det ska fungera då? Båda routrarna är N66U har jag fått veta nu.

Testa att koppla in kabeln i valfri LAN-port istället för WAN-porten och se om det gör någon skillnad, om du redan testat med WAN-porten dvs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marmeladov:

Det ska fungera då? Båda routrarna är N66U har jag fått veta nu.

Ja med reservation angående uppdaterat firmware..... (har en N66U själv som jag kört i AP-läge innan jag köpte en Unifi AP)

Men följ "kattzors" goda råd om att sparka igång länken!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Evinnerligt tack till er som försökt hjälpa en klåpare, men efter några timmar ger jag nu upp. Jag är inte bra på detta själv och det blir ju inte lättare då man försöker ge instruktioner per telefon till någon som har ännu mindre koll.

Fick aldrig nätet att fungera och det lutar nu åt att be om en offert för fast fiber istället. Det kostar på att vara okunnig visar det sig:)

En sista trevare ska jag ge mig på och kolla om någon bekant känner en kunnig person i närheten (Skellefteå) som kan hjälpa till.

Men som sagt, jättestort tack till ni som hjälpt till!

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Inte den gula wan-kontakten. Ska fungera men Asus routrar är luriga.

Skrivet av plunn:

Jo eftersom det är frågan om en ASUS-router så går man bara in under Avancerade inställningar > Administration och väljer AP-mode så blir allting rätt!

Mina Asus AC 56/66U får numera ligga och skräpa. Jag vet inte varför men de var inget vidare att klara AP-Mode och få internet om man inte satte dator/surfplatta/mobil att använda fasta ip-adresser och googles 8.8.8.8 som DNS. Gateway = huvudrouterns ip.

Nu kör jag med dedikerade AP/Reapeaters och funkar som smeck (fast jag har bara 50 meter och några väggar emellan).

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Någon frågade om varför det kan spöka när man skjuter WiFi över vatten.

Det är inte så konstigt om man tänker efter. I flertalet trådar brukar folk referera till "fri sikt". Men det är inte fri sikt och fritt fram över vattendrag. Att vi människor tycker oss se rakt över en sjö rent optiskt är en sak.

Tyvärr så påverkas radiovågor av vattenmolekyler, särskilt radiovågor på 2.4 GHz. Utan att gå in på det i detalj, så är det ju så att vatten avdunstar upp i luften. Ju större vattenvolym/yta och ju varmare - desto mer avdunstning upp i luften. Så trots "fri sikt" över en öppen sjö, så kan det vara stört omöjligt att skjuta signal över den en varm sommardag när stora mängder vatten avdunstar upp i luften.

Så det här med fri sikt över en sjö ska tas med en nypa salt. Och från och med idag så slutar vi referera till sjöar som fri sikt

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreas Epradius:

Någon frågade om varför det kan spöka när man skjuter WiFi över vatten.

Det är inte så konstigt om man tänker efter. I flertalet trådar brukar folk referera till "fri sikt". Men det är inte fri sikt och fritt fram över vattendrag. Att vi människor tycker oss se rakt över en sjö rent optiskt är en sak.

Tyvärr så påverkas radiovågor av vattenmolekyler, särskilt radiovågor på 2.4 GHz. Utan att gå in på det i detalj, så är det ju så att vatten avdunstar upp i luften. Ju större vattenvolym/yta och ju varmare - desto mer avdunstning upp i luften. Så trots "fri sikt" över en öppen sjö, så kan det vara stört omöjligt att skjuta signal över den en varm sommardag när stora mängder vatten avdunstar upp i luften.

Så det här med fri sikt över en sjö ska tas med en nypa salt. Och från och med idag så slutar vi referera till sjöar som fri sikt

Jo men med all respekt för teoretiska resonemang så får man nog lägga till mer verklighetsbaserade faktum.

Länken är enligt TS placerad i Skellefteå, medeltemperaturen där på vatten är då låg och just nu borde mycket vara i isform vilket ger en minimal avdustning. Likaså sommartid med en kortvarig temperaturförhöjning.

Jag kör på själv somrarna en 4G-koppling söder om just Skellefteå, ca tre km över hav och det är minimal inverkan.

I det här fallet torde det handla mer om "SBS" än att länken inte skulle fungera, en mer erfaren "nätmeckare" får säkert igång länken och jag själv är mycket nyfiken på resultat!.

Diverse projekt världen över: (45 sidor!)
https://community.ubnt.com/t5/airMAX-Stories/con-p/airMAX_Sto...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Skrivet av plunn:

Jo men med all respekt för teoretiska resonemang så får man nog lägga till mer verklighetsbaserade faktum.

Länken är enligt TS placerad i Skellefteå, medeltemperaturen där på vatten är då låg och just nu borde mycket vara i isform vilket ger en minimal avdustning. Likaså sommartid med en kortvarig temperaturförhöjning.

Jag kör på själv somrarna en 4G-koppling söder om just Skellefteå, ca tre km över hav och det är minimal inverkan.

I det här fallet torde det handla mer om "SBS" än att länken inte skulle fungera, en mer erfaren "nätmeckare" får säkert igång länken och jag själv är mycket nyfiken på resultat!.

Diverse projekt världen över: (45 sidor!)
https://community.ubnt.com/t5/airMAX-Stories/con-p/airMAX_Sto...

Jag kommenterade det generella påståendet om att vatten är likställt med fri sikt. Vad som gör att trådskaparen i denna specifika tråd inte får igång sin anslutning kan vara något helt annat.

Vatten avdunstar alltid i mer eller mindre grad oavsett temperatur. Sedan gör andra faktorer också att luften blir mer eller mindre mättad. Så visst, just för tillfället är det kanske inte någon större risk att vattnet är problemet i detta specifika fall. Sedan utgår man nog oftast från att en länk ska fungera året runt. Så då måste man räkna efter worst case. Inte en bottenfrusen sjö.

När det gäller din 4G-uppkoppling så har du där andra uteffekter, andra frekvenser och annan modulationsteknik. Så det blir inte direkt applicerbart på WiFi och de problem man får främst på 2.4 GHz.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Zaggero: Numera rekommenderar faktiskt jag TP-link. Bra konsumentgrejer har jag upptäckt efter att levt med Asus några år.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Nu fungerar länken mellan husen och den dundrar på i den fulla 100Mbit-anslutning som hus A med fiber har. Sjukt imponerad av styrkan på länken, den ligger mellan 97-100% trots att ganska tungt snöfall och dimma i -3 grader ute. Mycket imponerad!

I nuläget är det lite injusteringar som behöver göras bara, såsom dela ut interna ip-adresser så inte enheterna krockar och har sig. Har varit lite problem med det nu iom att det tidigare har varit två separata nätverk på två olika routrar, med snarlika inställningar.

Vill framföra ett enormt tack till er alla som tagit er tid och energi att hjälpa mig, samt lyfta ett speciellt tack till @megamats som både här i tråden och via PM visat på stor portion kunskap och ännu större portion tålamod, med en klåpare som jag.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

@marmeladov:

Gött! Bra också att ni får testat länken under sämsta möjliga förhållanden. Det finns en hel del inställningar att tweaka om man upptäcker problem med länken eller bara vill ha ut ännu lite bättre signal. Signalstyrkan bör ligga mellan -51 dBm och -65 dBm, signalstyrka högre än -50 dBm överbelastar radiodelen och ger endast problem. Man kan även labba med Channel Width samt testa att inaktivera AirMax då det kan ge upphov till en hel del lustigheter i vissa konfigurationer. Ibland ska man dock bara njuta av att det fungerar och inte pilla för mycket

Passa på att aktivera "Ping Watchdog" under "Services" och ställ in så att enheterna pingar varandra (hus A pingar kontinuerligt hus B och vice versa), då kommer länken att starta om sig själv om anslutningen tappas. Se sedan till att installera enheterna ordentligt och se till att kabeln pekar nedåt vid installation av radion, annars kommer den fungera i sisådär fem minuter efter att det börjar regna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marmeladov:

Nu fungerar länken mellan husen och den dundrar på i den fulla 100Mbit-anslutning som hus A med fiber har. Sjukt imponerad av styrkan på länken, den ligger mellan 97-100% trots att ganska tungt snöfall och dimma i -3 grader ute. Mycket imponerad!

Kanon!

Sen är jag ganska säker på att det även är problemfritt under sommaren oavsett "avdunstning"....

Ubiquiti-folket har sedan en massa trimningar för sig, ny mjukvara samt nya firmware och optimering av länken.

https://community.ubnt.com/airmax

Skulle en nörd som jag följa ett tag....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Skrivet av megamats:

@marmeladov:

Gött! Bra också att ni får testat länken under sämsta möjliga förhållanden. Det finns en hel del inställningar att tweaka om man upptäcker problem med länken eller bara vill ha ut ännu lite bättre signal. Signalstyrkan bör ligga mellan -51 dBm och -65 dBm, signalstyrka högre än -50 dBm överbelastar radiodelen och ger endast problem. Man kan även labba med Channel Width samt testa att inaktivera AirMax då det kan ge upphov till en hel del lustigheter i vissa konfigurationer. Ibland ska man dock bara njuta av att det fungerar och inte pilla för mycket

Passa på att aktivera "Ping Watchdog" under "Services" och ställ in så att enheterna pingar varandra (hus A pingar kontinuerligt hus B och vice versa), då kommer länken att starta om sig själv om anslutningen tappas. Se sedan till att installera enheterna ordentligt och se till att kabeln pekar nedåt vid installation av radion, annars kommer den fungera i sisådär fem minuter efter att det börjar regna.

Ping watchdog aktiverat!
Ska testa pilla med de övriga inställningarna med, gäller att gå försiktigt fram bara då detta med min kunskap känns som rätt minerad mark.

Skrivet av plunn:

Kanon!

Sen är jag ganska säker på att det även är problemfritt under sommaren oavsett "avdunstning"....

Ubiquiti-folket har sedan en massa trimningar för sig, ny mjukvara samt nya firmware och optimering av länken.

https://community.ubnt.com/airmax

Skulle en nörd som jag följa ett tag....

Haha, jag väntar nog med det där lite. Hade det varit mina grejer jag hade fysisk tillgång till hade jag kunant pilla lite, men nu är prylarna som sagt 95mil bort i runda slängar så jag ligger nog lågt ett tag

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

Upplever en viss instabilitet med länken jag med hjälp av er satt upp. Den bryts titt som tätt.

Har via Ubiquitis forum fått en fråga till mig om vilka frekvenser och styrka jag får använda här i Sverige, samt om det är tillåtet att använda sig avv U-NII 3-kanaler här.
U-NII3-kanaler vet inte var det är.

Eftersom jag inte har en aning har jag googlat mig fram, hamnat bland annat på Kjell.

Har försökt googlat mig fram till svar och kommit fram till detta, frågan gäller enbart 5Ghz-nätet kan jag ju nämna:

Channel Frequency
36 5 180 MHz
40 5 200 MHz
44 5 220 MHz
48 5 240 MHz
52 5 280 MHz
56 5 300 MHz
60 5 320 MHz
64 5 340 MHz
100 5 500 MHz
104 5 520 MHz
108 5 540 MHz
112 5 560 MHz
116 5 580 MHz
120 5 600 MHz
124 5 620 MHz
128 5 640 MHz
132 5 660 MHz
136 5 680 MHz
140 5 700 MHz

Styrkan vi kan använda är från 20-80Mhz om jag förstått det rätt?

Har blivit rekommenderad att testa frekvens 5725, men sitter inte så jag kan testa nu.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Avstängd

Så länge du inte får nåt exakt svar från någon som meckat så kolla in manualen igen

https://dl.ubnt.com/guides/airOS/airOS_UG.pdf

Sid 7 samt 26 är en bra start.

Det är inte styrkan utan 80Mhz är kanalbredden och jag skulle själv gå ner till 40 Mhz om det är instabilt (likadant med vanliga AP'n)

Sen borde du försöka få till skärmskott som visar era inställningar. (skrämklippverktyget är ju inbyggt i W10)
Bara att sedan skicka upp till imgur.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

@marmeladov:

http://www.nowire.se/kanaler-och-frekvenser-for-5-ghz/

U-NII3-bandet är ok enligt länkarna ovan. Radion borde justera den maximala uteffekten efter det land du befinner dig i så det borde vara helt ok att testa 5725 MHz.

Permalänk
Medlem

Lite sen på bollen men om någon planerar att göra liknande framför finns en video här
https://youtu.be/Ao-9zpwVn98