Permalänk

Dns problem!

hallå tänkte se om någon här vet var felet ligger om man får dns_probe_finished: bad config medelande samt dns probe nx domain.
enligt tele 2 är det på min sida problemet ligger så har bytt ut modemet samt köpt en ny router men får samma fel oavsett vad.

har testar 6 olika routrar nu samt har fått nya modem från tele 2 men felet framstår fortfarande på 7 olika datorer. och detta felet gör att mitt internet inte funkar som det ska och är extremt ostabilt.

Visa signatur

Asus Sabertooth 990FX Amd FX 8350 clockad till 5,0GHZ 16GB Corsair vengence 1600MHZ Asus Radeon HD 7950 DirectCUII Top OC

Permalänk
Medlem

Vad har du för DNSer? På datorerna? Vad kör du för os? Mer info är nog behövligt. Gjorde en snabb googling på felkoden: http://www.pcappspot.com/dns-probe-finished-bad-config-error-...
Utan mer info är det svårt att hjälpa dig. Kör du dhcp på alla maskiner? använder du isps dnser på klienterna eller routern?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

DNS är känsligt för nätverksproblem, så min gissning är att felet inte ligger i varken DNS eller dina grejor. Men vill att du klargör om du manuellt ställt in någon DNS i dina enheter? Kan dock vara värt att prova med googles DNS-servrar, även om jag tvivlar på det

Tror snarare felet är i teleledningen, eller tele2.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

DNS är känsligt för nätverksproblem, så min gissning är att felet inte ligger i varken DNS eller dina grejor. Men vill att du klargör om du manuellt ställt in någon DNS i dina enheter? Kan dock vara värt att prova med googles DNS-servrar, även om jag tvivlar på det

Tror snarare felet är i teleledningen, eller tele2.

jag har inte satt någon dns själv då tele2 var hos mig och installerade sakerna när vi bytte till dom.

Visa signatur

Asus Sabertooth 990FX Amd FX 8350 clockad till 5,0GHZ 16GB Corsair vengence 1600MHZ Asus Radeon HD 7950 DirectCUII Top OC

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Vad har du för DNSer? På datorerna? Vad kör du för os? Mer info är nog behövligt. Gjorde en snabb googling på felkoden: http://www.pcappspot.com/dns-probe-finished-bad-config-error-...
Utan mer info är det svårt att hjälpa dig. Kör du dhcp på alla maskiner? använder du isps dnser på klienterna eller routern?

jag kör med standard dns:en som tele2 satte till mig under instalationen har inte satt någon specefic dns på någon av datorerna. där ligger olika os på datorerna ett par av dom har windows 7 och resterande har windows 10 samt alla kör med dhcp.

Visa signatur

Asus Sabertooth 990FX Amd FX 8350 clockad till 5,0GHZ 16GB Corsair vengence 1600MHZ Asus Radeon HD 7950 DirectCUII Top OC

Permalänk
Medlem

@TheZerg1989:
Kan du kolla på dina enheter och i windows gå till start->kör/sök (beroende på os) och skriva: cmd, enter. Sen i kommandotolken skriver du ipconfig /all, så kommer din(a) dnser att finnas med där. Kan du kolla där vilka du har? Du borde ha samma ip som ipt till routern. Kontrollera även så att du inte har några statiska dnser på dina klienter, finns på samma ställe som du ändrar statiskt ip på datorn/enheten.

Sen kan du logga in på routern och under status/wan (är inte helt säker på vilket som stämmer med din router) så kan du där se vilka dnser som routern har fått. Så att du verkligen har dnser som tele2 tilldelar dig.

Och du får felet på både W7 och W10? Några mobiler? Hur funkar de?

På en av dina datorer ex win7 kan du kolla i "C:\Windows\System32\drivers\etc" och filen hosts så den är ren. Den ska bara innehålla rader med # framför.

Om allt detta ovan ser ut som det ska så kan du prova att sätta ex google som dns på en maskin å se om det hjälper, de har ip 8.8.8.8 och 8.8.4.4. Det gör du då under egenskaper för nätverkskortet och under ipv4

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

@TheZerg1989:
Kan du kolla på dina enheter och i windows gå till start->kör/sök (beroende på os) och skriva: cmd, enter. Sen i kommandotolken skriver du ipconfig /all, så kommer din(a) dnser att finnas med där. Kan du kolla där vilka du har? Du borde ha samma ip som ipt till routern. Kontrollera även så att du inte har några statiska dnser på dina klienter, finns på samma ställe som du ändrar statiskt ip på datorn/enheten.

Sen kan du logga in på routern och under status/wan (är inte helt säker på vilket som stämmer med din router) så kan du där se vilka dnser som routern har fått. Så att du verkligen har dnser som tele2 tilldelar dig.

Och du får felet på både W7 och W10? Några mobiler? Hur funkar de?

På en av dina datorer ex win7 kan du kolla i "C:\Windows\System32\drivers\etc" och filen hosts så den är ren. Den ska bara innehålla rader med # framför.

Om allt detta ovan ser ut som det ska så kan du prova att sätta ex google som dns på en maskin å se om det hjälper, de har ip 8.8.8.8 och 8.8.4.4. Det gör du då under egenskaper för nätverkskortet och under ipv4

jag har kollat mina dns:er på datorerna och alla har samma som ip:n till min router samt har kollat dns:en i min router och den ska hämta dns automatiskt från min isp. jag får samma fel på både w7 och w10 samt mobilerna har samma problem så vi i huset har kopplat från dom från nätverket då mobila internetet på dom funkar bättre.

har testat sätta googles dns på en dator och får inte samma fel när jag har dom men mitt internet blir segt med dom samt får en hög ms när jag kör med deras dns.

Visa signatur

Asus Sabertooth 990FX Amd FX 8350 clockad till 5,0GHZ 16GB Corsair vengence 1600MHZ Asus Radeon HD 7950 DirectCUII Top OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheZerg1989:

jag har kollat mina dns:er på datorerna och alla har samma som ip:n till min router samt har kollat dns:en i min router och den ska hämta dns automatiskt från min isp. jag får samma fel på både w7 och w10 samt mobilerna har samma problem så vi i huset har kopplat från dom från nätverket då mobila internetet på dom funkar bättre.

har testat sätta googles dns på en dator och får inte samma fel när jag har dom men mitt internet blir segt med dom samt får en hög ms när jag kör med deras dns.

Samma problem med OpenDNS?
208.67.222.222 och 208.67.220.220

Permalänk
Medlem

@TheZerg1989:
Låter ju som att det är något fel på leverantören isf. Kolla om du kan sätta ex googles dns i routern. Och se, om det blir bättre då så ringa till leverantören å se om de kan se något. Prova starta om din router också. Ifall det är den som inte fixar det.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

@TheZerg1989:
Låter ju som att det är något fel på leverantören isf. Kolla om du kan sätta ex googles dns i routern. Och se, om det blir bättre då så ringa till leverantören å se om de kan se något. Prova starta om din router också. Ifall det är den som inte fixar det.

routern är det inte fel på då jag har testat 4 olika routrar eftersom tele 2 påstår att felet inte ligger hos dom och att måste vara min utrusning som det är fel på som jag kan tycka är skitsnack då jag har bytt ut alla kablar till datorerna samt min router och modemet. har testat med flera olika datorer med som jag nämnde när jag startade denna tråd har testat en macbook air igår med och den fick samma fel så min utrustning tror jag knappast det är längre.

Visa signatur

Asus Sabertooth 990FX Amd FX 8350 clockad till 5,0GHZ 16GB Corsair vengence 1600MHZ Asus Radeon HD 7950 DirectCUII Top OC

Permalänk
Medlem

@TheZerg1989:
Vad säger tele2 när du säger att det är flera datorer med samma fel? Och du har provat 4 olika routrar? Om du inte har kontaktat dem så gör det och säg det. Du har provat med ny dator, sladd, router osv.
Hur var det med prylar efter innan routern? Vad var det för typ av internet? ADSL, fiber? Om du har ex adsl och tele2s router/modem före din egna så kan du få nat på nat, vilket kan ge problem.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

@TheZerg1989:
Vad säger tele2 när du säger att det är flera datorer med samma fel? Och du har provat 4 olika routrar? Om du inte har kontaktat dem så gör det och säg det. Du har provat med ny dator, sladd, router osv.
Hur var det med prylar efter innan routern? Vad var det för typ av internet? ADSL, fiber? Om du har ex adsl och tele2s router/modem före din egna så kan du få nat på nat, vilket kan ge problem.

när jag snacka med med dem om det säger dom att det är min utrustning som det är fel på och dom envisas om det oavsett även när jag säger till dem att jag har bytt ut alla sakerna samt testat andras saker. jag sitter på ett adsl från tele2 med deras modem före min router. har dock bryggat modemet för att se om det gjorde någon skillnad och det gjorde det tyvärr inte.

Visa signatur

Asus Sabertooth 990FX Amd FX 8350 clockad till 5,0GHZ 16GB Corsair vengence 1600MHZ Asus Radeon HD 7950 DirectCUII Top OC

Permalänk
Medlem

@TheZerg1989:
okej det är ju dumt :/ Be att få prata med någon ansvarig/chef. Det brukar hjälpa. Hade du provat att koppla in en dator direkt till routern, med routern i router-läge? Om det kvarstår då så måste det vara hos dem. Prova mer än en dator. Funkar det då så kan det vara något hos dig. Men det är konstigt när det blir samma fel på alla datorer, och du har provat olika routrar/modem.

Visa signatur

.

Permalänk

Har det löst sig för dig? Jag har liknande problem, men får DNS_PROBE_FINISHED_NO_INTERNET. Har testat allt känns det som. Min ISP säger att det är min hårdvara det är fel på men har testat med tre olika routers.

Permalänk
Skrivet av Starsoldier:

Har det löst sig för dig? Jag har liknande problem, men får DNS_PROBE_FINISHED_NO_INTERNET. Har testat allt känns det som. Min ISP säger att det är min hårdvara det är fel på men har testat med tre olika routers.

Jag bytte isp från tele2 till Telia så försvann det felet. Har inte sett de sedan jag gjorde bytet.

Visa signatur

Asus Sabertooth 990FX Amd FX 8350 clockad till 5,0GHZ 16GB Corsair vengence 1600MHZ Asus Radeon HD 7950 DirectCUII Top OC

Permalänk

Ok det är ju fan helt sjukt. Ska man behöva byta leverantör för att komma ut på internet. Kan säga att bredband 2 som jag har inte ger mig någon som helst hjälp alls. Det hjälper inte heller att supporten inte ens vet vad en DNS är. Suck... Haft problem i över två månader nu och ingen hjälp får man.

Permalänk
Medlem

Jag får samma meddelande. Ibland varierar se dock. Däremot så fungerar alla andra datorer etc. Testat alla möjliga dnser ominstallerat nätverkskort och mer.

Problemet kom när min förra routers wi-fi slutade funka. Då kunde ingen använda det, sen så skickade telia en ny router och så funkar det för alla utom jag. Värt att säga är ju att det funkar med en Ethernet kabel. Någon som vet hur man löser problemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Taaxy: Nej ingen verkar kunna hjälpa till. Inte ens min ISP vill hjälpa... Känns rätt kört