Video: The 8-Bit Guy förklarar BASIC

Permalänk
Snusfri

Nostalgi, kommer ihåg på gymnasiet när jag och en vän kodade en plasmagenerator i qBasic på en Victor 486'a, den var väldigt smooth i början men desto mer färger och rörelse desto segare och ryckigare blev det

Han portade senare programmet till ASM och då flöt det betydligt bättre, även med 256 färger

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Ren och skär nostalgi, när man tänker tbx på ABC 80 som var första möte med Basic. Sen blev det ABC-DOS och maskinkod genom Basic, vilket inte funka så bra för mig.

Känslan av att, allt var möjligt och så lite var gjort, var där konstant och piskade på inlärningen.

Först två - tre år senare blev det egen dator med MSX Basic. Även där massa maskinkod utan att riktigt få till det. Textäventyr skrevs det många och att kunna göra matematik läxan direkt i Basic tolken utan någon egentlig programmering var lika smidigt som att ha en miniräknare bredvid sig (tyckte man då).

Skrivet av talonmas:

Något Amiga fan förutom jag som lekte med Amos Basic?

STOS med compiler, Space Invaders kloner etc var ett faktum

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gick på kurs i BASIC när jag var runt 10 år, på kursen använde vi ABC 80 -datorer med monokrom skärm, fina grejer

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

FYI https://en.wikipedia.org/wiki/Grace_Hopper
Damen Grace Hopper banade vägen för alla former av programmeringsspråk.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Kört BASIC på VIC-20 (~83), skolans ABC-80 (och senare ABC 800), VIC-64 och Amiga (AMOS). Those were the days!

Permalänk
Medlem

"designades 1964 av John G. Kemeny and Thomas E. Kurtz.". Inte nog med att John G. Kemeny döpte en and till Thomas E.Kurtz, anden har också tagit fram ett programmeringsspråk för datorer

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xpanterx:

Gick på kurs i BASIC när jag var runt 10 år, på kursen använde vi ABC 80 -datorer med monokrom skärm, fina grejer

ABC Luxor ja det var tider det. Tänk att vi en gång för inte länge sedan hade ett företag som är världsledande på att bygga datorer, tvapparater, sterios etc i landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wereaz:

BASIC i all ära, men vad var det för programmeringsspråk i de hiskeliga Texas-räknarna vi var tvungna att köpa på gymnasiet?
Roligast var tank-spelet som liknade Worms i LCD-form eller en variant på snake.

Kuriosa:
Måste gymnasie-eleverna fortfarande köpa de hiskeliga Texas-räknarna eller har världen utvecklats?

TiBASIC heter det har jag för mig. Det enda programmeringsspråk jag kan någorlunda. Min Ti86a har verkligen tjänat mig väl. Man kan köra kod direkt i miniräknarprompten. Insåg fort hur användbart det var att skriva ihop program för återkommande beräkningar och problem. T.ex när jag fick lov att lära mig Morse kod skrev jag kvickt ihop ett program som förhörde mig på slumpvis olika bokstäver genom att blinka skärmen.

De olika Texas modellerna har lite olika funktioner. Ett gissel när kompisar ville ha ett program man gjort men man fick lov att porta koden till något som deras mindre avancerade räknare klarade av att köra.

Idag nästan 20år senare använder jag Texas miniräknaren dagligen på mitt jobb med ett TiBASIC program jag snickrat ihop med tusentals rader av kod. Själva beräkningarna som görs får plats på bara några få rader men det är själva gränssnittet mellan människa och miniräknare där man matar in och ut information på ett intuitivt sätt som tar upp 95% av programkoden. Visst kan mina kollegor göra samma samma beräkningar med miniräknaren på sin smartphone. Men jag gör det flera minuter snabbare.

Edit: Sen kan de köra assembler oxå. De assembler skrivna spelen/programmen var verkligen grymma för en miniräknare för 20år sen. Funderade en gång på om det var något man kunde lära sig ganska enkelt, men insåg fort att assembler och BASIC var väldigt olika.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem

Man kanske ska ta och damma av sin gamla PET Commodore och försöka skaffa den där spelboken och nörda loss lite en helg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SAAB340:

TiBASIC heter det har jag för mig. Det enda programmeringsspråk jag kan någorlunda. Min Ti86a har verkligen tjänat mig väl. Man kan köra kod direkt i miniräknarprompten. Insåg fort hur användbart det var att skriva ihop program för återkommande beräkningar och problem. T.ex när jag fick lov att lära mig Morse kod skrev jag kvickt ihop ett program som förhörde mig på slumpvis olika bokstäver genom att blinka skärmen.

De olika Texas modellerna har lite olika funktioner. Ett gissel när kompisar ville ha ett program man gjort men man fick lov att porta koden till något som deras mindre avancerade räknare klarade av att köra.

Idag nästan 20år senare använder jag Texas miniräknaren dagligen på mitt jobb med ett TiBASIC program jag snickrat ihop med tusentals rader av kod. Själva beräkningarna som görs får plats på bara några få rader men det är själva gränssnittet mellan människa och miniräknare där man matar in och ut information på ett intuitivt sätt som tar upp 95% av programkoden. Visst kan mina kollegor göra samma samma beräkningar med miniräknaren på sin smartphone. Men jag gör det flera minuter snabbare.

Edit: Sen kan de köra assembler oxå. De assembler skrivna spelen/programmen var verkligen grymma för en miniräknare för 20år sen. Funderade en gång på om det var något man kunde lära sig ganska enkelt, men insåg fort att assembler och BASIC var väldigt olika.
Skickades från m.sweclockers.com

Fräckt. Hållbar som en stridsvagn. Tyvärr lyckades mina batterier läcka ihjäl min räknare sedan jag haft den på ett lager i några år.

Problemet med programmen var att vi var tvungna att radera programmen inför prov. Så de som inte hade prov den dagen fick lastat över programmen till sina räknare och sedan fick de föras tillbaka efter provet.

Det var alla goto-funktionerna som färgade min syn på programmering. Eftersom jag inte haft någon kontakt med datorer tills dess blev det lite av en chock, jämfört med grabbarna som programmerat sedan de var nio.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

TI-BASIC, casio hade sin egen basic. I Casio-miniräknarna 7700 och 9700 så fanns inte ens exotiska funktioner som for och whileloppar, utan goto was the shit. Det ska även gå att programmera Texasminiräknarna i assembler.

Att miniräknarna är så svindyra beror på flera saker som liten konkurrens ihop med lärare som inte precis belönar bättre miniräknare. Idag skulle nog mobilen vara bra för väldigt många, öven om jag fördrar riktiga tangenter.

*edit*
Casio 7700 programmeringskurs.
Lärare Goto är det fullaste man kan använda och helt förbjudet, det leder till spagettikod. Eleven: Ok, vad ska jag då istället använda?

Vilken fullträff av läraren. Blev det assembler av det hela?

Konstigt att det är liten konkurrens. En kompetent räknare till ett rimligt pris borde vara mumma för envar. Ingen wifi, ingen bluetooth bara en strålande räknare. Är det Texas som har en hörnposition på chip-marknaden?

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Något Amiga fan förutom jag som lekte med Amos Basic?

Jag hade det, men var nog bara 10-11 år gammal så jag förstod inte så mycket av det. Häftigt med alla spel och grafikdemos som följde med och att man kunde ändra saker i koden och se effekten av det i spelet.

Är tyvärr lite för ung för att ha lärt mig programmera ordentligt i skolan. När vi hade datorkunskap satt vi bara och typ klickade runt i Windows 95 och spelade MS Röj och Hjärter. Synd att man inte satsat mer på programmering i skolan då man troligen har mer nytta av det än av matematik idag.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

ABC Luxor ja det var tider det. Tänk att vi en gång för inte länge sedan hade ett företag som är världsledande på att bygga datorer, tvapparater, sterios etc i landet.

För inte så länge sen kollade jag på en reklamfilm om Luxor, visste inte att dom var så pass "stora". Verkar dock som dom inte kunde anpassa sig för då hade vi alla haft mobiltelefoner från Luxor (hur coolt vore inte det?).

Filmen : https://www.youtube.com/watch?v=dZHKD3ikl3w

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Något Amiga fan förutom jag som lekte med Amos Basic?

Visst, men startade med Amiga BASIC. "AMOS the Creator", älskade och sitta framför det och leka... *snyfft*:

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Avstängd

Min första dator hade tyvärr inte BASIC utan det var assembler (aja, maskinkod, inga mnomics där inte) eller CHIP-8 som gällde. Men min nästa dator hade i alla fall en 8K Microsoft BASIC inbyggd. Vilket lyft

På den tiden läste man ju Creative Computing och det fanns gott om programlistningar att slänga in, så även i Mikrodatorn.

Vilka tider, så mycket enklare allt var på den tiden!

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att köpa en abc80 eller 800 med diskettstationer/bandspelare och skärm.. om jag hittar för ca 1000-1500kr. Såg en för några år sen på blocket, men endast avhämtning 50 mil bort.