Bör jag vänta på 500 series?

Permalänk
Medlem

Bör jag vänta på 500 series?

Beställde idag delar till en ny "budget build". Valde ett Sapphire 480 Nitro+ 4GB som jag tror blir perfekt för Dota 2, Lol och eventuellt något mer krävande i framtiden. Såklart hade jag missat att AMD släpper en ny serie i början på april och nu vet jag inte om jag ska returnera eller använda kortet jag har beställt.
Är medveten om att ingen med säkerhet vet hur stor skillnad det kommer bli men vad råder ni mig till att göra? Vad är era erfarenheter av kampanjpriser på äldre serier vid nysläpp?

Är säker på att jag kommer bli nöjd med ett 480, men det skulle ändå vara lite tråkigt om det visar sig att ett 580 skulle vara en rejäl upgrade.

Tacksam för svar!

Mitt första inlägg på Sweclockers så ber om ursäkt om jag valt fel tråd eller gjort något annat misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strauch:

Beställde idag delar till en ny "budget build". Valde ett Sapphire 480 Nitro+ 4GB som jag tror blir perfekt för Dota 2, Lol och eventuellt något mer krävande i framtiden. Såklart hade jag missat att AMD släpper en ny serie i början på april och nu vet jag inte om jag ska returnera eller använda kortet jag har beställt.
Är medveten om att ingen med säkerhet vet hur stor skillnad det kommer bli men vad råder ni mig till att göra? Vad är era erfarenheter av kampanjpriser på äldre serier vid nysläpp?

Är säker på att jag kommer bli nöjd med ett 480, men det skulle ändå vara lite tråkigt om det visar sig att ett 580 skulle vara en rejäl upgrade.

Tacksam för svar!

Mitt första inlägg på Sweclockers så ber om ursäkt om jag valt fel tråd eller gjort något annat misstag.

I början av april?? Var har du läst om det?

Svårt att säga då vi har nästintill ingen information om det, varken pris eller prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/nyhet/23505-amd-radeon-rx-vega-med...

Citat:

Lanseringen av Radeon RX Vega äger rum under årets andra kvartal, där tidigare indikationer talar för maj månad.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Bewise:

I början av april?? Var har du läst om det?

Svårt att säga då vi har nästintill ingen information om det, varken pris eller prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte vart ts läst det men Videocardz skrev om det för ett par veckor sedan.
https://videocardz.com/66359/amd-radeon-rx-500-series-to-laun...

Permalänk
Medlem

@Strauch
Det är helt upp till dig om det är värt det. Du lär ju få räkna med att de kostar några tusen extra. Och då tänker jag som så att då hade du redan idag valt gtx1070 för ca 2000kr mer än RX480. Men det gjorde du inte för att de troligtvis var för dyrt? Då lär Vega också bli för dyrt.

Och nej vi vet ingenting om Vegas prestanda/pris idag men räkna med 4000-8000 beroende på vilken modell det handlar om. Och ryktena säger att den kommer i Maj. Kan bli Juni också

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Trots att väldigt lite är känt så verkar RX Vega bli ett högpresterande kort i toppsegmentet, så det kommer nog bli bra mycket dyrare än ett RX 480 (4 GB). Behåll du ditt köpta grafikkort till budgetriggen, jag tror att du blir nöjd med det!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen 500-serie som ska släppas nu? Utan RX Vega ska väl kortet kort och gott heta och det blir förmodligen rätt mycket dyrare än RX 480 om det presterar som förväntat.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Det är väl ingen 500-serie som ska släppas nu? Utan RX Vega ska väl kortet kort och gott heta och det blir förmodligen rätt mycket dyrare än RX 480 om det presterar som förväntat.

Ryktet säger att det blir en refresh av Polaris som får namnen 580 nedåt. Med tanke på senare generationerna av AMD känns det högst rimligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Ryktet säger att det blir en refresh av Polaris som får namnen 580 nedåt. Med tanke på senare generationerna av AMD känns det högst rimligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Men det blir väl inte med Vega utan med Polaris i sådana fall?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Men det blir väl inte med Vega utan med Polaris i sådana fall?

Absolut. Två "toppkort" med Vega-arkitektur och resten med Polaris. Men de lär nog släppas relativt samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det är väl ingen 500-serie som ska släppas nu? Utan RX Vega ska väl kortet kort och gott heta och det blir förmodligen rätt mycket dyrare än RX 480 om det presterar som förväntat.

https://www.pcper.com/news/Graphics-Cards/Report-AMD-Launch-R... där och flera andra källor skriver att det blir en förnyelse av 460, 470, 480 med 550 som nytt alternativ. Det är bara rykten men Vega nämnde jag aldrig och det kortet lär nog inte ingå i kategorin budget som du säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Trots att väldigt lite är känt så verkar RX Vega bli ett högpresterande kort i toppsegmentet, så det kommer nog bli bra mycket dyrare än ett RX 480 (4 GB). Behåll du ditt köpta grafikkort till budgetriggen, jag tror att du blir nöjd med det!

Vega kommer det inte att bli men 500-serien som jag nämnde verkar vara en "rebranding" av 400-serien. Men jag tror du har rätt om att behålla 480. Tack för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Ser att många förstod det som att jag skulle vänta på Vega och det kommer jag inte. Har förstått det som att Vega kommer vara ett dyrt alternativ som ska försöka fightas i toppen och erbjuda 4K-gaming. 500-serien ryktas om att vara en rebranding på 400-serien. Hoppas det gjorde min ursprungliga fråga tydligare Men som det ser ut nu lär jag behålla mitt beställda 480.

Skickades från m.sweclockers.com