Testpilot: Western Digital WD Black PCIe SSD 512 GB

Permalänk
Avstängd

Hade gärna velat se fler tester med fler enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Är det bakåtkompatibelt till mitt Asus Maximus Formula V (Z77) som har en mPCIe-port? Hur mycket prestanda kan man förvänta sig att förlora isåfall?

Både ja och nej.

Du kan skaffa ett PCI-E kort och ta 8X av dina PCI-E 3.0 från en 3xxx CPU för att få det mesta av prestandan, men du kommer inte kunna boota på den utan att hacka BIOSen.

Och har du SB CPU får du bara PCI-E 2.0, och kommer tappa lite prestanda.

Mao... det är troligen inte värt problemet. Vänta 3-4 mån, köp en ny AMD R5 Zen 8-12 trådig CPU och byt upp dig istället.

Skrivet av Swedish Berserk:

Är det bara jag eller känns det som att utvecklingen av SSD diskar har börjat att stagnera sett till pris och prestanda?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av anon159643:

Nu citerade du ej mig, men för ca 1,5 år sedan kom samsung 950pro och inte mycket har hänt sedan dess för vanliga konsumenter med liten budget.

Delvis beror ju detta pris problem på NAND brist. 3 tillverkare har "misslyckats" med sitt 3D NAND och har nu svårt att konkurrera. De jobbar för fullt på att komma ikapp, men det tar tid.

Lägg till att våra Smartphones som alla älskar att byta var 1-2 år ska ha större och större NAND i varje generation, trots att man knappt ens använder det många gånger, så äter detta mer på NAND priset. Samsung Note 7 lär ha kostar en hel del high-end NAND bortfall, tyvärr. Men det hindrar inte folk från att punga ut 7-8kkr för dessa enheter, vilket gör att man gärna sätter i mer NAND, då folk vill betala.

Med en SSD dock så vägrar folk ens titta på över 2000kr många gånger, då det inte är värt det... så vad förväntar ni er? Tillverkarna ser var $$$ finns och går dit.

Så tillverkare tvingas göra enheter som detta... med 2D 15nm TLC, för de hade inget 3D NAND redo vid tillfället där de ville det. Andra gör som Intel och har så uselt 32-lagers NAND att det är sämre än 2D TLC NAND, och gör en extrem budget enhet.

Oavsett så måste 3D NAND börja komma ut till marknaden mer och mer, annars kommer priserna bara fortsätta stiga och utvecklingen "stanna".

Men @Swedish Berserk utvecklingen har inte stannat på så sätt. Det är bara att Samsung var en av de första att presentera PCI-E enheter med så mycket prestandan att ingen kunnat komma i kapp det än. Det som dock har stannat är behovet... något som ovan artikel visar väl när en V300 ändå hänger med så bra som den gör.

Eftersom folk stirrar mer på priset idag så är det inte så mycket poäng med en snabbare enhet än dessa ändå, så ingen tillverkare vill lägga pengar och tid på att göra en svindyr enhet som är rå-snabb, då "ingen" köper det. Istället är det "prisvärd" enhet som sätter nivån, och med Samsungs TLC VNANDs pris, som sätter nivån de andra måste konkurrera med.

Skrivet av Sveklockarn:

Hittills har ju WDs SSDs i princip varit rebrandade SanDisk, som knappast utmärkt sig för sin höga prestanda. Med tanke på att WD säljer denna i sitt "bästa" segment så är det väl frågan om de har några andra ambitioner än att fortsätta erbjuda budgetenheter?

Som sagt ovan, det finns väldigt lite poäng att göra det. Och jag tolkar det som att deras Green SSD är ren budget... Blue är bättre SATA SSD, och detta är deras "värsting" Black. Ser man dem så, tillsammans, så är deras namnval inte så fel då denna är betydligt snabbare än green och blue.

Men Sandisk har alltid misslyckats med samtliga satsningar på att ta "toppen"... deras Pro/Extreme osv har aldrig riktigt slagit igenom. Och då de inte har ett 3D NAND att bygga på som är bra nog idag så tvingas de fortsätta på 15nm TLC. Skulle de dock få tag i ett snabbt, prisvärt 3D NAND som i MLC matchar 960 PRO så skulle de säkert satsa på det dock. De delar dock tillverkningen med Toshiba och det är på väg iaf. Sen om det är snabbt nog.. vet vi inte än.

Skrivet av dr904:

MLC priser för TLC. Nej tack!

Du får nog vänja dig... för MLC är döende för allt annat än dyraste SSDerna, oavsett tillverkare. De kan göra en 1,5TB TLC disk för 1TB MLC, så det är betydligt mer ekonomiskt.
Crucial var ju den enda tillverkaren som höll ut i det sista med MLC, men även de har ju hoppat tåget och den enda MLC enhet de har kvar är MX200.

Permalänk
Medlem

"Jag tror ingen blir missnöjd med denna SSD om man kommer från en vanlig hårddisk eller en SATA-SSD."
De praktiska testerna, PCMark8 och laddning av spel, visar ju att Kingston V300 är lika snabb utom i Photoshop. En "uppgradering" från SATA SSD lär alltså kosta mer än det smakar.
Det praktiska test jag saknar är tid för start och avstängning av datorn.

Stora tidsvinster blir det ju bara när man, som du i ditt test, skyfflar stora mängder data mellan denna disk och en annan med hög prestanda. Kopiera data till/från USB-minne/HDD/NAS kan knappast ge samma skillnad då andra komponenter stryper dataflödet.

Skrivet av Rapidact:

Samsung är i framkant när de gäller SSD generellt. Jag har både 850 och nu 960.

Tyvärr blev min begränsade erfarenhet den motsatta.
Köpte för ungefär ett år sedan en 1TB EVO850 vars I/O-controller började strula redan efter två månader (moderkortet tappade ofta kontakten med disken efter ett par minuters användning). Tog mig ett tag att inse att problemet satt i den nya disken och inte i det gamla moderkortet.
Reklamerade felet och fick pengarna tillbaka. Då hade priset på samma disk gått upp så mycket att jag återgick till HDD i stället (även om jag nu insett att en 2TB SSHD varit det optimala valet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Fast att redovisa skillnader på laddningstider i sekunder är klart mycket mer relevant än att göra det i procent.
Skapar en mer nyanserad bild över verkligheten än vad procentsatser har en förmåga att göra.

Nu är det ju dock väldigt olika hur spel är uppbyggda och hur mycket av laddningen som är dold bakom loading screens med fasta tidsintervall. De borde haft en procentsats för att illustrera hur mycket snabbare en professionell SSD är, men det passade ju inte ihop med deras story om att det inte spelar någon roll...

Skrivet av Olle P:

Tyvärr blev min begränsade erfarenhet den motsatta.
Köpte för ungefär ett år sedan en 1TB EVO850 vars I/O-controller började strula redan efter två månader (moderkortet tappade ofta kontakten med disken efter ett par minuters användning). Tog mig ett tag att inse att problemet satt i den nya disken och inte i det gamla moderkortet.
Reklamerade felet och fick pengarna tillbaka. Då hade priset på samma disk gått upp så mycket att jag återgick till HDD i stället (även om jag nu insett att en 2TB SSHD varit det optimala valet).

Varför tog du inte en likadan i utbyte då?

Gå tillbaka till HDD måste vara den sämsta åtgärden mot krånglande SSD jag har hört talas om någon gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu är det ju dock väldigt olika hur spel är uppbyggda och hur mycket av laddningen som är dold bakom loading screens med fasta tidsintervall. De borde haft en procentsats för att illustrera hur mycket snabbare en professionell SSD är, men det passade ju inte ihop med deras story om att det inte spelar någon roll...
Varför tog du inte en likadan i utbyte då?

Gå tillbaka till HDD måste vara den sämsta åtgärden mot krånglande SSD jag har hört talas om någon gång.

Fast en procentsats i detta fallet bygger på skillnader i tid, något som vid just laddnings scenarion är ett perfekt mått att mäta med. Det verkar därför onödigt att omvandla faktiskt tidsskillnad till något som är klart lättare att misstolka och svårare att sätta i relation.
Fattar inte varför det skulle ge en bättre bild heller i detta fallet, känns mer som du inte är nöjd med deras resultat av någon anledning och därför vill se något annat.

Sedan har du iofsig helt rätt att laddningstiderna i vissa spel, program etc kanske inte är REN laddningstid men det visar ändå upp resultat från riktiga scenarion. Det är ju också skillnad mellan enheterna så visst är det ändå ett sätt att mäta enhetens prestanda på och hur den yttrar sig utanför ett benchmark program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Fast en procentsats i detta fallet bygger på skillnader i tid, något som vid just laddnings scenarion är ett perfekt mått att mäta med. Det verkar därför onödigt att omvandla faktiskt tidsskillnad till något som är klart lättare att misstolka och svårare att sätta i relation.
Fattar inte varför det skulle ge en bättre bild heller i detta fallet, känns mer som du inte är nöjd med deras resultat av någon anledning och därför vill se något annat.

Om jag ska välja mellan två pizzerior med lika goda pizzor och den ena tar 50% längre tid att få maten på så vet jag vilken jag väljer. Jag sitter däremot aldrig och räknar sekunder medan jag väntar på vare sig pizza eller spel. Problemet att inte redovisa det i procent är att de flesta inte tänker på att "några ynka sekunder" blir ganska mycket laddningstid i slutänden, precis som accesstider på SSDs ofta är något som helt bortses ifrån i många tester.

Jag struntar i deras resultat, jag bara berättar varför de har fel.

Skrivet av Triton242:

Sedan har du iofsig helt rätt att laddningstiderna i vissa spel, program etc kanske inte är REN laddningstid men det visar ändå upp resultat från riktiga scenarion. Det är ju också skillnad mellan enheterna så visst är det ändå ett sätt att mäta enhetens prestanda på och hur den yttrar sig utanför ett benchmark program.

Jo, det kommer ju alltid finnas spel som har en fast loadingscreen, men i dom spelen kommer man ju å andra sidan aldrig att kunna "betala" med bättre hårdvara för att få kortare laddningstid heller.

Det blir lite som att uttrycka CPU-prestanda i BogoMIPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om jag ska välja mellan två pizzerior med lika goda pizzor och den ena tar 50% längre tid att få maten på så vet jag vilken jag väljer. Jag sitter däremot aldrig och räknar sekunder medan jag väntar på vare sig pizza eller spel. Problemet att inte redovisa det i procent är att de flesta inte tänker på att "några ynka sekunder" blir ganska mycket laddningstid i slutänden, precis som accesstider på SSDs ofta är något som helt bortses ifrån i många tester.

Jag struntar i deras resultat, jag bara berättar varför de har fel.
Jo, det kommer ju alltid finnas spel som har en fast loadingscreen, men i dom spelen kommer man ju å andra sidan aldrig att kunna "betala" med bättre hårdvara för att få kortare laddningstid heller.

Det blir lite som att uttrycka CPU-prestanda i BogoMIPS.

Ditt exempel är ett bra exempel på just detta.
50% av tiden kan vara 2, 10 minuter, 1 dygn eller så kan 10% vara 20 minuter. Det ända omvandling i detta fallet ger är ökad risk för misstolkning samt att man måste ha mer information tillgänglig när man läser jämförelsen vilket också tar längre tid. Det är helt enkelt enklare att jämföra pizzeriors leveranstider i just tid än procentsatser uträknade efter just tiden ;=)

Precis just därför man också ofta mäter cpu prestanda efter hur lång tid en specifik uppgift tar. Det är då enkelt att jämföra mellan olika cpuer så länge metoden är den samma.
Faktum är att det oftast är tillverkare som skriver ut hur mycket mer prestanda man får mellan produkter i procent för att det ofta kan verka ge en bättre bild av något en när man ser de rena siffrorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

[Trasig SSD, pengarna tillbaka.]
Varför tog du inte en likadan i utbyte då?
Gå tillbaka till HDD måste vara den sämsta åtgärden mot krånglande SSD jag har hört talas om någon gång.

Huvudsakligen därför att det alternativet inte fanns:
* SIBA, där jag köpt SSDn, hade slutat sälja 1TB-modellen. (Var troligen därför de sänkt priset när jag köpte den.)
* Två stycken 500GB (eller 1TB från annan säljare) skulle kosta mycket mer, vilket jag inte hade råd med.
* Jag hade dessutom redan fyllt min terabyte till ~70%, så mer utrymme var definitivt önskvärt.

För mig känns det mycket bättre nu med dubblerat utrymme och inläsningstider än innan, då det visserligen flöt lite bättre i programmen men jag hela tiden fick snåla på lagringsutrymmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Huvudsakligen därför att det alternativet inte fanns:
* SIBA, där jag köpt SSDn, hade slutat sälja 1TB-modellen. (Var troligen därför de sänkt priset när jag köpte den.)
* Två stycken 500GB (eller 1TB från annan säljare) skulle kosta mycket mer, vilket jag inte hade råd med.
* Jag hade dessutom redan fyllt min terabyte till ~70%, så mer utrymme var definitivt önskvärt.

För mig känns det mycket bättre nu med dubblerat utrymme och inläsningstider än innan, då det visserligen flöt lite bättre i programmen men jag hela tiden fick snåla på lagringsutrymmet.

Surt.
Frågan är om du borde ha gått direkt till Samsung istället... då hade du ju fått en ny likadan disk.

Ingen som kunde förutspå att SSD diskar skulle gå upp i pris heller :=/
Du borde ju dock kunna köra 500GB SSD och en HDD iaf, även om det känns lite bakåt när man haft 1TB SSD.

Men jag antar att du kan köpa en 1TB SSD när mer prisvärda kommer fram... Håll koll på tradera, för ibland kan guldkorn komma där, om man bara har råd att hugga dem. 2TB 850 PRO för 5300kr tex... helt ny, med kvitto och 10 års garanti från Samsung, kostar ca 10kkr i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du borde ju dock kunna köra 500GB SSD och en HDD iaf, ...

Jag har en 120GB SSD som systemdisk sedan tidigare, så det är inte illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag har en 120GB SSD som systemdisk sedan tidigare, så det är inte illa.

*phew*

Permalänk
Medlem

Bra test!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

"Jag tror ingen blir missnöjd med denna SSD om man kommer från en vanlig hårddisk eller en SATA-SSD."
De praktiska testerna, PCMark8 och laddning av spel, visar ju att Kingston V300 är lika snabb utom i Photoshop. En "uppgradering" från SATA SSD lär alltså kosta mer än det smakar.
Det praktiska test jag saknar är tid för start och avstängning av datorn.

Stora tidsvinster blir det ju bara när man, som du i ditt test, skyfflar stora mängder data mellan denna disk och en annan med hög prestanda. Kopiera data till/från USB-minne/HDD/NAS kan knappast ge samma skillnad då andra komponenter stryper dataflödet.

Tyvärr blev min begränsade erfarenhet den motsatta.
Köpte för ungefär ett år sedan en 1TB EVO850 vars I/O-controller började strula redan efter två månader (moderkortet tappade ofta kontakten med disken efter ett par minuters användning). Tog mig ett tag att inse att problemet satt i den nya disken och inte i det gamla moderkortet.
Reklamerade felet och fick pengarna tillbaka. Då hade priset på samma disk gått upp så mycket att jag återgick till HDD i stället (även om jag nu insett att en 2TB SSHD varit det optimala valet).

Har du ett kvalitetsnätagg? Allt är ju strömdrivet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Har du ett kvalitetsnätagg? Allt är ju strömdrivet...

Förstår inte frågan.
Finns ju knappt något i dagens samhälle som inte går på ström...
Men ja, jag har ett kvalitetsagg. Köpte ett Antec CP850 för några år sedan eftersom jag gillar den formfaktorn och det var klenaste alternativet. Ungefär hälften så kraftfullt hade varit bättre för mina behov och jag skulle även nöja mig med ett nätaggregat för runt 500kr om jag skulle göra inköpet i dagsläget. Det ger tillräckligt bra kvalitet.